Brusar i hörlurarna HELA tiden

Permalänk

Brusar i hörlurarna HELA tiden

Tjena.

Har under en lång period haft problem med mitt brusande ljud i hörlurarna. Tänkte hela tiden att det var moderkortets inbyggda ljudkort som det var fel på, men det visade sig så tidigt som igår (Då jag byggde en helt ny dator, inklusive nytt moderkort samt headset) att brusandet kvarstår.

Notera att bruset är aktivt även när ljudet är nerskruvat till 0.

Vad kan detta bero på?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är brus från förstärkaren, alla förstärkarsteg ger brus och du får fixa en bättre om du vill ha tyst på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och bara för att testa - koppla in lurarna i något annat och hör om det brusar där.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Och bara för att testa - koppla in lurarna i något annat och hör om det brusar där.

Brusar i alla uttag.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är brus från förstärkaren, alla förstärkarsteg ger brus och du får fixa en bättre om du vill ha tyst på det.

Testat, hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Testat, hjälper inte.

Klart det bör hjälpa om du fixar ett bättre förstärkaresteg.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benomeister:

Testat, hjälper inte.

Har du aktiva lurar av nån sort, exakt vad handlar det om för modell på lur och vad driver du dem från ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fixade mitt problem när jag kopplade in volymkontrollen på headsetet och drog ner den till ungefär 60% på dosan.

Permalänk
Medlem

Testa att sänk volymen på lurarna och höj på datorn.
Eller köp nya lurar.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Testa att sänk volymen på lurarna och höj på datorn.
Eller köp nya lurar.

Antar att du inte läste inlägget? Noterade tydligt att jag köpte nytt headset igår.

Permalänk
Medlem

Prova ett annat uttag? Lär ju vara elen som spökar om du uteslutit allt annat.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Du måste ha någonting mellan ljudutgången och hörlurarna som dämpar signalen. Det räcker inte att bara sänka volymen i Windows (mjukvara). Jag hade samma problem innan jag skaffade ett sånt här volymreglage: