Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla"

Permalänk
Medlem

Håller med om HFR vad gäller filmer, the Hobbit var en pina på bio.

Permalänk
Sötast

Jag gillar sällan när man sänker webbsidor med script/botnät eller liknande men nu är det nog fan dags för ubisofts sida att ligga nere i 30 dagar.

Permalänk

Tänkte döda lite myter här innan allt spårar ur. Framerate är inte ett estetiskt val utan något man väljer av tekniska skäl enbart, om inte är utvecklarna lata, dumma eller så ljuger dem.

Framerate och animationer är inte låsta till varandra och har inte varit sedan vi gick över till 3D, så du kan ha animationer i 30fps för estetiska skäl medans resten av spelet har ett flyt i 60+ utan problem, bara att det tar längre tid att utveckla dock inte mycket.

Anledningen till att man vill ha hög Framerate är för att minska ms mellan bilderna för en mer flytande upplevelse, ögat har en viss delay som man kommer ikapp någon gång över 250fps vilket gör att vid 60fps så är det en mindre delay än på 30fps.

Det är objektivt sämre med 30fps än 60fps+ för allt du kan göra i 30 kan man göra i 60 rent tekniskt utan de stora drawbacks som är i 30. Då blir frågan om det går att göra med hårdvara och det är en helt annan fråga.
Din preferens i det här läget orelevant då om du vill ha mer eller mindre ögongodis på bekostnad av annat inte har med saken att göra, det handlar om företag och folk som säger att 30fps är alltid bättre i alla lägen helt objektivt vilket är helt fel.

Att företag sedan stryper spelet och säger åt dig hur du ska spela spelet på din maskin som om det vore en konsoll är ju bara vidrigt och visar hur lite de bryr sig om pc marknaden.

Sedan jämför aldrig film och spel på det sättet, helt olika medium, lite som att jämföra aftonbladet med pulp fiction.

Skulle kunna länka grejer just om Framerate men sitter på mobilen atm så är lite drygt =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

detta spelet får ja faktiskt säga att jag inte bryr mej om det är cap på 30 då jag ser det som ett spel för handkontroll =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Om de satsar på 30 fps på konsolerna har de väl försökt trycka in mer detaljer istället. Vilket bara vore vara bra för oss med PC?

Om man har kraften kan man få den ökade detaljrikedomen fast med högre fps. Om konsolerna körde 60 fps med färre detaljer skulle ju enbart PC tjäna på att de lade in fler detaljer i spelet som en inställning (typ som Ultra i flera spel) och då kanske de inte är lika motiverade till att lägga in de extra detaljerna i spelet. Eller tänker jag helt galet?

Dold text
Visa signatur

i7-7800x | ASUS Strix GTX 1080 | 64 GB RAM (for datascience stuff)

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Håller med om HFR vad gäller filmer, the Hobbit var en pina på bio.

Hört flera säga det. Kollat hur det ser ut, och tycker det ser obekvämt ut om ja ska va ärligt. Dock tyckte jag Youtube 60fps också såg obekvämt ut.

Kan det inte vara en vane sak?

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Hört flera säga det. Kollat hur det ser ut, och tycker det ser obekvämt ut om ja ska va ärligt. Dock tyckte jag Youtube 60fps också såg obekvämt ut.

Kan det inte vara en vane sak?

Jo mycket med det är vana + att det krävs nya filmnings tekniker och man måste tänka annorlunda när det kommer till specialeffekter och där är vi inte riktigt än, måste komma mer filmer i det formatet så de kan lära sig att bemästra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Som en liten jämförelse så ni kanske förstår hur utvecklarna tänker:

Vad föredrar du själv rent grafikmässigt. Tetris i 1080p 60fps eller bf4 i 720p med 4x kantutjämning och allt på high?

Trots den lägre upplösningen och säkerligen lägre fps kommer de flesta högst antagigen säga bf4.

Jag skulle vilja ställa frågan, Varför inte båda? Jag vet att hårdvara är ett problem, men kolla på hur mycket man kunde få ut av PS3 och 360:n med GTA5. Jag vet att GTA5 går i 720p med 30fps MAXIMUM och sällan så mycket, men - Det går ju för fasen på 30 fps i 720p på en 7-8 år gammal konsol! Det är ju löjligt att inte höja standarden MER än vad utvecklarna gör (det är ju inte bara Ubi som gör detta), om jag minns rätt så har PS3 256MB RAM och PS4 8GB (Ja, nu är ju RAM inte allt, men), detta är stor skillnad och jag tycker inte att skillnaden mellan 720p till 900p är så stor - FPS:en är ju redan som bäst enligt Ubisoft...

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Derp

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Vad är konsoll för något?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jo mycket med det är vana + att det krävs nya filmnings tekniker och man måste tänka annorlunda när det kommer till specialeffekter och där är vi inte riktigt än, måste komma mer filmer i det formatet så de kan lära sig att bemästra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som krävs är bättre metoder för att kunna lägga på trovärdig motionblur i ett post-processing steg. Rent tekniskt finns det tydligen många fördelar med högre bildfrekvens, så det kan kanske bli bra i slutändan. Jag är dock ogärna försökskanin tills det är en produktionsfärdig helhetslösning.

Permalänk
Medlem

Va man vill ju ha 60fps det blir bättre spelkänsla.. Sen deras anledning är ju en så obvious bortförklaring att man mår illa.. Kan dom inte bara säga att dom skiter i att lägga tid på att anpassa spelet och att dom vet att dom får skiten sålt ändå? Varför inte bara säga det för denna bortförklaring var nästintill samma sak.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa AC5, men nu är jag inte så säker längre. Känns som att man vill skaffa det på ett annat sätt, rent demonstrativt så klart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte konsoler kunna ha grafikinställningar såsom pc har?
Bara för att alla har samma hårvara innebär inte att alla vill utnyttja denna på exakt samma sätt.
Den förste att införa ett sånt koncept skulle få massor av publicitet "gratis"

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ubisoft gå och lägg er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Var inte det. https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/50277106856370176

EDIT: Kanske missuppfattade dig nu, tolkade först som att du inte trodde på att citatet finns. Kanske menar du att du inte håller med om vad som sägs?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis (till det senare alternativet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Va man vill ju ha 60fps det blir bättre spelkänsla.. Sen deras anledning är ju en så obvious bortförklaring att man mår illa.. Kan dom inte bara säga att dom skiter i att lägga tid på att anpassa spelet och att dom vet att dom får skiten sålt ändå? Varför inte bara säga det för denna bortförklaring var nästintill samma sak.

Ja det är en bortförklaring. Men det handlar inte om att de skiter i att anpassa spelet. Det handlar om att de, som många andra utvecklare, anser att mer effekter och högre grafikinställningar är viktigare än högre FPS. Det är anpassningen de valt att gjort. Jag anser att det är rätt val för AC.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Har sett filmklipp i 60Hz. Men det ska alltså vara mer optimalt med 23.97hz alltså?

I alla fall svaret för mig att jag skulle vilja se en hel film i 60hz, så mycket skönare flyt.

Handlar nog som det säkert betas av i tråden att dom ska ha snyggare effekter inte att 30Hz är optimalt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

ARGHHHH!!.... fuck, vad förbannad man blir när man läser såna idiotiska uttalanden.. Film och spel framerate är inte samma sak, och kan inte jämföras på något sätt...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

ARGHHHH!!.... fuck, vad förbannad man blir när man läser såna idiotiska uttalanden.. Film och spel framerate är inte samma sak, och kan inte jämföras på något sätt...

Menar du mig?

Självklart är det helt olika saker. Men det tar inte ifrån att 60Hz tycker jag är bättre än 24/30Hz (sett lite prov på det på tuben). Är ett annat flyt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Ett 7870 tillsammans med en 8-kärnig cpu klarar utan problem att leverera 60FPS 1080p med riktigt bra grafik. Det går inte heller att jämföra med PC rakt av. När man kan utveckla mot fasta specs går det att optimera oerhört mycket mer.

Finns nog mängder med bra exempel på optimerade konsolspel men t.ex. Metroid Prime till GC och Rallisport Challenge 2 till Xbox är exempel på hur fantastiskt snygga konsolspel kan vara trots så underlägsen hårdvara i jämförelse med samtida gamingdatorer.

Utvecklarna idag är bara lata eller är hårt pressade av utgivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

haha , Bioware trollar Ubisoft?

"Confirmed: #DAI resolution is 1080p on PS4, and 900p on Xbox One. We maximized the current potential of each platform."

https://twitter.com/dragonage?original_referer=http%3A%2F%2Fk...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Menar du mig?

Självklart är det helt olika saker. Men det tar inte ifrån att 60Hz tycker jag är bättre än 24/30Hz (sett lite prov på det på tuben). Är ett annat flyt.

Hmm? Nej. syftade till artikeln och Ubisoft, när jag skrev min kommentar.
Men jo. Har börjat själv leka Smooth Vision Project där den drar upp film frameraten upp till 60hz. Och det ger ett enormt bättre flyt i filmerna.
Men som sagt, har man vuxit upp med bajs (24fps) hela sitt liv, så kan det kännas konstigt i början när man kollar film i högre framerate. Men efter ett tag av att kollat på hög framerate film, så har jag enormt svårt till att gå tebax till det gamla.

Men sen angående vad jag mena om spel och film framerate, är att de fungerar på väldigt olika sätt. Och att säga ett spel som går i 30fps ger mer "filmisk" känsla är total bullshit. Och alla som säger det bör tas ut och skjutas omedelbart.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

haha , Bioware trollar Ubisoft?

"Confirmed: #DAI resolution is 1080p on PS4, and 900p on Xbox One. We maximized the current potential of each platform."

https://twitter.com/dragonage?original_referer=http%3A%2F%2Fk...

Inte så mycket trollar dom som att ge dom en välbehövlig känga. Heja Bioware!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ubisoft kan ta sig i brasan. Att låsa sina spel till 30 fps handlar bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk

Dummaste jag hört. Våga inte förstöra Far Cry 4 nu med det här tänkandet!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ugh... det är såna här idiotiska uttalanden som får mig vilja överväga att börja pirata spelen igen. För att prova, innan jag köper det... Iallfall för Ubisofts spel..

För demo versioner har alla utgivarna skitit totalt att släppa i flera år nu..

Är rätt irriterad över hur dåligt Watch Dogs flöt vid release. Trots riggen i sign.. Och jag tror att de fortfarande inte patchat skitet.

Och nu med detta uttalandet så får jag stora föraningar om att AC Unity och Far Cry 4 kommer vara optimerat till PC av ett par förstånds handikappade babianer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om dom inte skämtar är dom bojkottade och förlöjligade för all framtid.
Hobbit i 60fps såg såklart betydligt bättre ut och det enda konstiga är folk som är vana vid 24 fps hackande. Vi har TV-apparater som försöker fixa detta "flyt" med massa artefakter som följd redan. En film som redan har detta flyt ser såklart betydligt bättre ut.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Synd att de flesta utvecklare går efter hur "snyggt" det är och inte hur det känns att spela. De kör hellre 30 FPS med ögongodis än 60 FPS med lite mindre bling.

Själv vill ha aldrig ens dippa under 60.

Jao, de ska ju inte spela skiten själva... Uppenbarligen!

Väldigt subjektiva åsikter om 48 fps i Hobbit. Visst kanske det såg konstigt ut men det är för fan inte jämförbart med spel. Eff U-bisoft!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself