Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla"

Permalänk
Avstängd

jag förstår varför dom säger så, dom vill ju sälja mer PS4 och XBOX One spel.
Men mina pengar får ni inte längre Ubisoft

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Assassin's Creed är ett actionspel. Där är fps absolut viktigast. Snabba strider och fasadklättrande i högt tempo mår mycket bättre av 60 fps.

När jag spelade ACIV på PC och drog först på högsta inställningarna kändes det inte bra. Efter att ha tweakat och fått upp fps till 50-60 blev spelet bättre.

Däremot är 30 fps ok i omgångsbaserade spel, äventyrsspel och liknande.

Ärligt talat så stör jag mig inte det minsta på 30 fps i assassin's cred när jag spelar i soffan med kontrol. Om jag skulle få välja mellan hur det är nu, eller lägre inställningar och 60 fps så skulle jag direkt välja högre iställningar och 30 fps. Om jag satt i datorstolen med min PC och körde med mus +tb så skulle jag göra det andra valet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Här ska dom tydligen ha 60fps... http://www.cinemablend.com/games/Rainbow-Six-Siege-60fps-Xbox... asså Ubisoft, vad håller ni på med?

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

i tror att det är max 7850

760 var en vänlig gissning

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

i tror att det är max 7850

Tror PS4 ligger närmre 7870 vilket är helt OK om man tänker på vilken tdp dom lär hålla sig inom för att få den relativt tyst och liten, och med tanke på att de inte var möjligt att gå lägre än 28nm så hade dom nog inte kunnat trycka in nått mycket kraftfullare när dom spikade en grafikkortslösning. Är det något som är klent i PS4:an så är det CPU:n, jävla netebook processor. Hade vart kul å se hur det hade sett ut om de kört på en intel/nvidia(maxwell) lösning. Med tanke på hur AMD ligger i strömförbrukning och effektivitet nu för tiden är det kanske inte det bästa valet om man ska bygga något så litet och kraftfullt som möjligt.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="TroubleBaker;14928265"]760 var en vänlig gissning

ändå nära men gå ner 2 steg och till förra generationen ocjh du har rätt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror PS4 ligger närmre 7870 vilket är helt OK om man tänker på vilken tdp dom lär hålla sig inom för att få den relativt tyst och liten, och med tanke på att de inte var möjligt att gå lägre än 28nm så hade dom nog inte kunnat trycka in nått mycket kraftfullare när dom spikade en grafikkortslösning. Är det något som är klent i PS4:an så är det CPU:n, jävla netebook processor. Hade vart kul å se hur de hade sett ut om dom hade kunnat valt en intel/nvidia(maxwell) lösning.

japp nästa generationen måste komma snart med bättre hård vara så de kan köra 4k 60fps typ i 2016-2017

Permalänk

Tänk vad bra spelkänsla det hade varit på 480p och 15 FPS

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

japp nästa generationen måste komma snart med bättre hård vara så de kan köra 4k 60fps typ i 2016-2017

Tror inte 4k/60fps är möjligt ens 2017 med tanke på att de typ max får dra 150-200W, speciellt inte om man nu vill göra "snygga" spel. Har vi tur så tar det inte allt för lång tid till nästa generation så att vi iaf får 1080p60 med AA. Det borde vara möjligt redan vid nästa generations hårdvara på 14nm.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Niklad:

i tror att det är max 7850

Skrivet av TroubleBaker:

760 var en vänlig gissning

Skrivet av sKRUVARN:

Tror PS4 ligger närmre 7870 vilket är helt OK om man tänker på vilken tdp dom lär hålla sig inom för att få den relativt tyst och liten, och med tanke på att de inte var möjligt att gå lägre än 28nm så hade dom nog inte kunnat trycka in nått mycket kraftfullare när dom spikade en grafikkortslösning. Är det något som är klent i PS4:an så är det CPU:n, jävla netebook processor. Hade vart kul å se hur det hade sett ut om de kört på en intel/nvidia(maxwell) lösning. Med tanke på hur AMD ligger i strömförbrukning och effektivitet nu för tiden är det kanske inte det bästa valet om man ska bygga något så litet och kraftfullt som möjligt.

Det är vanskligt att jämföra prestandan mellan konsol och PC rakt av baserat på specifikationer. Som konsoler fungerar med optimeringar i varje hörn, riktigt hårdvarunära API samt full kunskap runt exakt konfiguration blir det vissa fördelar.

John Carmack sade vid ett tillfälle att konsoler mellan tummen och pekfingret kan prestera dubbelt upp mot PC med liknande hårdvara. Det innebär att grafikkretsen i PS4 rent teoretiskt kan konkurrera med typ Radeon R9 290.

I verkligheten är det ju dock knappast så, speciellt inte tidigt under generationen. Trots det går det oavsett inte att bara titta på GPU-specar, verkligheten är lite mer komplex.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Spel är lite annorlunda än filmer, eftersom högre FPS gör också att man får lite bättre kontroll. Sen så har 60 FPS varit ganska vanligt i spel, medan filmer har alltid varit 30 FPS, så det kanske tar tid för folk att vänja sig vid filmer som är 60 FPS.

Men vem vet, risken finns att i framtiden kanske alla spel kommer ha en 30 FPS limit, precis som filmer, eftersom folk använder samma argument som i filmer, att det ger bättra "känsla" i spelet/filmen.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är vanskligt att jämföra prestandan mellan konsol och PC rakt av baserat på specifikationer. Som konsoler fungerar med optimeringar i varje hörn, riktigt hårdvarunära API samt full kunskap runt exakt konfiguration blir det vissa fördelar.

John Carmack sade vid ett tillfälle att konsoler mellan tummen och pekfingret kan prestera dubbelt upp mot PC med liknande hårdvara. Det innebär att grafikkretsen i PS4 rent teoretiskt kan konkurrera med typ Radeon R9 290.

I verkligheten är det ju dock knappast så, speciellt inte tidigt under generationen. Trots det går det oavsett inte att bara titta på GPU-specar, verkligheten är lite mer komplex.

Det är klart, men denna gången tycker jag det argumentet haltar. Har inte sett något spel än på de nya konsolerna som har varit märkvärdigt bättre på konsol än på en pc liknande grafikprestanda, 900p30fps är inte speciellt tungdrivet. Har sett flera exempel där en budget dator med till exempel ett 750ti inte ligger direkt långt efter ett xbxone och även ibland presterar bättre iom med starkare CPU. Inte för att trasha ner på konsolerna men denna gång så ligger de närmre en budget-PC än någonsin. Iof kommer säkert konsolerna dra ifrån senare när det kommer spel som är bättre optimerade för dom, men tror fortfarande inte att vi kommer få lika galen optimering denna gång som tidigare.

Permalänk
Medlem

"Inte helt oväntat får han medhåll av spelets Creative Director, Alex Amancio, som menar att gamers inte borde bry sig om siffror så länge resultatet ser bra ut."

Jovars. Med den logiken, så kan du få spelet att se ut EXAKT som verkligheten, men bara köra i 1-2 fps. Betyder inte att spelkänslan finns, även om spelet skulle vara supersnyggt

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Dom kanske ska ringa och fråga Carmack hur man kodar.

De kan nog lägga upp en tråd på stackoverflow

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sKRUVARN:

Det är klart, men denna gången tycker jag det argumentet haltar. Har inte sett något spel än på de nya konsolerna som har varit märkvärdigt bättre på konsol än på en på en pc liknande grafikprestanda, 900p30fps är inte speciellt tungdrivet. Har sett flera exempel där en budget dator med till exempel ett 750ti inte ligger direkt långt efter ett xbxone och även ibland presterar bättre iom med starkare CPU. Inte för att trasha ner på konsolerna men denna gång så ligger de närmre en budget-PC än någonsin. Iof kommer säkert konsolerna dra ifrån senare när det kommer spel som är bättre optimerade för dom, men tror fortfarande inte att vi kommer få lika galen optimering denna gång som tidigare.

Argument och argument, det är så det är. Som jag skrev speglas det inte nödvändigtvis av verkligheten, men det är oavsett problematiskt att rakt av jämföra specifikationer mellan konsol och PC vilket var vad som gjordes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ubisoft vet nog inte vad spelkänsla är för något, dem kanske bör dra sig ur spelmarknaden helt och hållet och börja med film istället. Som deras senaste flopp Watch Dogs, snyggt, helt utan spelkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Argument och argument, det är så det är. Som jag skrev speglas det inte nödvändigtvis av verkligheten, men det är oavsett problematiskt att rakt av jämföra specifikationer mellan konsol och PC vilket var vad som gjordes.

Skickades från m.sweclockers.com

Men ingen av de inläggen du citerade jämförde väl någon prestanda rakt utan vad som satt under huven. Men ja det du skrev stämmer (tveksam på John Carmac citatet dock )

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sKRUVARN:

Men ingen av de inläggen du citerade jämförde väl någon prestanda rakt utan vad som satt under huven. Men ja det du skrev stämmer (tveksam på John Carmac citatet dock )

Var inte det. https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/50277106856370176

EDIT: Kanske missuppfattade dig nu, tolkade först som att du inte trodde på att citatet finns. Kanske menar du att du inte håller med om vad som sägs?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

japp nästa generationen måste komma snart med bättre hård vara så de kan köra 4k 60fps typ i 2016-2017

Tyvärr är det väll så att BÅDA konsollerna måste ha bättre hårdvara.
Var väll samma med Xbox 360 och PS3. PS3:an hade bättre hårdvara, men utvecklarna var tvungna att begränsa spelen så de klarade att spelas på 360 också.

Samma vi ser nu, utvecklarna gör spel som klarar att spelas på One, även om PS4 klarar lite högre och ännu mer på PC.

Jag själv hade nog betalat 5-6k för en konsoll med bättre prestanda, men de flesta hade nog inte gjort det.

Dock så börjar ju denna generations konsoller kännas som att kasta bort pengarna. Krämas ju redan på sitt yttersta.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Tänk vad bra spelkänsla det hade varit på 480p och 15 FPS

Det hade nog blivit för realistiskt.

Permalänk
Medlem

Testa 30fps på en CRT eller likvärdig kvalitet och du blir gråtfärdig i 30fps.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

HFR på filmer ser mycket riktigt väldigt skumt ut, särskilt seriös och allvarlig film. Noir-filmer ser på samma sätt bäst ut i original svart-vitt. HFR på spel är nödvändigt i FPS och bilspel, men däremot kanske lite överskattat i andra genrer.

Det är ett provocerande inlägg men egentligen har de mera rätt än fel. Kul att någon vågar sticka ut hakan på detta sätt!

Permalänk
Medlem

Euuhmm... jag vet inte ens vad jag ska säga. Kan väl hålla med om att det fortfarande ser bra ut, men det flyter ju inte? Det är som om alla är synskadade eller enbart arbetar med 30hz-skärmar som får tearing över 30. Vad fan, kom igen... Så uppenbar sketen lögn, skulle inte förvåna mig om det är så att upplösningen till trots är xb1 som sätter begränsningarna och 30fps teamet som utvecklar det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

"Inte helt oväntat får han medhåll av spelets Creative Director, Alex Amancio, som menar att gamers inte borde bry sig om siffror så länge resultatet ser bra ut."

- Det är ju just det som är problemet...det SER kanske bra ut (om man pausar det), men det KÄNNS horribelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

30 FPS med 1 600 x 900 pixlar...pfff hihi!

Permalänk
Medlem

Ubisoft gillar bara inte PC spelare, det är ju så få av oss och vi laddar ju alla ner spelet olagligt.

Notera sarkasmen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Er1kssoN:

U be soft

Permalänk

Ja tycker faktiskt att 30fps duger för 3rd person. Och då menar jag Duger, 60fps är klart bättre.
Men på FPS spel äre större skillnad.

(Menar nu med kontroll på båda av dessa).

Kör man med Mus är 30fps omöjligt, det går bara inte, det blir för hög delay för att kunna ha någon vettig kontroll.
Visst man lär väl komma in i det efter ett tag, men man kommer inte tycka det är bekvämligt för fem öre.

Tror idén är helt klart insatt på att sätta intrycket att 30fps är allt som behövs (vilket som ja sagt suger på många konsol spel), och då hypa detta så Konsol känns bättre än va det är prestandamässigt.

Men FPS kriget lär snart byta vändning skulle ja tro, med Youtube på 60fps snart så lär det komma ännu mer fokus i den standarden som PC har, och speltillverkare måste nog putta grafik åt sidan för att ge mer fps.