Hjälp, köpte ASUS X99-A från INET men boxen verkar öppnad?

Permalänk
Inaktiv

Hjälp, köpte ASUS X99-A från INET men boxen verkar öppnad?

Hej, behöver råd av er kunniga därute.

Köpte nytt moderkort ASUS X99-A från INET men när jag kom hem och skulle titta i boxen märkte jag att den inte var plomberad. Även anstistatpåsen är oförseglad och endast vikt i öppningen. Dessutom verkar kartongen inte helt ohanterad. Dvs den är lite böjd och märkt i gångjärnen osv och känns inte helt fabriksstängd och förseglad som jag hade förväntat mig.
Är detta normalt eller kan man anta att paketet varit öppnat av någon annan tidigare?

Köpte även grafikkort samtidigt och där är det en helt annan historia.
Grafikkortsboxen ASUS GTX970 OC STRIX var förseglag i båda ändar och kartongen ser krisp och fräsch ut i alla aspekter. Dvs den ser helt oöppnad ut. Så hade jag även förväntat mig att moderkortskartongen skulle se ut. I grafikortskartongen så var även antistatpåsen förseglad som förväntat.

Tacksam input från er som är vana av Asus moderkort eller som nyligen har köpt just detta moderkort. Hur såg förpackningen ut för er?

edit: får inte till bildvisning så jag anger adressen till bilderna nedan.

http://s305.photobucket.com/user/pro377/media/IMG_0340.jpg.ht...
http://s305.photobucket.com/user/pro377/media/IMG_0338.jpg.ht...
http://s305.photobucket.com/user/pro377/media/IMG_0336.jpg.ht...

Permalänk
Entusiast

Det är sånt som händer, om du står på dig och säger att du vill ha en fabriksny produkt så har jag fått byta ett antal gånger. Bara åka till Inet på ringön å säga som det är. Ibland struntar jag i det och låter det vara, beror på vad det är för något man har köpt ett moderkort kanske inte spelar sån stor roll ifall den fungerar som den ska.

Med det sagt tycker jag det är dåligt att man säljer tillbakaskickade varor som helt nya.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, det skulle kunna vara någon som har nyttjat ångerrätten. Det är inte helt ovanligt att man får en öppnad produkt iom vårat generösa konsumentskydd/möjligheter (finner inte rätta ordet, hoppas du förstår vad jag menar)

Vad jag tycker att du ska vara väldigt noga med (om det nu skulle kunna tänkas vara en retur) är att dokumentera och ta bilder som du gjort, och undersöka processor sockeln så att det inte är några böjda stift eller dylikt. För det kan bli knepigt att bevisa efter montering att skadan inte fanns där sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att moderkortskartonger är oplomberade. Bilden visar inte heller minsta spår av att det har funnits plomberingstejp. Datorkomponenter fraktas i kartonger staplade kanske 2 meter på höjden. Just din moderkortskartong uppvisar kompressionsskador som kan uppstå i bottenkartongerna. Jag vågar nästan garantera att din oro är obefogad.

Visst kan moderkortet vara ett ångrat köp, eller en vara som aldrig hämtades ut av kunden vilket gett det några extra resor med posten. Det kan man inte veta, men just de tecken du reagerat över är inget tecken på att kortet skulle vara begagnat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Tack för era svar.

Det känns som att det ändå kan vara OK efter er input.

Har även kollat på sockeln och runt monteringshålen på kortet och det ser helt och rent ut.
Behåller nog kortet trots allt.