Fractal Design Integra M 550 W

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

"Entusiast på budget" känns så motsägelsefullt. En entusiast inom något bör ju skära ner på något annat för att kunna köpa en toppgrej inom sitt område.

Bra att lägstanivån har höjts iaf

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Fractal Design är verkligen duktiga med sin strategi att ge "premiumkänsla till budgetpris", det är bara att gratulera. Kommer säket att sälja bra det här nätagget.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Naxos:

En nackdel är väl att den inte stödjer SLI/Crossfire? Den har ju bara 2st 6+2 pin.

Då kan man köpa två Asus GTX 970 Strix, som bara har en 8‑pinskontakt.

Men …

… har man råd med två GTX 970 (6 400+ kr) och matchande övriga komponenter har man råd med, och bör utan minsta tvekan köpa, ett betydligt dyrare nätagg, till exempel ett EVGA G2 750W för 990:-. Ett Integra M 550W till en sådan rigg vore extremt dumsnålt.

Citat:

Jag menar, 550w räcker gott o väl till tex gtx 970 i SLI. Enligt Guru3D drar deras testsystem med GTX 970 SLI 326w.

"Gott och väl"? Nja … nej, enligt Guru3D drar deras testsystem med GTX 970 SLI 439 W:

Skrivet av Guru3D:

System Wattage with GPU in FULL Stress = 439 Watts

Siffran du refererar till gäller enbart grafikkorten, inte hela systemet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ordlek har gjort nackdel til en fördel: Tyst under lägre belastning = ej tyst under belastning

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

"Entusiast på budget" känns så motsägelsefullt. En entusiast inom något bör ju skära ner på något annat för att kunna köpa en toppgrej inom sitt område.

Bra att lägstanivån har höjts iaf

Bara för att man är entusiast betyder det ju inte att man vill eller kan lägga 40.000sek på en dator.
Precis som man kan vara en bilentusiast utan att köpa en Bugatti.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Bara för att man är entusiast betyder det ju inte att man vill eller kan lägga 40.000sek på en dator.
Precis som man kan vara en bilentusiast utan att köpa en Bugatti.

I detta fall är det som man häller socker i bränslet, när man väljer ett sämre agg. Kan fungera en stund innan motorn går sönder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

"Gott och väl"? Nja … nej, enligt Guru3D drar deras testsystem med GTX 970 SLI 439 W:

Siffran du refererar till gäller enbart grafikkorten, inte hela systemet.

De menar inte vad systemet drar i vägguttaget? Eftersom det är belastningen på insidan som räknas kan det faktiska uttaget ur väggen vara 50W-100W högre.

Annars skulle jag lätt kunna bygga ett litet nätagg som klarar 2000W "belastning"! Men den har "bara" 10% effektivitet så vid 200W på insidan går agget på knäna. Kan lätt göras med ett billigt budgetagg och motstånd.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

En nackdel är väl att den inte stödjer SLI/Crossfire? Den har ju bara 2st 6+2 pin. Jag menar, 550w räcker gott o väl till tex gtx 970 i SLI.
Enligt Guru3D drar deras testsystem med GTX 970 SLI 326w.

Det är fullt möjligt att det går, men du har fel med att det är deras testsystem som drar 326W. Det är deras beräkning på vad bara GPU drar.

Citat:

Mind you that the system wattage is measured at the wall socket side and there are other variables like PSU power efficiency. So this is a calculated value not a precise measurement, albeit a very good one. Above, we have a chart of relative power consumption. Again the Wattage shown is the card with the GPU(s) stressed 100%, showing only the peak GPU power draw, not the power consumption of the entire PC and not the average gaming power consumption.

Edit: Någon var före

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera det agget till SLI/Crossfire, men det lär utan problem klara en maxklockad i7 4790K på Z97 och ett maxklockat GTX980 med 16GB RAM vilket innebär att det räcker för en hyfsad prestandarigg om inte absolut high-end. S2011-3 och SLI/Crossfire-användare kan leta vidare.

Troligen håller det i flera år och vid det laget är hårdvaran i övrigt gammal. Jag skulle inte vara direkt orolig även om det finns agg som är bättre på alla parametrar, till en kostnad, men runt femhundrigen verkar konkurrensen inte vara så stor. Bra av Fractal Design.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Jag skulle inte rekommendera det agget till SLI/Crossfire, men det lär utan problem klara en maxklockad i7 4790K på Z97 och ett maxklockat GTX980 med 16GB RAM vilket innebär att det räcker för en hyfsad prestandarigg om inte absolut high-end. S2011-3 och SLI/Crossfire-användare kan leta vidare.

Troligen håller det i flera år och vid det laget är hårdvaran i övrigt gammal. Jag skulle inte vara direkt orolig även om det finns agg som är bättre på alla parametrar, till en kostnad, men runt femhundrigen verkar konkurrensen inte vara så stor. Bra av Fractal Design.

Finns faktiskt vettigare agg runt 500kr dock inte modulärt. min erfarenhet så kostar bara moduläreteten runt 200kr extra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Erwya:

De menar inte vad systemet drar i vägguttaget? Eftersom det är belastningen på insidan som räknas kan det faktiska uttaget ur väggen vara 50W-100W högre.

Annars skulle jag lätt kunna bygga ett litet nätagg som klarar 2000W "belastning"! Men den har "bara" 10% effektivitet så vid 200W på insidan går agget på knäna. Kan lätt göras med ett billigt budgetagg och motstånd.

Nej, jag menar att siffran 326 W är Guru3Ds uppskattning av hur mycket energi enbart grafikkorten förbrukar, medan 439 W gäller för hela systemet. Vad jag kan se framgår det inte tydligt om siffrorna anger förbrukningen vid väggen eller från agget, men det sistnämnda är det enda som överhuvudtaget makes sense.

326 W är iallafall inte vad komponenterna drar från agget, dels för att det står att siffran gäller enbart grafikkorten, men också för att det skulle innebära att deras nätagg hade en verkningsgrad på bara 74 %.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kul att se att det finns något bra och vettigt för 500 kronor för budgetdatorer Bra jobbat av FD!

Själv förstår jag dock inte varför man köper budget-nätagg överhuvudtaget. Även om man bara ska köra ett enda grafikkort med budgetdelar så är det väl ändå nätagget man vill lägga ner pengarna på.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Kul att se att det finns något bra och vettigt för 500 kronor för budgetdatorer Bra jobbat av FD!

Själv förstår jag dock inte varför man köper budget-nätagg överhuvudtaget. Även om man bara ska köra ett enda grafikkort med budgetdelar så är det väl ändå nätagget man vill lägga ner pengarna på.

Jo självklart håller helt med. Men bara titta på köp trådarna så vill många hellre lägga mer på delar som ger mer fps. Försöker personligen guida dom till sundare val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Det är sekundärsidan som är viktigast att ha bra kondingar på, och där har CXM CapXon. Dessutom har CXM en CWT-plattform. Corsair brukar vara bra på att få Channel Well att göra sitt absolut värsta.

Tittar på mitt HX750W.. Ser att det är Channel well som gjort det. Tänker på ungefär de 5 polare som har samma nätagg. De puttrar alla på ordentligt. Kom fram till att CWT har ett rykte baserad på att det inte är Seasonic. Slutsats? CTW gör bra nätagg.. Bara för att de inte är Seasonic så betyder det inte att de är skräp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo självklart håller helt med. Men bara titta på köp trådarna så vill många hellre lägga mer på delar som ger mer fps. Försöker personligen guida dom till sundare val.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag får analspänningar när jag ser någon som rekommenderar ett gtx 980 med nyaste i7an och 500 kronors nätagg

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Tittar på mitt HX750W.. Ser att det är Channel well som gjort det. Tänker på ungefär de 5 polare som har samma nätagg. De puttrar alla på ordentligt. Kom fram till att CWT har ett rykte baserad på att det inte är Seasonic. Slutsats? CTW gör bra nätagg.. Bara för att de inte är Seasonic så betyder det inte att de är skräp.

Dock ger corsair inget bra ryckte till CWM
super flower gör bra agg med.

Skrivet av Mithras:

Ja jag får analspänningar när jag ser någon som rekommenderar ett gtx 980 med nyaste i7an och 500 kronors nätagg

hahahah var lite mer info än jag ville veta

Dock ett XFX 550 watt skulle funka bra ihop med den setupen du beskrev. Men förstår hur du menar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja jag får analspänningar när jag ser någon som rekommenderar ett gtx 980 med nyaste i7an och 500 kronors nätagg

Du får du personliga problem av att läsa Swec eftersom Swec rekommenderar agget

Om du har missat det så drar "nyaste" i7 och GTX980 mindre ström än någon flaggskepps cpu eller gpu tidigare, det behövs helt enkelt inte så mycket för att driva dom. SLI/Crossfire är en annan historia, eller äldre hårdvara som drog mer ström(tänk AMD ....).

Ett agg blir inte automatisk bra för att det är dyrt, eller för att Seasonic gjort det(Seasonic har gjort mindre bra agg även dom), det viktiga är hur agget mäter och i det här fallet klarar det nämnda agget last bra, har hög verkningsgrad och lågt rippel. Det är vad man kan begära.

Att det är billigt medför att fläkten inte är den bästa och att man använt komponenter som kanske inte håller 5+ år i kontinuerlig drift, det indikeras ju av endast tre års garanti. Men det är nog sånt man räknar med om man köper ett budgetagg, det viktiga är att det klarar uppgiften och som sagt om 3-5 år när/om det ger upp är tex GTX980 stenålder så det som finns då kanske man vill driva med något annat. Kanske ett helt passivt nätagg.

Kort sagt, att köpa ett jätte-överdimensionerat och jättedyrt agg gör ingenting bättre i praktiken. Datorn räknar inte bättre för det. Ingenting fungerar bättre. Jag tycker det är lite smålustigt med folk som har 4690K och GTX980 och dyra 850W nätagg, de aggen används ju knappt till 30% i full load vilket innebär att verkningsgraden blir usel.

Däremot att köpa ett direkt dåligt agg som kan brinna och förstöra komponenter skall man givetvis starkt avråda från. Det finns ingenting som tyder på att Integra M skulle tillhöra brinn-kategorin ....

edit. jag har noterat att var och varannan tråd spammas av någon som vill att man skall köpa EVGA agg och att allt annat är billigt skit, samtidigt finns det gott om trådar med folk som klagar på störande coil-whine från just EVGA-agg. Det finns ingenting sådant som det perfekta nätagget helt enkelt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Du får du personliga problem av att läsa Swec eftersom Swec rekommenderar agget

Om du har missat det så drar "nyaste" i7 och GTX980 mindre ström än någon flaggskepps cpu eller gpu tidigare, det behövs helt enkelt inte så mycket för att driva dom. SLI/Crossfire är en annan historia, eller äldre hårdvara som drog mer ström(tänk AMD ....).

Ett agg blir inte automatisk bra för att det är dyrt, eller för att Seasonic gjort det(Seasonic har gjort mindre bra agg även dom), det viktiga är hur agget mäter och i det här fallet klarar det nämnda agget last bra, har hög verkningsgrad och lågt rippel. Det är vad man kan begära.

Att det är billigt medför att fläkten inte är den bästa och att man använt komponenter som kanske inte håller 5+ år i kontinuerlig drift, det indikeras ju av endast tre års garanti. Men det är nog sånt man räknar med om man köper ett budgetagg, det viktiga är att det klarar uppgiften och som sagt om 3-5 år när/om det ger upp är tex GTX980 stenålder så det som finns då kanske man vill driva med något annat. Kanske ett helt passivt nätagg.

Kort sagt, att köpa ett jätte-överdimensionerat och jättedyrt agg gör ingenting bättre i praktiken. Datorn räknar inte bättre för det. Ingenting fungerar bättre. Jag tycker det är lite smålustigt med folk som har 4690K och GTX980 och dyra 850W nätagg, de aggen används ju knappt till 30% i full load vilket innebär att verkningsgraden blir usel.

Däremot att köpa ett direkt dåligt agg som kan brinna och förstöra komponenter skall man givetvis starkt avråda från. Det finns ingenting som tyder på att Integra M skulle tillhöra brinn-kategorin ....

edit. jag har noterat att var och varannan tråd spammas av någon som vill att man skall köpa EVGA agg och att allt annat är billigt skit, samtidigt finns det gott om trådar med folk som klagar på störande coil-whine från just EVGA-agg. Det finns ingenting sådant som det perfekta nätagget helt enkelt.

evga G2 är det bästa pris/kvalité du kan få tag i, men har en av sida fläkten kan vara störande för vissa (om den behöver gå igång). Coil whine beror på mycket inte enskilt agget kan vara det eller ihop med vist mobo/grafikort, AX serien har haft problem länge

Men problemet speciellt med CX serien är att när kondensatorer ger upp på sekundärsidan så drar den med HDD för vissa (deras nya M). Dom har gjort så agget ska leva länge (bra på primärsidan), men i stället är det dina datordelar som får ta smällen.

Skulle hellre rekommendera ett bra icke modulärt agg som XFX 550, än modulärt skräp agg. Just för man kan då ta med agget till ny rigg utan problem eller om man inte byter ofta/vill inte uppgradera så har man i stället en dator som rullar 5+ år utan man behöver fixa med datorn, mer än kanske damma av den.

Vill man ha ett bra modulärt agg med låg watt finns http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398457 men blir dyrare än evga agget per watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att FSP fått utmärkt i betyg! Jag föredrar Enhance och FSP före Seasonic. Jag har haft allför många Seasonic som pajjat eller varit döda på arrival (dåliga bortom all kritik framför allt tänkt på var de tar betalt för deras skit).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160332

Cooler Master är en av de märken som använder Enhance för att tillverka deras finare nätaggs serier. Jag har bränt så mycket tid och pengar på Seasonic att jag aldrig mer kommer köpa deras skit. Köper hellre ett billigt Forton Source baserat än ett Seasonic. Seasonic har svikit mig gång på gång. En av de tillverkare som verkligen aldrig kommer få en krona mer från mig. Man tror att man köper en Porsche men får en Lada.

Fortron Source om (FSP) om man är lite snål. Enhance om man man är beredd att betala lite mer. Båda är tillverkare får tummen upp från mig.

Skit i Seasonic, dyrt skräp! Blir förbannad när jag bara tänker på dem... Särskilt när jag tänker på att de räknas som de finaste. Skräp är vad det är.Jag har givit dem så många chanser och alltid blivit besviken. Det är skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

I detta fall är det som man häller socker i bränslet, när man väljer ett sämre agg. Kan fungera en stund innan motorn går sönder.

Näe inte ens nästan. Detta är ett högkvalitativt nätagg till schysst pris som har rimliga 550 W. Räcker till vem som helst som ska köra singlekort och säkert vissa sli setups också.

Permalänk

Nedanstående info är tagen från följande fantastiska tråd på: Linustechtips

Power Supplies:

Article posted on May 10th 2013:

Average Failure rates:

- Cooler Master 0,98% (vs 1,01% year before)
- Fortron / FSP Group 0,99% (vs 0,42% year before)
- be quiet! 1,15% (N/A)
- Antec 1,23% (vs 1,17% year before)
- Thermaltake 1,98% (vs 2,36% year before)
- Corsair 2,18% (vs 2,30% year before)
- Seasonic 2,36% (vs 2,20% year before)

The duo with the best rankings stays the same, but their placement is inversed, with a notable increase in FSP failure rates. We also notice the entry of be quiet! in 3rd place. Seasonic obtains last place despite a reasonable failure rate.

Here are the 5 models with the highest return rates during the time period:

- 3,64% Corsair Gaming Series GS600
- 3,59% Corsair CX500 V2
- 3,59% Corsair CX600 V2
- 3,39% FSP (Fortron) HEXA 500
- 3,31% Seasonic S12II-520

Article posted on October 30th, 2013:

Average Failure rates:

- Fortron / FSP Group 0,49% (vs 0,99% before)

- BeQuiet 0,61% (vs 1,15% before)

- Antec 1,33% (vs 1,23% before)

- Cooler Master 1,52% (vs 0,98% before)

- Seasonic 1,6% (vs 2,36% before)

- Thermaltake 1,87% (vs 1,98% before)

- Akasa 1,92% (N/A)
- Corsair 1,96% (vs 2,18% before)

- Cougar 2,41% (N/A)

FSP group takes back the first place it lost during the last article, while Cooler Master goes down in the ranking. Be Quiet improves by one spot, and Cougar enters in last position. Nevertheless none of the rates were catastrophic.

Not a single PSU had more than a 5% return rate during this period, so we will then show the 5 PSUs with the highest return rates:

- 4,86% Cougar ST-350
- 4,76% Corsair CX600 V2
- 4,46% Thermaltake SP-550MPCBEU
- 4,19% Corsair CX500 V2
- 4,13% Cooler Master Silent Pro M2 850

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Humper:

Bara för att man är entusiast betyder det ju inte att man vill eller kan lägga 40.000sek på en dator.
Precis som man kan vara en bilentusiast utan att köpa en Bugatti.

Visst, men vanligtvis lägger entusiaster så mycket pengar de kan eller behöver för att bli nöjda precis som att en bilentusiast inte nöjer sig med en Volvo 240.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Lånar denna tråden lite snabbt just för att det var lite diskussion om XFX Core Edition 550W och FD Integra M 550W. Tänkte köpa något av de här två till min dator med FX-8350, 8GB RAM 1600MHz Ram, Radeon 7750 1GB och en 3TB seagate HDD. Vet inte om det behövs mer info men jag tänkte köpa ett GTX 970 senare och en 256GB SSD.

Det verkar vara en hel del olika åsikter angående de här två nätaggen och mycket prat om kondensatorer m.m. och jag måste säga att det säger mig ingenting egentligen utan jag vill bara ha ett nätagg som fungerar bra och helst inte dödar resterande komponenter i min dator.

Jag lutar mot XFX för jag gillar idén av att man får 5 år garanti, jag behöver inte heller modulärt och jag tänker att eftersom XFX inte är modulärt medan FD Integra är det så kanske man får mer för pengarna på XFX? Samt att folk nämnde något om att Japanska kondensatorer är bra.

Det nämndes också att man inte ska snåla in på nätagget. Skulle det räknas som att snåla om jag köpte ett av de här två nätaggen till min dator? Tycker ändå inte jag har någon värstingdator direkt så tänker att det kanske inte behövs så mycket kräm i nätagget.

MVH Niklas

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Kort sagt, att köpa ett jätte-överdimensionerat och jättedyrt agg gör ingenting bättre i praktiken. Datorn räknar inte bättre för det. Ingenting fungerar bättre. Jag tycker det är lite smålustigt med folk som har 4690K och GTX980 och dyra 850W nätagg, de aggen används ju knappt till 30% i full load vilket innebär att verkningsgraden blir usel.

Känner mig träffad här, så allt jag kan säga är att jag dels vill ha 1) ett garanterat kvalitetsagg, och 2) utrymme för SLI i framtiden. Just den senare poängen tror jag är vanlig bland de som vill ha feta agg från början.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av Metaphyte:

Lånar denna tråden lite snabbt just för att det var lite diskussion om XFX Core Edition 550W och FD Integra M 550W. Tänkte köpa något av de här två till min dator med FX-8350, 8GB RAM 1600MHz Ram, Radeon 7750 1GB och en 3TB seagate HDD. Vet inte om det behövs mer info men jag tänkte köpa ett GTX 970 senare och en 256GB SSD.

Det verkar vara en hel del olika åsikter angående de här två nätaggen och mycket prat om kondensatorer m.m. och jag måste säga att det säger mig ingenting egentligen utan jag vill bara ha ett nätagg som fungerar bra och helst inte dödar resterande komponenter i min dator.

Jag lutar mot XFX för jag gillar idén av att man får 5 år garanti, jag behöver inte heller modulärt och jag tänker att eftersom XFX inte är modulärt medan FD Integra är det så kanske man får mer för pengarna på XFX? Samt att folk nämnde något om att Japanska kondensatorer är bra.

Det nämndes också att man inte ska snåla in på nätagget. Skulle det räknas som att snåla om jag köpte ett av de här två nätaggen till min dator? Tycker ändå inte jag har någon värstingdator direkt så tänker att det kanske inte behövs så mycket kräm i nätagget.

MVH Niklas

Skulle tagit XFX, kondensatorerna håller längre. just för dom kör värmetåligare kondensatorer.

Skrivet av Pudeln:

Riktigt kul att FSP fått utmärkt i betyg! Jag föredrar Enhance och FSP före Seasonic. Jag har haft allför många Seasonic som pajjat eller varit döda på arrival (dåliga bortom all kritik framför allt tänkt på var de tar betalt för deras skit).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160332

Cooler Master är en av de märken som använder Enhance för att tillverka deras finare nätaggs serier. Jag har bränt så mycket tid och pengar på Seasonic att jag aldrig mer kommer köpa deras skit. Köper hellre ett billigt Forton Source baserat än ett Seasonic. Seasonic har svikit mig gång på gång. En av de tillverkare som verkligen aldrig kommer få en krona mer från mig. Man tror att man köper en Porsche men får en Lada.

Fortron Source om (FSP) om man är lite snål. Enhance om man man är beredd att betala lite mer. Båda är tillverkare får tummen upp från mig.

Skit i Seasonic, dyrt skräp! Blir förbannad när jag bara tänker på dem... Särskilt när jag tänker på att de räknas som de finaste. Skräp är vad det är.Jag har givit dem så många chanser och alltid blivit besviken. Det är skräp.

FPS har jag tyvärr inget större hopp för längre, var bättre förr. Kör med kondensatorer med okänd livslängd. oftast 85c framför 105c. Håller då super flower högre.

Skrivet av Humper:

Näe inte ens nästan. Detta är ett högkvalitativt nätagg till schysst pris som har rimliga 550 W. Räcker till vem som helst som ska köra singlekort och säkert vissa sli setups också.

Knappast högkvalitativt. snarare strax över CX aggen. sett till kondensatorerna använder dessutom bara 85C så håller det kortare tid än ett agg med 105c dessutom klarar ett agg med 105c kondensatorer högre chassi temp.

Detta test är när agget är nytt. även CXm visade bra siffror. I verkligheten så är det många med problem med just CX efter ett tag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du får du personliga problem av att läsa Swec eftersom Swec rekommenderar agget

Om du har missat det så drar "nyaste" i7 och GTX980 mindre ström än någon flaggskepps cpu eller gpu tidigare, det behövs helt enkelt inte så mycket för att driva dom. SLI/Crossfire är en annan historia, eller äldre hårdvara som drog mer ström(tänk AMD ....).

Ett agg blir inte automatisk bra för att det är dyrt, eller för att Seasonic gjort det(Seasonic har gjort mindre bra agg även dom), det viktiga är hur agget mäter och i det här fallet klarar det nämnda agget last bra, har hög verkningsgrad och lågt rippel. Det är vad man kan begära.

Att det är billigt medför att fläkten inte är den bästa och att man använt komponenter som kanske inte håller 5+ år i kontinuerlig drift, det indikeras ju av endast tre års garanti. Men det är nog sånt man räknar med om man köper ett budgetagg, det viktiga är att det klarar uppgiften och som sagt om 3-5 år när/om det ger upp är tex GTX980 stenålder så det som finns då kanske man vill driva med något annat. Kanske ett helt passivt nätagg.

Kort sagt, att köpa ett jätte-överdimensionerat och jättedyrt agg gör ingenting bättre i praktiken. Datorn räknar inte bättre för det. Ingenting fungerar bättre. Jag tycker det är lite smålustigt med folk som har 4690K och GTX980 och dyra 850W nätagg, de aggen används ju knappt till 30% i full load vilket innebär att verkningsgraden blir usel.

Däremot att köpa ett direkt dåligt agg som kan brinna och förstöra komponenter skall man givetvis starkt avråda från. Det finns ingenting som tyder på att Integra M skulle tillhöra brinn-kategorin ....

edit. jag har noterat att var och varannan tråd spammas av någon som vill att man skall köpa EVGA agg och att allt annat är billigt skit, samtidigt finns det gott om trådar med folk som klagar på störande coil-whine från just EVGA-agg. Det finns ingenting sådant som det perfekta nätagget helt enkelt.

Finns inget problem med att rekommendera ett bra budgetagg, du har totalt missförstått mig. Jag har problem när folk rekommenderar premiumdelar som ska drivas av budgetdelar. Inte av budgetdelar i sig. Jag själv kommer antagligen rekommendera detta agg till ett par personer. Som jag själv skrev innan så är det ju ett bra budgetagg.

Jag behöver egentligen inte säga så mycket, du skrev ju anledningen redan själv: "Att det är billigt medför att fläkten inte är den bästa och att man använt komponenter som kanske inte håller 5+ år i kontinuerlig drift, det indikeras ju av endast tre års garanti. Men det är nog sånt man räknar med om man köper ett budgetagg".

Ska man lägga 5000 kr på ett grafikkort och 2-3000 kr på en processor så kan man fan lägga 1400 kr för t.ex Superflowers 500W, så att man vet att den håller längre än 2 år, så att man vet att kvalitén på kondensatorerna är top, så att man får platinum cert. (och totalt passiv), ja så att man vet att det inte finns några problem helt enkelt (eller iaf. minimera risken).

Ingen har någonsin nämnt något om att köpa ett överdimensionerat agg, kvaliten på agget har absolut inget med hur många watt den leverar att göra, detta bör alla redan veta. Att du överhuvudtaget snöar in dig själv så mycket på att försöka förklara för mig att det inte behövs mer än 500W för att driva ett 980-system är för mig en gåta, var har du fått idén om att jag tror att högre watt ger bättre prestanda? Det där är en dumförklarande jag inte alls gillar.

Som du själv redan sagt så finns det så många olika andra faktorer än watt som utgör skillnaderna mellan budgetagg och premiumagg. Även om man väljer mellan 500W vs 500W agg. Lägger man ner pengar på premiumdelar så ska man lägga ner pengar på premiumnätagg, det borde vara självklart för alla. Detta är de facto en budgetagg, även om det är en bra sådan. (Eftersom du redan dumförklarat mig en gång så lägger jag gärna till här att modulär != kvalitét. Moduläritet i nätagg är en lyxfunktion som vi betalar för, i vissa fall onödigt).

Till slut är det ju inte precis så att man måste byta ut nätagget varannat år bara för att t.ex GTX 980 blir gammalt. Ett nätagg är en av de delarna i datorn som håller absolut längst, och inte behöver bytas ut förrän det går sönder. Bl.a. av den anledningen är det extra värt att lägga ner extra pengar på dem

edit: insåg nu att du möjligen försökte göra en under-bordet-pikning och pika mitt 850W. Du drog dina slutsatser och antaganden från den setupen jag har. Kan då "förklara" för dig att den köptes för att driva GTX 580 SLI och har stannat i riggen sen dess. Du som håller koll på hur mycket grafikkort drar borde då också veta att ett GTX 580 SLI system mycket väl kunde dra över 700W (visserligen nästan endast i syntetiska tester) i full.

Kan ju också tillägga att en av anledningarna varför jag hade råd att köpa ett 980 är ju för att jag inte behövde tänka på att nätagget är 3.5 år gammalt och behöver möjligen bytas ut inom en snar framtid eftersom det är 7 års garanti på den, något som inte hade varit möjligt med ett budgetagg....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hahahah var lite mer info än jag ville veta

Dock ett XFX 550 watt skulle funka bra ihop med den setupen du beskrev. Men förstår hur du menar.

Självklart fungerar det Men jag får en känsla av att jag inte behöver övertala dig om varför det inte bara måste "fungera", utan måste kunna göra så mycket mer än så. Det fungerar ju annars också att lyssna på musik via den integrerade hörlursporten på moderkortet med ett par DT770 Pro....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Självklart fungerar det Men jag får en känsla av att jag inte behöver övertala dig om varför det inte bara måste "fungera", utan måste kunna göra så mycket mer än så. Det fungerar ju annars också att lyssna på musik via den integrerade hörlursporten på moderkortet med ett par DT770 Pro....

Precis (Det jag menar att skillnaden mellan FD och xfx agget är kvalitén, därför blir dit uttalande lite fel beroende på om du jämför två kvalités agg eller ett budget/kvalités agg*)

Men har man råd skulle ett seasonic G 450/550 watt annars vara nått

* det jag menar är billiga agg under 400/500kr med typ 400/1000watt kan göra värre saker än att fungera dåligt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Precis (Det jag menar att skillnaden mellan FD och xfx agget är kvalitén, därför blir dit uttalande lite fel beroende på om du jämför två kvalités agg eller ett budget/kvalités agg*)

Men har man råd skulle ett seasonic G 450/550 watt annars vara nått

* det jag menar är billiga agg under 400/500kr med typ 400/1000watt kan göra värre saker än att fungera dåligt

Jo absolut, borde kanske sänkt gränsen på min kommentar till under 400 kr? ;D Nej men det var bara ett snabbt uttalande utan mycket vikt bakom Poängen är iaf att folk borde lägga ner mer pengar och tid att hitta kvalitetsagg än att bara köpa billigaste bästa, "för att de lyckas göra jobbet". Så är det med mycket iofs.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jo absolut, borde kanske sänkt gränsen på min kommentar till under 400 kr? ;D Nej men det var bara ett snabbt uttalande utan mycket vikt bakom Poängen är iaf att folk borde lägga ner mer pengar och tid att hitta kvalitetsagg än att bara köpa billigaste bästa, "för att de lyckas göra jobbet". Så är det med mycket iofs.

Hade varit bra om du hade hängt i köp tråden Det är det jag försöker få fram när det byggs paket, att försöka få in ett agg med kvalité.

Har faktiskt knoppat ihop en lista för att underlätta både för mig och andra i valet av agg. Vägt in pris och kvalité
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar