Bästa laptopen för programmering

Permalänk
Medlem

Bästa laptopen för programmering

Hej, behöver ny laptop för när jag är ute o jobbar, spenderar mina nätter på hotell så behöver en kraftfull laptop med bra tangentbord och bra skärm, någon som har något förslag? Motivera gärna. Pris mellan 7-11000kr

Tackar på förhand

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk

Jag startar det du vill åt:

Jag skulle lägga 2 000 kr mer och köpa en MBPr.

Flamebait
Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Som du redan vet tillåter vi, av rättviseskäl, inte bumpning. Jag har varit snäll och inte låst tråden, men vänligen se till att det inte sker igen.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ta en titt på UX32LN. Klarar sig innanför budgeten och är en av få ultrabooks där du kan få över 8GB minne (12GB max)

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar en Thinkpad, kanske en X-serie om portabiliteten är viktig, annars typ en T-serie. Tangentborden är bland de bästa man kan hitta och kvalitetsmässigt står de över alla konsumentdatorer. Touchpointen är också en väldigt bra pekmetod om man använder tangentbordet mycket, vilket man gör om man ska programmera. Skärmkvaliteten varierar dock, men många modeller går att få med bättre skärm än standard som tillval, IPS, högupplöst osv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock aldrig ens våga drömma om att programmera på en laptop utan num pad. Men alla är vi olika

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Jag skulle dock aldrig ens våga drömma om att programmera på en laptop utan num pad. Men alla är vi olika

Jag håller med till viss del men det beror förstås på vad för program man programmerar och hur mobil man behöver vara. Att jobba på en laptop utan externa skärmar, externt tangentbord och mus osv. är ju en kompromiss hur man än gör liksom. Behöver man numpad så finns det dock separata sådana att köpa, exempelvis (dock ganska dyrt): http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Permalänk
Medlem

Det viktiga (tycker jag) är väl egentligen;

* Inte för liten. Gränsen tycker jag får vid 15", mindre så börjar saker bli för smått för att vara bekvämt.
* Ett (för dig!) skönt tangentbord. Speciellt piltangenterna kan sitta lite hur som helst på de mindre datorerna, så också en anledning att inte välja för liten dator.
* Stor SSD och väl tilltaget med minne, speciellt om man kommer behöver köra VMs.

Storleken handlar ju dock mycket om hur mobil den måste vara.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Hedersmedlem

Du nämner inget om storlek, så jag säger bara Thinkpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag startar det du vill åt:

Jag skulle lägga 2 000 kr mer och köpa en MBPr.

Någon anledning till varför jag inte skulle fortsätta med Windows? Hört mycket gott om mjukvara till Mac som inte finns till Windows men aldrig testat det själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvjohn:

Någon anledning till varför jag inte skulle fortsätta med Windows? Hört mycket gott om mjukvara till Mac som inte finns till Windows men aldrig testat det själv

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror väldigt mycket på vad du vill programmera för saker. Många gillar macbooks, men det är ju inte proffsmaskiner (vad de än heter) så det är ju en hel del saker som man inte får med dem som man får med exempelvis en Thinkpad. Dockningsmöjligheter, uppgraderingsmöjligheter, reparerbarhet, bra garantier, bra kvalitet osv. Många verkar gilla macbooks tangentbord men personligen så anser jag inte att de är något speciellt alls, inte som Thinkpad-tangentbord. Musplattan är väldigt bra på macbooks också, men touchpointen som finns på Thinkpads och exempelvis Elitebooks är ju ännu bättre (om man programmerar i alla fall, då har man ju redan händerna på tangentbordet för det mesta) när man väl vant sig vid den.

Retina-skärmarna är dock fina förstås. Den höga upplösningen gör ju allt mycket skarpare. Men frågan är om det är så viktigt på en arbetsdator då det också innebär en del nackdelar, sämre batteritid och att allt blir mycket mer krävande främst. Är det korrekta färger och så man är ute efter så finns det många bra laptops som inte nödvändigtvis har dessa nackdelar liksom. Är det skärmyta som är viktigt så spelar inte retina så stor roll, du kan inte köra den i dess upplösning ändå då allt hade blivit sjukt smått så du måste ändå skala om allt, så i användbar skrivbordsyta så är det ju ingen direkt skillnad mellan en retina eller en annan dator med samma skärmstorlek så länge du inte köper en budgetmodell med låg upplösning.

Mjukvarumässigt är det också en del skillnader mellan OSX och Windows förstås, men du kan köra Windows på en macbook så det har inte så stor betydelse. Dock får man ju lägga på kostnaden för Windows på en Mac om man behöver det. Beroende på vad du ska programmera så kan Windows vara ett krav likväl som OSX (om du ska utveckla IOS-appar).

Permalänk
Medlem

Som sagt skulle det vara bra om du nämnde nått om storlek. Personligen skulle jag aldrig ens titta mot 15" eller större då det är så mycket besvärligare att få med sig. Man vill ju ändå inte sitta bara på laptopen vid en fast arbetsstation utan kopplar in extern skärm och tangentbord.

Skrivet av korvjohn:

Någon anledning till varför jag inte skulle fortsätta med Windows? Hört mycket gott om mjukvara till Mac som inte finns till Windows men aldrig testat det själv

Så länge du inte programmerar C# och eller annat Microsoftspråk bör du testa ett annat system.
Att sätta upp en utvecklingsmiljö är ofta mycket enklare i Linux eller OSX (saker installeras i pathen, bättre terminal, git är anpassat för unixmiljö, många skriptspråk som Python och Ruby är bättre integrerade m.m.
Windows gör lite tokigheter vid markering av text, om du är van vid Linux eller OSX är det riktigt störande.

Skrivet av snajk:

Retina-skärmarna är dock fina förstås. Den höga upplösningen gör ju allt mycket skarpare. Men frågan är om det är så viktigt på en arbetsdator då det också innebär en del nackdelar, sämre batteritid och att allt blir mycket mer krävande främst. Är det korrekta färger och så man är ute efter så finns det många bra laptops som inte nödvändigtvis har dessa nackdelar liksom. Är det skärmyta som är viktigt så spelar inte retina så stor roll, du kan inte köra den i dess upplösning ändå då allt hade blivit sjukt smått så du måste ändå skala om allt, så i användbar skrivbordsyta så är det ju ingen direkt skillnad mellan en retina eller en annan dator med samma skärmstorlek så länge du inte köper en budgetmodell med låg upplösning.

Är en full arbetsdag på endast batteri inte tillräckligt? Att säga att skalning gör att det inte är någon direkt skillnad är heltokigt och direkt falskt.
Du får mycket skarpare bild både med och utan skalning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Som sagt skulle det vara bra om du nämnde nått om storlek. Personligen skulle jag aldrig ens titta mot 15" eller större då det är så mycket besvärligare att få med sig. Man vill ju ändå inte sitta bara på laptopen vid en fast arbetsstation utan kopplar in extern skärm och tangentbord.

Så länge du inte programmerar C# och eller annat Microsoftspråk bör du testa ett annat system.
Att sätta upp en utvecklingsmiljö är ofta mycket enklare i Linux eller OSX (saker installeras i pathen, bättre terminal, git är anpassat för unixmiljö, många skriptspråk som Python och Ruby är bättre integrerade m.m.
Windows gör lite tokigheter vid markering av text, om du är van vid Linux eller OSX är det riktigt störande.

Jo, fast samma gäller förstås likväl åt andra hållet. En person (som jag) som är van vid Windows stör sig på en massa saker i OSX för att inte nämna i alla otaliga linux/unix-varianter. Git fungerar mycket bra i Windows, att lägga till saker i pathen är knappast en större operation, Python och Ruby fungerar utmärkt. Den stora skillnaden är att man på Windows också har tillgång till kommersiella alternativ som brukar föredras på många företag. Git exempelvis är ju fint, fungerar bra osv., men TFS är på en helt annan nivå när det gäller polering, integration mot andra MS-produkter osv. Dessutom Office. Mitt företag är väldigt MS-centrerat; vi kör VS, TFS, SQL Server, Dynamics, ASP.Net, C# osv., men även om vi inte hade gjort det och istället jobbat med php, MySQL, GIT, NetBeans osv. så hade jag behövt Excel varje dag då det är det som alla kunder använder och OO/LO duger helt enkelt inte.

Citat:

Är en full arbetsdag på endast batteri inte tillräckligt? Att säga att skalning gör att det inte är någon direkt skillnad är heltokigt och direkt falskt.
Du får mycket skarpare bild både med och utan skalning.

En full arbetsdag är ju en sanning med modifikation, enligt Apple så räcker de 8-9 timmar men det stämmer inte riktigt ute i verkligheten förstås, många har svårt att ens nå upp till hälften. Sen är det inte alls säkert att det är tillräckligt i alla lägen. Särskilt bra är det inte idag i alla fall. Min tre år gamla Thinkpad ger exempelvis fortfarande över 9 timmar i verklig, tung användning och skulle jag behöva jobba längre kan jag byta batteri eller koppla in ett slice-batteri som mer än fördubblar batteritiden. Nyare modeller har också ett mindre inbyggt batteri så att man kan byta batteri utan att stänga av.

Angående skalningen så har du antingen inte läst vad jag skrev eller så har du missuppfattat det. Jag skrev just att skalning gör allting skarpare men att det inte gör någon skillnad i användbar skärmyta. Har du en 15'' rMPB med 1800p och skalar den till 200% så har du precis samma användbara skärmyta som en 15'' med 900p och 900p på 15'' är ganska lågt idag (till exempel har min två år gamla Elitebook på jobbet 900p på 14''). Man behöver förstås inte skala till 200% men skalning till annat än jämna siffror skapar förstås artefakter och liknande.

Permalänk
Medlem

Surface Pro 3.
Men du skriver inte så mycket om vad du ska ha den till och vilka krav så svårt att veta vilken som skulle passa dig bra.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog försökt köra på en Surface PRO 3. Äger själv en surface pro 2 med 8GB ram och 256SSD, men har även via jobbet en elitebook på 12.5" som nu är 3 år iofs, men högre uppslöning och tystare drift väger tungt.

När jag jobbade utanför orten (hotellrum och lägenhetshotell) så hade jag en ställning för att få upp bilden i bra höjd och externt tangenbord och mus inkopplat. Externt tangentbord är nog bland det viktigaste, för även om många tangentbord i laptops är OK så är det inget som går upp emot ett bra tangentbord.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En full arbetsdag är ju en sanning med modifikation, enligt Apple så räcker de 8-9 timmar men det stämmer inte riktigt ute i verkligheten förstås, många har svårt att ens nå upp till hälften. Sen är det inte alls säkert att det är tillräckligt i alla lägen. Särskilt bra är det inte idag i alla fall. Min tre år gamla Thinkpad ger exempelvis fortfarande över 9 timmar i verklig, tung användning och skulle jag behöva jobba längre kan jag byta batteri eller koppla in ett slice-batteri som mer än fördubblar batteritiden. Nyare modeller har också ett mindre inbyggt batteri så att man kan byta batteri utan att stänga av.

Angående skalningen så har du antingen inte läst vad jag skrev eller så har du missuppfattat det. Jag skrev just att skalning gör allting skarpare men att det inte gör någon skillnad i användbar skärmyta. Har du en 15'' rMPB med 1800p och skalar den till 200% så har du precis samma användbara skärmyta som en 15'' med 900p och 900p på 15'' är ganska lågt idag (till exempel har min två år gamla Elitebook på jobbet 900p på 14''). Man behöver förstås inte skala till 200% men skalning till annat än jämna siffror skapar förstås artefakter och liknande.

Vad väger din samling med batterier, laddare och dator tillsammans då? Det tycker iaf jag är bland det viktigaste om man ska ha en bärbar. Ryggsäck slipper jag gärna, har hellre en snygg axelväska

Har du suttit ett längre tag med en Retina-skärm? Just att text, kod osv. är så otroligt mycket skarpare är helt underbart och är väl egentligen det viktigaste argumentet för en Retina-skärm. Att få plats med mer gör ju bara, som du säger, allting otroligt smått.

Kör för övrigt Windows-utveckling via Boot Camp på en MBPr 15", strax över 2kg. Funkar ypperligt och rekommenderar det till alla som frågar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rashnu:

Vad väger din samling med batterier, laddare och dator tillsammans då? Det tycker iaf jag är bland det viktigaste om man ska ha en bärbar. Ryggsäck slipper jag gärna, har hellre en snygg axelväska

Poängen är väl att slippa ha laddaren med sig? I alla fall väger datorn med ett batteri typ 1.4kg, ett extra batteri sådär 250-300g, slice-batteriet väger runt 600g och laddaren kanske 200-250g. Så typ 2,5kg för en dator med batterier som räcker över 30 timmar utan problem och dessutom laddaren, helt ok även om den förstås hade kunnat vara lättare ändå, som de nyare modellerna exempelvis.

Citat:

Har du suttit ett längre tag med en Retina-skärm? Just att text, kod osv. är så otroligt mycket skarpare är helt underbart och är väl egentligen det viktigaste argumentet för en Retina-skärm. Att få plats med mer gör ju bara, som du säger, allting otroligt smått.

Jag är väl medveten om skillnaden och hur trevligt det är med mer skärpa, jag tycker bara att det är ganska stora kompromisser man får göra för att få ganska lite.

Citat:

Kör för övrigt Windows-utveckling via Boot Camp på en MBPr 15", strax över 2kg. Funkar ypperligt och rekommenderar det till alla som frågar

Jo och det är ju inget fel i det om du trivs. Men du har ändå lagt ut minst 20 000 på en konsumentdator med mellanklassprestanda med allt vad det innebär av kassa garantier osv. för att ha att arbeta på och det är inte vad jag skulle rekommendera till någon om hen inte har behov av just en macbook eller den extrema upplösningen av någon anledning. En Surface Pro som många rekommenderar ovan skulle jag nog inte rekommendera heller, har man tänkt att arbeta på datorn utan externt tangentbord osv. så är det nog värt att satsa på en som har ett fast och bra tangentbord liksom. Med docka är det ett ypperligt alternativ dock, bortsett konsumentprodukt-aspekten då förstås.

Permalänk
Medlem

Fördelen med mac är bland annat att du har en UNIX terminal och samtidigt har tillgång till viktiga program som photoshop.
Plus att det är väldigt snyggt OS.

Om man inte behöver photoshop så kör på linux.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Poängen är väl att slippa ha laddaren med sig? I alla fall väger datorn med ett batteri typ 1.4kg, ett extra batteri sådär 250-300g, slice-batteriet väger runt 600g och laddaren kanske 200-250g. Så typ 2,5kg för en dator med batterier som räcker över 30 timmar utan problem och dessutom laddaren, helt ok även om den förstås hade kunnat vara lättare ändå, som de nyare modellerna exempelvis.

