Permalänk
Medlem

Ny server, köpråd

Tjenare,
Jag studerar webbprogrammering och därför har jag nu tänkt att köpa mig en server. Dock har jag inte jätte stor budget att röra mig med då jag studerar.
Jag vill egentligen mest ha en liten och smidig server som jag kan köra webbsida (MySQL osv) och sedan tänkte jag även ha den som "nätverkshårddisk" alltså lägga massa saker på den som jag kan komma åt överallt.

Jag kan även säga att jag har kunskap om att bygga server osv då jag byggt flera datorer själv.

Tar emot alla tips och köpråd men även tips och tricks om coola saker man kan göra med en server.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSGAM3R:

Tjenare,
Jag studerar webbprogrammering och därför har jag nu tänkt att köpa mig en server. Dock har jag inte jätte stor budget att röra mig med då jag studerar.
Jag vill egentligen mest ha en liten och smidig server som jag kan köra webbsida (MySQL osv) och sedan tänkte jag även ha den som "nätverkshårddisk" alltså lägga massa saker på den som jag kan komma åt överallt.

Jag kan även säga att jag har kunskap om att bygga server osv då jag byggt flera datorer själv.

Tar emot alla tips och köpråd men även tips och tricks om coola saker man kan göra med en server.

Tack på förhand!

För att försöka få igång tråden lite så kan jag ju fråga om ungefärlig budget, kommer du ha virtuella maskiner(hur många isf), liten/stor, strömsnål?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Den där servern har dessutom en hel wiki och du kan hitta massor av info här på SweC. Folk har gjort allt möjligt med den där burken!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Inget fel på N54L, har en själv. Men prestandan är inte sådär jättemycket att hänga i julgranen för tyngre tillämpningar. Du skriver att du vill köra SQL-databas på den, men inget hur tung last du kommer lägga. För hobbybruk fungerar en N54L utmärkt, men behöver du mer prestanda så titta på HP Microserver Gen8 istället, om det fysiska formatet är viktigt. Annars finns det flera servers (Dell mfl) som är hyffsat strömsnåla, där du har mer utbyggnadsmöjligheter på RAM och möjlighet att byta CPU.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för alla svar.
Jag kommer ha den för det mesta som hobby server, kommer köra lätta grejer som min egen portfolio, och sen lite små grejer men inga stora grejer.
Men bara för att vara på den säkra sidan, vad räknas som en "stor grej"?
Jag är öppen för prisförslag men gärna så billigt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av CSGAM3R:

Tack så jätte mycket för alla svar.
Jag kommer ha den för det mesta som hobby server, kommer köra lätta grejer som min egen portfolio, och sen lite små grejer men inga stora grejer.
Men bara för att vara på den säkra sidan, vad räknas som en "stor grej"?
Jag är öppen för prisförslag men gärna så billigt som möjligt.

Hur du tänk lägger last på servern avgör vilken hårdvara du behöver. Om du har ett behov av att labba lite själv, skulle säkerligen en N54L fungerar utmärkt. Ska du dra igång en SQL-server för 150 users i ett affärssystem, då behöver du annan hårdvara än en N54L.

Du kan virtualisera och köra några VM's på N54L också, utan några bekymmer. Tänk dock på att AMD-CPUn (2,2GHz dual core om jag inte missminner mig) inte är något effektmonster, så förändras ditt prestandabehov kommer du få svårt(omöjligt) att uppgradera CPU.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Hur du tänk lägger last på servern avgör vilken hårdvara du behöver. Om du har ett behov av att labba lite själv, skulle säkerligen en N54L fungerar utmärkt. Ska du dra igång en SQL-server för 150 users i ett affärssystem, då behöver du annan hårdvara än en N54L.

Du kan virtualisera och köra några VM's på N54L också, utan några bekymmer. Tänk dock på att AMD-CPUn (2,2GHz dual core om jag inte missminner mig) inte är något effektmonster, så förändras ditt prestandabehov kommer du få svårt(omöjligt) att uppgradera CPU.

Jag skall för det mesta labba själv, använda till skol projekt och lite mindre tester osv, men ifall man nu skulle välja att uppgradera sig till bättre CPU, har du några rekommendationer då? Hur kommer det sig att det inte bara går att byta ut CPU:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSGAM3R:

Jag skall för det mesta labba själv, använda till skol projekt och lite mindre tester osv, men ifall man nu skulle välja att uppgradera sig till bättre CPU, har du några rekommendationer då? Hur kommer det sig att det inte bara går att byta ut CPU:n?

Den är fastlödd på moderkortet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Den är fastlödd på moderkortet.

Alright, då är jag med.

Permalänk
Skrivet av CSGAM3R:

Alright, då är jag med.

Varför inte en VPS?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Varför inte en VPS?

Kanske är en väldigt dum fråga men vad är VPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSGAM3R:

Kanske är en väldigt dum fråga men vad är VPS?

