Permalänk
Medlem

TV-säljare

Tja, jag jobbar som säljare hos en stor elektronikkedja, och har jobbat på datoravdelningen men ska nu lära mig allt som går att lära sig om just TV-apparater, och det bästa stället jag kunde få den kunskap jag behöver så självklart sweclockers.

Då jag inte är helt bakom flötet ang tv så vill jag ändå veta vad ni som kan en del om just detta ämne tittar på när ni letar efter en tv!

Om ni ska ha den till tv-spel, Sport, Filmer osv osv...
Lite mer ingående på vad all specs gör. Så jag som säljare, alltid vet mer än vad kunden, så man inte står där som ett fån!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle jag byta Idag så skulle jag satsa på en stor monitor i 46-50 tum då man har alla boxar externt idag.
Fast vet inte om någon elektronik kedja säljer så stora monitorer eller om dom är mycket dyrare än en tv.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Trevligt med en TV försäljare som faktiskt bryr sig och vill ha kunskap inom området, Det är lite jobbigt att gå och köpa en TV när säljaren inte har en aning om vad som skiljer apparaterna åt förutom priset

Du kan ju hoppas att Tomas Ytterberg kan ge dig lite info, Han har bra kunskap inom ämnet då han utbildar inom displayteknik och skriver alla skärm recensioner här på Sweclockers

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Sötast
Skrivet av yaxaquel:

Tja, jag jobbar som säljare hos en stor elektronikkedja, och har jobbat på datoravdelningen men ska nu lära mig allt som går att lära sig om just TV-apparater, och det bästa stället jag kunde få den kunskap jag behöver så självklart sweclockers.

Då jag inte är helt bakom flötet ang tv så vill jag ändå veta vad ni som kan en del om just detta ämne tittar på när ni letar efter en tv!

Om ni ska ha den till tv-spel, Sport, Filmer osv osv...
Lite mer ingående på vad all specs gör. Så jag som säljare, alltid vet mer än vad kunden, så man inte står där som ett fån!

Tack på förhand!

Jag vet inte hur jag ska tolka dessa känslor jag får av ditt inlägg, det är inte känslor jag har stött på i livet förut...

En elektronikkedjesförsäljare som vill kundens bästa? Mind blown

De flesta verkar rekommendera det som ger dem själva den största bonusen på kortast tid.

Kudos till dig!

Permalänk
Medlem

Se till att du inte snöar in på att bara lära dig alla specifikationer och dess innebörd bara, även om det finns någon % (och de hänger ofta på teknikforum) som verkligen kommer glädjas åt att du vet vad du talar om är det förmodligen viktigare att du kan förstå vad för olika behov medelsvensson har och vilka frågor du behöver ha svar på för att avgöra hur du täcker deras behov bäst.

Med det sagt kommer du kunna bli ännu bättre på att ge rätt rekommendationer om du faktiskt lärt dig tekniken också.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vad kul med så snabb respons! Absolut så vet jag att de flesta kunder vi har är medelsvensson med lite kunskap. Men har jag all den kunskap som ni även säger är för nördar, så kommer jag fortfarande, ha lättare att sälja och göra en ännu bättre behovsanalys hos just den enskilde kunden jag pratar med...

Så låt er kunskap flöda! Läser allt och tar in det jag inte kan sedan innan!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av yaxaquel:

Tja, jag jobbar som säljare hos en stor elektronikkedja, och har jobbat på datoravdelningen men ska nu lära mig allt som går att lära sig om just TV-apparater, och det bästa stället jag kunde få den kunskap jag behöver så självklart sweclockers.

Då jag inte är helt bakom flötet ang tv så vill jag ändå veta vad ni som kan en del om just detta ämne tittar på när ni letar efter en tv!

Om ni ska ha den till tv-spel, Sport, Filmer osv osv...
Lite mer ingående på vad all specs gör. Så jag som säljare, alltid vet mer än vad kunden, så man inte står där som ett fån!

Tack på förhand!

om du jobbar på nån el-kedja får du då inte den utbildningen av din arbetsgivare ?

ja jobbar inom telefon/dator reparationer, hur man plockar isär en telefon/dator börjas med "döda telefoner"
sen har man handlaget att plocka isär så kan man sen börja med fungerande och till sist kund telefoner.

Detta är inte kritik mot dig utan mest mot sättet dom i detta fall (Siba) sålde en hälften så bra dator för samma pris).
dom gånger ja varit med nån bekant/släkting bett dom fråga nån om tips.
bara stått & lyssnat så är det ganska mycket som inte stämmer, eller försöker bli av med nån äldre dator till samma pris.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Några små saker, saker som du kanske redan kan/vet.

Ett diagram som visar förhållandet mellan storlek, upplösning och avstånd. Du kan t.ex. se att man måste sitta väldigt nära en stor TV med UHD-upplösning (4k) för att det ska förbättra upplevelsen jämfört med en vanlig 1080p TV. Förutsatt att du har bra syn och materialet du spelar upp har samma upplösning som tvn. http://www.rtings.com/images/optimal-viewing-distance-televis...

Lite småsaker jag tänker på när jag hjälper nån polare att fixa en tv:
LCD/LED är mycket trevligare i ljusa rum än plasma, eftersom att plasma ofta har en högblank skärmyta som reflekterar rummet.
LCD/LED drar mycket mindre ström än plasma.
LCD/LED har ofta snabbare responstid, om personen ska spela tv-spel osv.
Plasma tycker jag är bättre när det gäller filmtittande, detta pga. svärtan. Tycker de ger en mysigare och mer "bio-lik" upplevelse då LCD/LED tv ofta känns kalla och översaturerade. (subjektivt som bara in i helvete)

Eftersom att både Samsung och Panasonic lägger ner plasmatillverkningen så blir det ett lätt val inom kort.

R.I.P plasma.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"