Permalänk
Medlem

Har du fotat i manuellt läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Har du fotat i manuellt läge?

Japp. Har testat alla upplösningar och inställningar. Trodde att 8MP mode skulle kunna ge en fin skarp bild. Men det är samma tunga filterapplicering och komprimeringsartefakter i manuellt läge. Det enda mode som inte applicerar dessa filter är timeshift burst, där den i snabb följd spelar in en sekvens bilder efter (och före!) du trycker på avtryckaren. Men de är bara 2MP, i princip en kort HD video där man får välja en bild.

Ska ta tag i de där jämförelsebilderna nu.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om vanliga Z3 tar dåliga bilder enligt vad mikael07 säger om Z3 Compact?

Permalänk
Medlem

Äh, det är väl en promille av alla foton man tar som behöver vara så perfekta. Det är ändå 20 mpixel och man måste ändå krympa ner kort väldigt mycket för att dom ska vara tittningsbara och då blir det bra bild.
Dock bör ju fotoentusiasterna ta med sej systemkameran för dom där lite extra viktiga fotografierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Har du fotat i manuellt läge?

Här är en jämförelse med Samsung Galaxy Note 3. Samma foto, men 3 olika crops för att belysa problemet. Öppna bilderna i en ny flik för att vara säkra på att ni ser dem i full upplösning!

Jag tror och hoppas att detta med plottrig detalj, som exempelvis träd, är ett specialfall där Sonys kamera är särskilt dålig. Tog några andra bilder på stan, och de lider inte lika mycket av komprimeringsartefakterna. Men man kan ju konstatera att sonys Z3 kamera är ett särskilt dåligt val för naturbilder.

En till:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Här är en jämförelse med Samsung Galaxy Note 3. Samma foto, men 3 olika crops för att belysa problemet. Öppna bilderna i en ny flik för att vara säkra på att ni ser dem i full upplösning!

Jag tror och hoppas att detta med plottrig detalj, som exempelvis träd, är ett specialfall där Sonys kamera är särskilt dålig. Tog några andra bilder på stan, och de lider inte lika mycket av komprimeringsartefakterna. Men man kan ju konstatera att sonys Z3 kamera är ett särskilt dåligt val för naturbilder.

http://i.imgur.com/Zy3hzJY.jpg

http://i.imgur.com/Vru5TX4.png

En till:

Sådär såg inte bilderna ut när Marinlik postade i denna tråden på bilden han hade fotat

Ser väldigt bra ut

Permalänk
Medlem

Jääädrar vilken hård komprimering, hur f-n lyckas recensenter missa en så kass bildhantering? Ser ut som ett skärpefilter vridet till 11 av 10 & en jpg kvalite runt 30%

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Sådär såg inte bilderna ut när Marinlik postade i denna tråden på bilden han hade fotat

Ser väldigt bra ut

Självklart varierar det från fall till fall. Men jag tycker mig ändå känna igen komprimeringsartefakterna på träden även i dessa bilder, om man kollar nära. Exempelvis trädet längst till vänster i bild, i "sjöbilden".

Permalänk
Medlem

Öppnar du bilden som original ser du rätt skaplig komprimering på "sjöbilden"

http://i.imgur.com/tthlzhK.jpg

Samma på denna med om man tittar, det här lär nog Sony styra upp...

http://i.imgur.com/HEPHptH.jpg

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jääädrar vilken hård komprimering, hur f-n lyckas recensenter missa en så kass bildhantering? Ser ut som ett skärpefilter vridet till 11 av 10 & en jpg kvalite runt 30%

Dom har väl tagit kort på en blå himmel
Det är skamligt dåligt att man inte kan ställa in skärpa och komprimering själv, inte ens i manuellt läge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Dom har väl tagit kort på en blå himmel
Det är skamligt dåligt att man inte kan ställa in skärpa och komprimering själv, inte ens i manuellt läge!

Precis, så lite bildinnehåll som möjligt. Det är väl så att dom föredrar snabbhet före kvalite men som du säger är det lite underligt att inte kunna välja komprimeringsgrad själv, kan ställa detta på en gammal xperia ARC S & den har väl en sådär 3 år på nacken...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Öppnar du bilden som original ser du rätt skaplig komprimering på "sjöbilden"

http://i.imgur.com/tthlzhK.jpg

Samma på denna med om man tittar, det här lär nog Sony styra upp...

http://i.imgur.com/HEPHptH.jpg

Ser nu

Kan sony göra något åt detta?

Jag funderar på att ta en Z3 på Lördag som kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Äh, det är väl en promille av alla foton man tar som behöver vara så perfekta. Det är ändå 20 mpixel och man måste ändå krympa ner kort väldigt mycket för att dom ska vara tittningsbara och då blir det bra bild.
Dock bör ju fotoentusiasterna ta med sej systemkameran för dom där lite extra viktiga fotografierna.

Håller med till viss del. Ska man ha bra kvalitet är det systemkamera som gäller.
Men det är synd att bilderna komprimeras sönder och blir mycket sämre än vad dom kunnat vara. Galaxy note 3 producerar klart bättre bilder. Det var en uppenbar fördel till denna, även efter att ha skalat ner bilderna 33% (med cubic filter). Men jag inser att detta kanske inte är ett problem för de flesta. För mig dock som märker skillnad är det riktigt tråkigt, då de flesta bilderna man tar i vardagen trots allt är med sin telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ser nu

Kan sony göra något åt detta?

Jag funderar på att ta en Z3 på Lördag som kommer

Visst kan dom. Men dom lär bara göra något om det blir tillräckligt uppmärksammat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Äh, det är väl en promille av alla foton man tar som behöver vara så perfekta. Det är ändå 20 mpixel och man måste ändå krympa ner kort väldigt mycket för att dom ska vara tittningsbara och då blir det bra bild.
Dock bör ju fotoentusiasterna ta med sej systemkameran för dom där lite extra viktiga fotografierna.

Fast vad är vitsen med 20MP om bilden blir sämre än 10MP? Det räcker med att se dessa bilder i fullskärm för att se komprimeringen, man behöver alltså inte ens croppa/zooma för att se det. Sen reagerade jag en aning på hur alla som pratat om denna telefon hyllat kamera delen i den, förstår inte riktigt hur det har gått till.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kameran är verkligen inte perfekt. Men när jag jämför med min gamla S4a så är Z3c bra mycket bättre. S4 led av extrem sharpening som skapade ringar runt en del saker. Men det är ingen perfekt kamera. Tycker recensionerna jag läst varit hyfsat neutrala till kameran och sagt att den inte är jättebra, men inte heller dålig. Medan forumfolk på typ Reddit flummat om att det är den bästa kameran. Mest troligt för att de bara kollar på MP.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imgur.com:

The image quality is worse after I uploaded my image!
I'm surprised you noticed. It's because the default quality during editing is 80 instead of 100. I recommend that you don't put the quality up to 100 because it can increase the size of the original image. 80 is usually the sweet spot between size and quality. If you don't use the image editing and your file is over 1MB, then the quality automatically gets adjusted to 80, or may be resized to ensure that your image is easily viewable on the web.

Källa: http://imgur.com/faq#quality

Känns ju lite som att det kanske är imgur som förstör lite också. Finns det ingenstans ni kan ladda upp där bilderna inte förändras istället?

EDIT: https://imgur.com/register/upgrade

Där står det att bilder över 5 MB komprimeras utan pro-konto. Så kanske inte spelar så stor roll? Jag vet inte hur stora bilderna är.

Skrivet av Imgur.com:

With standard accounts, images over 5 MB will be compressed until they are less than 5 MB. With pro accounts, your images will not receive any lossy compression unless they are over 10 MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Källa: http://imgur.com/faq#quality

Känns ju lite som att det kanske är imgur som förstör lite också. Finns det ingenstans ni kan ladda upp där bilderna inte förändras istället?

Visst försämras kvalitet ibland vid uppladdning till molntjänster, fast det gäller ju alla bilder, inte bara dom från z3 compact, så jämför man olika telefoner på samma ställe torde väl jämförelse ändå bli någorlunda likvärdig? Men visst original är alltid att föredra...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Källa: http://imgur.com/faq#quality

Känns ju lite som att det kanske är imgur som förstör lite också. Finns det ingenstans ni kan ladda upp där bilderna inte förändras istället?

EDIT: https://imgur.com/register/upgrade

Där står det att bilder över 5 MB komprimeras utan pro-konto. Så kanske inte spelar så stor roll? Jag vet inte hur stora bilderna är.

Jag kan maila dig bilderna om du vill. Jag har jämfört själv, och man märker att samsungs bild har blivit lite mer komprimerad (den är något "mjukare" innan imgur), men ser ingen skillnad på sony bilden. I det här fallet så är imgur alltså till sonys fördel, tycker jag. Dvs, man märker ännu större skillnad mellan kamerorna om man tittar på originalbilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Visst försämras kvalitet ibland vid uppladdning till molntjänster, fast det gäller ju alla bilder, inte bara dom från z3 compact, så jämför man olika telefoner på samma ställe torde väl jämförelse ändå bli någorlunda likvärdig? Men visst original är alltid att föredra...

Skrivet av Mikael07:

Jag kan maila dig bilderna om du vill. Jag har jämfört själv, och man märker att samsungs bild har blivit lite mer komprimerad (den är något "mjukare" innan imgur), men ser ingen skillnad på sony bilden. I det här fallet så är imgur alltså till sonys fördel, tycker jag. Dvs, man märker ännu större skillnad mellan kamerorna om man tittar på originalbilderna.

Jag försökte inte försvara Sonyn kan mycket väl vara så. Jag var mer nyfiken på om det skulle bli någon skillnad utan komprimeringen. Men är det lika illa på båda så tror jag på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

MEN, måste gå ut med en varning för fotoentusiasterna dock, att kvaliteten på kameran är under all kritik!! Visst, man kan inte förvänta sig så mycket av en mobilkamera kanske, men jag gjorde en jämförelse med samsung galaxy note 3, och det var enorm skillnad i små detaljer på de fotografierna vi tog på grenar och löv. De drygt 20MP som Z3 har motsvarar kanske 4-5 MP i en "riktig" kamera, uppskattningsvis.

Blev riktigt förvånad över detta, då i princip alla recensenter har hävdat att kameran är bra till mycket bra.

Jäklar, det är ju ganska illa.
Jag kollade på några bilder här och det är väldigt märkbart i 20MP bilderna. Men jag måste faktiskt säga det att det ser betydligt bättre ut i 8MP bilderna. Fortfarande inte optimalt, men bättre.

Skärmen har även gjort mig lite besviken med väldigt kall färg temperatur och överdrivna färger.
Verkar inte som att denna luren är en sån fullträff som jag trodde den var :/

Båda problemen skulle ju potentiellt kunna lösas via mjukvara i alla fall, men jag tror max ett om något av dem löses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jäklar, det är ju ganska illa.
Jag kollade på några bilder här och det är väldigt märkbart i 20MP bilderna. Men jag måste faktiskt säga det att det ser betydligt bättre ut i 8MP bilderna. Fortfarande inte optimalt, men bättre.

Skärmen har även gjort mig lite besviken med väldigt kall färg temperatur och överdrivna färger.
Verkar inte som att denna luren är en sån fullträff som jag trodde den var :/

Båda problemen skulle ju potentiellt kunna lösas via mjukvara i alla fall, men jag tror max ett om något av dem löses.

Vad skärmen gäller så kan du testa att stänga av image enhacement under settings->display. Default är något som heter x-reality, som ska göra bilderna extra "vivid".
Jo, hoppas verkligen att dom styr upp mjukvaran till kameran.

Permalänk
Medlem

Har skrivit till sony angående kameran. Se vad dom svarar på måndag

Använde bilderna som finns här och jämförelsebilderna. Hoppas det var ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har skrivit till sony angående kameran. Se vad dom svarar på måndag

Använde bilderna som finns här och jämförelsebilderna. Hoppas det var ok!

Bra initiativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Bra initiativ!

Får bara hoppas på att fler hör av sig till dom om kameran då.

Tror inte jag får ett sånt särskilt bra svar och tror dom inte bryr sig kanske om bara en person klagar på kameran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vad skärmen gäller så kan du testa att stänga av image enhacement under settings->display. Default är något som heter x-reality, som ska göra bilderna extra "vivid".
Jo, hoppas verkligen att dom styr upp mjukvaran till kameran.

Det var ju tur det. Men fixar det färgtemperaturen? Finns det något skärmtest med det avstängt? (har bara sett med det på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det var ju tur det. Men fixar det färgtemperaturen? Finns det något skärmtest med det avstängt? (har bara sett med det på)

settings->white balance så kan du ställa in färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

settings->white balance så kan du ställa in färger.

Oj, oj, oj. Va trevligt att man kan ställa in det själv. Nu verkar det ju som att skärmen är betydligt bättre än den först såg ut att vara utifrån testerna.

Permalänk
Medlem

Apropå kameran, gjorde en liten jämförelse mellan Z3, L930 och en billig samt en dyr videokamera.
Testet är svintråkigt och gjordes egentligen bara för att jag själv ska ha ett referensvärde.
Men eftersom jag hade det så slängde jag på en låt och laddade upp det.

Färgerna i Z3 är lite väl men det skulle gå att fixa. Den spöar L930 i dåligt ljus. Bägge mobilerna får såklart tokspö av riktiga kameror men det betyder inte att de är kassa för det.
Kommer framöver sätta ihop en djupare recension av kameran, telefonen i sig och en liten recension av Android från en WP-användare.

Permalänk
Medlem

Sony skrev såhär på min kommentar

Sony Mobile SE Hej!

Tack för din feedback!

Vet tyvärr inte om det är något som kommer att ändras i kommande uppdateringar men för din feedback och bilderna vidare internt.

/Rickard
Sony Mobile