En server som du hyr av någon

Permalänk
Skrivet av CSGAM3R:

Kanske är en väldigt dum fråga men vad är VPS?

https://www.digitalocean.com/ till exempel. Kan jag rekommendera varmt, billigt och bra.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Nja är inte intresserad av att hyra...

Permalänk
Medlem

Microserver G8 är rätt trevlig och det går att byta CPU på den ocskå (INTEL då).

Eller så kan man ju alltid göra som "mad-micke" dvs http://deploymentbunny.com/2014/09/28/building-next-gen-datac...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har nu suttit och kollat runt lite och funderar just nu på antingen https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse... eller en Bubba http://www.excitostore.com/sv/content/specifikationer-f%C3%B6..., det känns som att HP servern är mer intressant då en Bubba inte har tillräckligt med "prestanda", eller vad tror ni?
Kan även tillägga att jag ska ha en kurs i Linux i vinter och kommer även ha servern till att labba i kursen. Jag har planer på att köra webserver (apache2, php5, mysql etc.), deluge (torrentprogram), irssi (irc chat), FTP.

Vad tror ni är bäst, är det HP servern som gäller?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Varför tycker du den? Är den bättre? Vad jag tycker är bra är väl att den har plats för 2st 2.5" hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Med en Dell T20 har du lite mer att växa i, om det skulle behövas.
Processorn är snabbare än vad som sitter i HP N54L, du har även möjlighet att byta ut processorn i T20.
T20 har möjlighet att stoppa i 4st RAM-moduler vilket kan ge maskinen 32GB RAM, N54L stannar vid 16GB.

N54L är ingen dålig maskin, men sjunker den inte drastiskt ner till samma prisnivå som när den låg under 1000kr anser jag att T20 är en mycket mer kompetent maskin, även om den kostar lite mer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Med en Dell T20 har du lite mer att växa i, om det skulle behövas.
Processorn är snabbare än vad som sitter i HP N54L, du har även möjlighet att byta ut processorn i T20.
T20 har möjlighet att stoppa i 4st RAM-moduler vilket kan ge maskinen 32GB RAM, N54L stannar vid 16GB.

N54L är ingen dålig maskin, men sjunker den inte drastiskt ner till samma prisnivå som när den låg under 1000kr anser jag att T20 är en mycket mer kompetent maskin, även om den kostar lite mer.

Alright, det låter rätt bra faktiskt. Om man skulle vilja gå upp ett steg vad får man då? eller vad rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt https://www.dustinhome.se/product/5010757331/poweredge-t20-pe... dock har jag ingen VGA i varken skärm eller tv så köpte mig en adapter för att konvertera VGA till DVI men fick det inte att fungera så antog att felet låg i adaptern och bytte till en ny, men den fungerar inte heller nu.. Någon som vet vad detta kan bero på eller hur man fixar det? Eller om man på något sätt kan installera den utan att ha skärm? Har bara tänkt att SSH:a in till den.. Ringde även till dustin home kundservice men dom måste ju vara bland det mest korkade människorna, dom sa bara att dom inte vet hur man gör och att jag får skicka tillbaka den om jag inte är nöjd...
Går det tex att ta ut hårddisken och stoppa i den i min dator och installera och sedan tillbaka igen? Eller fungerar inte hårddiskarna i en server till vanlig PC?

Permalänk
Medlem

Du bör kunna stopp i ett annat grafikkort i den för installationen, det finns förmodlgen en PCI-E plats för ett modernt grafikkort.
Sen är det bara att plocka ur när du fått igång ett fungerande system som du kan SSha in till.

Annars vet jag med säkerhet att denna fungerar att omvandla VGA till HDMI, vi använder dessa flitigt i konferensrum på jobbet: https://www.dustinhome.se/product/5010615395/vga-hdmi-videoko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSGAM3R:

Nu har jag köpt https://www.dustinhome.se/product/5010757331/poweredge-t20-pe... dock har jag ingen VGA i varken skärm eller tv så köpte mig en adapter för att konvertera VGA till DVI men fick det inte att fungera så antog att felet låg i adaptern och bytte till en ny, men den fungerar inte heller nu.. Någon som vet vad detta kan bero på eller hur man fixar det? Eller om man på något sätt kan installera den utan att ha skärm? Har bara tänkt att SSH:a in till den.. Ringde även till dustin home kundservice men dom måste ju vara bland det mest korkade människorna, dom sa bara att dom inte vet hur man gör och att jag får skicka tillbaka den om jag inte är nöjd...
Går det tex att ta ut hårddisken och stoppa i den i min dator och installera och sedan tillbaka igen? Eller fungerar inte hårddiskarna i en server till vanlig PC?

Annledningen till att det inte funkar är att du har dator vga ---> dvi skärm. Det måste vara tvärtom om det ska fungera dvs dvi dator --> vga skräm. Då dvi kontakten kan skicka analoga singnaler till en vga port. Så nu skickar du analoga singaler till en skärm som vill ha digitala singaler. Därför det inte funkar.
Krävs en aktiv adapter likte den som länkas i inlägget ovan.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)