Asus och MSI släpper bärbara speldatorer med Geforce GTX 980M och 970M

Permalänk
Medlem

fortfarande inga 120hz paneler! samma gamla 60hz skräp för 20+ helt sjukt!
Man sitter och väntar på en laptop med 120hz skärm men inga kommer det släpps exakt samma laptops typ med 60hz förstår inte alltså... och dyra som fan är dem med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Laptop och 4k går inte ihop...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av wRRM:

Laptop och 4k går inte ihop...

Du kanske har missat prestandasiffrorna?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du kanske har missat prestandasiffrorna?

Vad menas? 4K på laptop är fortfarande för hög upplösning.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av krox:

Vad menas? 4K på laptop är fortfarande för hög upplösning.

2x 980M klarar 4K skit bra

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ojojoj vilka "slavar" vi är.. Som går på det här.. Köpte själv en svindyr maskin för ett år sedan. Redan gammal. Har inte ens en SSD. Ibland frågar man sig om vi verkligen behöver allt det här? Jag menar, måste allting alltid vara snabbast, dyrast, nyast? Fina pengar iofs för Nvidia, Asus och MSI.. Och vi bara går på det. Varför? Kanske en väldigt skapad marknad. :/

Sluta snåla och köp en SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du kanske har missat prestandasiffrorna?

http://i.imgur.com/fbFYdFq.png

Så du menar att du hellre köper en laptop för 30k för att koppla in i en 4k skärm och spela i 4K än att köpa en stationär dator för 20k som klarar uppgiften lika bra?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wRRM:

Så du menar att du hellre köper en laptop för 30k för att koppla in i en 4k skärm och spela i 4K än att köpa en stationär dator för 20k som klarar uppgiften lika bra?

Om man vill ha laptop så fine.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Så du menar att du hellre köper en laptop för 30k för att koppla in i en 4k skärm och spela i 4K än att köpa en stationär dator för 20k som klarar uppgiften lika bra?

Hellre en 15- eller 17-tum med 3k eller 4k. Men ett alternativ är att ha möjligheten att spela på sin externa 4k ja.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av wRRM:

Så du menar att du hellre köper en laptop för 30k för att koppla in i en 4k skärm och spela i 4K än att köpa en stationär dator för 20k som klarar uppgiften lika bra?

Jag säger att den som har pengarna att lägga på en bärbar med 980M för användning i fält förmodligen har råd att lägga en 4k-skärm att koppla in den i hemma. Om han vill. Nu är det inte direkt som att de där sista 4GB med grafikminne är någon hiskelig utgift annars heller, bättre att ha dem den dagen det behövs.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wittmann:

Nej, allting behöver inte alltid vara snabbast, dyrast och nyast. Men viljan att överträffa, är det som driver utvecklingen framåt.

Hade mänskligheten varit lika "modest" som du, så hade vi i bästa fall haft bilar med 10 hk och utan partikelfilter, broms, fjädring eller säkerhetsbälte. I sämsta fall, så hade vi fortfarande varit encelliga organismer i någon kladdig pöl på jordskorpan.

Om du ifrågasätter att saker blir bättre... så ifrågasätter du även allting som är bra. Vill du verkligen leva i en värld, där ingenting är bra?

Att använda laptop kan knappast räknas som en förbättring. Stationära är klart mer kraftfulla, flexibla, tystare och så vidare. Med dessa 17" är det knappast tal om bärbara, det är på sin höjd flyttbara datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Att använda laptop kan knappast räknas som en förbättring. Stationära är klart mer kraftfulla, flexibla, tystare och så vidare. Med dessa 17" är det knappast tal om bärbara, det är på sin höjd flyttbara datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Att stationära är mer flexibla är en punkt som kan debbateras. Byte av delar ja, men flyttbarhet vinner en laptop på när som helst.

Flyttbara datorer, nu tar du väl i lite väl? Jag har själv en 17.3" och den stoppar jag bara ner i ryggsäcken och går vidare.

//Over and out.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av Stardeluxe:

Är det någon som fortfarande använder den optiska enheten? Föredrar hellre något kompaktare utförande alt bättre kylning. Externa enheter finns ju för dom som verkligen behöver en.

Även om många har skippat att använda sig av läsare, så finns det säkert en och en annan jeppe som använder dem, "myself included". Har man råd med en sådan fet laptop, så kanske man även har råd med att köpa en extern, fast de externa har tidigare kostat mångdubbelt mer än interna läsare, fast det var länge sedan jag kollade upp detta, och dessa var av "blå-laser" karaktär.

Jag själv föredrar att ha inbyggt, och inte släpa på ytterligare ännu en extern enhet, men det är ju såklart helt subjektivt.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Även om många har skippat att använda sig av läsare, så finns det säkert en och en annan jeppe som använder dem, "myself included". Har man råd med en sådan fet laptop, så kanske man även har råd med att köpa en extern, fast de externa har tidigare kostat mångdubbelt mer än interna läsare, fast det var länge sedan jag kollade upp detta, och dessa var av "blå-laser" karaktär.

Jag själv föredrar att ha inbyggt, och inte släpa på ytterligare ännu en extern enhet, men det är ju såklart helt subjektivt.

Jag köpte min externa bluray för 200 på eBay, så inte så dyra längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Förstår inte dom som strävar efter 120hz, 60hz räcker definitivt. Prestandan för 980M var mycket bra, däremot priset är bara för dom som är ekonomiskt oberoende.

Permalänk
Inaktiv

Dom här "speldatorerna" använder sig alla av Nvidia Optimus -> Switchblade grafik -> Integrerat intel HD chipset som bara stödjer 60hz som max. Ni kommer enbart ha 60hz på den integrerade skärmen = game killer för många. Köper man en dator för närmare 20k som gamer så vill man ju ha en gamer dator!

Alienware och Mysn.eu är just nu dom enda märkena jag skulle vilja rekommendera för er som vill köpa en gaming laptop. Där har ni möjlighet till att utesluta Nvidia Optimus och skit switchblade grafiklösningen. Ni kan där klocka era integrerade skärmar, och folk har rapporterat mellan 85hz-100hz klockningar som fungerar utan artifakter osv.

85-100hz på en laptopskärm är bra skit!

Mvh

Z

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Jag köpte min externa bluray för 200 på eBay, så inte så dyra längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Priset är ju högt relaterat till var och när du köpte läsaren, eller hur? Sedan kanske du köpte en fungerande, men en begagnad läsare, då ebay säljer beg också. Tror inte i ditt fall att det var så, men du förstår väl min tankegång? Samtidigt är det väl lite jobbigt om något skulle krångla, med tanke på att det inte var en butik i Sverige. Fast för 200 bagis så kanske du kör slit-och-släng metoden, och skaffar en ny

Billigaste externa i Sverige enligt prisjakt är ungefär 600 kr för en blålaser, lägg till knappa 200 kr för att bränna BD. Då är vi nästan uppe i 800 kr, fortfarande billigt?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.