The Evil Within kan köras över 30 FPS på PC – rekommenderas inte av Bethesda

Permalänk
Medlem

Sitter ju inte å gråter över att Dark Souls kör i 30, testade DS2 och det är likadant.
Men visst om man gnisslar tänder över att det inte går i 60fps eller mer så blir det ju olidligt...

Fattar dock inte exakt varför de gör så, om man har hårdvara som fixar mycket mer borde det vara skit samma vad spelarna/kunderna kör, låt dom. Så har ju 99% av spel gjort klassiskt och det var knappast merarbete för utvecklarna, snarare tvärt om.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Fler än jag som anar en högupplöst QTE slideshow?

Permalänk
Medlem

Måste stora spelutvecklare fortsätta ge mer krut åt alla konsollfånar som säger att man låser fps:en för en mer bioliknande känsla? Inte konstigt att inte så många spel lockar längre när hälften av de man är lite sugen på visar sig vara konstiga konsollportar med artificiella begränsningar.

Permalänk
Medlem

Jag behåller gärna mina pengar, så det är lugnt.

Permalänk
Medlem

Spelet intresserar mig inte det minsta men man kan inte låta bli att undra hur i helsike de tänkte här?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Som ägare till en 144hz skräm känner jag mig kränkt!

jag känner väl mig likadant trots att jag bara har en 60Hz skärm...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Måste faktiskt säga emot här, Dark souls 2 var en fantastiskt bra port. Har haft väldigt lite strul, typ 0 krasher och det flyter väldigt bra.

Jag kunde till o med köra DS2 i 4k-upplösning på riktigt bra fps (konstant 60+ med råge) och gpuerna kunde användas till 100%.

Måste själv hålla med Sanazin här tyvärr. Visst, det kommer enstaka spel som skiljer sig från mängden då och då, men det betyder itne japaner är bra på att göra spel, bara ett det finns någon enstaka med vett

Ett dussin apor, shakespear, etc... you know what I mean.

Permalänk
Medlem

Anledningen är ganska påhittad när samma spel är designat för PS3 och Xbox 360. Konsolerna (X1 och PS4) använder inte heller allt minne till grafik och texturerna i sig är inte anledningen till att det skulle förbruka så mycket minne. Överdrivet som vanligt snarare. Wolfenstein har samma motor. Bethseda har vana att överdriva.

67:27 är för övrigt aspektration/bildförhållandet på "21:9" skärmar. Dvs 2.37:1. Anamorfisk brukar vara 2.39:1 i realiteten.

Spelet är ju klart (gold) och släpps när som helst så det visar sig snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vadå att 30 fps skulle ge en optimal spelupplevelse.
Det låter som skitsnack.

Självklart är det skitsnack. Som om film och spel skulle vara samma sak, tänker på att de skrivit att det blir en mer filmliknande upplevelse. När man är van vid PC-spel och lirar ett fps på konsoll (i 30fps) så blir man ju för f*n åksjuk. Iallafall jag ;). Allt annat än att sträva efter så hög bilduppdatering som möjligt är bara fel. När vi börjar närma oss ögats begränsning att uppfatta skillnad på det vi ser på skärmen och verkligenhet i form av både upplösning och uppdatering, så kan man börja prata om tillräckligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WoG:

Detta är så löjligt i mina ögon. Ingen fullt frisk människa kan säga att det inte finns någon skillnad på 30 och 60 fps. Så med andra ord är detta total lögn av tillverkarna för att inte tappa konsolspelare till PC.

Jag kan inte se någon annan anledning att ljuga om att 30fps skulle vara "optimalt", kan någon annan?

Finns inte en chans i världen att jag skulle köpa ett spel där utvecklarna pissar så på PC att de måste ljuga upp teorier om att 30 fps skulle vara optimalt.

21:9 skalan är lite märkligt, men helt klart mycket mer logiskt än FPS-gränsen.

Försök att spela Skyrim omoddat i över 60fps så ser du vad dem menar med inte optimalt. Det är väl ganska självklart att dem inte menar att 30fps är bättre än 60 överlag utan bara att detta spelet är testat för den frekvensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Snacka om oseriöst företag.

Den där produkten kommer jag inte köpa.

30 fps... lol

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Vad är det här för jävla trams -.-

Permalänk
Medlem

Blir inget köp från min sida. Inte äns värt att pirata.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Måste faktiskt säga emot här, Dark souls 2 var en fantastiskt bra port. Har haft väldigt lite strul, typ 0 krasher och det flyter väldigt bra.

Jag kunde till o med köra DS2 i 4k-upplösning på riktigt bra fps (konstant 60+ med råge) och gpuerna kunde användas till 100%.

Jag antar att du skämtar? Inte nog med att vi fick se en kraftig nedskalning av DS2's grafik, har du provat att spela spelet i sitt grundutförande med ett pekdon och tangentbord? DS2's UI och knappkombinationer är under all kritik. Kontroller till PC i all ära, men utan GetoStaDo var/är DS2 ett skämt det med.
Min uppfattning kvarstår, japaner och PC går inte ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Hahaha, va fan är det här för skit?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Lira med 30 fps är ett riktigt skämt, eller har man blivit allt för bortskämd när man bara nöjer sig med 144+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det första som kom i min skalle när jag läste detta var "Skyrim"..

Skyrim har en komplex bug i spelets fysikmotor som gör att man inte kan köra 120Hz... för då börjar massa random fysikglitchar inträffa.

Kan det vara något liknande här? Drivs spelen av samma motor?

Prövade spela skyrim i 75Hz, verkade som man fått en massa poltergiests i spelet.

Sen är ju Beteshästarna lagda åt konsol hållet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Att Bethesda är rädda för hög FPS vet vi ju redan.

Titta bara på Skyrim: finns det något annat spel i världshistorien som har en fysikmotor som flippar ut totalt om du har mer än 60 fps?

Antagligen så kommer TWE använda samma värdelösa fysikmotor, det hade förklarat deras korkade utspel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

30 fps eller låsa upp och kunna köra med 144fps (tex)
Vad blir skillnaden? Vad är dom rädd ska hända?
Bäst spelupplevelse med 30FPS because?

Permalänk
Medlem

Ptja. Kan man inte optimera ett spel för konsolerna så är det väl ingen överrasking att det inte blir bättre på pc.

Mer offtopic:

Känns som om man kan vänta ett år till att köpa "next gen" om utvecklarna skall lära sig/anpassa sig i denna takt.

Tror det är mer lata utvecklare/stressande publicerare än svag hårdvara som gör att så manga spel failar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Synd att de inte släpper det i 24 fps, för optimal "biokänsla"...

Varför inte som PowerPoint när de ändå håller på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

finns det något annat spel i världshistorien som har en fysikmotor som flippar ut totalt om du har mer än 60 fps?

Högst troligen, gamla spel var inte gjorda för framtiden. T.ex det första Hitman spelet ballar ur helt (inte specifikt fysikmotorn men faktum kvarstår) och är i princip ospelbart på även en 6-7 år gammal PC.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Dom försöker bara få det att verka som att 30fps inte är sämre än 60fps så att dom som spelar på konsol ska känna att det var värt köpet

Permalänk
Medlem

HAHA, skitsnack så det bara stänker om det! Vadå optimera för 30fps, så allt över 30 ger än sämre upplevelse eller? Snacka om pinsamt uttalande!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Porraz:

HAHA, skitsnack så det bara stänker om det! Vadå optimera för 30fps, så allt över 30 ger än sämre upplevelse eller? Snacka om pinsamt uttalande!

... Snälla, det fattar du väl att det inte är anledningen.. Sen om det nu är ett fall liknande Skyrim så ja, då kommer det garanterat ge sämre upplevelse över 30. Förmodligen är det bara inte testat för över 30 och kommer fungera utmärkt ändå upplåst.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag antar att du skämtar? Inte nog med att vi fick se en kraftig nedskalning av DS2's grafik, har du provat att spela spelet i sitt grundutförande med ett pekdon och tangentbord? DS2's UI och knappkombinationer är under all kritik. Kontroller till PC i all ära, men utan GetoStaDo var/är DS2 ett skämt det med.
Min uppfattning kvarstår, japaner och PC går inte ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer vi aldrig komma överens. Jag hävdar att spelet designades enbart för att spela med kontroll, jag hade inte brytt mig om de hade släppt spelet helt utan stöd för tgb+mus. Visst tog de bort vissa grafikeffekter, men det ser ändå riktigt snyggt ut och är extremt lättdrivet.

GetoStaDo ? inte ens google kan ge mig några svar på vad det betyder..

Jag har flera hundra timmar i spelet med handkontroll, har inte behövt modda eller ändra någonting.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Här kommer vi aldrig komma överens. Jag hävdar att spelet designades enbart för att spela med kontroll, jag hade inte brytt mig om de hade släppt spelet helt utan stöd för tgb+mus. Visst tog de bort vissa grafikeffekter, men det ser ändå riktigt snyggt ut och är extremt lättdrivet.

GetoStaDo ? inte ens google kan ge mig några svar på vad det betyder..

Jag har flera hundra timmar i spelet med handkontroll, har inte behövt modda eller ändra någonting.

Det finns ett objektiv sätt att se på saken och ett subjektivt. Jag har ingen intresse för att övertyga dig om varför det är ologiskt och rentav löjligt att släppa ett spel till PC i princip utan stöd för pekdon och tangentbord. Det är dumt helt enkelt.
Sedan är det helt irrevelant om just Du inte bryr dig om det finns ett sådant stöd eller ej. Att du därefter påstår att spelet ser "riktigt snyggt ut" är något du får stå för på egen hand. Spelet ser ut som skräp och därav anledningen till varför det är lättdrivet.
Poängen kvarstår, japaner och PC går inte ihop.

GeDoSaTo*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Här kommer vi aldrig komma överens. Jag hävdar att spelet designades enbart för att spela med kontroll, jag hade inte brytt mig om de hade släppt spelet helt utan stöd för tgb+mus. Visst tog de bort vissa grafikeffekter, men det ser ändå riktigt snyggt ut och är extremt lättdrivet.

GetoStaDo ? inte ens google kan ge mig några svar på vad det betyder..

Jag har flera hundra timmar i spelet med handkontroll, har inte behövt modda eller ändra någonting.

Det möjliggör att du kan köra mods.

http://www.nexusmods.com/darksouls2/mods/7/?

http://blog.metaclassofnil.com/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ah, jo GeDoSaTo har jag hört om. Tyckte väl något var fel med namnet

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Inget mig emot med 21:9 native men det är dålig design om det inte finns ordentligt stöd för att spela det i 16:9, 16:10 eller rent av 4:3. Spel är ingen jävla film, jag spelar med 21:9 för att få bra FOV utan att få för mycket fish-eye effekt och slippa flera skärmar. En cinematisk upplevelse är inte vad man är ute efter när man spelar spel, man är ute efter att få vara en del av det som händer, få agera själv. Bethesda BORDE veta detta med titlar som Elder scrolls-serien och Fallout 3 bakom sig... om jag vill se en film då ser jag en film, gärna med en hand i en chipsskål och inte med en handkontroll...

Det känns som Xenosaga 2 om igen. Ett annat spel med ca 45 minuter cinematisk för varje 20 minuter av speltid... och det är inte ens en underdrift. xD

Snälla speldesigners, se över er design, spel på PC ska passa flera konfigurationer, om den begränsas till en enda så har hela konceptet rasat. 21:9 är knappast en standard, men ett spel tycker jag SKA ha stöd för det, men det ska absolut inte begränsas till 21:9 det är ju bara råkorkat emot resterande marknad som inte har en 21:9 skärm...

Visa signatur