Telia satsar nio miljarder på svensk fiber

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Sitter på "upp till" 30/12 men får ut ungefär 16/1,5...

Jag ringde Telia häromdagen i annat ärende. Samtidigt passade de på att titta över mitt abonnemang. De uppgraderade kostnadsfritt mitt ADSL som låg uppmätt på ca 16 ner och 2,5 upp, till VDSL 30. Nu mäter jag upp strax över 30 ner och fortfarande 2,5 upp. Fantastiskt.

Men det mest fantastiska var Telias kvalitet på support! De skickade först nytt modem och undrade vilken tid det passade mig att de skulle ringa upp så vi kunde fortsätta uppgraderingen när jag fått hem modemet. De ringde upp på pricken rätt tid men typiskt nog så skulle det krångla lite. Det var något med att VDSL-uppgraderingen inte gick igenom automatiskt så sent på kvällen. Så vi bestämde en ny telefontid nästa dag, och då fungerade allt galant. Jag blev häpen av servicen!

Tack Camilla på Teliasupporten!!

Permalänk
Medlem

Bor i Karlskrona, där affärsverken erbjuder fiberanslutning för 8500kr just nu, om tillräckligt många i ens område är intresserade!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem

Undrar om det är samma "utbyggnad" som de gör här i stan (norrtälje), köper upp stadsnätet och byter ut utrustningen så alla som haft bredband blir av med det tills Telia fixat sitt nya (samma lina dock). Dessutom måste de "tyvärr" dra ner på utbyggnaden mot de mindre orterna trots att vi var prioriterade och utbyggnad på väg tills Telia köpte upp, då vart det tack och adjö.
Som tur är finns 4G som funkar om än datapotterna är horribla, ADSL är bara att glömma då kopparlinan visst är "upptagen till annat" intressant nog. Så tack vare Telia så blir det iaf inget bredband för oss, väldigt uppskattat....

Permalänk
Medlem

Telia ADSL fungerar rätt bra. Bra hastighet. Runt 7 Mbit nedströms för ett 6-8 Mbit abonnemang. Drygt 300 kr i månaden är okej. Att investera i fiber kostar 18000 kr i engångs plus 220 kr i månaden för 8/8 Mbit uppkoppling.

För mig är det slöseri med pengar att investera i fiber om man endast använder uppkopplingen för att surfa och tanka hem uppdateringar för Windows 8.

Hade jag haft ett eget företag eller behov att ladda ner stora mängder data hade det varit en annan sak.

Men, men det är bara bra att det blir ökad konkurrens på fibernätet. Större utbud ---> lägre priser.

Permalänk

Sitter med adsl 6-8/1 i fristående villa. Har alltid haft 6,9/0,8 men det senaste nu har det förbättrats till ungefär 7,2/0,9.

I ett villaområde i närheten grävdes det ner fiber och andra områden runt omkring har fiber så håller tummarna för att fiber dras ner hemma snart. Har aldrig varit något prat om att gå ihop och dra ner fiber men så bor det mest pensionärer här så misstänker att intresset är lågt.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Har inte varit utan fiber sedan 14 år tillbaks, 3 olika bostäder. Trodde inte det var så många som fortfarande hade ADSL, man blir ju bortskämd...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

sitter fast på TRE 4G 100 GB på grund ut av att stationen är full i villan jag bor så himla irriterande.
Tur så står masten 1200 meter här ifrån så man har 60 ner men 100GB gör man slut på väldigt fort när man bor 2 st i huset.......

Tar hällre mitt gamla adsl 8 Mbit som jag hade i lägenheten är detta shit trådlösa med data cap, då kunde ma n åtminstone kolla youtube när man ville utan att det spelade roll....

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Koppar sedan '96.

Skickades från m.sweclockers.com

aaaahahah.... koppar sedan '64

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtspiff:

Vänta nu sen när är Wifi en internetuppkoppling?
Ganska värdelöst utan en lina bakom. Om man inte sneakar offentliga wifin som standarduppkoppling då.

Vart fick du wifi ifrån? Nämns ju ingenting om det i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har VDSL och får ut ca 32 Mbit som bäst, 4,5 Mbit upp.

Har inga förhoppningar på att Telia kommer bygga ut där jag bor, så man får vara nöjd med att få ut så mycket av en gammal telefonledning.

Hade framförallt velat haft en bättre ping än vad VDSL erbjuder, men 12 ms i ping är väl ändå rätt lågt med vdsl, dock märker jag att polaren har en klar fördel i online spelande med sin fiber.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

2003-2006: Radio-LAN 0,5/0,1
2006-2013: ADSL på dålig kopparledning 8/1 (fick ut ca 5/0,5)
2013+ : Fiber, 100/10 (får ut 95/12) med möjlighet till 300/100.

Bor i en förort (ca 1000 pers) 8 km från Ystad, så inte så långt ut på landet. Ändå kunde jag inte få fiber förrän förra hösten.

Enda anledningen till att jag fortfarande inte sitter på ADSL är pga. att (bl.a.) mitt hus ligger längs med en äng på norrsidan, och grannen söder om mig ville ha fiber. Fibern skulle läggas i ängen längsmed husen, så när leverantören kom och frågade om dom fick dra fiber från ängen och genom min trädgård till min granne svarade jag "Ja, på ett villkor".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vart fick du wifi ifrån? Nämns ju ingenting om det i artikeln.

Tror han syftar på omröstningen.

Men, om man har wifi som internetuppkoppling så är det en internetuppkoppling. Så jag förstår honom ändå inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vart fick du wifi ifrån? Nämns ju ingenting om det i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, under frågan "Vad är din primära internetuppkoppling?" så kan man rösta på WiFi.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Vi har redan fiber här i bygden, jag personligen hade dock inte råd att punda ut 19500sek, så jag kör med mobilt bredband (lte).
Här blev det dock inte Telia för man fick så extremt lite i deras erbjudande. Net at once har vi här.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define S Svart, ASUS Z170 PRO GAMING, Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, OCZ TR150 480GB, Corsair RM550x 550W, be quiet! Pure Rock, TP-Link Archer T9E AC1900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tror han syftar på omröstningen.

Men, om man har wifi som internetuppkoppling så är det en internetuppkoppling. Så jag förstår honom ändå inte.

Det han menade var väl att WiFi är en teknologi för lokala nätverk, inte ett sätt att koppla upp dig mot en ISP med.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar vart tillfrågade om dom ville ha fiber in till huset. För ett nätt kostnad på 10 000 kronor.
Tjääääna. Nope... vart via kabel tv med samma hastighet 100/100

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk

Och jag som bor i centrala stockholm har inte fiber. Vad i helvete.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

När jag hör "Telia", så associerar jag det med "högt pris".
Få se om det gäller även detta.
Har 10/10 idag, helt okej, för 269kr/månad Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Avstängd

Bra att vi i Sverige får bättre Internet.
Men man får större nytta av bra Internet om andra också har det.
Så jag hoppas att även våra grannar i Norge, Finland, Danmark och Island bygger ut sitt Internet också och får bättre Internet.

Permalänk
Medlem

Suttit på ADSL sen man fick internet. Testat 4G men det visade ju sig vara ett tak på dataanvändning så när alla använde internetet tog det inte lång tid innan man bara fick 0,7 ner. R*vskallen från telenor sa att det inte var något tak på hur mycket data man fick använda.

Nu har man suttit och väntat på att man ska få höra något om dom ska gräva ner kablar i marken eller inte, i ett år. Inte hört ett jota.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem

Sedan vi flyttade till stan har vi haft Bahnhof 100/10 via Telia öppen fiber. Jag har svårt att se att jag skulle kunna leva med att gå tillbaks till ADSL, så det är kanon om det dras fiber på fler ställen för man vet ju aldrig var man hamnar i framtiden

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdahl:

Mina föräldrar vart tillfrågade om dom ville ha fiber in till huset. För ett nätt kostnad på 10 000 kronor.
Tjääääna. Nope... vart via kabel tv med samma hastighet 100/100

Billigt. Dumma föräldrar har du.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tror många felaktigt röstat på "Egen optisk fiberkabel till hemmet (FTTH)" och felaktigt pratar om att dom har "fiber" som anslutning.

Har man ett vanligt uttag i väggen för en cat 6 kabel (ethernet) är det inte fiber, det är inte heller fiber för att kopplingen från fastigheten (där du bor) har fiber anslutning, om det inte är en villa och du är ensam på kabeln.

För att du skall ha fiberanslutning skall du ha en fiberkabel (samma som optisk fiberkabel) direkt in i lägenheten/villan vilket är mycket ovanligt eftersom det är mycket dyrare än att använda sig av ethernetkabel.

Permalänk
Medlem

Jättebra att man satsar på infrastruktur!

I min lilla hemstad drog man fiber paralellt med fjärrvärmerören som går kors och tvärs i stora delar av stan.
Just nu ligger anslutningsavgiften på en bit under 20kSek.

Har "bara" en 8/1-lina, funderar på att gå upp till 24/3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattEDattE:

Vad bra, själv sitter man på 8/1 men får ut runt 7/0,5

Precis som jag då, äntligen har dom börja gräva fiber i mitt område så nu är det på gång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"Ja, på ett villkor".

Nu blir man ju nyfiken, vilket villkor?

Eller är jag bara trög nu?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nu blir man ju nyfiken, vilket villkor?

Eller är jag bara trög nu?

tror han syftar på villkoret att få det indraget hos sig med

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

När jag hör "Telia", så associerar jag det med "högt pris".
Få se om det gäller även detta.
Har 10/10 idag, helt okej, för 269kr/månad Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

När jag hör "Telia", så associerar jag det med en av europas bästa "peering"-leverantörer.
Lustigt hur det kan vara...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Tror han syftar på omröstningen.

Men, om man har wifi som internetuppkoppling så är det en internetuppkoppling. Så jag förstår honom ändå inte.

Jag såg ingen fråga...men jag antar att mitt wifi-internt är trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Var kan man se var satsningen sker?

Visa signatur

ffffffffc