Permalänk
Skrivet av Trixaan:

Vad är största skillnaden på AMD och Intels CPU:er? Känns som alla är mer år Intel hållet

Intels prollar drar mindre ström än AMD:s motsvarigheter, vilket innebär mindre hetta och därmed krävs inte lika mycket kylning.

Vilket i allmänhet resulterar i lägre ljudnivå. Vilket ju är trevligt. Det trevligaste i en dator rent av, åtminstone enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

VRM sitter inte i chipsetet. Det finns inte några riktigt bra överklockningskort till AM3+, men det beror inte så mycket på chipsetgeneration direkt.

Skrivet av Commander:

Som andra påpekat så har inte chipset något med antalet kanaler för strömtillförsel utan är helt upp till tillverkaren hur de dimensionerar detta.

Sedan vad sägs om FM2 socklarna istället , känns som bättre val i mAtx istället för AM3+

Vad är då som gör att man inte kan hitta några överklockningsvänliga kort från AMD i m-ATX/mini-ITX klassen? Är det bara för att dom drar mer ström?

Skrivet av Obligatorisk:

Intels prollar drar mindre ström än AMD:s motsvarigheter, vilket innebär mindre hetta och därmed krävs inte lika mycket kylning.

Vilket i allmänhet resulterar i lägre ljudnivå. Vilket ju är trevligt. Det trevligaste i en dator rent av, åtminstone enligt mig.

Tyst dator lär du ju inte få om du investerar i en stabil kylare (oavsett Intel eller AMD) och grafikkortet lär ju dränka eventuella ljud från CPU-kylaren oavsett.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom du inte ska klocka så är det bara att köra på med AMD. Köp FX-8350 och moderkortet som jag rekommenderade tidigare och en bra kylare som passar.

Angående kylare kan säkert andra något bra om vilken som är tyst och passar i mindre chasdin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Finns det någon schysst processor du kan tipsa om i den serien?

Typ denna? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Grejen med dessa APUer är deras förhållandevis starka iGPU (långt mycket starkare än Intels). Om du ska köra med ett dedikerat grafikkort så har du ingen nytta av det.

Nu är det såhär att du postat denna tråden i AMD-forumet och här sitter ofta de som förespråkar AMD av olika anledningar, t.ex. för att de vill stödja underdogs eller för att de inte tycker de konkurrenshämmande handlingar som Intels sysslade med förr klingar med deras principer. Sen finns det såklart en del som bara är fanboys.

Om man bara kollar på produkten oavsett vilket företag den kommer från och hur det går för just det företaget finns det inte många anledningar till att köpa AMD idag. Intel har ~70(!)% högre IPC vilket ger dem ett enormt övertag när det kommer till saker som använder få kärnor. AMD har många svaga kärnor som bara kommer till användning vid väldigt specifika användningsområden. För de saker du nämnt kommer en Intel-processor fungera mycket bättre, inte minst för spel. Spel använder mycket sällan många kärnor och därför kan t.o.m. en snorbillig Pentium prestera bättre än AMDs 8350 i många spel.

Dessutom så drar Intel-processorerna mindre ström, har en modernare plattform och bättre uppgraderingsmöjligheter utan att byta moderkort.

Som sagt: försök verkligen att få ihop pengar till en 4690K och åtminstånde ett billigt Z97-moderkort.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Själv har jag 2st 785G baserade AM3 moderkort så ej FX komptabila. Största nackdelen som jag ser det i dagsläget är brist på Sata 6Gbit och USB 3.0. Själv har jag ett i en HTPC och ett i en Filserver så dom duger mer än väl för det med en 2 kärnig 45W TDP athlon II men dom är väl 4+ år nu med så. Men det är ju inga prestandachipset heller och var aldrig det heller. Jag själv köpte dom pga inbyggd grafik då båda sitta i två filservrar från början. Då var inbyggd GPU inte lika vanligt och skulle man ha det var det dyra Core i3 som gällde och AMD's processorer hade betydlgit bättre pris/prestanda då än vad tex FX serien har nu dessutom är APU:erna för kraftfulla för sådana applikationer då en server inte behöver mer än grundläggande grafik för diagnostik och inte ens det om man är bekväm utan möjlighet till grafik.

Så som sagt ser ingen poäng med gamla AMD styrkrestar i dagsläget.