Jo och det är ju inget fel i det om du trivs. Men du har ändå lagt ut minst 20 000 på en konsumentdator med mellanklassprestanda med allt vad det innebär av kassa garantier osv. för att ha att arbeta på och det är inte vad jag skulle rekommendera till någon om hen inte har behov av just en macbook eller den extrema upplösningen av någon anledning. En Surface Pro som många rekommenderar ovan skulle jag nog inte rekommendera heller, har man tänkt att arbeta på datorn utan externt tangentbord osv. så är det nog värt att satsa på en som har ett fast och bra tangentbord liksom. Med docka är det ett ypperligt alternativ dock, bortsett konsumentprodukt-aspekten då förstås.

Man blir ju lite intresserad av din Lenovo

Vilken modell har du som har en fyrkärning i7a, SSD (512GB men spelar ingen större roll) och 16GB RAM för under 20 lax? Du borde ju ha någon X-modell antar jag, om den väger in på 1,4? Jag har bara haft T-modellerna tidigare, och de var totalt värdelösa i byggkvalité, drivrutiner, upplösning..ja i princip allt :). Och ännu värre var batteritiden. Det enda de hade var väl garanti och en dockningslösning, som åtminstone jag inte tyckte behövdes Därför valde jag inte Lenovo denna gången, men som din burk låter så kan det nog ändras i framtiden

För övrigt så tycker jag TS borde speca vad han ska programmera. Vill han ha alla möjligheter bör han köra på en Mac, för att få möjlighet till iOS och Mac-utveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rashnu:

Man blir ju lite intresserad av din Lenovo

Vilken modell har du som har en fyrkärning i7a, SSD (512GB men spelar ingen större roll) och 16GB RAM för under 20 lax? Du borde ju ha någon X-modell antar jag, om den väger in på 1,4? Jag har bara haft T-modellerna tidigare, och de var totalt värdelösa i byggkvalité, drivrutiner, upplösning..ja i princip allt :). Och ännu värre var batteritiden. Det enda de hade var väl garanti och en dockningslösning, som åtminstone jag inte tyckte behövdes Därför valde jag inte Lenovo denna gången, men som din burk låter så kan det nog ändras i framtiden

Jag har inte sagt ett ord om prestanda på min dator, bara att den är några år gammal men har bra batteritid fortfarande och allt som hör en Thinkpad till. Därmed inte sagt att den är kass på något vis, dock har jag bara en i5 för det räcker gott och väl för det jag gör men den har SSD och HDD, IPS-skärm (dock inte högupplöst direkt, den är några år trots allt), två platser för RAM osv. alltså har jag en X220. Byggkvaliteten är väldigt bra på Thinkpads, de tål att tappas, att bäras i skärmen, att man spiller saker i tangentbordet osv. Min har klarat några tapp i stengolv från sådär 1,5-2 m, ett par koppar kaffe rätt i den osv. utan problem. Det finns en anledning till att Thinkpads används av exempelvis Nasa i rymden eller amerikanska militären på platser där det är krig.

Citat:

För övrigt så tycker jag TS borde speca vad han ska programmera. Vill han ha alla möjligheter bör han köra på en Mac, för att få möjlighet till iOS och Mac-utveckling.

Det går utmärkt att utveckla till Mac på en PC med Windows, till IOS går inte helt hundra för att Apple har bestämt att det ska vara så inte för att det finns några tekniska hinder. Xamarin till exempel har gjort det möjligt att utveckla IOS-appar i VS och det fungerar väldigt bra, många utvecklare är glada att de kan jobba i en bra utvecklingsmiljö som de känner till även om det krävs en Mac på nätverket som bygger applikationen åt dem. Sen går det förstås att installera OSX på exempelvis en Thinkpad eller som en virtuell maskin utan större problem, dock inte enligt Apples licensavtal. Men avtal som bara syftar att begränsa mig, som jag inte skrivit på, som sannolikt inte gäller här i Sverige, har jag en tendens att inte bry mig så mycket om. Hade jag skrivit på avtal som utvecklare till appstore så hade det dock sett värre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror väldigt mycket på vad du vill programmera för saker. Många gillar macbooks, men det är ju inte proffsmaskiner (vad de än heter) så det är ju en hel del saker som man inte får med dem som man får med exempelvis en Thinkpad. Dockningsmöjligheter, uppgraderingsmöjligheter, reparerbarhet, bra garantier, bra kvalitet osv. Många verkar gilla macbooks tangentbord men personligen så anser jag inte att de är något speciellt alls, inte som Thinkpad-tangentbord. Musplattan är väldigt bra på macbooks också, men touchpointen som finns på Thinkpads och exempelvis Elitebooks är ju ännu bättre (om man programmerar i alla fall, då har man ju redan händerna på tangentbordet för det mesta) när man väl vant sig vid den.

Där håller jag inte med dig. Min macbook är gjord med bra kvalité, som alla andra.
.

Skrivet av snajk:

Jo, fast samma gäller förstås likväl åt andra hållet. En person (som jag) som är van vid Windows stör sig på en massa saker i OSX för att inte nämna i alla otaliga linux/unix-varianter. Git fungerar mycket bra i Windows, att lägga till saker i pathen är knappast en större operation, Python och Ruby fungerar utmärkt. Den stora skillnaden är att man på Windows också har tillgång till kommersiella alternativ som brukar föredras på många företag. Git exempelvis är ju fint, fungerar bra osv., men TFS är på en helt annan nivå när det gäller polering, integration mot andra MS-produkter osv. Dessutom Office. Mitt företag är väldigt MS-centrerat; vi kör VS, TFS, SQL Server, Dynamics, ASP.Net, C# osv., men även om vi inte hade gjort det och istället jobbat med php, MySQL, GIT, NetBeans osv. så hade jag behövt Excel varje dag då det är det som alla kunder använder och OO/LO duger helt enkelt inte.

En full arbetsdag är ju en sanning med modifikation, enligt Apple så räcker de 8-9 timmar men det stämmer inte riktigt ute i verkligheten förstås, många har svårt att ens nå upp till hälften. Sen är det inte alls säkert att det är tillräckligt i alla lägen. Särskilt bra är det inte idag i alla fall. Min tre år gamla Thinkpad ger exempelvis fortfarande över 9 timmar i verklig, tung användning och skulle jag behöva jobba längre kan jag byta batteri eller koppla in ett slice-batteri som mer än fördubblar batteritiden. Nyare modeller har också ett mindre inbyggt batteri så att man kan byta batteri utan att stänga av.

Angående skalningen så har du antingen inte läst vad jag skrev eller så har du missuppfattat det. Jag skrev just att skalning gör allting skarpare men att det inte gör någon skillnad i användbar skärmyta. Har du en 15'' rMPB med 1800p och skalar den till 200% så har du precis samma användbara skärmyta som en 15'' med 900p och 900p på 15'' är ganska lågt idag (till exempel har min två år gamla Elitebook på jobbet 900p på 14''). Man behöver förstås inte skala till 200% men skalning till annat än jämna siffror skapar förstås artefakter och liknande.

Jag får ut 8-9h på min macbook, ibland mer. Studerar heltid. Programmerar, antecknar, använder numbers etc. Funkar utmärkt.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Där håller jag inte med dig. Min macbook är gjord med bra kvalité, som alla andra.

Det beror förstås på vad man anser vara kvalitet. Apple är bra på kvalitetskänsla, deras produkter känns väldigt gedigna och välbyggda och i viss mån är det ju så. Min Iphone känns mycket mer gedigen än min Galaxy exempelvis och en MBA känns mer gedigen än valfri Thinkpad. De sitter ihop bra och använder dyra material som ger en lyxig känsla. Men det betyder inte att produkterna har bra kvalitet i bemärkelsen att de håller bra, är tåliga eller dylikt, bara att det känns så. Aluminium som Apple använder till alla deras laptops är inte ett särskilt bra material för något som ska vara tunt men stryktåligt exempelvis, det böjs och repas väldigt lätt. Thinkpads är byggda av en magnesiumlegering som är väldigt mycket tåligare på alla sätt och vis med en utsida av reptålig plast eller kolfiber.

Man kan också se möjligheter att byta komponenter eller att reparera saker som en del av kvalitetsbegreppet, och då hamnar förstås Apples hoplimmade datorer ganska långt ner. Man kan också se ergonomi som en del av kvaliteten och Apple är inte särskilt bra på det heller, platta tangentbord med dålig slaglängd, bra musplatta men ändå bara en musplatta, vassa kanter osv. Men absolut, ser man bara till kvalitetskänslan så hamnar Apple ganska högt. Jag vet inte varför man skulle prioritera kvalitetskänslan på en dator för arbete före andra kvaliteter bara.

Citat:

Jag får ut 8-9h på min macbook, ibland mer. Studerar heltid. Programmerar, antecknar, använder numbers etc. Funkar utmärkt.

Jo och det är ju trevligt för dig; det nya batteriet i din nya dator räcker en hel dag när du knappt belastar den liksom. Jobbar man med datorn så drar den mer dock, pluggande är inte tungt i jämförelse med de flesta IT-arbeten, och ganska snart kommer batteriet att börja bli sämre och då är det inte mycket att göra mer än att betala x-tusenlappar till Apple för att få det utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte sagt ett ord om prestanda på min dator, bara att den är några år gammal men har bra batteritid fortfarande och allt som hör en Thinkpad till. Därmed inte sagt att den är kass på något vis, dock har jag bara en i5 för det räcker gott och väl för det jag gör men den har SSD och HDD, IPS-skärm (dock inte högupplöst direkt, den är några år trots allt), två platser för RAM osv. alltså har jag en X220. Byggkvaliteten är väldigt bra på Thinkpads, de tål att tappas, att bäras i skärmen, att man spiller saker i tangentbordet osv. Min har klarat några tapp i stengolv från sådär 1,5-2 m, ett par koppar kaffe rätt i den osv. utan problem. Det finns en anledning till att Thinkpads används av exempelvis Nasa i rymden eller amerikanska militären på platser där det är krig.

