Telia satsar nio miljarder på svensk fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Det han menade var väl att WiFi är en teknologi för lokala nätverk, inte ett sätt att koppla upp dig mot en ISP med.

WiFi kan användas till båda sakerna.
Precis som Fiber. Och lokalt nätverk/ethernet.
Och Kabel-tv är en teknologi för tv-sändingar.
osv.
Teknologin i sig har inget med användningsområdet att göra. Du kan köra lokalt nätverk över ADSL också om du vill det.
Och användningsområdet i det här fallet är internetuppkoppling.

Det finns många ISPer som erbjuder WiFi-uppkopplingar där man inte har tillgång till något bättre.

Permalänk
Skäggig legend

Min far har fiber (FTTH) in i huset. Hemma i min lgh har jag BBB Ethernet 100/10 som ingår i avgiften. Får väl ut 120+/16+Mbit/s.
När jag är på språng blir det 4G via telefonen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

herre jösses så många det är som sitter på ADSL! Trodde jag verkligen inte, stackare.

Bara stora städer får de bästa grejerna tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Fiber 100/100 sen två år tillbaks

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara stora städer får de bästa grejerna tyvärr.

Inte "bara", bor i en lite by med ~75 hushåll och här har vi haft fiber sedan... 2009 tror jag det var

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Var bland de första i skolan när vi fick ADSL hem, tror det var 2.4 Mbit men shit, det gick fort och det var alltid tillgänligt och vi kunde säga upp var lina som enbart används till 56k

ADSL blev sakta men säkert uppgraderat till 24/2, download var det inget fel på men svårt att hålla vettiga ratios

Flyttade till lägenhet med 100/10 shit inget kunde bli bättre. Flyttade igen och nu kan jag ha 1000/1000 men "nöjer mig" med 250/100 som ger 300/115

Permalänk

Skäms lite när jag svarar att 3G är min primära, men så kan det gå när man flyttat och som 15-åring inte har något inflytande när det gäller husköp.
ADSL:n drog någon hantverkare sönder, dessvärre är det ingen som tar tag i det. Är i alla fall lovad fiber, kommer troligtvis till sommaren

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

På tiden att det satsas ytterligare på fiber. Snittfarten på bredband i Sverige är trots allt bara 11-12 Mbit/s vilket visserligen är ganska snabbt men ex Sydkorea har det dubbla. Ser man till storleken och mängden tomyta i Sverige så är det dock inte fy skam att ligga på top 10 listan.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Internet_connection_speeds

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så insatt i det här men.. Vi har fiber hemma, som med månadskostnad man kan ha både tv och telefoni.. Vilket gör det rätt så billigt som ett paket, även om insatskostnad är rätt så hög. Så man ska tjäna igen det efter några år.. Samt att det då höjer värdet på huset.
(villa på Gotland)
Vi har fiber in i huset genom väggen som sedan har någon omväxlare(RJ eller RH eller nåt sånt? ) till ethernet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ADSL sedan 2004~, önskar vi kunde få fiber men för gammalt hus och hyresvärden är inte intresserad av att ansluta fiber.

Ack och ve.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Bara stora städer får de bästa grejerna tyvärr.

En sanning med modifikation, de största städerna är dyra att gräva i medans de mindre är billiga. De mest utbyggda brukar vara de medelstora 80-120k typ Landsbygden tappar givetvis då varje meter blir väldigt dyr den också :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har att välja mellan 4G och ADSL då vi har båda här hemma. 40GB tak på 4G routern får mig att köra via ADSLn. Hoppas innerligt man kan få fiber någon gång här.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe1001:

Vad är det som är så fantastiskt? Jag har en fiberlina 30cm från min husvägg, för den gropen samt en box i huset vill Telia ha ca 30.000:-, fullständigt ocker...

Det känner jag igen. "För endast 25.000 ansluter vi ditt hus, men på tomten måste du gräva själv." Sen tillkommer månadsavgift 250:-. Vill du ha 1000/1000 så stiger kostnaden astronomiskt. Artificell cap? Exemplet är från en annan leverantör. Jag kör därför, tills vidare, trådlöst 50/10. Det räcker respons/hastighetsmässigt. Problemet är begränsad datamängd, i mitt fall 60GB. Fördelen naturligtvis att det är portabelt.

Hade Telia ADSL innan. Absolut total ockertjänst, typ 450:- i månaden för 24/12, som var 18/8, sen föll det successivt, ja inte priset, men hastigheten blev lägre för varje år, mer och mer krångel. Vi ett tillfälle 11 dagar utan koppling, vilket var möjligt enligt kontraktet, som var standardiserat. Jag lämnade in inkomstdeklaration genom att köra runt i grannskapet tills jag fann ett öppet nät. Bytte till annan leverantör Telenor via BB, om jag kommer ihåg rätt. Strålande service i ett par månader, sedan föll hastigheten och stabiliteteten där också. Jag bara väntade på LTE eller fiber. LTE kom först. Lite väderkänsligt, men annars OK.

Permalänk

Jo det märks att Telia satsar på fiber. Hela vår stad är under belägring där man gräver upp nästan alla gator. Det roliga med allt detta är att knappt någon vill ha deras fiber om man ser på de som satte upp skyltar innan grävandet började.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

WiFi kan användas till båda sakerna.
Precis som Fiber. Och lokalt nätverk/ethernet.
Och Kabel-tv är en teknologi för tv-sändingar.
osv.
Teknologin i sig har inget med användningsområdet att göra. Du kan köra lokalt nätverk över ADSL också om du vill det.
Och användningsområdet i det här fallet är internetuppkoppling.

Det finns många ISPer som erbjuder WiFi-uppkopplingar där man inte har tillgång till något bättre.

Hur exakt hade du kopplat upp dig med WiFi mot en ISP? Alltså, det jag menade var att du kanske använder WiFi i ett lokalt nätverk av något slag, men i slutändan går väl inte signalen via WiFi till din ISP? Rätta mig om jag har fel, men visa gärna då ett exempel av hur det fungerar. Skulle du då använda en antenn på taket som förstärkte WiFi-signalen och skickade den till en mast av något slag eller?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

När jag hör "Telia", så associerar jag det med "högt pris".
Få se om det gäller även detta.
Har 10/10 idag, helt okej, för 269kr/månad Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Själv sitter jag med Telia fiber 100/100 (får ut ca 125/125)

För 370Kr i månaden, så tycker inte det är ett högt pris.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att älska detta!
Har ADSL hemma och då är det bara Telia som faktiskt kan leverera till okej priser. Men jag ser ju gärna 4g i mitt område

Permalänk
Medlem
Skrivet av kEzi:

Bahnhof 100/300. Funkar prima.

Visste inte ens att 300 mbit upp hastighet fanns. Vad gör man för nytta av detta ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Hur exakt hade du kopplat upp dig med WiFi mot en ISP? Alltså, det jag menade var att du kanske använder WiFi i ett lokalt nätverk av något slag, men i slutändan går väl inte signalen via WiFi till din ISP? Rätta mig om jag har fel, men visa gärna då ett exempel av hur det fungerar. Skulle du då använda en antenn på taket som förstärkte WiFi-signalen och skickade den till en mast av något slag eller?

Finns främst 2 olika typer som jag känner till.
En är med kort avstånd och fungerar som vilken hot-spot som helst.
Används i vissa lägenhetsområden har jag sett där hyresgäster får internet via wifi.

Sen finns det också dom som bor i skogen eller på något annat ställe där man inte kan få annan typ av bra bredband där man använder riktantenner/parabolantenner.
Och ja, då har man någon antenn på taket t.ex. och ibland sitter ISPns antenn på en mast.
https://www.dustinhome.se/product/5010776965/nanobeam-5ghz-40...

Finns många ISPer som erbjuder olika lösningar av den typen.

Permalänk
Medlem

I studenläggan är det fiber, men hemma på landet har det varit ADSL sedan 2002 med 2mbt som funkade tills min kära syster hittade youtube

Permalänk
Medlem

Net at once vdsl2, ~800m till stationen får ut 37/32mbit, 6ms till bredbandskollens server i samma stad.
Haft det sen den dagen dom började leverera vdsl2, va lite strul i början då jag var den första på stationen som hade vdsl2, men supporten var tillmötesgående och skickade lite olika modem configs som jag fick testa, och sen så ringde dom efter en månad och frågade så allt var bra.
Varit utan nät i 1 dag efter det, då va hela samhällets nät nere, nån kabel som gått av eller nått.

Haft bbb innan, och det var alltid strul, kan inte ge annat än toppbetyg.

Känner inget behov av fiber.

Permalänk

Satt på Bahnhof 100/100, sitter nu på 4G från Tre pga en flytt.
Dock värt det, prioriterar boendet.
Uppkopplingen är stabil, ett tak på 100Gb.
Streamar lite HBO och Netflix, spelar D3 samt streamar Bandit ett antal timmar om dagen.
Har aldrig nått upp till 100Gb.
Tankar dock inget, kommer det nåt på Steam eller GOG som skulle anstränga en mobil uppkoppling går jag hem till lillebrorsan.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Fiber här, jag skrev på för 10/10, men har uppgraderats till 100/10 (20kr extra/mån) utan att tillfrågas då priset på 10/10 sänktes. Jag tänkte klaga, men eftersom jag får ut 650-750/12 så håller jag tyst...schhhhh

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Samtidigt gnäller folk på att Telia är dåliga, nu däremot är dom änglar. Hur ska ni ha det haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Hur kommer det sig att fiber är så vanligt i lägenheter?
I min lilla "by" med 10-15k invånare så har i stort sett varenda lägenhetshus fiber indraget inklusive de billigaste 1-orna man kan hitta medan fiberdragningen till hus har pågått sedan 1 år tillbaka men mina mor/farföräldrar har i några år suttit ovetandes med mobilt bredband och fiber indraget i lägenheten, snacka om slöseri

(Har fått dem att byta nu)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Fiberanslutning från Bahnhof FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Våran förening pytsade upp pengarna för att dra gigabit fiber till villorna i området för ett år sedan, blev klart strax efter vi flyttade in i nya huset, kan säga att det var den extra moroten som fick mig att köpa just det huset Tog själv reda på det innan vi la bud då mäklaren inte visste om det

Så att gå från ADSL/VDSL till gigabit fiber var underbart ;D

Lyckos dig... Gick från 100/100 till 4G....

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

'Felia' satsar pengar på fibernät i Sverige. Vad kan möjligen gå fel? Skulle inte det trådburna nätet demonteras helt?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Uzanar:

Hur kommer det sig att fiber är så vanligt i lägenheter?
I min lilla "by" med 10-15k invånare så har i stort sett varenda lägenhetshus fiber indraget inklusive de billigaste 1-orna man kan hitta medan fiberdragningen till hus har pågått sedan 1 år tillbaka men mina mor/farföräldrar har i några år suttit ovetandes med mobilt bredband och fiber indraget i lägenheten, snacka om slöseri

(Har fått dem att byta nu)

Det är såklart en kostnadsfråga. Det är betydligt mer lönsamt att dra fram en fiberanslutning till ett flerbostadshus och få 50 abonnenter än att dra fram till en villa och få en abonnent.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Haft 100/10 sen 99. Ska flytta till villa i februari. Hörde med Uppsala stadsnät att de har dragit kabel till tomt men skulle kunna installera till huset innan köp. Ringde idag för att starta processen, fick svaret att de inte gör efteranslutningar. Huset ligger 2 m från kabeln. Nu har alla i området som vill ha internet fått fiber och jag måste vänta tills Uppsala stadsnät förändrar sin policy och godkänner efteranslutningar eller till det att jag kan få alla som inte vill ha fiber i området att vilja installera. Suck.