PC-marknaden på uppgång i Europa och USA

Permalänk
Melding Plague

PC-marknaden på uppgång i Europa och USA

För årets tredje kvartal beräknas leveranserna av persondatorer globalt sett vara desamma som förra året, men i Europa och USA märks en klar tillväxt för de stora datortillverkarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

PC kommer snart dö ut alla kommer ha paddor (samma prestanda ju)

Ungefär nivån jag hört ute ibland....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Bland de etablerade datortillverkarna handlar det genomgående om god tillväxt, där den stora vinnaren är Asus, som med en tillväxt på 16,9 procent innehar en global marknadsandel på 7,3 procent. Därefter kommer Lenovo som fortsatt går fram som en ångvält och har nästan en femtedel av marknaden.

Detta gläder mig, då båda gör bra datorer. Ju snarare trekilos Acer- och HP-burkar med 1366x768 skit-TN och 5400 rpm HDD smockfull med bloatware kan fasas ut, desto bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Others minskar rätt rejält. Att det inte gått som förväntat på tillväxtmarknaderna är ett rätt tydligt tecken på hur den globala ekonomin mår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

PC kommer snart dö ut alla kommer ha paddor (samma prestanda ju)

Ungefär nivån jag hört ute ibland....

Fast om vi bortser från din typ av stationära datorer så ligger ju din platta (Surface) ganska nära en vanlig laptop i prestanda. Och med tanke på energioptimeringarna som görs nu så kommer nog kontors-PC rent prestandamässigt kunna ersättas av plattor inom inte alltför lång tid. OM det inte vore för priset förstås, Surface Pro har ju en del premium-pris på sig.
Jag tror dock inte heller på att plattorna kommer ersätta datorerna, själv tror jag på hybridspåret med lite vidareutveckling kan växa men även att de stora bärbara kommer finnas i mängder.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det roliga med dessa mätningar är att de aldrig tar hänsyn till alla de som bygger sin egen dator.

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Det roliga med dessa mätningar är att de aldrig tar hänsyn till alla de som bygger sin egen dator.

Fast vi är ju en försvinnande liten del av marknaden...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

De borde räkna in antalet sålda moderkort också.. Vi hembyggare utgör säkert en betydande del av marknaden. Jag känner ingen som köpt en "färdig" dator på flera år (Jag tillhör generationen som växte upp med att färdiga PC var lika med Compaq's dåliga kvalitet och celeron-processorer.. Huvva!)

Nej, jag tror definitivt att vi hembyggare måste börja höras mer i debatten, då det gått så långt att det blivit allt mer tydligt att statistiken är uppåt väggarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Videoapan:

Fast om vi bortser från din typ av stationära datorer så ligger ju din platta (Surface) ganska nära en vanlig laptop i prestanda. Och med tanke på energioptimeringarna som görs nu så kommer nog kontors-PC rent prestandamässigt kunna ersättas av plattor inom inte alltför lång tid. OM det inte vore för priset förstås, Surface Pro har ju en del premium-pris på sig.
Jag tror dock inte heller på att plattorna kommer ersätta datorerna, själv tror jag på hybridspåret med lite vidareutveckling kan växa men även att de stora bärbara kommer finnas i mängder.

Mm i vissa områden kanske, ,men vi här behövs det enorma mängder GPU och CPU och RAM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De borde räkna in antalet sålda moderkort också.. Vi hembyggare utgör säkert en betydande del av marknaden. Jag känner ingen som köpt en "färdig" dator på flera år (Jag tillhör generationen som växte upp med att färdiga PC var lika med Compaq's dåliga kvalitet och celeron-processorer.. Huvva!)

Nej, jag tror definitivt att vi hembyggare måste börja höras mer i debatten, då det gått så långt att det blivit allt mer tydligt att statistiken är uppåt väggarna.

Jag tror även att andelen hembyggare ökar. Många verkar ha fått ögonen för datorer när de inte är nöjda med de senaste konsollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast vi är ju en försvinnande liten del av marknaden...

Fast jag tror den ökar mer och mer. Se bara "Stationär dator : Köpråd" delen, hur många som helst som skriver där. Plus att Inet, Komplett, CDON och de andra satsar stenhårt på sina datorpaket som också räknas som "hemmabyggen". Personligen råder jag alla som frågar mig om datorköp att inte gå till Elgiganten och köpa nåt skräp där utan istället dra till Inet m.fl. och skräddarsy något som passar dem. Hittills har ingen blivit missnöjd med det beslutet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Fast om vi bortser från din typ av stationära datorer så ligger ju din platta (Surface) ganska nära en vanlig laptop i prestanda. Och med tanke på energioptimeringarna som görs nu så kommer nog kontors-PC rent prestandamässigt kunna ersättas av plattor inom inte alltför lång tid. OM det inte vore för priset förstås, Surface Pro har ju en del premium-pris på sig.
Jag tror dock inte heller på att plattorna kommer ersätta datorerna, själv tror jag på hybridspåret med lite vidareutveckling kan växa men även att de stora bärbara kommer finnas i mängder.

Angående det där priset...vet du hur mycket industrier betalar för skit? vet du hur mycket idiotiska idioter på industrier betalar för "vattentäta" surfplattor så folk kan vara utomhus med dom? 30-50 lök för den där plattan man kan köpa för 5k i vilken butik som helst. 20k för en Lenovo modell stenålder. Förvisso så ingår en ersättnings garanti och underhåll för dessa...men vafan....

Ska byta jobb tror jag...lura industrier på pengar låter lukrativt.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast vi är ju en försvinnande liten del av marknaden...

Que?

Skrivet av Ertiyed:

Jag tror även att andelen hembyggare ökar. Många verkar ha fått ögonen för datorer när de inte är nöjda med de senaste konsollerna.

Yupp, tror det där är en fram och tillbaka gång. Inga spel till konsolerna, köp en dator.
Konsol exklusiva spel, köp en konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Fast jag tror den ökar mer och mer. Se bara "Stationär dator : Köpråd" delen, hur många som helst som skriver där. Plus att Inet, Komplett, CDON och de andra satsar stenhårt på sina datorpaket som också räknas som "hemmabyggen". Personligen råder jag alla som frågar mig om datorköp att inte gå till Elgiganten och köpa nåt skräp där utan istället dra till Inet m.fl. och skräddarsy något som passar dem. Hittills har ingen blivit missnöjd med det beslutet.

Det beror ju helt på vad man ska göra, jag bygger alla mina datorer själv men när min sambo behövde en så sa jag åt henne att vi drar till Elgiganten och kollar efter en billig laptop, hon läser bara mail, betalar räkningar och beställer saker på diverse sidor

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

PC kommer snart dö ut alla kommer ha paddor (samma prestanda ju)

Ungefär nivån jag hört ute ibland....

På morsans jobb (bara gamla damer) tror de seriöst att en bärbar har lika bra eller bättre prestanda än en stationär. Nu när surfplattor är vanligare tror de väl att de är det bästa man kan ha...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De borde räkna in antalet sålda moderkort också.. Vi hembyggare utgör säkert en betydande del av marknaden. Jag känner ingen som köpt en "färdig" dator på flera år (Jag tillhör generationen som växte upp med att färdiga PC var lika med Compaq's dåliga kvalitet och celeron-processorer.. Huvva!)

Nej, jag tror definitivt att vi hembyggare måste börja höras mer i debatten, då det gått så långt att det blivit allt mer tydligt att statistiken är uppåt väggarna.

Haha, det kan jag relatera till. Hemma hade vi en gammal Compaq av som kom med Windows 98. Minns hur pappa alltid svor över hur trångt det var att mecka i den!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Det beror ju helt på vad man ska göra, jag bygger alla mina datorer själv men när min sambo behövde en så sa jag åt henne att vi drar till Elgiganten och kollar efter en billig laptop, hon läser bara mail, betalar räkningar och beställer saker på diverse sidor

Man får ändå alltid mer för pengarna på något annat ställe än Elgiganten och speldatorer eller datordelar ska man ju inte ens fundera på att köpa där.

Jag gick dit 2010 för att köpa en stationär "speldator", då var jag den genomsnittlige Svenssonen som inte kunde ett skit om datorer förutom att mera RAM är bra och högre GHz gör susen.
Jag frågade en expedit vilken dator jag skulle köpa för spel med 6000kr som maxbudget och det blev en HP Pavilion med GT 210 och AMD Athlon II X2 220...

Snacka om att jag blev besviken och köpte en äkta speldator redan nästa år efter att ha besökt - Sweclockers
Känns bra att nu efteråt med massor kunskap i bagaget ha räddat tiotals bekanta från mardrömmen Elgiganten, Mediamarkt och allt vad det heter...

OnT: Som tidigare nämnt är det riktigt trevligt att Lenovo och Asus går uppåt, en konkurs eller ordentlig nergång för HP skulle jag dock gärna sett också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

Man får ändå alltid mer för pengarna på något annat ställe än Elgiganten och speldatorer eller datordelar ska man ju inte ens fundera på att köpa där.

Jag har liksom Rajat köpt datorer på elgiganten. Bästa jag kunde få för pengen och ändamålet i mitt fall iaf. Men jag visste ju också vad jag var ute efter.
Vet man inte det så är elgiganten och liknande inte sällan en dålig affär. Trist (och inte helt otippat) att du fick så dålig vägledning där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Man får ändå alltid mer för pengarna på något annat ställe än Elgiganten och speldatorer eller datordelar ska man ju inte ens fundera på att köpa där.

Jag gick dit 2010 för att köpa en stationär "speldator", då var jag den genomsnittlige Svenssonen som inte kunde ett skit om datorer förutom att mera RAM är bra och högre GHz gör susen.
Jag frågade en expedit vilken dator jag skulle köpa för spel med 6000kr som maxbudget och det blev en HP Pavilion med GT 210 och AMD Athlon II X2 220...

Snacka om att jag blev besviken och köpte en äkta speldator redan nästa år efter att ha besökt - Sweclockers
Känns bra att nu efteråt med massor kunskap i bagaget ha räddat tiotals bekanta från mardrömmen Elgiganten, Mediamarkt och allt vad det heter...

OnT: Som tidigare nämnt är det riktigt trevligt att Lenovo och Asus går uppåt, en konkurs eller ordentlig nergång för HP skulle jag dock gärna sett också.

Vi köpte min sambos Laptop på Elgiganten för 2990kr och hon är jätte nöjd, är väl ändå det som räknas för hennes behov, hon lär inte kunna läsa sin mail snabbare eller betala räkningarna snabbare eller beställa saker snabbare med en gaming dator som hon aldrig kommer att utnyttja

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vi köpte min sambos Laptop på Elgiganten för 2990kr och hon är jätte nöjd, är väl ändå det som räknas för hennes behov, hon lär inte kunna läsa sin mail snabbare eller betala räkningarna snabbare eller beställa saker snabbare med en gaming dator som hon aldrig kommer att utnyttja

Nej men det är just det elgiganten datorer duger till

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det beror ju helt på vad man ska göra, jag bygger alla mina datorer själv men när min sambo behövde en så sa jag åt henne att vi drar till Elgiganten och kollar efter en billig laptop, hon läser bara mail, betalar räkningar och beställer saker på diverse sidor

Jaha, jag trodde vi snackade stationära. Är det laptops spelar det ju ingen roll antar jag eftersom det inte finns några hemmabyggen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De borde räkna in antalet sålda moderkort också.. Vi hembyggare utgör säkert en betydande del av marknaden. Jag känner ingen som köpt en "färdig" dator på flera år (Jag tillhör generationen som växte upp med att färdiga PC var lika med Compaq's dåliga kvalitet och celeron-processorer.. Huvva!)

Nej, jag tror definitivt att vi hembyggare måste börja höras mer i debatten, då det gått så långt att det blivit allt mer tydligt att statistiken är uppåt väggarna.

Precis, fadern min har lagt ner märkesdatorer (förutom bärbart givetvis) och fler och fler börjar bygga eller låter företag (exempel Inet) bygga åt dom. Även om andelen är minoritet är den stor nog att den borde räknas med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det roliga med dessa mätningar är att de aldrig tar hänsyn till alla de som bygger sin egen dator.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast vi är ju en försvinnande liten del av marknaden...

Mjae.. Mitt intryck av typiska gamers/user med lite mera koll som inte köper Dell på elgiganten, är att man väljer en färdigbyggd burk i sin lokala datorbutik. Och då blir det ju ett hopplock av diverse komponenter. Så det är ju inte bara fantasterna som som bygger burkar som köper komponenterna.

Personligen känner jag att om man inte räknar med moderkort, så blir ju dessa undersökningar felvisande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Jaha, jag trodde vi snackade stationära. Är det laptops spelar det ju ingen roll antar jag eftersom det inte finns några hemmabyggen.

Du kan köpa en billig stationär på Elgiganten för samma ändamål eller för ett mindre kontor, du jämför bara deras datorer för ditt eget behov, men det finns människor som har andra behov och dessa är de fullt dugliga till.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du kan köpa en billig stationär på Elgiganten för samma ändamål eller för ett mindre kontor, du jämför bara deras datorer för ditt eget behov, men det finns människor som har andra behov och dessa är de fullt dugliga till.

Tror fortfarande att om man själv bygger en stationär med exakt samma specs som en märktesdator från Elgiganten så blir det billigare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Du kan köpa en billig stationär på Elgiganten för samma ändamål eller för ett mindre kontor, du jämför bara deras datorer för ditt eget behov, men det finns människor som har andra behov och dessa är de fullt dugliga till.

Att köpa bärbara på Elgiganten är väl okej för man har ju inget val när man köper laptops då man inte kan bygga dem (Tycker dock att laptops på Elgiganten i regel brukar kosta mer än andra butiker) men det finns ingen stationär på Elgiganten som inte kan slängas ihop för ett bättre pris på Inet/Komplett eller liknande eller med bättre komponenter för samma pris.

Edit: Om man nu inte köper datorer under 3000kr som ibland kan vara bra prissatta men det är ju inte till Elgigantens förtjänst.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tror fortfarande att om man själv bygger en stationär med exakt samma specs som en märktesdator från Elgiganten så blir det billigare.

Skrivet av Uzanar:

Att köpa bärbara på Elgiganten är väl okej för man har ju inget val när man köper laptops då man inte kan bygga dem (Tycker dock att laptops på Elgiganten i regel brukar kosta mer än andra butiker) men det finns ingen stationär på Elgiganten som inte kan slängas ihop för ett bättre pris på Inet/Komplett eller liknande eller med bättre komponenter för samma pris.

Edit: Om man nu inte köper datorer under 3000kr som ibland kan vara bra prissatta men det är ju inte till Elgigantens förtjänst.

Nu jämför ni bara för era personliga bruk, ett litet kontor/företag har inte tid (eller resurser) att bygga ihop en själv eller invänta ev. delar som inte finns i lager, den ska bara gå igång

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast vi är ju en försvinnande liten del av marknaden...

Star Citizen gjorde en liten undersökning bland på sitt forum, 81% bygger sin egen dator.
Okej att det är på ett spelforum men av folk som spelar på sin dator tror jag det är ganska nära verkligheten.
Jo, egenbyggda gamerdatorer är en betydligt mindre grupp än arbetsdatorer men det är fortfarande en väldigt stor grupp och skulle definitivt synas i statistiken om de också räknades.

Permalänk
Medlem

Kortfattat: Personer insåg att telefonder och plattor inte fyllde alla behov. En PC är överlägsen i words per minute och även i presanda eftersom de tillåts större utrymme och därmed kylning.

ARM i sig är itne sämre än x86, men kan jag inte köra mina gamla program och de nya som jag vil ha inte kommer till plattformen så ligger jag lite som i läge med 1998 linux. Idag kan du (om du har vettiga drivare) köra alla windowsspel (till och med fler än windows stöder pga wine) i nästan samma FPS. Det kommer ta ofantligt länge om ARM ska ta sig in där x86 är idag, men det är såklart inte omöjligt, precis som linux var omöjligt för 20 år sedan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Haha, det kan jag relatera till. Hemma hade vi en gammal Compaq av som kom med Windows 98. Minns hur pappa alltid svor över hur trångt det var att mecka i den!

Smältlim i pata-kontakterna någon?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror fortfarande att om man själv bygger en stationär med exakt samma specs som en märktesdator från Elgiganten så blir det billigare.

Det är inget du behöver tro längre. Jag kollade på en Burk från Elgiganten som där kostade 12350:-
Sedan plockade jag ihop en identisk maskin för 3500:- D_D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!