Datorn startar inte :/ Ger pulserande ström, men kommer inte till biosen

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte :/ Ger pulserande ström, men kommer inte till biosen

Tja, jag och min polare har precis satt ihop en dator. När vi skulle starta den så ger den bara lite lite ström i en halv sekund, sen dör den, sen ger den ström igen , och sen dö. Någon som vet vart felet kan vara ? :/ Alla delar passar, det va redan ihop plockat när vi köpte att från butiken :]

Permalänk

Köptes de färdigmonterat eller har ni monterat det själv?
Har ni i så fall satt alla distanser och backplate på rätt ställe så att de inte blir någon form av kortslutning?

Hur ser det ut, lyser någon led/lampa på moderkortet när strömmen är påslagen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

http://tinypic.com/r/14vjlfd/8 ,Filmen visar hur den lyser och sen lägger av. Den va inte färdigmonterad, vi monterade den själva, och vi har monterat flera datorer förr men aldrig stött på detta problemet :p, min polare hade en grej runt armen så han inte skulle kunna kort sluta modekortet, men kolla på filmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steffelitix:

Köptes de färdigmonterat eller har ni monterat det själv?
Har ni i så fall satt alla distanser och backplate på rätt ställe så att de inte blir någon form av kortslutning?

Hur ser det ut, lyser någon led/lampa på moderkortet när strömmen är påslagen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av TrTr:

http://tinypic.com/r/14vjlfd/8 ,Filmen visar hur den lyser och sen lägger av. Den va inte färdigmonterad, vi monterade den själva, och vi har monterat flera datorer förr men aldrig stött på detta problemet :p, min polare hade en grej runt armen så han inte skulle kunna kort sluta modekortet, men kolla på filmen.

Börja med att svara på Steffelitix frågor om moderkortsdistanser och backplate, så är det en bra början. Lite märkligt att du citerar hans inlägg men undviker de viktigaste frågorna.

ESD-skydd förhindrar inte kortslutning utan enbart skador orsakade av överspänningar pga statisk elektricitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Amen förlåt då, men vad är moderkortdistanser och backplate ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrTr:

Amen förlåt då, men vad är moderkortdistanser och backplate ?

Distanserna är små skruvar som måste sitta under moderkortet, för att förhindra att det får kontakt med plåten i chassit. De ska sättas i de hål som matchar placeringen av hålen i moderkortet. Om man inte gör det kan det bli kortslutning och det problem ni upplever inträffar.

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortsdistans med fingrar:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har ni kopplat in ström till moderkortet?
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ja men självklart har vi skruvat dit dom, och ja vi ha kopplat in ström till modekortet

Permalänk
Skrivet av TrTr:

Ja men självklart har vi skruvat dit dom, och ja vi ha kopplat in ström till modekortet

Super! Även backplaten till moderkortet? Dvs den lilla plåtbiten som sitter runt anslutningar på moderkortet?

Kan tyvärr inte se på filmen från mobilen (iPhone och flash 😝)
Har ni kopplat in startknappen etc på moderkortet så att de blir jord etc?

Kopplat in 8 pins strömkabeln till moderkortet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

aah alla startkablar är inkopplade "pwr switch etc.." menar du 16 pins den stora?, för den är i ofc, Allt är ikopplat som det ska. Tror för mesta dels att det är modekortet som är paj

Permalänk

Tänkte på både 24pins kabeln samt den lilla 8 pins som brukar sitta uppe/över cpun.

Kan ni pröva ett annat nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Skrivet av TrTr:

Tja, jag och min polare har precis satt ihop en dator. När vi skulle starta den så ger den bara lite lite ström i en halv sekund, sen dör den, sen ger den ström igen , och sen dö. Någon som vet vart felet kan vara ? :/ Alla delar passar, det va redan ihop plockat när vi köpte att från butiken :]

Vad för agg? sen lägg ut bilder som är i bättre kvalité än den filmen här i stället http://imgur.com/ bättre sida och mindre reklam.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag känner igen det här. Hände mej också. Datorn gör så när det gul/svarta kablaget från agget med liten plugg till moderkortet inte sitter i ordentligt. Jag blev helt skärrad innan jag insåg att den glappade för att jag böjt den. Jag böjde tillbaks kabeln och datorn bootade som vanligt.

Så dra ut strömkablaget och plugga in det igen. Hårt. Bör funka.

Permalänk
Skrivet av TrTr:

Tja, jag och min polare har precis satt ihop en dator. När vi skulle starta den så ger den bara lite lite ström i en halv sekund, sen dör den, sen ger den ström igen , och sen dö. Någon som vet vart felet kan vara ? :/ Alla delar passar, det va redan ihop plockat när vi köpte att från butiken :]

Kolla så RAM-minnena är ordentligt itryckta också, sitter de inte riktigt i botten så kan man få den effekten.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrTr:

aah alla startkablar är inkopplade "pwr switch etc.." menar du 16 pins den stora?, för den är i ofc, Allt är ikopplat som det ska. Tror för mesta dels att det är modekortet som är paj

bara för att vara säker iom att du faktiskt inte nämnde 8pin som han frågade om, sitter den i ordentligt? längst upp till vänster~på moderkortet

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F