iPhone 6 - Förhoppningar om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

iPhone 6 tycks vara betydligt snabbare än Samsung Galaxy S5 och HTC One (M8).

https://www.youtube.com/embed/nCln9_mgZJo

Den där testen är ju väldigt intressant ur multitasking/minneshantering synpunkt, lite förvånad själv över resultatet. Jag är en av dom som klagat på att Apple inte valde att öka RAM men uppenbarligen står sig iOS väldigt väl trots 1GB mindre RAM än konkurrenterna i detta test. Imponerande!

Permalänk
Inaktiv

Ni som använder skärmskydd på era telefoner, vad för slags skydd har ni köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Ni som använder skärmskydd på era telefoner, vad för slags skydd har ni köpt?

Använder Copters displayskydd, dock inte särskilt nöjd med det. Gillar inte friktionen. Har beställt ett annat i härdat glas, dock inte fått det än. Ska bli intressant att se hur det är.

https://fyndiq.se/product/547616-hardat-glas-iphone-6-47-temp...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Ni som använder skärmskydd på era telefoner, vad för slags skydd har ni köpt?

På mina 3 senaste iphones har jag kört bestskinsever.com, jäkligt prisvärda och mindre friktion än tex copter imho, har köpt ett till min 6a men i te fått hem det än!

Problemet med härdade glasvarianter till 6an verkar vara att många har problem med att de inte sitter fast pga de något rundade utterkanterna av displayen! Annars är känslan på dessa ofta lite trevligare.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt just ett skärmskydd på mina Iphones, har aldrig heller fått en repa på dom! Dock så kör jag med ett fodral i läder som skydd, gillar o kunna ta fram skönheten när man sms:ar o shit!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Vilken minnesstorlek har ni köpt?
Sitter just nu på en Iphone 4 med 16GB och har 2Gb kvar i minne. Jag känner att jag inte behöver mer.
Är det någon som kan tipsa om en anledning om varför man kanske borde gå upp en storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

Vilken minnesstorlek har ni köpt?
Sitter just nu på en Iphone 4 med 16GB och har 2Gb kvar i minne. Jag känner att jag inte behöver mer.
Är det någon som kan tipsa om en anledning om varför man kanske borde gå upp en storlek?

Beror väl lite på hur mycket ber man tar / om man ngnsin tömmer utrymmet. Samt om man önskar kunna ha fler offline-spellistor på spotify/viaplay osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Använder Copters displayskydd, dock inte särskilt nöjd med det. Gillar inte friktionen. Har beställt ett annat i härdat glas, dock inte fått det än. Ska bli intressant att se hur det är.

https://fyndiq.se/product/547616-hardat-glas-iphone-6-47-temp...

Använt belkins invisglass på dom senaste mobilerna jag haft.
Så mycket smidigare att få på bra och det känns betydligt bättre än plastskydd som copter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Najs. Har kvar gamla abonnemanget från Tre. Gratis samtal, gratis sms, 10gb surf. Endast 349kr! Dessutom fick jag iPhone 6 (Dock 16gb) för extra 70kr i månaden. Så totalt 419kr i månaden.
Alltså betalar jag 1630kr för min iPhone 6? Värt!

Precis samma abonnemang som mig! Har du fått din telefon än? Jag la en beställning på en iphone 6 guld den 19/9

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Precis samma abonnemang som mig! Har du fått din telefon än? Jag la en beställning på en iphone 6 guld den 19/9

Jag har inte fått min ännu! Beställde min 19/9 vid 14 tiden, enligt Leveransinfo så ska telefonen komma i veckan för oss!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Ni som använder skärmskydd på era telefoner, vad för slags skydd har ni köpt?

Använder zagg glass på min 6:a men det som stör mig mest är att det är så litet så det täcker precis skärmen på sidorna så har en regnbågs färgad linje på vänstersidan pga det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Önskar någon en kortare review(?) så kan jag eventuellt bistå med detta. Äger en Iphone 6 grå med 64 gb.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Önskar någon en kortare review(?) så kan jag eventuellt bistå med detta. Äger en Iphone 6 grå med 64 gb.

Kör på! ta några nya roliga features

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Skaffade min iPhone 6 den 18/10 alltså 1 vecka innan Release, fick även 6 Plus i förra veckan.

För mig som vill ha större skärm känns ändå iPhone 6 4,7" som bästa kompromissen. 6 Plus har grym skärm men mkt döyta, den känns klumpig samtidigt som det är svårt att navigera den med en handsläge. iPhone 6 däremot kan jag göra allt som med tidigare 5S:en d.vs använda en hand till allt.

Optimala hade varit en iPhone med 5 eller 5.1" och att skärmen gått från kant till kant, tagit bort homeknappen och haft den inbyggt i skärmen på ngt sätt

Men oavsett så känner jag att iPhone 6 är klart supergrym. Absolut bästa iPhonen som släppts och Plus är inte den heller dålig om man nu orkar bära med sig den

Jag har dock väldigt svårt att bestämma mig för vilket färgval jag ska köra, har en 128 GB iPhone 6 Space Grey, iPhone 6 Plus 128 GB Guld. Nu känner jag att jag borde ha en iPhone 6 guld och en 6 Plus svart istället, då den vita är snyggare i 4,7 men fulare på 5,5" Vilket I lands problem va haha

Permalänk
Medlem

Review av Iphone 6

Jag har ägt min nya Iphone 6 grå 64 GB i drygt en vecka nu. Skärmstorleken på 4,7 tum påminner som förväntat om att hålla en Galaxy S3 eller liknande mobil i handen. Designen känns lyxig och gedigen men mobilen är något halkig. Själv så löste jag det minimala problemet med ett tunt skal av plast med gummibeläggning. Apple har infört ett knep för de som har lite mindre händer: Vid användning så dubbelnuddar (ja, nuddar) man hemknappen och då förflyttas den övre delen av det som visas på skärmen nedåt. Exempel kan ses i följande videoklipp https://www.youtube.com/watch?v=r3CTKI6pRlQ

Detta för att man enklare ska kunna nå ikoner eller liknande som är högt upp på skärmen. Fungerar okej, men är inte heller jättesmidigt. Av/På-knappen sitter numera på höger långsida och det råder delade meningar kring om flytten från den övre kortsidan är bra eller dåligt. Jag tillhör de som tycker att flytten är bra och det baserar jag på att den numera är lättare att nå med en hand.

Skärmens färger är riktigt trevliga och upplösningen "Retina" känns igen från tidigare Iphones. Vid vissa tillfällen så skulle jag önska att upplösningen var lite högre, men då är jag petig. DPI-kriget har ju båda sina för- och nackdelar. Hur som helst så klarar batteriet i Iphone 6 att hålla mig flytande mer än en hel dag, alternativt en dag endast om jag använder den mycket i jobbet. Det går även (äntligen) att kolla batteristatus i "inställningar" med detaljerad information kring vilka applikationer som drar mest batteri beroende på individuellt användande.

Kameran har fått ett trevligt lyft. Jag tog bland annat bilder på fredagsmyset utan blixt i mörkret och slapp både det påtagliga bruset och oskärpan som brukar uppstå när mobilkameror saknar tillräckligt med ljus. Bilder i goda ljusförhållanden blir neutrala och autofokusen jobbar på snabbare än tidigare modeller. Bilden är tagen inomhus i halvdant ljus

Dold text

För de som vill leka med videoinspelning så finns numera möjligheten att filma i både 120 och 240 bilder per sekund. Denna funktion fungerar mycket bättre än förväntat, men jag saknar möjligheter till fler inställningar. Förhoppningsvis så kommer det appar som gör detta möjligt. Glöm inte att besöka inställningar om du vill aktivera 60 bilder per sekund vid 1080p videoinspelning istället för standard 30 bps, något som vi alla vet ger ett betydligt bättre flyt. Det ska även kort tilläggas att frontkameran också är ett påtagligt steg framåt med numera acceptabel bildkvalitet.

Snabbhet vid surf och vardagligt användande då? Jodå helt klart kvickt. Tillräckligt snabbt för att jag inte ska sakna min stationära PC i hemmet allt för mycket, och tillräckligt snabbt för att avlasta min Macbook vid enklare bruk. Precis det du förväntar dig utav en smartphone i den här prisklassen. Det samma gäller vid spel trots att få spel har blivit optimerade för Iphone 6 ännu.

Utan att ha haft några problem med brist på RAM-minne så tycker jag oavsett att det var snålt utav Apple att inte stoppa i mer än 1 GB i RAM. Hur som helst så finns 16, 64 och 128 GB att välja bland som minneskapacitet. Min 64 GB har en kapacitet i realiteten på 56 GB och med mina spotifylistor på cirka 850 låtar i offlineläge, ett par bilder tagna och nästan alla vardagliga appar nedladdade så landar jag på 42,5 GB kvar att använda. Då har jag gott om utrymme för att ta många fler bilder/filmer och att ladda ner uppdateringar och fler appar framöver.

Sammanfattningsvis så är det här en Iphone som troligtvis inte sviker tidigare nöjda Iphone-användare. Om du liksom jag även tycker om Android så är Sony Z3 Compact en riktigt tuff kandidat. Jag skulle kunna tänka mig en Sony också om det inte vore så opraktiskt med två mobiler. Anledningen till att det blev en Iphone 6 är för att jag var så pass nöjd med min gamla utslitna Iphone 5.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Använder zagg glass på min 6:a men det som stör mig mest är att det är så litet så det täcker precis skärmen på sidorna så har en regnbågs färgad linje på vänstersidan pga det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag fått mitt displayskydd i härdat glas från Fyndiq. Det täcker inte ens skärmen, ser brutalt illa ut. Kommer skicka tillbaka det snarast möjligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

iPhone 6 tycks vara betydligt snabbare än Samsung Galaxy S5 och HTC One (M8).

https://www.youtube.com/embed/nCln9_mgZJo

Kan det bero på att IP6 kom nyss och Samsung S5 är 1 år gammal!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Kan det bero på att IP6 kom nyss och Samsung S5 är 1 år gammal!

11 April 2014 släpptes den dvs ett halvår gammal. Men visst det är inte så konstigt att den är snabbare. Vad som däremot är märkligt är att vissa hävdar att den har motsvarande hårdvara som en 2012 års Androidbaserad telefon.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Använt belkins invisglass på dom senaste mobilerna jag haft.
Så mycket smidigare att få på bra och det känns betydligt bättre än plastskydd som copter osv.

Skaffade ett ZAGG InvisibleShield nu och det fungerar bättre. Det är dock inte mycket marginal när man monterar det, monterar man det minsta lilla fel (typ en halv millimeter) så syns kanterna när man använder telefonen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

11 April 2014 släpptes den dvs ett halvår gammal. Men visst det är inte så konstigt att den är snabbare. Vad som däremot är märkligt är att vissa hävdar att den har motsvarande hårdvara som en 2012 års Androidbaserad telefon.

Hur kommer det sig att det finns recensioner från 2014 Sept på S5 ?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hur kommer det sig att det finns recensioner från 2014 Sept på S5 ?

En månad sedan, kanske inte så konstigt?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hur kommer det sig att det finns recensioner från 2014 Sept på S5 ?

Kanske var Galaxy S5 LTE-A modellen du såg? Den använder Qualcomms 805 SoC och är också ny. Den finns med i Anandtech recension av iPhone 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hur kommer det sig att det finns recensioner från 2014 Sept på S5 ?

Varför skulle det INTE finnas recenssioner på S5 från september?

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

Jag har inte fått min ännu! Beställde min 19/9 vid 14 tiden, enligt Leveransinfo så ska telefonen komma i veckan för oss!

Hur lyckades ni med detta? Tjejen har liknande ABB nu dock 399kr fast kostnad. Men hon skulle få ge 519kr/månad för en iphone 6 16gb

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nu har jag fått mitt displayskydd i härdat glas från Fyndiq. Det täcker inte ens skärmen, ser brutalt illa ut. Kommer skicka tillbaka det snarast möjligt.

Skrivet av Delerium:

Skaffade ett ZAGG InvisibleShield nu och det fungerar bättre. Det är dock inte mycket marginal när man monterar det, monterar man det minsta lilla fel (typ en halv millimeter) så syns kanterna när man använder telefonen.

Funderar på denna https://www.komplett.se/panzerglass-iphone-6/825436#!tab:extra, har hört att de ska vara riktigt bra

http://www.panzerglass.eu/

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Funderar på denna https://www.komplett.se/panzerglass-iphone-6/825436#!tab:extra, har hört att de ska vara riktigt bra

Nöjd hittills med ZAGG InvisibleShield. Detta däremot var ingen hit. Täcker inte hela skärmen.

https://fyndiq.se/product/547616-hardat-glas-iphone-6-47-temp...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ja du, man får nog vara försiktig som satan och hoppas att det blir ett större utbud inom nån månad eller två

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Ja du, man får nog vara försiktig som satan och hoppas att det blir ett större utbud inom nån månad eller två

Ja verkligen. Det är inte det enda displayskyddet som inte passar. Plastskyddet jag först köpte på Macforum hade ungefär samma mått och även ett i härdat glas som fanns på Mediamarkt. Helt otroligt att de kan med att sälja sån skit. Som tur är har jag fått pengarna tillbaka/inte behövt betala efter jag visat upp problemet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja verkligen. Det är inte det enda displayskyddet som inte passar. Plastskyddet jag först köpte på Macforum hade ungefär samma mått och även ett i härdat glas som fanns på Mediamarkt. Helt otroligt att de kan med att sälja sån skit. Som tur är har jag fått pengarna tillbaka/inte behövt betala efter jag visat upp problemet.

ja du ser.... de stressade ut skit för att vara först och försöka tjäna sig en hacka! Man kanske ska vara glad att man fortfarande inte har fått min levererad

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

En månad sedan, kanske inte så konstigt?

2013*

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |