AMD genomför kraftiga prissänkningar för Radeon R9-serien

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra ur en konkurrens synpunkt att priserna sänks. Undrar dock hur det kommer att skada AMD i det långa loppet.

Själv undviker jag AMD när jag kan då jag bara haft dåliga erfarenheter med drivrutiner och buggig programvara. Dessutom så är jag lite av en Nvidia fanboy.

Hur som helst så är det bra för konsumenterna om Amd kan klara av att hålla så pass låga priser utan att det skadar företagets utveckling.
Jag gillar att se ett mer plånboks vänligt alternativ till Nvidia!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

R9 290 blir sweetspot!
1500:- för ett beggat om några veckor då?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Tycker att det är bra ur en konkurrens synpunkt att priserna sänks. Undrar dock hur det kommer att skada AMD i det långa loppet.

Själv undviker jag AMD när jag kan då jag bara haft dåliga erfarenheter med drivrutiner och buggig programvara. Dessutom så är jag lite av en Nvidia fanboy.

Hur som helst så är det bra för konsumenterna om Amd kan klara av att hålla så pass låga priser utan att det skadar företagets utveckling.
Jag gillar att se ett mer plånboks vänligt alternativ till Nvidia!

Bättre att sälja billiga enheter än inga enheter alls. Detta ska inte riktigt skada AMD utan de får istället anpassa och göra om sin budgetplanering för uppnå sina mål.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

Radeon skulle jag nog säga är lika känt som Geforce...

Båda namnen har ju hängt med i typ 14-15 år nu sedan både ATI och Nvidia bytte från "rage" och "riva TNT", varje människa som någonsin har köpt ett grafikkort sedan år 2000 borde känna till både radeon och geforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sm0ky:

Haha, din kommentar gav mig ett gott skratt!
AMD, you tried. Good for you.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrattade du också åt den usla stavningen?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Båda namnen har ju hängt med i typ 14-15 år nu sedan både ATI och Nvidia bytte från "rage" och "riva TNT", varje människa som någonsin har köpt ett grafikkort sedan år 2000 borde känna till både radeon och geforce.

helt rätt.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

R9 290 för 1700-2200kr är STÖRT prisvärt.

Absolut. Men jag skrev i dagsläget och idag kostar dem inte så lite.

Skrivet av swesen:

Om man inte vill stödja nvidias låsta standarder och ser öppna standarder som framtiden då?

Det har du helt rätt i.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Majora:

Du får nog utveckla det där lite mer.

Prestanda/krona verkar vara rätt så jämn, båda tillverkarna har olika för- och nackdelar så, som sagt, så får du nog förklara lite tydligare vad du menar.

Jag har haft alla olika amd kort sedan slutet på 2012. Jag är inget fan av något slag. Men amd har haft stora problem med drivrutiner i mitt fall dem senaste åren. Samt att crossfire har aldrig fungerat bra för mig. Försökte spela far cry 3 i 1 år. Dem löste aldrig microstutter problemet i just det spelet till exempel. Samt att i dagsläget så är deras topp modeller inte så prisvärda med dem svenska priserna.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nzt:

Absolut. Men jag skrev i dagsläget och idag kostar dem inte så lite.

Jag har haft alla olika amd kort sedan slutet på 2012. Jag är inget fan av något slag. Men amd har haft stora problem med drivrutiner i mitt fall dem senaste åren. Samt att crossfire har aldrig fungerat bra för mig. Försökte spela far cry 3 i 1 år. Dem löste aldrig microstutter problemet i just det spelet till exempel. Samt att i dagsläget så är deras topp modeller inte så prisvärda med dem svenska priserna.

3x R9 290 TRI-X är inte prisvärt eller 2x eller vad menar du?
Farcry är skit tbh.
Funkar bra med G-SYNC dock

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har jag aldrig sagt, men jag köper nu för att använda saker nu inget annat skiter om det står Nvidia eller AMD.

Det va det mitt första inlägg svarade på och det är därför jag skrev "om man vill stödja" inte "ALLA MÅSTE KÖPA AMD OCH HATA NVIDIA". Det är bara att jag personligen inte gillar att nvidia har låst sina finesser/tekniker/standarder. Vissa saker som t.ex shadow play kan inte användas av andra då det använder en hårdvarukrets, men att göra så att deras kontroller inte går att använda på en dator som inte har ett nvidia kort i sig är oförklarligt.

Som att Samsung/Apple skulle gå ut med en uppdatering så deras telefoner endast kan föra över data/musik/bilder till en dator ifrån Samsung/Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det va det mitt första inlägg svarade på och det är därför jag skrev "om man vill stödja" inte "ALLA MÅSTE KÖPA AMD OCH HATA NVIDIA". Det är bara att jag personligen inte gillar att nvidia har låst sina finesser/tekniker/standarder. Vissa saker som t.ex shadow play kan inte användas av andra då det använder en hårdvarukrets, men att göra så att deras kontroller inte går att använda på en dator som inte har ett nvidia kort i sig är oförklarligt.

Som att Samsung/Apple skulle gå ut med en uppdatering så deras telefoner endast kan föra över data/musik/bilder till en dator ifrån Samsung/Apple.

Det är snarare som att apple endast skulle släppa iOS till iPhones, och slopa stödet för samsungs. Vänta, det gör dom ju redan...

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Synd om dom inte sänker i Sverige

Permalänk

Rip Nvidia

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vars är alla tack Nvidia kommentarer?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Nvidia

Det var dock uppenbart när recensionerna av 980 och 970 kom att AMD inte kunde konkurrera med dessa med dagens priser. Särskilt inte med tanke på det energieffektivitetsövertag som Nvidia skapat sig över AMD. R9 är dock en äldre krets som sannolikt är billigare att tillverka trots den bredare bussen och något större chip så marginalerna har nog funnits ett tag.

Jag tror dock att detta kom lite som en kalldusch för AMD som nu knappast kommer överväga att skapa en ännu törstigare nästa generation. 290X är redan på smärtgränsen för hur mycket effekt en GPU kan kräva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Tack Nvidia

Det var dock uppenbart när recensionerna av 980 och 970 kom att AMD inte kunde konkurrera med dessa med dagens priser. Särskilt inte med tanke på det energieffektivitetsövertag som Nvidia skapat sig över AMD. R9 är dock en äldre krets som sannolikt är billigare att tillverka trots den bredare bussen och något större chip så marginalerna har nog funnits ett tag.

Jag tror dock att detta kom lite som en kalldusch för AMD som nu knappast kommer överväga att skapa en ännu törstigare nästa generation. 290X är redan på smärtgränsen för hur mycket effekt en GPU kan kräva.

Smärtgränsen?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

Det va det mitt första inlägg svarade på och det är därför jag skrev "om man vill stödja" inte "ALLA MÅSTE KÖPA AMD OCH HATA NVIDIA". Det är bara att jag personligen inte gillar att nvidia har låst sina finesser/tekniker/standarder. Vissa saker som t.ex shadow play kan inte användas av andra då det använder en hårdvarukrets, men att göra så att deras kontroller inte går att använda på en dator som inte har ett nvidia kort i sig är oförklarligt.

Som att Samsung/Apple skulle gå ut med en uppdatering så deras telefoner endast kan föra över data/musik/bilder till en dator ifrån Samsung/Apple.

Sover du med öppen ytterdörr eller?:)

Du kan inte jämföra det med att föra över data, det uppfanns för länge sedan och är inte relevant av den anledningen. G-Sync är något Nvidia tagit fram, FreeSync är inte något AMD tagit fram utan det är en standard. Du måste lära dig se skillnad på äpplen och päron.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så du menar jag ska vänta forever för att få teknik.
Bara för att AMD ligger efter?

Ingen logic what so ever.

Det var EXAKT så jag tänkte när jag dissade AMD, och köpte min Intel Inside Core I7 4770K istället.
Det är inte svårare än så, att man går till företaget som möter upp ens krav på produkten man vill anförskaffa.
Och då AMD´s "flaggskepp" är FX-8350, med sina trimmade storebrorsor, så var ju valet för min del iallafall inte svårt.
Att stödköpa en produkt av ett företag för att dom ligger efter eller man tycker synd om dom är nog det dummaste man kan göra.
Det finns ALLTID andra som vill ha deras lir istället.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

R9 290 för 1700-2200kr är STÖRT prisvärt.

r9 290 för 1699kr med GTA V bundle skulle sitta fint kommer säkert krävas en del grafikminne till PC

kanske 2x r9 290 om de kostar 1699kr för har ju nätagg så det räcker

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

3x R9 290 TRI-X är inte prisvärt eller 2x eller vad menar du?
Farcry är skit tbh.
Funkar bra med G-SYNC dock

Nej. För du får 970 för i stort sett samma pris samt att dem presterar bättre.
I dags läget. Förstår inte vad det är du försöker bevisa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809908
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809947

G-sync är väldigt intressant dock lite för dyrt i dagsläget tycker jag. Får hoppas det går ner i pris inom en snar framtid.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Nej. För du får 970 för i stort sett samma pris samt att dem presterar bättre.
I dags läget. Förstår inte vad det är du försöker bevisa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809908
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809947

G-sync är väldigt intressant dock lite för dyrt i dagsläget tycker jag. Får hoppas det går ner i pris inom en snar framtid.

än två 290? Kör 290x på detta, sett många spel benchmark och fps skillnaden med ett 290x och 970 är ytterst minimal. Priset kommer ju hamna på detsamma så glada nyheter för att som vill köra crossfire.

Permalänk
Avstängd

Senaste drivrutinen var ett stort steg framåt. Mina 280X crossfire har jag provat i 10tal varav dom flesta nya krävande spel och det har inte varit några problem. AMD har morphological filter som är rätt så lyckat och minskar betydligt behov av antialiasing.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köpa kort från AMD när GTX 970 och GTX 980 är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

än två 290? Kör 290x på detta, sett många spel benchmark och fps skillnaden med ett 290x och 970 är ytterst minimal. Priset kommer ju hamna på detsamma så glada nyheter för att som vill köra crossfire.

skojar alla med mig eller?

Ett Gtx 970 kostar i stort sett lika mycket som ett R9 290 idag.
290x (Tri-x) kostar över 1000 kr mera än ett gtx 970.

Gtx 970 är därför helt enkelt att rekommendera före R9 290 i dags läget med hur priserna ser ut.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Jag säger inte att alla måste köpa AMD säger bara att "det finns ingen anledning att köpa AMD i dagsläget" är fel. Men om man vill att AMD ska jobba snabbare så känns det fel att stödja konkurrenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske känns fel för dig men det är tvärtom. Det är fel att stödja det sämre valet för att du vill att de ska vara snabbare. Vill du att de ska vara snabbare måste du sluta ge dom pengar så att de inser att de måste jobba hårdare. Så iaf när det gäller teknik är det rätt att stödja Nvidia. Dock när det gäller att ha öppna standarder så ska man stödja AMD så att Nvidia inser att de måste öppna sig mer. Nvidia borde låtit AMD kunna ha G-sync, kravet är så klart att AMD betalar Nvidia för den tekniken. Intel har såna deals med AMD när det gäller CPUer och ändå fortsätter Intel att vara bäst (prestandamässigt iaf), så jag ser inte varför Nvidia inte skulle kunna göra samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Senaste drivrutinen var ett stort steg framåt. Mina 280X crossfire har jag provat i 10tal varav dom flesta nya krävande spel och det har inte varit några problem. AMD har morphological filter som är rätt så lyckat och minskar betydligt behov av antialiasing.

Ja motionblur är ju nytt och bra eller hur var det nu igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Ja motionblur är ju nytt och bra eller hur var det nu igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Har spelat med och utan morphological filter och för det mesta fungerar det bra med och får ingen motion blur.

Permalänk
Permalänk

http://lmgtfy.com/?q=399*1.25+usd+to+sek antar jag att du menar.
Priser utan moms är inte särskilt aktuella för majoriteten av radeonkunderna.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Finns ingen anledning att köpa kort från AMD när GTX 970 och GTX 980 är bättre.

i 4k är inte 970 eller 980 bättre än 290x. Iof inte många som lirar 4k men göra man det så är ju AMD att rekommendera.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hymer:

i 4k är inte 970 eller 980 bättre än 290x. Iof inte många som lirar 4k men göra man det så är ju AMD att rekommendera.

Behövs minst 2-3 kort för ens driva 4K någorlunda bra

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det var EXAKT så jag tänkte när jag dissade AMD, och köpte min Intel Inside Core I7 4770K istället.
Det är inte svårare än så, att man går till företaget som möter upp ens krav på produkten man vill anförskaffa.
Och då AMD´s "flaggskepp" är FX-8350, med sina trimmade storebrorsor, så var ju valet för min del iallafall inte svårt.
Att stödköpa en produkt av ett företag för att dom ligger efter eller man tycker synd om dom är nog det dummaste man kan göra.
Det finns ALLTID andra som vill ha deras lir istället.

Problemet för AMD var att ett elakt företag la ut hinder för dem på ett väldigt elakt sätt det är fakta, tror man något annat får man gå till kyrkan för där tror man!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless