Permalänk
Föredetting

Justja, kom precis på den värsta av dem alla... Gigabyte GTX 580 SOC. Körde med kväve på det, dryga 1500MHz. Problemet var bara att strömdelen var så klen på ingångssidan att komponenter lossnade på baksidan av 12V-kontakterna och det var slutkört efter en kvart eller så. Lodet hade smält så ett motstånd satt 3-4mm längre ner än det gjort från början, då det bokstavligt talat runnit, och de fyra säkringarna som satt monterade bredvid blev bruna (men löste inte ut).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Meantek:

Justja, kom precis på den värsta av dem alla... Gigabyte GTX 580 SOC. Körde med kväve på det, dryga 1500MHz. Problemet var bara att strömdelen var så klen på ingångssidan att komponenter lossnade på baksidan av 12V-kontakterna och det var slutkört efter en kvart eller så. Lodet hade smält så ett motstånd satt 3-4mm längre ner än det gjort från början, då det bokstavligt talat runnit, och de fyra säkringarna som satt monterade bredvid blev bruna (men löste inte ut).

Haha ja det är en historia som tåls berättas igen Till Gigabytes försvar handlade det väl om typiskt skrämmande höga 600 Watt eller ännu mer vid den frekvensen... Att säkringarna inte löste ut är lite svårt att snacka bort dock.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Calathea:

Haha ja det är en historia som tåls berättas igen Till Gigabytes försvar handlade det väl om typiskt skrämmande höga 600 Watt eller ännu mer vid den frekvensen... Att säkringarna inte löste ut är lite svårt att snacka bort dock.

Det är ju ett rent designfel när 50-60A, 12VDC leds igenom fyra SMD-glassäkringar och en nollohmsresistor. Synd att de enda bilder jag hade låg på imup.se som är nedplockad. Kanske har något på mina hårddiskar hemma iofs, men jag har ingen stationär hemma än.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag gick för några månader sedan igenom alla mina gamla moderkort jag har liggandes. Det var allt från gamla Socket A, 775 osv. Tänkte att jag skulle ta reda på vilka som fungerar och vilka som var trasiga, då alla låg i en enda stor hög.

Drog även fram ett gammalt nätagg från högen.

Jag trodde först att det var majoriteten av moderkorten som var trasiga, sedan kom jag faktiskt fram till att det var slumpvalda nätagget jag letat fram som brände alla moderkort jag kopplade in dom i. Det åkte snabbt ut genom fönstret...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Entusiast

MSI Gtx 560 Ti 448 får ansluta sig till de sälla jaktmarkerna. Användes hårt i kvalet till moa 2013 på kväve, lödde loss mods och extra kondingar i veckan men ingen boot längre.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

MSI Gtx 560 Ti 448 får ansluta sig till de sälla jaktmarkerna. Användes hårt i kvalet till moa 2013 på kväve, lödde loss mods och extra kondingar i veckan men ingen boot längre.

Så skall dom tas

Kan tillägga att på min ganska långa lista så är det typ ett par prylar(cpus) som gått pga benching eller för hård OC/OV. Det är hanteringen och det faktum att jag gillar å skruva osv och när man benchar så flyttar man hårdvaran ofta och shit happens helt enkelt.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i en datorbutik brände jag två eller tre moderkort p.g.a. ett defekt kina nätagg.

En spänningsregulator på kortet gick från svart till mörkröd till orange, gul och sen vit i färg

Jag tror aldrig jag har förstört något privat annars.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

aa man jag ju lyckats med ett par failade delidningar på några prollar typ 3570k q6600 mm sen dödat ett par grafikkort av olika anledningar XD

Visa signatur

http://hwbot.org/team/harder_faster_benchmarks/
mountain mods extended ascension,asus z9pe-d8,2xE5-2665 OC 2,65ghz,evga supernova 1000w,corsair ax1200i,4way 780 classified OC 1275mhz stock mem,dominator 32gb 1600mhz cl6 6-6-6-17,2x vertex3 120gb raid0,headphones dt990 250ohm
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/hah0pi-5.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ska försöka komma ihåg allt men det senaste åren har jag haft sönder följande:

1st 7970 Lightning
2st 7970 Matrix
1st 4770K
1st MSI Z77-GD55
1st Sempron 145
1st MSI 560 Ti 556
2st 4850 512mb
1st 8800gt 512mb
3st 2900XT
1st Zalman 600W agg
2st Corsair dominator med PSC kretsar som gjorde 2400 7-11-7-20
1st EVGA 790i

Säkert några s775 cpuer men de är så billiga att det knappt märks.

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Ska försöka komma ihåg allt men det senaste åren har jag haft sönder följande:

1st 7970 Lightning
2st 7970 Matrix
1st 4770K
1st MSI Z77-GD55
1st Sempron 145
1st MSI 560 Ti 556
2st 4850 512mb
1st 8800gt 512mb
3st 2900XT
1st Zalman 600W agg
2st Corsair dominator med PSC kretsar som gjorde 2400 7-11-7-20
1st EVGA 790i

Säkert några s775 cpuer men de är så billiga att det knappt märks.

Kul att se ngn med liknande killstreaks som jag själv hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Ska försöka komma ihåg allt men det senaste åren har jag haft sönder följande:

1st 7970 Lightning
2st 7970 Matrix
1st 4770K
1st MSI Z77-GD55
1st Sempron 145
1st MSI 560 Ti 556
2st 4850 512mb
1st 8800gt 512mb
3st 2900XT
1st Zalman 600W agg
2st Corsair dominator med PSC kretsar som gjorde 2400 7-11-7-20
1st EVGA 790i

Säkert några s775 cpuer men de är så billiga att det knappt märks.

En enkel fråga. Hur lyckas du med det ?

Permalänk
Medlem

Hemma har jag väll inte de senaste åren haft sönder just någonting alls. På jobbet har jag inte heller haft sönder något men då¨firman ligger långt ut på elnätet verkar elen vara av varierande kvalitet.
Jag har enbart iår bytt 3st nättaggregat och moderkort till våran stora skrivare. 2st adsl modem har också fått följa med i graven och en switch.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

En enkel fråga. Hur lyckas du med det ?

Shit happens antar jag Mooar Vcore!

Permalänk
Medlem

Hmm min lista på död hårdvara

athlon 3800+
p4 561
e6600
x1950xtx
ati 2900
2x 8800gtx
7970 (vatten leakage )
290x dålig mem kontroller/mem gjorde 1360/1700.... stripes of death
rampage 5 extreme 3 döda pci express slots....

relatift liten del av all hårdvara jag har. Om man ska se lite posetivt på det..

Tror detta är första posten på 6 år+

Visa signatur

5960x@SS quad 290x Subzero chiller, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulse88:

Hmm min lista på död hårdvara

athlon 3800+
p4 561
e6600
x1950xtx
ati 2900
2x 8800gtx
7970 (vatten leakage )
290x dålig mem kontroller/mem gjorde 1360/1700.... stripes of death
rampage 5 extreme 3 döda pci express slots....

relatift liten del av all hårdvara jag har. Om man ska se lite posetivt på det..

Tror detta är första posten på 6 år+

Är du säker på att det är m5e som är trasigt? Tänkte på att pcie går från cpun.

Permalänk
Medlem

Japp har ett ws och ett tillt R5E. Som fungerar som det ska med samma cpu.

Kommer snart göra komback på hw bot har en sjö med grafik kort och cpus. Tar tid att isolera allt..
Hur klockade 4770k med en bra batch från Tradera TheMutt?
Vilka gaser kör du med i din cascade evap temps?

Funderar eftersom jag kanske kommer bygga en i år med R507 och R1150. kommer nog modda mina chillers mer också. Byta ut R134 till R507 för kallare hx temps.Samt byta ut pumparna till 2 iwaki Rd-30.

Mvh Pulse88

Visa signatur

5960x@SS quad 290x Subzero chiller, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulse88:

Japp har ett ws och ett tillt R5E. Som fungerar som det ska med samma cpu.

Kommer snart göra komback på hw bot har en sjö med grafik kort och cpus. Tar tid att isolera allt..
Hur klockade 4770k med en bra batch från Tradera TheMutt?
Vilka gaser kör du med i din cascade evap temps?

Funderar eftersom jag kanske kommer bygga en i år med R507 och R1150. kommer nog modda mina chillers mer också. Byta ut R134 till R507 för kallare hx temps.Samt byta ut pumparna till 2 iwaki Rd-30.

Mvh Pulse88

4770Kn klockade som de flesta andra, skit...
Vet inte riktigt vilka gaser det är i min kaskad, jag är väl minst den fjärde ägaren och den har bytt evap en gång så det är möjligt att det är bytt gas i den sen ny. Hittade nån tråd på xs.org förr där den var med men jag hittar den inte nu, men där stod det vilka gaser det var från början.
Den kyler ner till ca-94 i idle med tryckskruven utskruvad men den dippar ganska mycket med nyare processorer, tex 4770K 1.65V dippar från -90-> -7x under XTU och coretemp på +20 så nått är vajsing troligen...

Permalänk
Medlem

Väldigt stort drop i temp på evap -96 till -76 på 4770k. Känns som kompressorerna blir överbelastade. Hur stora rotarys har du i varje steg(Btu/Hp). Samt har du coil hx eller plate hx mellan stegen. Dom flesta nya cascader har plate Hx = mycket mer effectiv.
Kan vara ide att kika viken gas du har på steg 2. Bästa gasen för Kyla(samt värmebärare) är etylene R1150. Krävs dock starka rotarys på steg 1 och 2.
Steg 1 så säjs, R507 vara bästa värme bärare. Den ger högre evap temps än tex R40x gaserna men transporterar mer värme.Därför perfect för cascade.
R1150 är dock brandfarlig med höga tryck(försiktighet)

Hoppas du får till din cascade. -110-120 idle och -90-100 load evap temps skulle vara fint med dual stage cascade(340w+ heat load)

Får be om ursäkt att jag pressade upp priset på 4770k på Tradera. Söker själv en bra Haswell för legasy benchmarks på Hwbot. Men har nu en 4770k med bra batch samt en bra 4790k X vietnambatch. Dock inte benchat dom ännu. Säkert skit men man vet ju aldrig kan vara bra cpus.

Mvh Pulse88

Visa signatur

5960x@SS quad 290x Subzero chiller, mm

Permalänk
Medlem

Det är danfoss sc18g och sc21g kompressorer som sitter där som sagt har ingen koll på hur skiten funkar bara att det är sådär kyla...

Batch på haswell är bara en väldigt svag indikation på att den kanske kan klocka bra. Min första 4770k hade samma batch som SoF hade och hans gjorde 7ghz med ln2 men min gjorde 5.2 med kaskad. Enda likheten var att båda dog i stock på luft vid boot.

Kan du bygga om och gasa om min kaskad om det skulle behövas? Jag har ny evap liggandes och kan nog få tag i kompressorer.

Permalänk
Medlem

Jag är tyvär ingen stjärna själv på att bygga cascade. Kräver tränning . Men jag kan hjälpa dig senare efter min är byggd(när jag får tid).
Kan dock säga att din cascade har för små kompressorer för värmeutvecklingen.
Danfoss sc18g och sc21g är piston type compresorer 3/4-1hp.
2st 1-2.5hp rotarys skulle förbättra cascadens evap load temps med hög värmeutveckling.

Finns väl någon erfaren cascade byggare på detta forum eller TS som kan hjälpa dig snabbare The Mutt?
Har som sagt tidigare bara moddat chillers och SS.Blir en ny erfarenhet att bygga cascade för mig senare i år.

Visa signatur

5960x@SS quad 290x Subzero chiller, mm

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis kompis som har gjort det förr men det är bökigt att gå genom andra...

Ska se om jag får tag i kompressorer till att börja med.

Permalänk
Medlem

har nog tappat min räkning på döda saker roligaste stunden var med flit att jag dödade en Amd Opteron 150 processor med 2,4V på Vcore för den klockade så dåligt.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har en blygsam lista, MSI 780 brann. När vet jag inte, men det fungerade ett tag sedan tog MSI det på rma.

Ska köpa nytt moderkort på tisdag och tänkte att g3258 ska brännas i impact brädan då:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

hmm hur lyckas ni med bränna grafikkort bara sådär ? gör ni volt modd eller ?har aldrig jag sysslat med o kommer inte heller. har lyckas döda moderkort med kondens bara och döda med flit par amd skit prollar men annars inget mer

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

hmm hur lyckas ni med bränna grafikkort bara sådär ? gör ni volt modd eller ?har aldrig jag sysslat med o kommer inte heller. har lyckas döda moderkort med kondens bara och döda med flit par amd skit prollar men annars inget mer

Antingen custom BIOS eller volt moddade yes

Permalänk

En misslyckad ändring av Cashe multiplen på en slot A cpu.
Den visade sig vara död efter ingreppet så jag plockade av de flyttade resistorerna helt och kollade resistansen (vilket jag borde gjort innan som referens men var ju bara ett lätt ingrepp att flytta 2 resistorer...) Det visade sig vara kortis mellan punkt 1-2 och 5-6

Flyttade tillbaka resistanserna till sin ursprungliga position och städade upp ordentligt på PCBn, kortisen mellan 5-6 är åtgärdad men fortfarande problem mellan punkt 1-2 så får nog tyvärr acceptera att det finns en mindre Slot A CPU i världen nu..

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Vet inte om jag brände mitt gamla GTX 660 men vid en Debian-install slocknade det kort och gott. Ingen OC eller liknande var bov i dramat. Hade jag orkat hade det säkert gått på garantin, men det var redan nästan året gammalt (eller möjligtvis ännu äldre, vet inte) och 900-korten började komma ut så jag köpte ett GTX 960 istället när det var nytt

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Föredetting

Kom på en till. Iofs inte död-DÖD, men ändå - en 980X som var rätt schysst, (3DMark i 6.4GHz, eller något i den stilen). Hade benchat allt som gick att bencha med den och tänkte "wPrime 1024M är det ju ingen som kört i över 6GHz". Det gick i 6.2GHz - en gång. Sen var den processorn ingen höjdare längre (wPrime i typ 5.6GHz därefter).

EDIT: Den här var det: http://hwbot.org/submission/1035992_mean_machine_wprime___102...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Kom på en till. Iofs inte död-DÖD, men ändå - en 980X som var rätt schysst, (3DMark i 6.4GHz, eller något i den stilen). Hade benchat allt som gick att bencha med den och tänkte "wPrime 1024M är det ju ingen som kört i över 6GHz". Det gick i 6.2GHz - en gång. Sen var den processorn ingen höjdare längre (wPrime i typ 5.6GHz därefter).

"Rest in peace, cousin"

- @Icte's i7-980X

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har varit rätt förskonad, bara två datorgrejer jag kan minnas har dött i min ägo:

1) Ett gammalt 486-moderkort i min gröna ungdom. Jag och en polare skulle uppgradera vår 486 SX-25 till en DX-33. Har ingen aning om vad vi gjorde fel, då jag egentligen inte kunde ett smack om datorer då, men moderkortet dog, och min mor var skogstokig.

2) Mitt gamla Asus P4P800 Deluxe. Datorn gick i sleep mode och vaknade aldrig mer. Det är tydligen inget ovanligt problem med det kortet. Hade det kvar länge och väl, och felsökte det till sist. Hade loss VRM-kondingar och mätte ESR, dem var det inget fel på. VRM:erna var okej också. Jävligt märkligt alltihopa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!