Det går utmärkt att utveckla till Mac på en PC med Windows, till IOS går inte helt hundra för att Apple har bestämt att det ska vara så inte för att det finns några tekniska hinder. Xamarin till exempel har gjort det möjligt att utveckla IOS-appar i VS och det fungerar väldigt bra, många utvecklare är glada att de kan jobba i en bra utvecklingsmiljö som de känner till även om det krävs en Mac på nätverket som bygger applikationen åt dem. Sen går det förstås att installera OSX på exempelvis en Thinkpad eller som en virtuell maskin utan större problem, dock inte enligt Apples licensavtal. Men avtal som bara syftar att begränsa mig, som jag inte skrivit på, som sannolikt inte gäller här i Sverige, har jag en tendens att inte bry mig så mycket om. Hade jag skrivit på avtal som utvecklare till appstore så hade det dock sett värre ut.

Du har alltså hällt ett par fulla koppar kaffe i datorn? Jo tjena.

Sen förstår jag inte relevansen i att jämföra en Lenovo med medelmåttig prestanda med en MBPr med topprestanda. Självklart skiljer det lite i batteritid. Ditt påstående om att man får medelprestanda i en Mac som kostar över 20 000 stämmer alltså inte heller.

Xamarin duger ibland, ibland inte. Det beror nog på vad man ska göra. Men du kan köra Xamarin på en Mac också, i Windows Och att du inte bryr dig om Apples licensavtal är fullständigt irrelevant, företag gör det förmodligen.

Permalänk
Medlem

När det gäller Thinkpad och tangentbord så kan det vara värt att tänka på att de gjorde en förändring för något år sedan. Jag gillar tangentbordet på min T420 jag har hemma men tangentbordet på T430 som jag har på jobbet gillar jag inte lika mycket. Det är just tangentbordet som är största skillnaden mellan dem, annars är de ganska lika användarmässigt (även om T430 har något modernare hårdvara). Sedan vad man gillar är en smaksak men det går inte riktigt att basera erfarenheterna från en några år gammal Thinkpad när man ska köpa en ny. Bäst om man har möjlighet att testa den eftersom saker kan förändras med nya modeller.

Har även en gammal Thinkpad X60 hemma. Tangentbordet på den är faktiskt skönare än på min T420, fast skärmen är förstås inte lika bra. Så det känns lite som att tangentborden blivit sämre med tiden på Thinkpads. Men som sagt var det är bara min subjektiva bedömning och smaken är ju olika.

Hade besök av en kund på jobbet förra veckan. Han hade en Dell Latitude men är osäker på exakt modell men den såg ut att vara omkring 15 tum i skrärmstorlek. Men han riktigt misshandlade den, bar runt den hållandes i bara skärmen, satte foten på den när den stod på golvet och så vidare men den såg ut att hålla bra trots misshandeln. Jag skulle nog kika på en sådan om jag ville ha alternativ till Lenovo Thinkpad. Dell Latitude E6540 som exempel ser ju ut att ha numpad också. Men hur tangentbordet är att använda vet jag inte.

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-E6540-i7-48...

Citat:

Keyboard

Input devices are very important for frequent writers. The predecessor got an excellent rating in this category and the keyboard of our review unit is certainly above average. The four-stage adjustable background illumination as well as the numeric keypad is not standard for all notebooks. Nowadays the traditional keyboard design is also unique, Dell decided not to use a chiclet keyboard. HP, Lenovo and Toshiba followed this trend.

The typing experience is also convincing. The key stroke might be a tad too firm for a few people but you get a distinct feedback; the key travel is more limited than we expected. Unfortunately, the keyboard itself is not very firm everywhere, we determine some bouncing around the A-key and the numeric keypad and the keyboard can be dented.

Aha "chiclet keyboard" heter nog det nya tangentbordet på Thinkpad och vill man inte ha det så verkar Dell E6540 vara ett trevligt alternativ.

Edit apropå spillsäkra tangentbord:
https://www.facebook.com/video.php?v=391149845996&set=vb.2901...
Vätskan rinner ut genom dräneringshål på undersidan så om det funkar som det är tänkt ska det inte bli kvar inuti datorn om man spiller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rashnu:

Du har alltså hällt ett par fulla koppar kaffe i datorn? Jo tjena.

Tja, olyckor händer, hellre att datorn klarar av min användning än att jag måste anpassa mig efter datorns begränsningar och exempelvis inte dricka kaffe när jag arbetar. Separata tangentbord tål för det mesta diverse spill och så, således vill jag gärna att min laptop gör det också.

Citat:

Sen förstår jag inte relevansen i att jämföra en Lenovo med medelmåttig prestanda med en MBPr med topprestanda. Självklart skiljer det lite i batteritid. Ditt påstående om att man får medelprestanda i en Mac som kostar över 20 000 stämmer alltså inte heller.

Fast grejen är att du bara får medelprestanda från de relativt högpresterande delarna i din dator eftersom det är så tungt att driva den extremt högupplösta skärmen. Jag hade kunnat välja en i7:a när jag köpte min Thinkpad men det var ingen poäng i att göra det eftersom den med lätthet klarar av allt som jag vill att den ska göra i de upplösningar som jag använder. Flera samtidiga virtuella maskiner, utvecklingsmiljöer, hundratals öppna flikar/filer i diverse program som SSMS, browsers, Office osv. Min arbetsdator har en i7:a av senare modell än min privata i5:a (Ivy mot Sandy Bridge) och ett mycket bättre grafikkort men den är ändå segare på det som jag pysslar med eftersom den inte har någon SSD.

Citat:

Xamarin duger ibland, ibland inte. Det beror nog på vad man ska göra. Men du kan köra Xamarin på en Mac också, i Windows Och att du inte bryr dig om Apples licensavtal är fullständigt irrelevant, företag gör det förmodligen.

Jo, men på företag så kör man inte biulds på utvecklarmaskiner alls utan på dedikerade biuld-servrar, det är i alla fall så det fungerar på alla ställen där jag har jobbat. Alltså har man ingen anledning att köra OSX på företag förutom på build-servern som får vara en Mac Mini om man ska bygga IOS-appar.

Skrivet av ronnylov:

När det gäller Thinkpad och tangentbord så kan det vara värt att tänka på att de gjorde en förändring för något år sedan. Jag gillar tangentbordet på min T420 jag har hemma men tangentbordet på T430 som jag har på jobbet gillar jag inte lika mycket. Det är just tangentbordet som är största skillnaden mellan dem, annars är de ganska lika användarmässigt (även om T430 har något modernare hårdvara). Sedan vad man gillar är en smaksak men det går inte riktigt att basera erfarenheterna från en några år gammal Thinkpad när man ska köpa en ny. Bäst om man har möjlighet att testa den eftersom saker kan förändras med nya modeller.

Jo, tangentborden är inte riktigt vad de varit, det är jag fullt medveten om. Dock verkar de fortfarande få epitetet 'De bästa laptoptangentborden' i de flesta recensioner. Jag föredrar den gamla stilen som bland annat min X220 har men senare modellers chiclet-tangentbord är långt bättre än alla andra liknande som jag testat, inklusive Macbooks och Elitebooks.

Citat:

Har även en gammal Thinkpad X60 hemma. Tangentbordet på den är faktiskt skönare än på min T420, fast skärmen är förstås inte lika bra. Så det känns lite som att tangentborden blivit sämre med tiden på Thinkpads. Men som sagt var det är bara min subjektiva bedömning och smaken är ju olika.

Nej, det är sant. De har blivit sämre. Anledningen är att det idag ställs högre krav på tunnhet och då fungerar det inte med ett tangentbord som är så tjockt, med så lång slaglängd osv. som de gamla.

Citat:

Hade besök av en kund på jobbet förra veckan. Han hade en Dell Latitude men är osäker på exakt modell men den såg ut att vara omkring 15 tum i skrärmstorlek. Men han riktigt misshandlade den, bar runt den hållandes i bara skärmen, satte foten på den när den stod på golvet och så vidare men den såg ut att hålla bra trots misshandeln. Jag skulle nog kika på en sådan om jag ville ha alternativ till Lenovo Thinkpad. Dell Latitude E6540 som exempel ser ju ut att ha numpad också. Men hur tangentbordet är att använda vet jag inte.

Dells tangentbord (på deras proffsmodeller) är helt ok, inte i klass med gamla eller nya Thinkpad-tangentborden i mina ögon men bättre än de flesta konsumentmodeller och bättre än exempelvis HPs proffsmodeller.

Citat:

Aha "chiclet keyboard" heter nog det nya tangentbordet på Thinkpad och vill man inte ha det så verkar Dell E6540 vara ett trevligt alternativ.

Absolut, men man ska inte tro att dess tangentbord är i klass med Thinkpads bara.

Citat:

Edit apropå spillsäkra tangentbord:
https://www.facebook.com/video.php?v=391149845996&set=vb.2901...
Vätskan rinner ut genom dräneringshål på undersidan så om det funkar som det är tänkt ska det inte bli kvar inuti datorn om man spiller.

Jo så är det. De gånger olyckor har hänt mig har allt (well, en del lägger sig förstås i mekanismen så en avspolning så småningom krävdes) runnit igenom datorn och hamnat på skrivbordet. Datorn bara fortsatte att gå.

Permalänk
Datavetare

Lite svårt att veta vad som menas med "kraftfull" och "bra tangentbord" här.

Rent generellt verkar du värdera ungefär samma saker som jag i val av dator. Tycker att de två absolut mest kritiska komponenterna i en jobb-laptop är skärmen och tangentbordslayout, om någon av dessa fallerar blir det en oanvändbar produkt.

HiPPI skärm tillför en hel del vid programmering. Är en stor förespråkare att man ska välja en upplösning som tillåter 200% zoom, vilket i praktiken betyder 2560x1440 eller 3200x1800 paneler. För programmering fungerar det faktiskt rätt bra med andra zoom-nivåer då text skalar i stort sett perfekt oavsett zoom-nivå, men rent generellt är det mer problem om man inte kan köra just 200%. Problemet med detta är att det är svårt att hitta någon modell med riktigt bra skärm som kommer inom din budget. IPS/PLS/IGZO panel på 1600x900 eller 1920x1080 går ju att leva med och då kan man fixa din budget.

För egen del faller väldigt många laptops bort på tangentbordslayout vilket är trist. Lenovo nämns flera gånger ovan och deras ThinkPad har väldigt bra tangentbord. Har i princip ingen budget när jag köper laptop så tänkte gå på deras X1 Carbon med matt(!) 2560x1440 panel, men någon har rökt på hos Lenovo innan de designade det tangentbordet så fungerar helt enkelt inte...

Om "kraftfull" betyder "går att spela på" + att du vill ha en bra skärm så vet jag inte om det finns så många fler alternativ än XPS15. Det är en väldigt bra laptop med 15" 3200x1800 IGZO-panel, men den spränger din budget med ett par tusenlappar (från strax över 13k enligt prisjakt). Lär också komma en ny modell med 850M i stället för dagens 750M rätt snart (dagens modell kom i november förra året). Denna modell kommer med en riktigt bra touchpad och 4 kärnig CPU (i7 4712MQ).

"Gaming-laptops" finns inom den budget du specificerat, dessa hittar du med GTX850 eller bättre men de flesta har bedrövlig kvalité på skärmen (även om den kan vara 1920x1080). Verkar överhuvudtaget som man inte spenderat pengar på något mer än GPU i många av dessa laptops, finns undantag men då drar också priset iväg. De två jag själv skulle kunna tänka mig (men är inte riktigt målgruppen för gaming-laptops och har inte testat dessa modeller IRL) är Asus G550JK och Acer V Nitro, då båda har 1920x1080 IPS panel och vad som ser ut som helt OK layout på tangentbordet (Acer ser bättre ut för min preferens). Men skulle i praktiken inte välja någon av dessa då jag vill ha centrerat tangentbord, d.v.s. utan numerisk touchpad + 2.5kg är för mycket, tycker de 2.0kg som min hemlaptop väger är i överkant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på vad man anser vara kvalitet. Apple är bra på kvalitetskänsla, deras produkter känns väldigt gedigna och välbyggda och i viss mån är det ju så. Min Iphone känns mycket mer gedigen än min Galaxy exempelvis och en MBA känns mer gedigen än valfri Thinkpad. De sitter ihop bra och använder dyra material som ger en lyxig känsla. Men det betyder inte att produkterna har bra kvalitet i bemärkelsen att de håller bra, är tåliga eller dylikt, bara att det känns så. Aluminium som Apple använder till alla deras laptops är inte ett särskilt bra material för något som ska vara tunt men stryktåligt exempelvis, det böjs och repas väldigt lätt. Thinkpads är byggda av en magnesiumlegering som är väldigt mycket tåligare på alla sätt och vis med en utsida av reptålig plast eller kolfiber.

Man kan också se möjligheter att byta komponenter eller att reparera saker som en del av kvalitetsbegreppet, och då hamnar förstås Apples hoplimmade datorer ganska långt ner. Man kan också se ergonomi som en del av kvaliteten och Apple är inte särskilt bra på det heller, platta tangentbord med dålig slaglängd, bra musplatta men ändå bara en musplatta, vassa kanter osv. Men absolut, ser man bara till kvalitetskänslan så hamnar Apple ganska högt. Jag vet inte varför man skulle prioritera kvalitetskänslan på en dator för arbete före andra kvaliteter bara.

Jo och det är ju trevligt för dig; det nya batteriet i din nya dator räcker en hel dag när du knappt belastar den liksom. Jobbar man med datorn så drar den mer dock, pluggande är inte tungt i jämförelse med de flesta IT-arbeten, och ganska snart kommer batteriet att börja bli sämre och då är det inte mycket att göra mer än att betala x-tusenlappar till Apple för att få det utbytt.

Själv älskar jag tangentbordet. Och jag är absolut ingen troende av att apple är guld och gröna ängar. Dock fungerar det extremt bra och jag tycker att kvalité är något som :Ser bra ut, prestera bra, ergonmi(i min mening är MBP ergonomisk) bra tangentbord, skärm osv osv. Jag behöver inte en dator som tål x antal fall. Jag behöver inte en dator som tål att skrapas med kniv. Så för mig funkar detta utmärkt.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Vad ska du utveckla som kräver sådan kraft? Grafik? Spel?

Om du bara ska hålla på med exempelvis webutveckling behöver du ju absolut inte något kraftpaket. Det viktigaste är att ha en SSD.
Annars duger det med en average processor, och ska man inte köra en virtuell maskin så behöver du sällan mer än 6GB RAM.

Stor högupplöst skärm så man kan köra flera fönster sida vid sida är också kritiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Någon anledning till varför jag inte skulle fortsätta med Windows? Hört mycket gott om mjukvara till Mac som inte finns till Windows men aldrig testat det själv

Skickades från m.sweclockers.com

En av fördelarna med Mac är ju bootcamp, med andra ord kan du ha både windows och osx på den, de bästa av båda världarna

Permalänk
Medlem

Om bra tangentbord är viktigt rekommenderar jag Lenovo!

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2