Permalänk

Backlight beter sig underligt på MK-85

Hejsan,

Har haft mitt nuvarande QPAD MK-85 i ungefär 2.5 år, och ungefär efter 6 månader slutade bakgrundsbelysningen att fungera, sen dess har jag såklart flera gånger försökt att slå på det igen, som man gör med Fn + Numpad 8, utan någon framgång, så antog helt enkelt att bakgrundsbelysningen dött, hade hört att det var relativt vanligt.

Idag, nästan precis 2 år senare så märker jag plötsligt att bakgrundsbelysningen lyser igen, på sitt maxläge, och då utan att jag försökt att slå på det. Blev såklart förbluffad, och glatt överraskad, men misstänkte att det kanske skulle dö snart igen, så jag tog en bild av det, kanske bara för att kunna visa för sambon för att bevisa att jag inte blivit galen.

Precis som jag antog är det nu, ungefär 4 timmar efter att det plötsligt slagits på, dött igen. När jag märkte att det var dött igen hade jag lämnat datorn på, och den hade lagt sig i viloläge under 20-30 minuter, kan det på något sätt vara relaterat? Har sen dess startat om datorn utan framgång.

Vad tror ni? Är det bara något mjukvareproblem som gör att det inte fungerar, eller är belysningen faktiskt kaputt, och den bara drog en Jesus för att fira sin dödsdag innan den stack till himlen?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

När det fungerade, lös de som de skulle, eller blinkande dem som i den här videon? Ska tydligen vara väldigt vanligt med MK-85 fast då borde det kanske i alla fall gå att slå på hela tiden...

Visa signatur

Gaminglaptop á la svindyr:
GPU: GTX 870M CPU: i7-4710HQ RAM: 16GB Lagring: 256GB SSD + 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av I'm Batman:

När det fungerade, lös de som de skulle, eller blinkande dem som i den här videon? Ska tydligen vara väldigt vanligt med MK-85 fast då borde det kanske i alla fall gå att slå på hela tiden...

Nej, det lös konstant, fungerade precis som det skulle, gick att stänga av och på, ändra styrka osv, och nu märkte jag att det plötsligt fungerar igen...

Vad i helvete, medan jag skriver kommentaren så ser jag att det igen sakta fadar ut, och går nu inte att få på igen..

Kanske är någon kontakt som glappar?

EDIT: Ännu en stunds lysade under några minuter, för att sen dö ut, utan någon speciell anledning. Skumt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Och nu ser jag att det står och lyser när datorn är avstängd...inställningarna går t.o.m att ändra... Mitt tangentbord lever sitt eget liv.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Gjorde mig av med mitt MK85. Lite samma problem som du, sporadisk belysning, ibland stängdes det av med datorn ibland inte och riktigt sunkig macro funktion.

Det har ju varit en hel del trådar på swec om diverse MK85 problem så det verkar överlag inte vara någon kvalitets produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Gjorde mig av med mitt MK85. Lite samma problem som du, sporadisk belysning, ibland stängdes det av med datorn ibland inte och riktigt sunkig macro funktion.

Det har ju varit en hel del trådar på swec om diverse MK85 problem så det verkar överlag inte vara någon kvalitets produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tyvärr verkar det inte bättre, dock hade jag inte läst om någon där belysning funkade ibland och ibland inte (som nu när den lyst i snart en timme medan datorn stått avstängd).

Iof är det inget jag köper nytt tangentbord över, vore mest trevligt om man kunde få det att funka igen. Att brytare fastnar ibland är dock mer störande...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Samma problem som jag och 2 andra kompisar har.

Ett väldigt vanligt problem bland MK85 tangentborden!

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk

jag med tyvär!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Lasergurka:

Att brytare fastnar ibland är dock mer störande...

Det hade jag också på mitt MK-85. Det hände flera ggr i veckan ofta. Till slut fastnade backspace på heltid i nedtryckt läge och gjorde mitt tangentbord obrukbart. Sitter idag med ett MK-80 och det har varit befriat från det felet än så länge tack och lov och det har väl gått snart en månad i alla fall.

Men nej det är ingen kvalitétsprodukt. Jag hade inte köpt ett MK-80 om det inte vore för att det var det enda med blåa brytare som jag kunde få tag på här fysiskt som var OK. Har provat även ett MK-50 och det uppvisade även det inom en dag felet med att brytare fastnar ibland i nedtryckt läge.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch