Permalänk

Ger du dig på rakbladsmetoden rekommenderar jag ett rakblad med hård rygg, gör jobbet så mycket enklare. Men vice metoden är också simpel. Behövs inte många slag innan den lossnar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Snubben i videon verkar inte vara svensk, eller ens europé, och man kan således utröna att han talar om temperaturskillnaderna i Fahrenheit.
Sedan om en minskning i temperatur under idle/load på 25 °F är möjlig eller inte, vet jag ingenting om.

nu är det ju dock bara USA och några små länder som använder Fahrenheit

Permalänk
Medlem
Skrivet av dicklane:

Detta kan vara en riktigt nybörjarfråga men måste ställa den, menar du, att du och frun lyckades bättre med att plocka ihop elektronik hemma i köket än vad en fabrik i valfritt asiatiskland lyckas med?

Sorry för kluddet i tråden!

Tror att du quotade fel person där, men ja. Du har precis rätt : ) Frugan är minsann bra grejer!

Permalänk
Medlem

fan blir sugen:P
ocar ej men bara för pillandets skul hummm. e lan i helgen så nja ej värt risken nu innan hehe.

farligt att läsa data hyss som detta

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Monterad och testkörd! Kärna ett och fyra vann 10 grader, medan två och tre vann ca 5 var, rätt hyfsat ändå! Körde med den medföljande pastan från min 212 EVO, verkar bara heta Cooler Master (!?), men verkar som sagt funka fint oavsett. Tror ni jag kommer få ännu lägre temperaturer allteftersom pastan "sätter sig" eller gäller detta bara vissa märken? För tillfället ligger kärna ett och fyra nästan tio grader under core två och tre, det var jämnare innan delid, tror ni detta kan bli bättre med tiden?

För och efter-temps kommer så fort jag slagit på datorn för dagen.

Tackar igen för alla tidigare svar, överväger faktiskt jag med om man ska ta och införskaffa sig lite liquid pro, mest för att testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabinono:

Är inte den fastlödd?

Nej. Med IVB och Haswell så sitter IHS skölden fast med enkel kylpasta och lim.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Monterad och testkörd! Kärna ett och fyra vann 10 grader, medan två och tre vann ca 5 var, rätt hyfsat ändå! Körde med den medföljande pastan från min 212 EVO, verkar bara heta Cooler Master (!?), men verkar som sagt funka fint oavsett. Tror ni jag kommer få ännu lägre temperaturer allteftersom pastan "sätter sig" eller gäller detta bara vissa märken? För tillfället ligger kärna ett och fyra nästan tio grader under core två och tre, det var jämnare innan delid, tror ni detta kan bli bättre med tiden?

För och efter-temps kommer så fort jag slagit på datorn för dagen.

Tackar igen för alla tidigare svar, överväger faktiskt jag med om man ska ta och införskaffa sig lite liquid pro, mest för att testa.

liquid pro är riktigt bra till det.

Idle tempsen kanske inte påverkas så mkt, tempsen under last däremot blir det en enorm skillnad på.

Permalänk
Medlem

Ah okej. Tror du det blir nån förbättring även om jag bara kör liquid pro mellan kärnan och heatspreadern medan jag använder medföljande (212 EVO) pastan mellan kylare och heatspreader, istället för medföljande pastan på båda ställena som jag gör nu?

Och vad tror ni angående min nuvarande pasta, kommer den att "sätta sig" med tiden och medföra lägre temps, eller gäller det bara några specifika pastor?

Permalänk
Medlem

Jad körde delid och använde vanlig kylpasta först. Fick 5-10~ skillnad. Efter CLU kylpasta sjönk tempen 10-15c ytterligare. Så jag rekomenderar CLU. Även läst om att vanlig kylpasta kan torka och bli sämre över tid, vilket CLU inte ska bli.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Ah okej. Tror du det blir nån förbättring även om jag bara kör liquid pro mellan kärnan och heatspreadern medan jag använder medföljande (212 EVO) pastan mellan kylare och heatspreader, istället för medföljande pastan på båda ställena som jag gör nu?

Och vad tror ni angående min nuvarande pasta, kommer den att "sätta sig" med tiden och medföra lägre temps, eller gäller det bara några specifika pastor?

Det räcker att köra mellan kärnan och IHS, det är där "flaskhalsen" är.

Det är olika med olika pastor, men räkna inte med några enorma förbättringar.

Permalänk
Medlem

Okej, tackartackar. Blir nog att beställa hem lite då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Snubben i videon verkar inte vara svensk, eller ens europé, och man kan således utröna att han talar om temperaturskillnaderna i Fahrenheit.
Sedan om en minskning i temperatur under idle/load på 25 °F är möjlig eller inte, vet jag ingenting om.

Temperaturskillnaden är densamma oavsett om man mäter i fahrenheit eller celsius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evayer:

Temperaturskillnaden är densamma oavsett om man mäter i fahrenheit eller celsius.

1 grad celsius temperaturskillnad = 1,8 grader fahrenheit temperaturskillnad.

25 grader fahrenheit lägre temperatur = 13,9 grader celsius lägre temperatur.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av evayer:

Temperaturskillnaden är densamma oavsett om man mäter i fahrenheit eller celsius.

Läs nedan

Skrivet av era909:

1 grad celsius temperaturskillnad = 1,8 grader fahrenheit temperaturskillnad.

25 grader fahrenheit lägre temperatur = 13,9 grader celsius lägre temperatur.

Precis min tanke.

Att amerikanen vinner 25° nånting säger inte så mycket, när man inte vet vilken enhet han pratar om.
Han kan ju lika gärna mena Kelvin, som dock motsvarar typ samma (~25 °C).

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig. Försökt flera gånger med rakblad. Försökte flera gånger med skruvstäd, blev tillslut så jävla slut på skiten att jag började banka hårt så in i helvete. IHS lossnade ändå inte, men flisor från pcb'n flög loss. Funkar ok fortf.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Min dator har stått på i IDLEMODE en heldag nu typ. Mina kärnor är: 25 - 29 -28 -33 grader i skrivande stund. är det lönt att delidda?
Jag kör datorn i 4,6Ghz med LLC High on och CPU vcore på auto Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Min dator har stått på i IDLEMODE en heldag nu typ. Mina kärnor är: 25 - 29 -28 -33 grader i skrivande stund. är det lönt att delidda?
Jag kör datorn i 4,6Ghz med LLC High on och CPU vcore på auto Mvh

Att läsa av temperaturerna under vila är ofta mer missvisande än korrekt, och går alltså i princip aldrig att lita på. Kör ett stresstest (Prime95 eller liknande) och återkom gärna med temperaturerna du får under full last.

Dina temperaturer gynnas i 99% av fallen, av en delid - oavsett temperaturer från början : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Att läsa av temperaturerna under vila är ofta mer missvisande än korrekt, och går alltså i princip aldrig att lita på. Kör ett stresstest (Prime95 eller liknande) och återkom gärna med temperaturerna du får under full last.

Dina temperaturer gynnas i 99% av fallen, av en delid - oavsett temperaturer från början : )

Kör Prime95 Torture test nu och i skrivande stund är tempen:

77-73-76-76 efter typ knappt 10 min stresstest

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Detta vanligaste är väl att avlägsna heatspreader, rengöra, applicera nytt kylklegg och sen klämma fast heatspreadern igen för att sen smälla på kylaren som vanligt. Det är även så att jag planerat att göra. ...När jag väl lyckats >.<

Måste vara dagens bästa på Swec. Ungefär samma standard som "hjälp mig med min nya data"
Tack för nattens garv

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Kör Prime95 Torture test nu och i skrivande stund är tempen:

77-73-76-76 efter typ knappt 10 min stresstest

Absolut inget att oroa sig för. Jag har ungefär samma temperaturer under min 212 EVO. Får man fråga vad du har för kylare?

Skrivet av SSGS:

Måste vara dagens bästa på Swec. Ungefär samma standard som "hjälp mig med min nya data"
Tack för nattens garv

Haha, trevligt att jag lyckades underhålla dig! Trådarna om folks nya "data" är också rätt fina ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Absolut inget att oroa sig för. Jag har ungefär samma temperaturer under min 212 EVO. Får man fråga vad du har för kylare?

Haha, trevligt att jag lyckades underhålla dig! Trådarna om folks nya "data" är också rätt fina ^^

Står i sign

Noctua DH-14

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Står i sign

Noctua DH-14

Ah, bra att man läser ordentligt innan man skriver.. ^^ Då har du fantamig fått ett bra ex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Kör Prime95 Torture test nu och i skrivande stund är tempen:

77-73-76-76 efter typ knappt 10 min stresstest

Kör small fft's hoppas jag.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Ah, bra att man läser ordentligt innan man skriver.. ^^ Då har du fantamig fått ett bra ex!

Jag tror de med

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |