Assassin's Creed Unity stannar på 900p och 30 fps med Playstation 4 och Xbox One

Permalänk
Medlem

Jag kan för lite om dagens konsoller märker jag, men varför kör man inte i typ 50 fps, det borde väl varje TV klara att visa? Om spelet inte orkar med 60 fps alltså? (jag vet att fps kan variera, men sattes en gräns vid 50hz så har man ju större möjligheter att matcha skärm med vad grafikkortet orkar)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Vem spelar 60 fps på en dator?!

Jag min skärm är bara 60 hz.
"Jag är, en fattig gamer, och jag klunkar min jolt"

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag kan för lite om dagens konsoller märker jag, men varför kör man inte i typ 50 fps, det borde väl varje TV klara att visa? Om spelet inte orkar med 60 fps alltså? (jag vet att fps kan variera, men sattes en gräns vid 50hz så har man ju större möjligheter att matcha skärm med vad grafikkortet orkar)

Med de använda inställningarna klarar inte grafikkretsen i konsolerna att ploppa ut mer än 30fps.

Antar att 30FPS är något guldläge där du kan dölja bristen av FPS med motionblur utan att det märks för väl.
På konsoler är det även sällan(aldrig?) snabba panoreringar där fps-brist märks mest, eftersom styrpakarna inte tillåter sådana hastiga rörelser.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se någon PC elitist bygga en dator med samma yttermått som en ps4.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tillhör den minoritet på SweC (om man ska gå på hur det brukar låta i trådar om konsoler) som fördrar att spela på konsol. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men gillar känslan där bättre (är dock ingen stor "gamer" längre, finns tyvärr inte tid nog ). Har PS3 och WiiU och haft de flesta konsoler, men har inte blivit någon PS4/XBO (än) då ingen titel känns som "måste ha" så här långt (man kanske blivit för gammal(!) )

"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
-George Bernard Shaw

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

majoriteten av hur många? och VILKA var tillfrågade? det var nog inte riktiga gamers utan folk på gatan eller? personligen skulle jag ha 60 fps.

Det är nog inte mer att göra än att hoppas på att för varje spel som kommer att vi på PC får en någorlunda spelbar port...Aldrig förhandsboka iaf längre

Nu var det nån utvecklare som sa det och jag kan nog tro på det.
I min egna umgängeskrets är det många som kommer hem efter jobbet för att slöspela lite och ingen av dom vet nog knappast vad fps är och så ser det nog ut för de flesta av dom som spelar på konsol.
Förstår då att utvecklarna fokuserar på sånt som konsumenterna märker/vet om, alltså grafiken.

Sen att Sweclockers går ut med detta som en nyhet har nog inget annat syfte än att PC-elitister får sitta och gotta sig och håna andra hit och dit medans de som kommer spela det här på konsol kommer sitta och njuta fullt ut av spelet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Vem spelar 60 fps på en dator?!

Såna som spelar annat än fps.

spelar själv på en 27" 1440p ips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tillhör den minoritet på SweC (om man ska gå på hur det brukar låta i trådar om konsoler) som fördrar att spela på konsol. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men gillar känslan där bättre (är dock ingen stor "gamer" längre, finns tyvärr inte tid nog ). Har PS3 och WiiU och haft de flesta konsoler, men har inte blivit någon PS4/XBO (än) då ingen titel känns som "måste ha" så här långt (man kanske blivit för gammal(!) )

Du är inte ensam, även om det känns så ibland på sweclockers. Blir lite svårare att få in speltid i schemat när man har jobb och familj, men personligen känner jag mig absolut inte "för gammal" för tv-spel. Andra priorieringar få gå före ibland men lägga ner helt har jag inga som helst planer på.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

majoriteten av hur många? och VILKA var tillfrågade? det var nog inte riktiga gamers utan folk på gatan eller? personligen skulle jag ha 60 fps.

Det är nog inte mer att göra än att hoppas på att för varje spel som kommer att vi på PC får en någorlunda spelbar port...Aldrig förhandsboka iaf längre

Tro det eller ej men det är en liten vokal minoritet som lägger så stor vikt vid 60 FPS. Den stora massan skiter i det. Jag ser skillnad på 30 och 60 men tycker inte det är så viktigt. Andra saker ligger långt högre på prioriteringslistan. Det är mångt och mycket en vanesak. Är du van vid konsoler så ger inte högre FPS så mycket för du är nöjd som det är. Då är det svårt att sälja in sämre grafik till förmån för högre bildfrekvens.

Att konsolerna aldrig skulle få 60 FPS är ju tämligen uppenbart. Utvecklarna kommer fortsätta att pressa grafiken uppåt för att det är det som säljer.

Sen tycker jag iof att det är synd att så mycket fokus ligger på realistisk grafik. Mycket pengar har dumpats på spel som ser ut som skit. Det går att göra sjukt snygga spel med enkel grafik om man har en bra design och ett bra bildspråk. Nintendo är duktiga på det och många indieutvecklare. Bastion och Transistor är sjukt snygga utan att kräva en superdator att köra. TF2 dumpade tidigt i utvecklingen den realistiska designen och valde den nuvarande som fortfarande ser bra ut sju år senare. Om Squenix inte lagt ner så mycket tid och pengar på att animera Lara Crofts hår kanske de inte hade behövt vara besvikna när de "bara" sålde 3,4 miljoner exemplar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är mångt och mycket en vanesak. Är du van vid konsoler så ger inte högre FPS så mycket för du är nöjd som det är. Då är det svårt att sälja in sämre grafik till förmån för högre bildfrekvens.

Precis, man saknar inte vad man aldrig har haft. Är man vad vid 30 fps tycker man att 30 fps är "bra nog". De flesta som är vana vid 30 fps skulle precis som du säger utan tvekan välja "högre grafik och samma fps" över "samma grafik och högre fps".

Jag minns när jag var ung och tyckte att 30 fps var lagom (min gamla Packard Bell orkade inte så mycket mer i det flesta spelen).
Sen fick man hårdvara som klarade 60 fps, och då blev det den nya normen. Man föredrog 60 fps, men 30 fps "gick an" det också.

För något år sedan skaffade jag min första 120 Hz-skärm, och nu är det den frekvensen (och fps:en) som gäller.
60 fps "funkar" fortfarande för mig, men jag föredrar helt klart 120.
Däremot dödade min erfarenhet av 120 fps totalt av min tolerans mot 30 fps, jag klarar helt enkelt inte av det längre, eftersom jag har vant mig vid 120.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Det är rätt stor skillnad med att spela 30fps med handkontroll från soffan, vs mus och tangentbord framför datorn...det känns bra och inget man direkt stör sig på då handkontroll ger mjukare rörelse än mus..på pc är 60fps klart att föredra..

Sen är det bullshit att konsolerna inte klara 60fps...finns en drös med spel som kör 1080p/stabila 60fps det är upp till tillverkarna och prioritera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Knappast...bara för att du inte har råd att köpa bättre grafikkort innebär inte att alla andra inte har det.30 fps aldrig oavsett spel,det är ju bara som att titta på gamla diabilder:.(

inte för jag vet vad fan det har med saken att göra och jag är inte rik men kan köpa bättre grafikkort och 2 st 980 och en i7 i dag om det är så men vad jag har råd med eller inte har väll inte med saken att göra när vi pratar tv spel och 30fps så länge man inte har någon dipp under 30 så är det fortfarande fullt spelbart

Skrivet av Oneone:

varför är det onödigt? är väll aldrig önödigt att ha bättre flyt i ett spel eller? fattar inte vad du menar. Så du säger på fullaste allvar att du fortfarande skulle köpa spel på console fast de bara är i 20-25 fps? det är ju onödigt med mer, ingen märker skillnad eller?...