AMD har gjort mycket bra grejor genom åren men deras AM3+ plattform har tyvärr inte fått sig några uppgraderingar i form av chipset eller en plattform som helt ersätter den med något modernare vilket jag anser behövs. AMD var först med integrerade minneskontroller. Intel integrerade nordbryggan. AMD och Intel har integrerat allt i dom billigare plattformarna dom senaste generationerna som Bay Trail-D tex men AMD har tyvär fortfarande både syd och nordbrygga till sina AM3+ plattformar separat och det krävs en helt ny sockel om i alla fall nortbryggan ska bort då det vore på tiden att AMD intergrerade PCI-E i processorn likt intel också. Skulle göra moderkorten billigare, strömsnålare och bättre i slutändan. Helst borde dom gå hela vägen med sydbryggan med. Skulle ge extremt prisvärda moderkort likt deras budget AM1 plattform och tillåta maximalt med plats för addons istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Vad är då som gör att man inte kan hitta några överklockningsvänliga kort från AMD i m-ATX/mini-ITX klassen? Är det bara för att dom drar mer ström?

Efterfrågan är väl låg. Men det är inte chipsetet som avgör strömmatningen oavsett.

Skrivet av pålis:

Tyst dator lär du ju inte få om du investerar i en stabil kylare (oavsett Intel eller AMD) och grafikkortet lär ju dränka eventuella ljud från CPU-kylaren oavsett.

Både min och min flickväns datorer är tysta och fina i mATX-chassin, det handlar om att köpa effektiva grafikkort med bra kylare och effektiv CPU-kylare.

Skrivet av pa1983:

Själv har jag 2st 785G baserade AM3 moderkort så ej FX komptabila. Största nackdelen som jag ser det i dagsläget är brist på Sata 6Gbit och USB 3.0. Själv har jag ett i en HTPC och ett i en Filserver så dom duger mer än väl för det med en 2 kärnig 45W TDP athlon II men dom är väl 4+ år nu med så. Men det är ju inga prestandachipset heller och var aldrig det heller. Jag själv köpte dom pga inbyggd grafik då båda sitta i två filservrar från början. Då var inbyggd GPU inte lika vanligt och skulle man ha det var det dyra Core i3 som gällde och AMD's processorer hade betydlgit bättre pris/prestanda då än vad tex FX serien har nu dessutom är APU:erna för kraftfulla för sådana applikationer då en server inte behöver mer än grundläggande grafik för diagnostik och inte ens det om man är bekväm utan möjlighet till grafik.

Så som sagt ser ingen poäng med gamla AMD styrkrestar i dagsläget.

AMD har gjort mycket bra grejor genom åren men deras AM3+ plattform har tyvärr inte fått sig några uppgraderingar i form av chipset eller en plattform som helt ersätter den med något modernare vilket jag anser behövs. AMD var först med integrerade minneskontroller. Intel integrerade nordbryggan. AMD och Intel har integrerat allt i dom billigare plattformarna dom senaste generationerna som Bay Trail-D tex men AMD har tyvär fortfarande både syd och nordbrygga till sina AM3+ plattformar separat och det krävs en helt ny sockel om i alla fall nortbryggan ska bort då det vore på tiden att AMD intergrerade PCI-E i processorn likt intel också. Skulle göra moderkorten billigare, strömsnålare och bättre i slutändan. Helst borde dom gå hela vägen med sydbryggan med. Skulle ge extremt prisvärda moderkort likt deras budget AM1 plattform och tillåta maximalt med plats för addons istället.

Sålänge du kan köpa moderkort med USB 3.0 och SATA 3.0 så spelar det väl mindre roll vilket chipset det är?

Permalänk

Ni verkar glömma det viktigaste, antalet phase, på amd cpuer är det viktigt att inte ha för få 6 stycken minst. Vet en i forumet som cpun klocka ner sig vid belastning. Just för phase blev överhettade. hade fyra stycken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Efterfrågan är väl låg. Men det är inte chipsetet som avgör strömmatningen oavsett.

Både min och min flickväns datorer är tysta och fina i mATX-chassin, det handlar om att köpa effektiva grafikkort med bra kylare och effektiv CPU-kylare.

Sålänge du kan köpa moderkort med USB 3.0 och SATA 3.0 så spelar det väl mindre roll vilket chipset det är?

Klart det spelar roll. Om Chipset inte stödjer USB 3.0 och Sata 6Gbit, I fallet med AMD så är det sydbryggan man måste kika på och stödjer den inte detta så är det frågan om separat chip för just USB 3.0 och SATA 6Gbit.

Nackdelarna är två. Fler chip som kostar extra och gör en dyrare PCB med mindre plats till annat. Det andra är att MÅNGA sata 6Gbit styrkretsar som används är både långsamma läs och skrivprestanda och sämmre IOPS relevant för SSD enehter tex. Dom är ofta begränsade av 1X PCI-E 2.0 så det blir 5Gbit som 2st 6Gbit portar ska dela på.

Äldre chip som Marvell 88SE912X stödjer inte TRIM utan man får i så fall kika efter 88SE9230 som kör 2X PCI-E för totalt 10Gbit och stödjer TRIM men som sagt då ska man hitta ett relativt nytt AM3+ moderkort med det.

Som sagt AMD har redan 2st chips, syd och nord brygga, fler för USB 3.0 och Sata 6Gbit ökar pris då varje chip kostar mer per funktion som erbjuds och PCB:n går upp i pris då fler chip kräver mer ledningsbanor då integrationen blir mer komplex.

Själv har jag uppgraderat mitt 785G system i servern med 2st Sata 6Gbit PCI-E kort för totalt 6st portar. Rocketraid kort så det blev väl en 1400Kr extra. Man kan hitta rätt billiga kort på ebay om man vill.
Man får ett fint intel moderkort för dom pengarna i dagsläget. Så skulle aldrig falla mig in att köpa gammalt chipset i dagsläget.
Men som sagt jag har haft mitt i 4 år säkert nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Klart det spelar roll. Om Chipset inte stödjer USB 3.0 och Sata 6Gbit, I fallet med AMD så är det sydbryggan man måste kika på och stödjer den inte detta så är det frågan om separat chip för just USB 3.0 och SATA 6Gbit.

Nackdelarna är två. Fler chip som kostar extra och gör en dyrare PCB med mindre plats till annat. Det andra är att MÅNGA sata 6Gbit styrkretsar som används är både långsamma läs och skrivprestanda och sämmre IOPS relevant för SSD enehter tex. Dom är ofta begränsade av 1X PCI-E 2.0 så det blir 5Gbit som 2st 6Gbit portar ska dela på.

Äldre chip som Marvell 88SE912X stödjer inte TRIM utan man får i så fall kika efter 88SE9230 som kör 2X PCI-E för totalt 10Gbit och stödjer TRIM men som sagt då ska man hitta ett relativt nytt AM3+ moderkort med det.

Som sagt AMD har redan 2st chips, syd och nord brygga, fler för USB 3.0 och Sata 6Gbit ökar pris då varje chip kostar mer per funktion som erbjuds och PCB:n går upp i pris då fler chip kräver mer ledningsbanor då integrationen blir mer komplex.

Själv har jag uppgraderat mitt 785G system i servern med 2st Sata 6Gbit PCI-E kort för totalt 6st portar. Rocketraid kort så det blev väl en 1400Kr extra. Man kan hitta rätt billiga kort på ebay om man vill.
Man får ett fint intel moderkort för dom pengarna i dagsläget. Så skulle aldrig falla mig in att köpa gammalt chipset i dagsläget.
Men som sagt jag har haft mitt i 4 år säkert nu.

Du vet att sydbryggan är en del av ett chipset?
Och nä, för en konsument spelar det fortfarande ingen roll att chipsetet inte har allt så länge moderkortet har allt man vill ha. Har du ett moderkort som levererar bra USB- och SATA-prestanda så spelar det ingen roll om det är genom chipset eller extra chip. Att det är en tillverkningskostnad att lägga till chip är fullkomligt ointressant ifall totalkostnaden ändå blir lägre. Dessutom är det pris i butik som spelar roll. Köper du ett kort för 750:- som har fullt fungerande och dugliga SATA- och USB-kontrollers så kvittar det om detta är inbyggt i sydbryggan eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag vet att sydbryggan är del av chipset. Inte Chip som ett chip utan Chip-set som ett sett av chip.
Tydligen vet jag mer än du för du verkar inte vara ett dugg insatt i hur kassa och begränsade många addon SATA 6Gbit och USB 3.0 chip är. Och det tillför inget mer än extra kostnader jämfört med modärnt chipset som har det intergrerat med fullt stöd för TRIM och inga flaskhalsar.

Vem vill ha SATA 6Gbit kontroller utan TRIM i dag? Inget jag skulle köpa till annat än hårddiskar. Varför vill man ha sata 6Gbit chip strypt till 5Gbit över PCI-E bussen? Ända du får är i princip papper på att du har sata 6Gbit. Standarden uppfyls men tyvär når inte marvell och andra chip up till prestandan. Gammla klasiska 9123 oich 9128 klarar ca 200-230MB/sek skriv och 400MB/sek läs och en gammal Intel G2 SSD kan maxa dess IOPS.

Finns betydligt mer man måste tänka på än om tillverkaren säger att det fins X antal sata 6Gbit portar på moderkortet vilket du tydligen missat.

Sedan får du trolla bäst du vill men nej man vill inte ha 700 seriens styrkretsar i dag verken sydbrygga eller nordbrygga.

Läs vad folk skriver, kolla upp om det stämmer istället för att säga till någon att det spelar igen roll bara för du inte har koll själv. För det spelar roll, det spelade stor roll för många som köpte inte P55 moderkort med addon marvell 6Gbit. Du ser fortfarande folk i lagringstråden som sitter på sådana system och får skit prestanda för dom inte var insatta då eller nu.

Så ja det spelar STOR roll för vad du faktiskt får. Det är ett stort antagande du gör åt andra att ANTA att man får duglig sata 6Gbit eller USB 3.0. Som sagt 88SE9123 eller 88SE9128 är betydligt vanliga och usel. 88SE9230 är inte lika vanlig då den är mer påkostad 4 ports 2X PCI-E kontroller med stöd för TRIM och SSD caching funktioner så iget du finner på ett moderkort för 750Kr.
Finns gott om moderkort som kör 1x PCi-E 2.0 USB 3.0 chip med USB hub till 4 portar, värt att tänka på om man faktiskt behöver bandbredden på flera portar.

och som sagt snikvarianterna är vanligast även på dyrare kort så oddsen att få bra addon chip för sata och usb 3.0 är mindre än att få bra grejor så krävs att man är medveten om vad man köper i sådana lägen chipsetet inte erbjuder allt man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag vet att sydbryggan är del av chipset. Inte Chip som ett chip utan Chip-set som ett sett av chip.
Tydligen vet jag mer än du för du verkar inte vara ett dugg insatt i hur kassa och begränsade många addon SATA 6Gbit och USB 3.0 chip är. Och det tillför inget mer än extra kostnader jämfört med modärnt chipset som har det intergrerat med fullt stöd för TRIM och inga flaskhalsar.

Vem vill ha SATA 6Gbit kontroller utan TRIM i dag? Inget jag skulle köpa till annat än hårddiskar. Varför vill man ha sata 6Gbit chip strypt till 5Gbit över PCI-E bussen? Ända du får är i princip papper på att du har sata 6Gbit. Standarden uppfyls men tyvär når inte marvell och andra chip up till prestandan. Gammla klasiska 9123 oich 9128 klarar ca 200-230MB/sek skriv och 400MB/sek läs och en gammal Intel G2 SSD kan maxa dess IOPS.

Finns betydligt mer man måste tänka på än om tillverkaren säger att det fins X antal sata 6Gbit portar på moderkortet vilket du tydligen missat.

Sedan får du trolla bäst du vill men nej man vill inte ha 700 seriens styrkretsar i dag verken sydbrygga eller nordbrygga.

Läs vad folk skriver, kolla upp om det stämmer istället för att säga till någon att det spelar igen roll bara för du inte har koll själv. För det spelar roll, det spelade stor roll för många som köpte inte P55 moderkort med addon marvell 6Gbit. Du ser fortfarande folk i lagringstråden som sitter på sådana system och får skit prestanda för dom inte var insatta då eller nu.

Så ja det spelar STOR roll för vad du faktiskt får. Det är ett stort antagande du gör åt andra att ANTA att man får duglig sata 6Gbit eller USB 3.0. Som sagt 88SE9123 eller 88SE9128 är betydligt vanliga och usel. 88SE9230 är inte lika vanlig då den är mer påkostad 4 ports 2X PCI-E kontroller med stöd för TRIM och SSD caching funktioner så iget du finner på ett moderkort för 750Kr.
Finns gott om moderkort som kör 1x PCi-E 2.0 USB 3.0 chip med USB hub till 4 portar, värt att tänka på om man faktiskt behöver bandbredden på flera portar.

och som sagt snikvarianterna är vanligast även på dyrare kort så oddsen att få bra addon chip för sata och usb 3.0 är mindre än att få bra grejor så krävs att man är medveten om vad man köper i sådana lägen chipsetet inte erbjuder allt man vill ha.

Tror inte du är med riktigt på vad jag menar. Jag tror ju inte heller att det finns några billiga AM3+ moderkort med 7xx-chipset och påkostade kontrollers. Men menar rent allmänt, tänk alltså inte just 760G och SATA 3. Jag menar att man ska titta på funktion, levererar ett moderkort en efterfrågad funktion på ett tillfredsställande sätt så är metoden tillverkaren uppnått detta med mindre relevant. Poängen är att man inte ska stirra sig blind på chipset.
Men om vi snackar mindre allmänt och då tittar på exemplet med AM3+ mATX. Det är väl lite självklart att man inte får någon av de finare SATA-kontrollerna till billigare moderkort. Köper man ett moderkort för 500:- så tvivlar jag på att man köper 2st stora SSDs som man sedan ska pressa till sitt yttersta. Mer troligt är att man ska använda en normal 128GB SSD och en vanlig HDD, och inte kommer märka den minsta skillnad på SATA-kontrollern med sitt användarmönster. Angående USB 3.0 så spelar chipset-serie det minsta roll på den punkten till AM3+-plattformen.
Tycker det helt enkelt är lite snett att tro att någon som köper billiga mATX-kort tänkt sig topprestanda på datorns alla funktioner. Det blir alltid nackdelar med att gå ner i prisklass, och man får väga dessa mot varandra.
Och rent allmänt, når en produkt upp till en önskad prestanda till ett visst pris så är metoden irrelevant. Det som är min poäng.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Tror inte du är med riktigt på vad jag menar. Jag tror ju inte heller att det finns några billiga AM3+ moderkort med 7xx-chipset och påkostade kontrollers. Men menar rent allmänt, tänk alltså inte just 760G och SATA 3. Jag menar att man ska titta på funktion, levererar ett moderkort en efterfrågad funktion på ett tillfredsställande sätt så är metoden tillverkaren uppnått detta med mindre relevant. Poängen är att man inte ska stirra sig blind på chipset.
Men om vi snackar mindre allmänt och då tittar på exemplet med AM3+ mATX. Det är väl lite självklart att man inte får någon av de finare SATA-kontrollerna till billigare moderkort. Köper man ett moderkort för 500:- så tvivlar jag på att man köper 2st stora SSDs som man sedan ska pressa till sitt yttersta. Mer troligt är att man ska använda en normal 128GB SSD och en vanlig HDD, och inte kommer märka den minsta skillnad på SATA-kontrollern med sitt användarmönster. Angående USB 3.0 så spelar chipset-serie det minsta roll på den punkten till AM3+-plattformen.
Tycker det helt enkelt är lite snett att tro att någon som köper billiga mATX-kort tänkt sig topprestanda på datorns alla funktioner. Det blir alltid nackdelar med att gå ner i prisklass, och man får väga dessa mot varandra.
Och rent allmänt, når en produkt upp till en önskad prestanda till ett visst pris så är metoden irrelevant. Det som är min poäng.

Jag håller inte med. För mig känns det väldigt tveksamt att bara hotta upp ett chipset som är avsett för två generationer äldre CPU'er. Någon skillnad är det från 7-serien till 9-serien. Jag vill ha fixar, optimeringar etc. som uppenbarligen behövts, varför skulle AMD annars lägga tid på att skapa nya chipsets? Detta är snikenhet på högsta nivå från tillverkarnas sida. Varför göra nya moderkort? Vi kan ju hotta upp de gamla.

Om man pratar billiga prylar och man inte har behov av den absolut bästa prestandan så tycker jag det känns vettigare att gå på en FM2 processor i så fall. Där pratar vi enkla, bra, billiga system. Nu tolkar jag TS som att han har högre krav i och med att han frågar om en FX-8350. Jag skulle aldrig sätta en FX-8350 i ett 760G moderkort. Jag litar inte på att den kommer att snurra på för fullt.

Men vi kan vara ense om att vi är oense.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag håller inte med. För mig känns det väldigt tveksamt att bara hotta upp ett chipset som är avsett för två generationer äldre CPU'er. Någon skillnad är det från 7-serien till 9-serien. Jag vill ha fixar, optimeringar etc. som uppenbarligen behövts, varför skulle AMD annars lägga tid på att skapa nya chipsets? Detta är snikenhet på högsta nivå från tillverkarnas sida. Varför göra nya moderkort? Vi kan ju hotta upp de gamla.

Om man pratar billiga prylar och man inte har behov av den absolut bästa prestandan så tycker jag det känns vettigare att gå på en FM2 processor i så fall. Där pratar vi enkla, bra, billiga system. Nu tolkar jag TS som att han har högre krav i och med att han frågar om en FX-8350. Jag skulle aldrig sätta en FX-8350 i ett 760G moderkort. Jag litar inte på att den kommer att snurra på för fullt.

Men vi kan vara ense om att vi är oense.

Det är inte mycket som skiljer 7-serien från 9-serien. 7-serien var ju dock rejält före sin tid. Men ta reda på vilka funktioner som skiljer och se hur viktiga de är för dig, se om de kompenseras upp tillräckligt av någon extra krets, fatta beslut efter det. Så enkelt är det. Att köpa det senaste i blindo bara för att det är har en högre siffra är ingen vidare bra filosofi.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har använt detta moderkort till min gamla FX8350 som för närvarande används av min kära broder , dock ej överklockad!
http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A88M/
http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A88M/HelpDesk_CPU/

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem

Det använder 880G nordbrygga och SB850 sydbrygga så det ska betyda 6st Sata 6Gbit portar så det är ju ypperligt för just SSD enheter tex.
https://de.wikipedia.org/wiki/AMD-800-Serie#Southbridges

Moderkortet har ju 2st USB 3.0 via något addon chip men det kan man leva med då det inte påverkar användaren i lika stor grad som tex avsaknaden av TRIM och kass prestanda på många sta 6Gbit addon chip tex.

Sägs klara 140W processorer. FX8350 125W TDP är ju med på QVL listan så ska ju gå fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ni som klagar på chipset, vad är det exakt som 700- eller 800-seriens chipset inte klarar som 900-serien har och som är så viktigt?
Gå på funktion. Min flickvän kör på 8350 i ett mATX-system med en en billig luftkylare. Tyst och smidigt, fungerar kanon.

Vad kör du för moderkort till?

Permalänk
Medlem

Sry sent svar

För er som vill veta vad jag ska ha datorn till är att programmera, film och latja lite spel, såsom Cs go, Dota2 och kanske några nya spel som kommer Skulle vilja komma undan så billigt som möjligt med en dator som klarar spelen okej(kommer köra med ett dedikerat grafikkort, GTX 750 Ti, så interna grafiken bryr jag mig inte om)
Har fortfarande inte bestämt mig, det flesta säger att jag ska satsa på 4690K men jag vet ej. När jag kollar på reviews där dom benchmarkar båda CPU:erna mot varandra så är det typ ingen större skillnad Visst att Intel presterar några % bättre i spel, men inte sån skillnad att ja skulle lägga märke till det

Till er som snackar om olika bryggor angående hårdiskar, så kommer jag köra 256 gb SSD å kanske en 1 TB 7200 rpm om det behövs

Skrivet av Wesman:

Hej!

Har använt detta moderkort till min gamla FX8350 som för närvarande används av min kära broder , dock ej överklockad!
http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A88M/
http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A88M/HelpDesk_CPU/

Verkar schysst, men hittar det inte i nån butik

Permalänk
Skrivet av Trixaan:

För er som vill veta vad jag ska ha datorn till är att programmera, film och latja lite spel, såsom Cs go, Dota2 och kanske några nya spel som kommer Skulle vilja komma undan så billigt som möjligt med en dator som klarar spelen okej(kommer köra med ett dedikerat grafikkort, GTX 750 Ti, så interna grafiken bryr jag mig inte om)
Har fortfarande inte bestämt mig, det flesta säger att jag ska satsa på 4690K men jag vet ej. När jag kollar på reviews där dom benchmarkar båda CPU:erna mot varandra så är det typ ingen större skillnad Visst att Intel presterar några % bättre i spel, men inte sån skillnad att ja skulle lägga märke till det

Till er som snackar om olika bryggor angående hårdiskar, så kommer jag köra 256 gb SSD å kanske en 1 TB 7200 rpm om det behövs

Verkar schysst, men hittar det inte i nån butik

Som jag skrev tidigare, kolla antal faser oavsett moderkort. för den 8kärninga drar en del och under 6 faser kan cpu:n trottla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Som jag skrev tidigare, kolla antal faser oavsett moderkort. för den 8kärninga drar en del och under 6 faser kan cpu:n trottla.

Vart ser man det då?

Permalänk
Skrivet av Trixaan:

Vart ser man det då?

*Ditt moderkort* Phase söker du på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

*Ditt moderkort* Phase söker du på.

Allright, gör det när jag väl bestämt mig vad jag ska köpa tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Allright, gör det när jag väl bestämt mig vad jag ska köpa tack

Notera att detta gäller om du nu ska köra på en åttakärnig amd processor (tex 8350) och vad jag vet finns inte mer än 4+1 på am3+ mATX-kort, om detta kommer funka eller inte vet jag dock inte men 6+2 är nog att rekommendera så det finns en risk att det kommer strula om inte vrm är kyld ordentligt. Om du nu ska köra på intel kommer typ allt funka om du väljer ett lite piffigare chipset (typ z97). 4790k osv känns förövrigt lite overkill om du bara ska surfa, se på film och spela enklare spel med ett 750TI. Vill du inte bränna så mycket pengar hade du nog till och med klarat dig bra på en i3, typ något sånt här hade jag nog kört på http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=202335q1,193778q... Kör man inte så CPU-tunga spel så har en i3 inga problem att hänga med vid singel gpu http://www.anandtech.com/show/7963/the-intel-haswell-refresh-...

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Notera att detta gäller om du nu ska köra på en åttakärnig amd processor (tex 8350) och vad jag vet finns inte mer än 4+1 på am3+ mATX-kort, om detta kommer funka eller inte vet jag dock inte men 6+2 är nog att rekommendera så det finns en risk att det kommer strula om inte vrm är kyld ordentligt. Om du nu ska köra på intel kommer typ allt funka om du väljer ett lite piffigare chipset (typ z97). 4790k osv känns förövrigt lite overkill om du bara ska surfa, se på film och spela enklare spel med ett 750TI. Vill du inte bränna så mycket pengar hade du nog till och med klarat dig bra på en i3, typ något sånt här hade jag nog kört på http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2626189&view=b 6k från webhallen för allt. Kör man inte så CPU-tunga spel så har en i3 inga problem att hänga med vid singel gpu http://www.anandtech.com/show/7963/the-intel-haswell-refresh-...

Orkar inte i kväll leta upp tråden, men en i forumet hade VRM kylda med kylfläns. Men klocka ner cpu:n så fort han spelade. Gick ner till typ 2Ghz på alla kärnor och laggade som bara den. Inte ens när han aktivt kylde det med en fläkt (gjorde en strut i papp och plastflaska tror jag) blev typ som en hårfön.

Hade just bara 4 stycken vrm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Notera att detta gäller om du nu ska köra på en åttakärnig amd processor (tex 8350) och vad jag vet finns inte mer än 4+1 på am3+ mATX-kort, om detta kommer funka eller inte vet jag dock inte men 6+2 är nog att rekommendera så det finns en risk att det kommer strula om inte vrm är kyld ordentligt. Om du nu ska köra på intel kommer typ allt funka om du väljer ett lite piffigare chipset (typ z97). 4790k osv känns förövrigt lite overkill om du bara ska surfa, se på film och spela enklare spel med ett 750TI. Vill du inte bränna så mycket pengar hade du nog till och med klarat dig bra på en i3, typ något sånt här hade jag nog kört på http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=202335q1,193778q... Kör man inte så CPU-tunga spel så har en i3 inga problem att hänga med vid singel gpu http://www.anandtech.com/show/7963/the-intel-haswell-refresh-...

Jag har redan min build fördatorn, förutom Moderkort å CPU Känner också att det är lite overkill, sitter ju inte å farmar BF 4. Vill kunna testa shadows of mordor med någorlunda grafik På min laptop nu ser det inte så vackert ut kan jag säga... Vill bara ha en burk som ser clean ut och klarar det mesta någorlunda, utan att lägga allt för mkt pengar

Den CPU såg trevlig ut

Permalänk
Medlem

Ska inte hänga upp sig på "phases" (heter faser på svenska) för mycket.
Flera är inte bättre. I grunden är det totala strömstyrkan man är ute efter och hög verkningsgrad. Modernare processorer drar mer ström speciellt då dom använder lägre spänning än tidigare generationer. Effekten (Mäts i Watt förskortas med W) är summan av Ström (mäts i Amper och förkortas med A) gånger Spänningen (mäts i Volt och förkortas V) så hur mycket ström man behöver är rätt lätt då tillverkaren ofta skriver ut max ström styrka. För dom flesta processorer i dag runt 95W TDP är det ca 100A max.

En fas kan ge allt mellan himmel och jord vad det gäller ström. Men ett modernt moderkort med 4-8 faser till CPU kan nog ge runt 40-50A per fas. Sett AM3 och AM3 moderkort med 5 faster på 50A vardera tex. Sedan behövs så klart kylning så det inte sätter stop men det bör moderkortstillverakaren ha fixat och är man orolig bör man köra med luftkylning där fläkten blåser över VRM flänsarna annars om man kör vatten får man montera separat fläkt för det i så fall.

Men som sagt fler faser är inte bättre. Ju fler faser man har ju sämre effekt per area enhet får man. Det som ofta händer då är att tillverkarna tar bort kondensatorer vilket inte direkt är önskvärt sedan har man mindre ström per fas.

Från vad jag läst bland personer som designar just sådana lösningar professionellt så bör en modern dator optimal ha ca 6-8 faser för en CPU (65-140W TDP) beroende på behov. Mer är bortkastat och tar mer area och varje fas blir klenare och gör det hela till en sämre lösning. Färre faser än 6st för 120-140W TDP processorer kanske inte duger till överklockning etc men bör räcka stock . Men som sagt hur många beror lite på CPU och behov. Men för många är bortkastat.
Kört med 8 faser på alla mina i7 130W TDP processorer och överclockat till motsvarande 180W TDP och har igen extra kylning av mosfetsen eller då VRM delen. En fas för byggdes upp av två mosfets, form av transistorer sedan en spole och sedan en eller flera kondensatorer som faserna delar. Numera är mosfetsen en del plus annan styr elektronik helt integrerat så många moderkort har färdiga lösningar där tillverkaren monterar tex 5st VRM kretsar (innehåller mosfetsen mm) som kommer som ett kitt och ska användas i hop sedan spolar (fyrkantiga pressade järnkärnor som oftast kan ses framför kylflänsen till VRM kretsen) och sist kondensatorer framför det runt socketen.

Moderkort med 24 faser kan omöjligen ge samma effekt som ett med 8 faser på samma area då effekten per area blir sämre då mindre komponenterna helt enkelt är större i förhållande till effekten dom ger. Man kan ofta se att två moderkort i samma serie med olika mängd faser så är det inte ovanligt att det med färre tex 8 faser har fler kondensatorer och totalt högre faradtal där än tex det dyrare med 16 faser.
Dessutom fuskar många moderrkortstillverkare och sätter dubbla spolar per fas så egentligen har man bara hälften av dom utlovade antal faser.

Primära orsaken till att moderkort har fler faser än 8st för CPU's primära spänningsmatning är att nischa sig helt enkelt. Fler faser säljer dår större eller fler alltid är bättre i folks huvud även om så inte är fallet.

Mitt gamla GeForce GTX 570 på 250W TDP har 4 faser för GPU:n så då kan man rimligen anta att även en i7 5820K på 140W TDP med en 4.2Ghz OC (runt 225W TDP) skulle kunna drivas på samma antal faser då spänningen på GTX 570 är väl runt 1V så det betyder ju att varje fas där klarar över 60A och lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Vad kör du för moderkort till?

Ska försöka komma ihåg att kolla upp när jag kommer hem ikväll. Inget fancy dock, ett ganska enkelt moderkort. Tredjeparts SATA-3 t.ex. Men man märker absolut inte någon skillnad på hennes SSD-prestanda och min för det. Hennes startar windows snabbare än vad min Intel gör och startar program precis lika galant som min med precis sådan snärtig SSD-prestanda som man kan önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ska försöka komma ihåg att kolla upp när jag kommer hem ikväll. Inget fancy dock, ett ganska enkelt moderkort. Tredjeparts SATA-3 t.ex. Men man märker absolut inte någon skillnad på hennes SSD-prestanda och min för det. Hennes startar windows snabbare än vad min Intel gör och startar program precis lika galant som min med precis sådan snärtig SSD-prestanda som man kan önska.

Hitta denna:

http://www.inet.se/produkt/1902272/gigabyte-ga-78lmt-usb3-mat...

Hela kittet blir nog : http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7153072-00.png

Bytt ut ram-minnerna till 1333 MHz

Permalänk
Medlem

Det tror jag lever upp till dina krav alldeles utmärkt. Det kortet har jag hört ska klara en del klockning.
Ser ut att vara ett trevligt litet bygge. Var bara säker på att kylningen får plats, men det tror jag nog att den gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det tror jag lever upp till dina krav alldeles utmärkt.
Ser ut att vara ett trevligt litet bygge. Var bara säker på att kylningen får plats, men det tror jag nog att den gör.

Tack 160 mm va det enligt bitfenix hemsida, så klarar mig exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Tack 160 mm va det enligt bitfenix hemsida, så klarar mig exakt!

Låter lite riskabelt.