Unreal Engine 4.5 gör skuggor med ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 4.5 gör skuggor med ray tracing

I en ny version av spelmotorn Unreal Engine tillkommer flera uppmärksammade finesser, däribland mjukare skuggor med strålspårning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med utveckling!

Permalänk

Nu gäller det bara att övertala läraren att fixa lite nycklar åt en så man slipper prenumerera

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får bättre prestanda ur nuvarande gen korten också, men måste säga att strålspårning är nog det bästa ordet jag läst idag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

skulle va fint med ett bilspel som såg ut så

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Häftigt! Men nu tycker jag alla de där stortitlarna som drivs av UE4 får ta och komma

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ser väl lika bra ut på PS4 antar jag då?

Bättre grafik är alltid trevligt! Även om innehållet är viktigare

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Efter att i helgen ha kört igenom The Vanishing of Ethan Carter som är baserat på UE_3 kan jag meddela att det är absolut inget fel på Unreal Engine! Sjukt snyggt var det.

http://www.pcgamer.com/the-vanishing-of-ethan-carter-8k-scree...

http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

Permalänk
Medlem

Ljus och skuggor har väl "alltid" varit UEs glansnummer, dock har jag aldrig kommit riktigt överens med dom högblanka texturen som finns lite överallt(framförallt UE3).

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Efter att i helgen ha kört igenom The Vanishing of Ethan Carter som är baserat på UE_3 kan jag meddela att det är absolut inget fel på Unreal Engine! Sjukt snyggt var det.

http://static.gamespot.com/uploads/original/1503/15036700/251...

http://www.pcgamer.com/the-vanishing-of-ethan-carter-8k-scree...

http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

Ja. Ethan Carter är brutalt snyggt. Otroligt välgjort spel.

Permalänk

Undra i vilken utsträckning de kör ray tracing:en det måste ändå vara ganska begränsat eller så får man köra en jäkligt låg upplösning.

Permalänk
Medlem

Snart blir det redan Unreal Engine 5.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ray trace i all ära, helt klart snyggt. Jag vill ha Global illumination, helst Radiosity.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Efter att i helgen ha kört igenom The Vanishing of Ethan Carter som är baserat på UE_3 kan jag meddela att det är absolut inget fel på Unreal Engine! Sjukt snyggt var det.

http://static.gamespot.com/uploads/original/1503/15036700/251...

http://www.pcgamer.com/the-vanishing-of-ethan-carter-8k-scree...

http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

Artikeln handlar dock om UE4. Det är inte samma motor (UE4 omdesignades från grunden) och inte riktigt alla funktioner har återimplementerats ännu. T.ex. är det avsevärt svårare att göra realistiska naturscener med gräs i UE4. Det finns inget forward-rendering pass och det kostar en hel del mer att rendera genomskinliga material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Efter att i helgen ha kört igenom The Vanishing of Ethan Carter som är baserat på UE_3 kan jag meddela att det är absolut inget fel på Unreal Engine! Sjukt snyggt var det.

http://static.gamespot.com/uploads/original/1503/15036700/251...

http://www.pcgamer.com/the-vanishing-of-ethan-carter-8k-scree...

http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

Ja det finns verkligen inget att klaga över med Ethan Carter. Sån otrolig detaljrikedom, och att spelet i sig är riktigt bra förvärrar ju inte saken heller precis

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilox:

Ray trace i all ära, helt klart snyggt. Jag vill ha Global illumination, helst Radiosity.

Ser riktigt snyggt ut, ja!
GI kanske inte ligger så långt bort i tiden. Får se vad folk kan göra med nvidias nya Voxel Global Illumination teknik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

skulle va fint med ett bilspel som såg ut så

Drive Club och Project Cars håller nog högre standard än vad jag kan se på dessa bilder, i alla fall på vissa områden.

Om jag ska vara ärlig, vad jag kan se på bilderna är det inte imponerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Snart blir det redan Unreal Engine 5.

Det blir iofs 4.5, 4.6, 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, 4.11, 4.12 osv. i all oändlighet.

Skrivet av nilox:

Ray trace i all ära, helt klart snyggt. Jag vill ha Global illumination, helst Radiosity.

Det finns redan en form av realtids-GI som heter Light Propagation Volumes som går att aktivera som betafunktion i UE4. Det är snyggt men lite begränsat så det fungerar inte i alla scener.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det blir iofs 4.5, 4.6, 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, 4.11, 4.12 osv. i all oändlighet.

Det finns redan en form av realtids-GI som heter Light Propagation Volumes som går att aktivera som betafunktion i UE4. Det är snyggt men lite begränsat så det fungerar inte i alla scener.

/hulle.

Hur blir 4.10 efter 4.9?
I sånna fall bör det väll stå 4.0.9 om det sen ska bli 4.10? Eller har jag missat något?

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tezzeen:

Hur blir 4.10 efter 4.9?
I sånna fall bör det väll stå 4.0.9 om det sen ska bli 4.10? Eller har jag missat något?

Du tycks ha stött på ett tankefel där, käre forumit.

En revision med numret 4.10 är inte densamma som 4.1, således är sekvensen 4.7, 4.8, 4.9, och 4.10.
Samtidigt så är efterföljare till 4.0.9 mer passande 4.0.10, el. 4.1.0 el. 4.1, inte 4.10.

Permalänk
Snusfri

Trevligt, hoppas vi får se några spel utnyttja dessa nya förändringar inom en relativ snar framtid.

Sedan så bör alla översättningar av datatermer till svenska bestraffas med spöstraff.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja det finns verkligen inget att klaga över med Ethan Carter. Sån otrolig detaljrikedom, och att spelet i sig är riktigt bra förvärrar ju inte saken heller precis

En liten off-topic fråga bara Finns det jumpscares i det spelet, eller några sorts fiender eller så? Eller är det bara lite små creepy?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

En liten off-topic fråga bara Finns det jumpscares i det spelet, eller några sorts fiender eller så? Eller är det bara lite små creepy?

Jumpscares finns, och ja, det finns fiender som kan döda dig. Dock har jag lirat många spel som varit hemskare, men behöver nödvändigtvis inte ha varit bättre bara för det

Dold text
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

En liten off-topic fråga bara Finns det jumpscares i det spelet, eller några sorts fiender eller så? Eller är det bara lite små creepy?

Det finns några men 99,5% av spelet är "atmosfärs-detektiv-spel" och inte jumpscare. Rekar det helt klart

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Efter att i helgen ha kört igenom The Vanishing of Ethan Carter som är baserat på UE_3 kan jag meddela att det är absolut inget fel på Unreal Engine! Sjukt snyggt var det.

http://static.gamespot.com/uploads/original/1503/15036700/251...

http://www.pcgamer.com/the-vanishing-of-ethan-carter-8k-scree...

http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

Det är inte bara snyggt, det är ett helt galet bra spel på alla sätt! Skyrim hade varit vackert med UE3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Det är inte bara snyggt, det är ett helt galet bra spel på alla sätt! Skyrim hade varit vackert med UE3...

Med tanke på vilken flintasten till spelmotor som Skyrim körs på så bör ju ett byte till vilken annan modern spelmotor som helst vara likvärdigt med övergången från sprites till riktig 3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eringax:

Med tanke på vilken flintasten till spelmotor som Skyrim körs på så bör ju ett byte till vilken annan modern spelmotor som helst vara likvärdigt med övergången från sprites till riktig 3D

Ja - den spelmotorn har hängt med sedan Morrowind! Om dom ska byta vore det ju logiskt att dom byter nu och använder en ny motor för Fallout 4, och sedan efter det i nästa Elder Scrolls spel. Fast å andra sida verka Bethesda gilla att uppdatera sin "creation engine" i det oändliga, så dom kanske gör det fortsättningsvis också? Men det måste till rätt mycket förändringar vid det här laget.

Dragon Age 3 ska ju iaf använda Frostbite 3 motor som utvecklast av svenska dice! Den är riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Drive Club och Project Cars håller nog högre standard än vad jag kan se på dessa bilder, i alla fall på vissa områden.

Om jag ska vara ärlig, vad jag kan se på bilderna är det inte imponerade.

verkligen? wow tack, ska kolla upp dom nu med detsamma

Edit: kollade driveclub och Project cars
Förstnämnda finns bara till ps4 (tyvärr) än så länge,
men Project Cars såg helt sagolikt ut <3 tack!

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Efter att i helgen ha kört igenom The Vanishing of Ethan Carter som är baserat på UE_3 kan jag meddela att det är absolut inget fel på Unreal Engine! Sjukt snyggt var det.

http://static.gamespot.com/uploads/original/1503/15036700/251...

http://www.pcgamer.com/the-vanishing-of-ethan-carter-8k-scree...

http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

Spelet färdigt nedladdat om 5 sekunder från steam. Helt ärligt så ser de där 3D modellerna på den hemsidan riktigt snygga ut. Ingame screenshots on the other hand... not so much. Men men, ska avgöra om en stund, spelet är nu färdigt. Lite sent på "dagen" dock kanske.

Permalänk
Medlem

On topic hoppas jag alla spel motorer byter till ray traced

Skrivet av CFSsss:

Efter att i helgen ha kört igenom The Vanishing of Ethan Carter som är baserat på UE_3 kan jag meddela att det är absolut inget fel på Unreal Engine! Sjukt snyggt var det.

http://static.gamespot.com/uploads/original/1503/15036700/251...

http://www.pcgamer.com/the-vanishing-of-ethan-carter-8k-scree...

http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

Nja rätt så låg poly dock, och normal mapping saknas på många ställen samt pre baked shadow maps.

http://36646d87786feafc0611-0338bbbce19fc98919c6293def4c5554....

Notera den extremt kantiga övergången under bron på höger sida.

Skulle inte ge denna grafik mera än 6 av 10.