inte onödigt men inte heller nödvändigt och har man 30fps är det spelbart utan man blir lidande i största delen av spel som man inte behöver vara extremt snabb i och utan dippar är 30 ganska ok .. men om man försöker vrida det till 20fps blir upplevelsen lidande men nu pratade vi stabila 30 allt under vore inte ok

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ubisoft can bite my ass , skruva ner grafikinställningar för att hålla ner en debatt vilket jävla bullshit .
Antar att Ms har gjort som dem gjorde i förra generationens konsoler , betala utvecklarna för att inte lägga in något extra material och att utgåvorna på både sony och ms konsoler skulle vara nästan identiska.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Halogen:

Du är inte ensam, även om det känns så ibland på sweclockers. Blir lite svårare att få in speltid i schemat när man har jobb och familj, men personligen känner jag mig absolut inte "för gammal" för tv-spel. Andra priorieringar få gå före ibland men lägga ner helt har jag inga som helst planer på.

Har inga planer på att lägga ner helt, har spelat igenom alla Uncharted titlar, Last Of Us och Infamous 1/2 de senare åren. Men det är rätt långt mellan gångerna och att spela igenom något som Last Of Us blir ett projekt över många månader. I.o.f.s. väldigt bra valuta för pengarna om man räknar hur länge man kan glädja sig åt en bra titel.

Sedan samlas familjen ibland och kör saker som Mario Kart och Just Dance (man får passa lamporna )

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Tro det eller ej men det är en liten vokal minoritet som lägger så stor vikt vid 60 FPS. Den stora massan skiter i det. Jag ser skillnad på 30 och 60 men tycker inte det är så viktigt. Andra saker ligger långt högre på prioriteringslistan. Det är mångt och mycket en vanesak. Är du van vid konsoler så ger inte högre FPS så mycket för du är nöjd som det är. Då är det svårt att sälja in sämre grafik till förmån för högre bildfrekvens.

Skrivet av Carolus Rex:

Det är rätt stor skillnad med att spela 30fps med handkontroll från soffan, vs mus och tangentbord framför datorn...det känns bra och inget man direkt stör sig på då handkontroll ger mjukare rörelse än mus..på pc är 60fps klart att föredra..

60+ FPS handlar mer om hur det känns än hur det ser ut.

Precis som Carolus Rex påpekar så är PC-spelares kärlek till hög FPS en produkt av hur musen svarar på respons - i alla spel där man gör snabba, precisa musrörelser så är det alltid mycket bättre med hög uppdateringsfrekvens.

På konsol däremot så är det naturligt "laggigt" med analoga styrspakar. Det upplevde jag själv när jag brukade spela GTA IV på PC med handkontroll, och var fullt nöjd med 35-45 FPS

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det ska erkännas att det är lite skadeglädje att se konsolspelare sitta och spela på 720p/900p i 30fps medans jag sitter på 2560x1440 i 144fps.

Jag tror inte din plånbok upplever samma sak.

Permalänk
Skrivet av Halloj!:

mus och tangentbord i Assasins Creed? Nej tack!

Tycker det är skitsmidigt att växla från Gamepad till mus med högerhanden när jag vill skjuta nånting på avstånd.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har häromdagen börjat spela Borderlands på Playstation 3 för första gången (yes, det första. Jag vet, lagom sent, och missar onlinedelen, snyft )
Jag märkte direkt att bilduppdateringen inte var vad den borde. Det där spelet hade verkligen mått bra av att gå i 60fps, så att man kan ha kolla på saker även när man vrider sig fort. Nu får man ta det lite piano hela tiden, så man inte tappar bort sig i all brun massa. Men det som verkligen förstör upplevelsen är det fruktansvärda tearingen! Arghhh! Avsjyvärt! Jag har vant mig nu, men i början fick jag ont i ögonen. Kunde de inte ansträngt sig bara lite lite och använt vertikal synk?

