AMD buggfixar Catalyst 14.9 med ny beta-drivrutin

Permalänk
Melding Plague

AMD buggfixar Catalyst 14.9 med ny beta-drivrutin

Efter flera rapporter om problem med AMD:s senaste drivrutin släpper bolaget den uppdaterade versionen Catalyst 14.9.1 Beta, som bland annat ska ta itu med blåskärmar och krascher.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

gick det inte nån tråd här nyligen där folk sa till nån att han borde kolla sin dator för att "bara" han hade problem efter den uppdateringen :)?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

gick det inte nån tråd här nyligen där folk sa till nån att han borde kolla sin dator för att "bara" han hade problem efter den uppdateringen :)?

Stämmer bra.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Stämmer bra.

yup yup

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Gick ju snabbt att fixa, bra där.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Gick ju snabbt att fixa, bra där.

Om det nu verkligen är fixat det vill säga.

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser mina problem. Mitt problem var att när skärmarna gick in i viloläge så var det omöjligt att få igång dom sen igen. Hade inga problem innan jag uppdatera till 14.9 så förhoppningsvis fixar detta mitt problem.

Permalänk
Medlem

Sorgligt.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

lol ännu en bugg fix

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Hoppas det löser mina problem. Mitt problem var att när skärmarna gick in i viloläge så var det omöjligt att få igång dom sen igen. Hade inga problem innan jag uppdatera till 14.9 så förhoppningsvis fixar detta mitt problem.

Jag har samma problem som dig på 14.4 hoppas lite på att det är fixat i 14.9.1 iaf.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Laggzor:

gick det inte nån tråd här nyligen där folk sa till nån att han borde kolla sin dator för att "bara" han hade problem efter den uppdateringen :)?

Skrivet av Melinho2895:

Stämmer bra.

Det är ändå det första man bör göra, i detta fall var det verkligen drivrutinerna, men det är oftast något annat som ställer till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Får se om dom har fixat flimret i denna uppdatering då för 280x korten

Permalänk
Medlem

Lite halvkasst att AMD väljer att släppa rättningar för ett fullpack i en beta.
Bättre om de släppt rättningarna som en rättning till fullpacken.
Nu går man ju från något de supportar till något de fullständigt friskriver sig ifrån.
Känns sådär.

Som tur är har jag inte haft problem med 14.9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Sorgligt.

Sorgligt för att AMD försöker fixa problemet? AMD har i alla fall inte lyckats att bränna sönder ett grafikkort med en drivrutin som Nvidia har gjort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite halvkasst att AMD väljer att släppa rättningar för ett fullpack i en beta.
Bättre om de släppt rättningarna som en rättning till fullpacken.
Nu går man ju från något de supportar till något de fullständigt friskriver sig ifrån.
Känns sådär.

Som tur är har jag inte haft problem med 14.9.

WHQL är varken en billig eller snabb process. Nästa WHQL-drivare kommer såklart ha detta med sig. Var glad över att de (förhoppningsvis) löste problemet redan.

Jag har heller inte haft några problem med denna. Dock ska jag prova om denna uppdatering får bort svartskärmsproblemet helt. Brukar fungera i en vecka innan problemet uppstår för mig.

Permalänk

14.9 hänger sig ganska ofta med mitt 6870 så det uppskattas

Permalänk

Jag laddade ner drivrutinen, avinstallerade sedan drivrutinen jag hade vilket var 14.7, installerade sedan denna drivrutin som då skulle vara 14.9, men numera står det att jag har Catalyst Version 14.6 RC och AMD Gaming Evolved vill uppdatera den till 14.7. Vad är det som händer?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Jag laddade ner drivrutinen, avinstallerade sedan drivrutinen jag hade vilket var 14.7, installerade sedan denna drivrutin som då skulle vara 14.9, men numera står det att jag har Catalyst Version 14.6 RC och AMD Gaming Evolved vill uppdatera den till 14.7. Vad är det som händer?

Kolla att du verkligen laddade ner rätt version. När 14.9 kom ut så länkade mig AMD Gaming Evolved till en äldre version av catalyst.

Permalänk
Skrivet av Burain:

Kolla att du verkligen laddade ner rätt version. När 14.9 kom ut så länkade mig AMD Gaming Evolved till en äldre version av catalyst.

Jadå, dubbelcheckat så det verkligen är rätt version jag laddat ner och dubbelcheckat så det var den jag verkligen installerade. Använder aldrig AMD Gaming Evolved till att ladda ner drivrutiner, den påstår som sagt att 14.7 är den senaste versionen, har förövrigt ställt in så den ska söka efter både WHQL och beta versioner så det programmet är ju inge vidare på det där med drivrutinsuppdatering. Ska prova att avinstallera drivrutinen och sedan leta genom hela datorn efter AMD/ATI/Radeon filer och ta bort samtliga innan jag installerar den med 100% säkerhet senaste versionen direkt nedladdad från AMDs hemsida (den som är länkad i artikeln dvs)

Edit:
Kollade på nedladdningslänken igen och såg detta

Package Contents
The AMD Catalyst™ Software Suite, AMD Catalyst™ 14.9.1 Beta Driver contains the following:
AMD Catalyst™ Display Driver version 14.301.1004

Denna version kanske inte innehåller precis allt innehåll som 14.9 släppt 9/29/2014 gör eller vad betyder det där?

Edit2:
Däremot är ju båda i princip lika stora så båda paketen bör ju innehålla all mjukvara.

Edit3:
Funkar inte hur jag än gör, här är en bild om nån orkar ta en titt och konfirmera att det faktiskt är fel version jag får installerat.
http://i.imgur.com/bO1NuaH.jpg
Skulle någon kanske skicka en bild på sin catalyst software info?

Edit4: WHQL versionen funkar som den ska, får nöjja mig med den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sorgligt för att AMD försöker fixa problemet? AMD har i alla fall inte lyckats att bränna sönder ett grafikkort med en drivrutin som Nvidia har gjort

Mitt 4870x2 brann upp :/

Permalänk
Medlem

Jaha kanske va därför datorn helt random stängdes av idag...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Ett par i klanen har haft jätteproblem med både 14.9 villket tvingat dem tillbaka till äldre versioner.
Idag testade 2 av dem med fixen/betan och det blev än värre 2St 290X i CF tvärvägrade mer än 25FPS i BF4, samma med bara 1 kort i...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Så här ser det ut för mig efter jag installerat denna drivare.
Jag tycker det ser ut som 14.3 drivaren hur ser det ut för er.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Så här ser det ut för mig efter jag installerat denna drivare.
Jag tycker det ser ut som 14.3 drivaren hur ser det ut för er.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/vuczesoilndjti/

Ser ut som det ska, även om Catalyst-versionen verkar ha fallit bort för dig. Enda skillnaden mot mig som inte hunnit uppdatera med denna hotfix är att min kontrollpanel är äldre, vilket också ska ha varit den enda egentliga skillnaden. Driver Packaging Version har också ett högre nummer för dig. Ser ut som det borde göra (förutom möjligen att det borde stå Catalyst Version 14.9 Beta eller något för dig:

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort "fanboy"-anklagelser och svar, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag är lite lat och sur sedan allt strul med 14.9. Kör 14.4 men uppskattar de av er som rapporterar erfarenhet från denna 14.9.1. Mitt problem hängde ihop med CF, när jag aktiverade CF fick jag allsköns fel samt att installationen var knepig så troligen kan denna patchade drivrutin fixa det, får se om energi att prova denna infinner sig. Lycka till ni som provar 14.9.1

Visa signatur

Sabertooth Z77|2600K@4300MHz|XTZ 7970 GHz i CFX|Kingston HyperX Predator 8 Gb|Corsair AX 850 W Modular|Corsair SSD och lite andra HDD

Permalänk

Crossfire memory leak, still not fixed.

Nej, varken 14.9 eller 14.9 beta som kom strax efter fixar problemet med minnes läckage.

En karta går att spela, sen börjar det lagga ner mot 20-30 FPS.

Tillfällig fix att koppla ur crossfire verkar vara det enda som funkar, har testat både Mantle o Direct X.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UD3, Intel core i5-3770K 4.4GHz, SwiftecH240-X, 4x G.Skill Ripjaws Gaming 4Gb DDR3 2133 MHz, Gigabyte GTX 1070 , Fractal Design Arc, Cooler Master Real Power M1000
Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Fel kvarstår

Trots 14.9 Beta så startar allt normalt sen efter ca 20 sekunder så blir allt svart och datorn låser sig. Har fått backa till 14.4 och även här uppstår problem men endast sällsynta "blackscreens" detta på mitt Asus Radeon 290X, lite småtråkigt :/

Permalänk
Medlem

Min kompis köpte ett XFX 280x för en vecka sedan. Det lider av flimmer lika som alla mina 3 MSI 280x Gaming har gjort

Men 14.8 Beta ska fixa det problemet men det gör det inte. Och 14.9 och 14.9.1 ingen fix där heller

AMD är medvetna om problemet med flimmer men dom gör ju inget åt det

Permalänk
Medlem

Hade ett 280X som flimra överallt, skicka in det och köpte mitt 290X men det ska alltid vara något som strular :I