Alien: Isolation rullar bäst på PC

Permalänk
Melding Plague

Alien: Isolation rullar bäst på PC

När färska skräckpangaren Alien: Isolation synas i sömmarna visar sig PC-plattformen dra det längsta strået. Blygsamma prestandakrav låter även enklare system sträcka på benen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt spel. Det enda jag saknar är bra AA, då den inbyggda är totalkass. Verkar inte finnas någon bra lösning ännu?
Gillar spelet också, älskar stämningen och ljudet, känns verkligen som Alien. Dock tycker jag själva xenomorphen är lite väl mycket "godzilla" bam bam här kommer jag, och för lite smyg som en katt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt utav de, ska de ge samma grafiska upplevelse så får de fan optimera skiten för PC. Vilket de har gjort. Andra utvecklare gör så att skiten körs sämre på PC med samma grafik.

Permalänk
Medlem

1-2-1-2, Extra extra! Senaste nytt; Jorden kretsar runt solen, och inte tvärt om.
Jag upprepar: Jorden kretsar runt solen och inte tvärt om!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag gillar spelet de 2-3 timmar jag lagt ner hittills. Ser förvånansvärt bra ut. Det ända jag vill säga om spelet är att det är svårt, även på lättaste svårighetsgrad. Var beredd på att dö väääldigt många gånger.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Detta spel med Oculus Rift vore nått för nerverna.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Gråter nästan.

Sån rörande titel, vackert och sant är det. <3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

För er som vill ha mer Anti-Aliasing kan testa att installera SweetFx. Annars så lär de gå att tvinga på mer i AMD/NVIDIA control panel.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

För er som vill ha mer Anti-Aliasing kan testa att installera SweetFx. Annars så lär de gå att tvinga på mer i AMD/NVIDIA control panel.

MSAA går inte att tvinga på, enligt vad jag läst. FXAA genom t.ex SweetFX är ingen höjdare

Att köra med downsampling är förmodligen det bästa alternativet, särskilt som spelet är så lättdrivet.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk

Det enda jag lyckats tweaka i xml-filen är upplösningen på skuggor, lod och foven. Det blir lite snyggare då. Men att kunna öka AA vore mkt trevligt. För övrigt ligger jag på stadiga 120 fps.

Permalänk
Medlem

gott att höra att det flyter på bra med lite äldre kort... nog för att jag inte tvekade att min 7970 skulle klara det i 1080p men bra att vänta sig höga framerates.

bokat detta som födelsedagspresent av tjejen i slutet av månaden

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

MSAA går inte att tvinga på, enligt vad jag läst. FXAA genom t.ex SweetFX är ingen höjdare

Att köra med downsampling är förmodligen det bästa alternativet, särskilt som spelet är så lättdrivet.

Ett alternativ för personer med svagare grafikdelar kan vara SMAA (Subpixel Morphological Anti-Aliasing), då det minskar suddigheten som FXAA kan ge. Det brukar gå att tvinga på genom t.ex. RadeonPro. Vet dock inte riktigt vad det finns för alternativ för nVidia-användare (fungerar RadeonPro för er?).

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer utvecklare nu att vara TVUGNA att börja skriva spel för flera kärnor. att 4 kärnor Jaguar inte är något prestandamonster, särskilt inte enkeltrådat, är ju inte direkt någon nyhet. I slutändan kommer det säkert att gagna spelutvecklingen, men frågan är väl hur mycket spelutvecklare måste hålla tillbaka under den nuvarande konsollgenerationens livstid på grund av vek CPU? Sen sitter väl en rätt stor del av PC-kundbasen på uråldriga och eller tvåkärninga CPU:er som sätter käppar i hjulen för att utveckla flertrådat till PC redan nu?

Permalänk
Skrivet av Bazooka91:

Ett alternativ för personer med svagare grafikdelar kan vara SMAA (Subpixel Morphological Anti-Aliasing), då det minskar suddigheten som FXAA kan ge. Det brukar gå att tvinga på genom t.ex. RadeonPro. Vet dock inte riktigt vad det finns för alternativ för nVidia-användare (fungerar RadeonPro för er?).

Brukar alltid använda SMAA när det går, faktiskt. Det är en rätt smart grafiklösning. Det vanligaste är som sagt SweetFX, eller separat genom Inject SMAA.
Hade också RadeonPro tidigare med mitt gamla 7970, grymt program.

Fast när upplösningen ökas så blir behovet av AA också mindre, så nu på 1440p blir det för min del oftast 2X.

Såhär rangordnar jag olika AA-lösningar:

1. Supersampling/Downsampling

2. MSAA

3. SMAA

4. CSAA/TXAA

5. FXAA

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Förhoppningsvis kommer utvecklare nu att vara TVUGNA att börja skriva spel för flera kärnor. att 4 kärnor Jaguar inte är något prestandamonster, särskilt inte enkeltrådat, är ju inte direkt någon nyhet. I slutändan kommer det säkert att gagna spelutvecklingen, men frågan är väl hur mycket spelutvecklare måste hålla tillbaka under den nuvarande konsollgenerationens livstid på grund av vek CPU? Sen sitter väl en rätt stor del av PC-kundbasen på uråldriga och eller tvåkärninga CPU:er som sätter käppar i hjulen för att utveckla flertrådat till PC redan nu?

Problemet är bara att programmering för flera kärnor är extremt svårt - förmodligen det svåraste man kan göra inom typisk mjukvaruutveckling. Det blir en salig röra av olika "deadlock"-problem och komplexitet. AMDs strategi för sina CPU-arkitekturer var tyvärr lite av "vi hoppas att fler kärnor är framtiden", vilket inte har visat sig stämma. Detta gäller alltså både konsolernas Jaguarprocessorer, samt även Bulldozer/Piledriver.

Intel har vunnit oerhört mycket genom sin satsning på hög enkeltrådad IPC. Våra i5or och i7or sopar mattan med motståndet, helt enkelt.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Förhoppningsvis kommer utvecklare nu att vara TVUGNA att börja skriva spel för flera kärnor. att 4 kärnor Jaguar inte är något prestandamonster, särskilt inte enkeltrådat, är ju inte direkt någon nyhet. I slutändan kommer det säkert att gagna spelutvecklingen, men frågan är väl hur mycket spelutvecklare måste hålla tillbaka under den nuvarande konsollgenerationens livstid på grund av vek CPU? Sen sitter väl en rätt stor del av PC-kundbasen på uråldriga och eller tvåkärninga CPU:er som sätter käppar i hjulen för att utveckla flertrådat till PC redan nu?

Fast nja, 2core CPUer har inte varit standard i något liknade en gaming dator sen 775 tiden och redan då var de flesta AMD CPUer med 4 kärnor. Ersättaren 1156 kom för lite mer än 5 år sen så tror faktiskt det är rätt få gamers som fortfarande sitter på dualcore 775 system eller i3or.

Permalänk
Medlem

Orginalartikeln är uppdaterad med att konsolversionerna inte kör HDAO.
När jag körde mitt HD7770 så kunde man få acceptabla framerates i 1680*1050 om man skippade ambient occlusion och motion blur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att Konsol spel flyter bättre på pc är en no brainer... alla dessa jämförelser med dom nya generationens spel är löjligt
http://i.imgur.com/ueuapla.png

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk

Finns det något spel som inte rullar bäst på pc då...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Jadu. De som väljer att spela dagens spel på konsoler, får helt enkelt skylla sig själva. Åter igen visar det att datorer klarar trycket bättre än vanliga konsoler. Alien: Isolation flyter på som smör i en stekpanna på min dator, och den är flera år gammal, medan det laggar till lite då och då på konsoler som har bättre hårdvara än vad min dator har, förutom grafikkortet.

Ne. Konsolälskare får som sagt skylla sig själva. Datorer kan använda TVn som en datorskärm också, men det fattar inte väldigt många konsolälskare -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Mer ögongodis för oss förträffliga PC-spelare är möjligt:

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=3246121...

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Riktigt snyggt spel. Det enda jag saknar är bra AA, då den inbyggda är totalkass. Verkar inte finnas någon bra lösning ännu?
Gillar spelet också, älskar stämningen och ljudet, känns verkligen som Alien. Dock tycker jag själva xenomorphen är lite väl mycket "godzilla" bam bam här kommer jag, och för lite smyg som en katt

Någon som har GTX 970/980 och testat DSR? Eftersom spelet har så hög framerate på PC borde det gå ok med DSR också.

Permalänk
Medlem

Det är väl i alla fall bra att de tvingas optimera spelen för många trådar. Men att fast konsolerna har 8 processorkärnor ska flaska så är ju lite konstigt. Måste vara en svag skit till prolle där i.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Någon som har GTX 970/980 och testat DSR? Eftersom spelet har så hög framerate på PC borde det gå ok med DSR också.

"Downsampling doesn't fix the AA in this game either, I'm using DSR on a 980 to render it at 2.5-4k and it still looks nasty."

https://forums.geforce.com/default/topic/780254/alien-isolati...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Det är väl i alla fall bra att de tvingas optimera spelen för många trådar. Men att fast konsolerna har 8 processorkärnor ska flaska så är ju lite konstigt. Måste vara en svag skit till prolle där i.

Det är 8 st Jaguarkärnor, AMDs motsvarighet till Intel Atom, i 1,6 GHz (1,75 GHz i Xbox One) möjligen med turbo till okänd frekvens. Så det är ju inget prestandamonster direkt.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk

Riktigt besviken på att xbox ONE inte ens klarar stadiga 30fps 100% hela tiden,.. vet att ps4 är något starkare.. men ändå?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Jag är less på den här PC vs. konsolkriget. Kan inte någon vänlig själ bygga en PC värd 3500 kr med tillhörande tbord + mus + os och kolla hur bra det spelas på PCn?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LPG:

Det är väl i alla fall bra att de tvingas optimera spelen för många trådar. Men att fast konsolerna har 8 processorkärnor ska flaska så är ju lite konstigt. Måste vara en svag skit till prolle där i.

Inte för att flyttalskapacitet är ett speciellt bra mått på hur bra en CPU är i spel så är det i alla fall något som går relativt bra att jämför mellan olika CPU-arkitekturer och CPU-modeller.

Jaguar kan utföra upp till 8 flyttalsoperationer per klockcykel, så det är 8 * 1.6-1.75 ~ 13 GFLOPS per CPU-kärna. Spel kan använda upp till 6 kärnor i PS4/XBO, två är reserverade för OSet, så totalt ca 80 GFLOPS.

En Haswell Core i3-i7 kan utföra 16 flyttalsoperationer per cykel, så en i3 på 3GHz utför ca 50 GFLOPS per CPU-kärna och totalt ca 100 GFLOPS, d.v.s den långsammaste i3-modellen för desktop är ungefär lika snabb på 2 CPU-kärnor som dagens konsoler är över de 6 kärnor spel kan använda. Nu är det 4 trådar i en i3, men ur ett programmeringsperspektiv är det betydligt lättare att skriva program för 2 fysiska kärnor + HT (totalt 4 trådar) än att göra det för 4 fysiska kärnor (orsaken har att göra med hur CPU-cache systemet fungerar när flera kärnor skriver till samma minnesadresser).

Faktum är att Xbox360 och än mer PS3 har högre flyttalskapacitet jämfört med dagens generation, men där ser man nog ett bra exempel på att FLOPS inte är ett jättebra mått på CPU-prestanda. Dagens konsoler har CPUer med högre heltalskapacitet än förra generation och för flyttal är GPU-delen viktigare, men även för heltal är skillnaden rätt liten mellan denna generation och förra generation + Core i3 är nog fortfarande fortfarande minst lika snabb som 6 Jaguar-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Citat:

När färska skräckpangaren Alien: Isolation synas i sömmarna

Hahaha, älskar dina egenvalda kategorier på spel Emil
Har för mig att Battlefield är en "slagfältspangare" va?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