Skrivet av stege99:

Kan förstå att man sökte en kostnadseffektiv APU lösning och fick det av AMD.
Tyvärr är CPU:er sedan lång tid AMDs svagare kort.
Mellan nuvarande och förra konsolgenerationen så tycker jag att det var en bra utveckling på RAM/GDRAM fronten, en OK, men inte mer utveckling på GPU fronten och en minst sagt undermålig utveckling på CPU fronten.
Skillnaden mellan PS3s Cell processor och PS4/Xbones Jaguar kärnor andas inte 8 års utveckling mellan generationerna.

Det är inte pga att man valde AMD, utan att man satte ribban så lågt helt enkelt. Jaguar är i nivå med Intel Atom, och en sådan hade knappast presterat bättre.

Från toppklass till absolut budget. Och då har man inte ens utvecklat en egen, utan tagit en färdig produkt i princip.

Skrivet av Gilgamesh:

blir garanterat ingen PS4 nu iaf... kanske om man får tag på en för 1000-1500kr lite senare hehe, helt sjukt att det skiljer så många år mellan PS3 och PS4 och ändå är det (som det nämts tidigare) ingen "wow" upplevelse.. jag minns när man plockade hem PS3 när den precis släpptes...det var WOW det, även om man sällan använde den då jag föredrog PC, men just då ville man bara äga en PS3, samt till de exklusiva spelen då.

Känner lite samma. Förutom att PS3 egentligen aldrig var "wow". Det var 360 det.

Skrivet av havoc:

Håller inte med om att det rör sig om överhypad hårdvara, det är istället allmänt känt (eller borde vara det) att det rör sig om hårdvara där tillverkarna faktiskt tjänar pengar på försäljningen av själva konsollerna till skillnad från tidigare generationer.
Sen kan vi givetvis tycka vad vi vill om detta, men går det verkligen att klandra Sony och Microsoft för att de faktiskt inte längre vill subventionera hårdvara med en möjlig förväntan att tjäna igen det över tid på sänkta tillverkningskostnader eller på försäljning av mjukvara?

För Iphone 6 så ligger tillverkningskostnaden på mellan 200-260 dollar beroende på vilken modell man pratar om och vem som gjort analysen. Samma telefoner säljer för 6000 kr och uppåt i Sverige, om vi kunder tycker att en sådan skillnad är okey (och det verkar vi faktiskt göra) varför skall vi då helt plötsligt bli upprörda över att spelkonsoller som kostar mindre än mobiltelefoner eller för den delen bättre grafikkort inte presterar lika bra som nya datorer?

Och klart mobiler håller tillbaka utveckling av spel, de inte bara gör det utan de mobila enheterna förstör i förlängningen också designen på websidor eftersom man numera verkar utveckla för att visa så lite information som möjligt för att göra de lättare att läsa på en mobil/platta.

Subventioneringen stämmer dock bara för 2000-talet. Tidigare har det inte behövts, då har de tekniska skillnaderna mellan olika processorer varit så stora att en "skräddarsydd" processor för en liten peng varit så mycket bättre än en mer generell processor för mycket mer. Typ så.
Nintendo är dock ett undantag från subventioneringen, de har alltid sett till att kunna gå med vinst, eller åtminstone jämnt ut på försäljningen med sina konsoler.

Smartphones erbjuder en kvalitet i bärbart format som man får säga är smått revolutionerande. Eller åtminstone var, det har ju gått ett litet tag sedan det kom. Men folk var och är fortfarande villiga att betala för det. Detta kommer sjunka allt eftersom naturligtvis, men prisnivån har hållits uppe rätt länge nu.

Så länge folk värderar mobilitet så högt så måste konsoler utmärka sig på de sätt de har möjlighet till. Jag tror det är ett misstag av Sony och MS att inte subventionera dem denna generation och ge dem högre prestanda. De har dessutom nu, till skillnad från tidigare, uttalat att denna generation kommer hålla längre än tidigare, och därmed har det som mål också. Det kan sänka hela branschen tror jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian