Alien: Isolation rullar bäst på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

imponerade att konsolen hänger med så nära ändå vi snacka en maskin för 3500kr vs 10-15000kr pc

Vart får du 10-15000 PC ifrån? Det verkar ju som även klenare datorer klarar detta spelet utan problem, med dubbla fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carolus Rex:

imponerade att konsolen hänger med så nära ändå vi snacka en maskin för 3500kr vs 10-15000kr pc

Snarare en nybyggd dator för 5-6k kr. Självklart så räknande jag med Windows osv. Bara att koppla burken till sin fina tv.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Såg inte nån skillnad när jag kollade på filmen. Dock var det olika saker ibland så gick ju inte jämföra då.

Skrivet av Hardware guy:

Tur att jag inte har en Oculus Rift för då hade funderingar på hur välutrustad man måste vara. Är det John Holmes-klass som krävs eller räcker det med något beskedligare för att uppleva titeln i tre dimensioner?

*Ser alla över 15 sticka o köpa Oculus för att inte få anklagelser om att inte vara välutrustad* ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Mer ögongodis för oss förträffliga PC-spelare är möjligt:

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=3246121...

Skuggorna blir bättre, men reflektionerna blir med största sannolikhet fel. Tror att utvecklarna vill ha matta material och inte högblanka material. Baserar detta på att golvet har väldigt grova detaljer, vilket det inte borde ha om det är polerat högblankt.

Permalänk
Medlem

Allt rullar bäst på pc.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Testat från nvidias kontrolpanel?

Yes, ändringar från kontrollpanelen gav inget resultat.

Permalänk

Varför blev det konsoltråd av det hela? Och på sweclockers? Trodde det mest hängde teknikfreaks här

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Att Konsol spel flyter bättre på pc är en no brainer... alla dessa jämförelser med dom nya generationens spel är löjligt
http://i.imgur.com/ueuapla.png

Hamnade ganska långt ner på listan med mitt GTX460

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Hamnade ganska långt ner på listan med mitt GTX460

Skickades från m.sweclockers.com

Såg att ett 6990 bara fick 200 poäng mer än ett 6950. Vad är det för lista egentligen?

edit: och mitt 670 mer än ett 690.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Såg att ett 6990 bara fick 200 poäng mer än ett 6950. Vad är det för lista egentligen?

edit: och mitt 670 mer än ett 690.

Det är en lista som baseras på resultat från väldigt många olika användare. Det ger ett genomsnitt av hur bra grafikkorten är på hushållen så att säga. Att vissa kort får bättre betyg än andra som borde vara bättre har att göra med hur många användare som verkar ha dåliga processorer etc som flaskhalsar. Med andra ord har väldigt många kastat bort sina pengar då dom köpt ett GPU som är hur dyrt som helst men snålat med resten vilket lett till sämre prestanda än med ett billigare kort.

Permalänk
Medlem

Ni får inte glömma att man kan tweaka PC-inställningarna REJÄLT genom .xml filen för att få superb bildkvalité

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=3246121...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

För er som har ljudkortet Asus Essence.
Testa dessa inställningar B)

Dold text

Mixerinställningarna är en smaksak, men låter fint i mina bayerdynamic DT990
Och självklart ha "headphones" aktiverat i spelet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Det är väl självklart?

Inte med dagens dåliga portar

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Finns det någon Nvidia Inspector kod som fungerar eller något? Olika shader-AA metoder verkar inte ge något resultat... jag vet inte hur dom fick spelet att se så bra ut på alla youtube klipp man såg innan... jag tänkte först att det måste bero på youtube compression men nix

Permalänk
Avstängd

Undrar varför dom utvecklat en egen spelmotor?

Okej för några år sedan när spelmotorerna var mindre komplexa.
Men numera är det som avancerade, så det är ett enormt jobb att utveckla en egen motor från grunden.
Sen finns det ju så många kompetenta motorer på marknaden som Source, Unigine, Unity, Unreal Engine, mfl som man kan licensera.

Är det ens lönt i dagens läge med utveckla en egen spelmotor när man gör ett spel?
Speciellt med tanke på att det verkar handla om yet-another-FPS spel.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Finns det någon Nvidia Inspector kod som fungerar eller något? Olika shader-AA metoder verkar inte ge något resultat... jag vet inte hur dom fick spelet att se så bra ut på alla youtube klipp man såg innan... jag tänkte först att det måste bero på youtube compression men nix

Jag tror att youtubefilmerna är från konsollerna.
Och jag har också letat häcken av mig efter en AA-fix...

Permalänk
Medlem

Ursäkta off-topic men är det någon som sett snubben som tittar fram bakom dörröppningen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det märkliga är ändå att denna konsolgeneration är den första där Pc:n redan är mycket kraftfullare än hårdvaran som finns i dessa nya maskiner, och trots det så har släppet av dessa konsoler slagit många tidigare försäljningsrekord.

Det kan ha att göra med att den stora massan inte är intresserad av höga benchmark poäng, eller att ha 120 fps i UHD. Så detta med att konsoler helt och hållet skulle hålla tillbaka spelutvecklingen tror jag inte direkt på, finns det inte statistik från Steam som visar att väldigt många sitter kvar på 2-kärniga riggar?

Titta med på vilka spel som är populärast på Pc världen runt, League of Legends, CS, Heartstone, DOTA2, Smite, starcraft ,Minecraft, lägg även till alla indiespel som det finns oändligt av. M.a.o. spel som inte är så där jätte grafikkrävande.

Så är det något som håller "tillbaka" spelutvecklingen så är det väl Pc:n själv som gör det för alla sitter inte på 12.000kr riggar och uppåt à la sweclockers-standard. Vilket inte behövs för att spela något av ovanstående spel.

Permalänk
Medlem

Jag blev riktigt chockad när dom förvalda inställningarna var på high och ultra. Jag skrattade åt min 4 år gamla dator och sa "du kommer aldrig klara av det". Men jag startade ändå "bara för att" och blev helt chockad över att spelet låg på runt 40fps med dom inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Det märkliga är ändå att denna konsolgeneration är den första där Pc:n redan är mycket kraftfullare än hårdvaran som finns i dessa nya maskiner, och trots det så har släppet av dessa konsoler slagit många tidigare försäljningsrekord.

Hype och okunskap.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Hype och okunskap.

Ja, det är synd att alla inte är lika kloka som the average sweclocker.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Hype och okunskap.

Inte nödvändigtvis.
Alla vill/kan kanske inte ha en stor (oftast) dator inkopplad till TV:n i vardagsrummet. Sen är det mindre trixande med uppdateringar med en konsol (grafikdrivare, operativsystem). Nä, jag kan absolut förstå varför konsoler säljer. Allt handlar inte enbart om att få bästa prestanda hela tiden. Så länge prestanda är tillräcklig (givetvis är detta subjektivt, men låt oss säga ”tillräcklig för de flestas önskemål”) så finns det en marknad för konsoler.

Om Steam Machines kommer loss och blir lika små (ungefär) och enkla att hantera som en konsol så tror jag det kan bli annorlunda.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Ja, det är synd att alla inte är lika kloka som the average sweclocker.

Så där har inte varit någon hype alls kring "next-gen"? Verkligen?...

Skrivet av star-affinity:

Inte nödvändigtvis.
Alla vill/kan kanske inte ha en stor (oftast) dator inkopplad till TV:n i vardagsrummet. Sen är det mindre trixande med uppdateringar med en konsol (grafikdrivare, operativsystem). Nä, jag kan absolut förstå varför konsoler säljer.

Oja, jag förstår också varför konsoler säljer, dom har sin charm och användning.
Däremot är konsolerna som redan sagt hårdvarumässigt utdaterade redan innan dom har lanserats klart.

Att dom säljer får mig inte att sucka, det är snarare mängden kombinerat med hur undermåliga dom egentligen är så tidigt i sin livscykel.
Jag skulle gissa att över 90% av alla dom som köpt/köper Xbone/PS4 faktiskt inte har en aning om hur "dåliga" dom egentligen är, därav okunskap. (que "85,3% av all statistik är påhittad".)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Så där har inte varit någon hype alls kring "next-gen"? Verkligen?...

Vad specifikt menar du med "hype"? Att Sony och Microsoft gått in hårt med att främja sina produkter är väl en självklarhet.

Vad det har att göra med det jag skrev först förstår jag inte riktigt. Om du tror att folk runt om i världen enbart köper konsoler baserat på okunskap och hype så är det ju du själv som är okunnig.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;14932452]Resultat var att 70-80% av alla applikationer de tittade på använder endast 1 CPU-kärna, av alla applikationer de tittade på var det en enda som överhuvudtaget använder 4-kärnor men då handlade om ca 30% utnyttjande av kärna 3 och 4 så det skulle ha räckt med 3 CPU-kärnor (var kamera applikationen och bildbehandling är rätt lätt att köra på många CPU-kärnor).[/QUOTE]
Vilket du egentligen fortfarande också ser i PC sektorn. I ett modernt PC spel hittar du ofta:

  • En tråd som kommunicerar med grafik kortet, belastningen här varierar, men är ibland stor (majoriteten av en kärna).

  • En "main" tråd för spelet som ofta kan ligga nära maximum av en kärnas kapacitet

  • En sekundär tråd som är mindre belastad (mellan 20-80% vad jag observerat).

Därefter brukar man hitta några diverse andra trådar - två för nätverks om det är ett MP spel, några trådar som hanterar disk IO (för load-on-demand content, vanligt i MMO spel), och slutligen en tråd för ljud. Men dessa brukar bara ligga på enstaka procent enheter. Stödjer spelet PHYSX brukar det finnas några för det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Ni får inte glömma att man kan tweaka PC-inställningarna REJÄLT genom .xml filen för att få superb bildkvalité

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=3246121...

tackar
det blir till att lägga in allt
fan jag har ju över 120fps utan SLI aktiverat så lite mer godis kan man lägga till.

jag tror dom får döpa om PS4 och Xbox One till Previous Gen istället

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whimsy191:

Så detta med att konsoler helt och hållet skulle hålla tillbaka spelutvecklingen tror jag inte direkt på, finns det inte statistik från Steam som visar att väldigt många sitter kvar på 2-kärniga riggar?

Titta med på vilka spel som är populärast på Pc världen runt, League of Legends, CS, Heartstone, DOTA2, Smite, starcraft ,Minecraft, lägg även till alla indiespel som det finns oändligt av. M.a.o. spel som inte är så där jätte grafikkrävande.

Så är det något som håller "tillbaka" spelutvecklingen så är det väl Pc:n själv som gör det för alla sitter inte på 12.000kr riggar och uppåt à la sweclockers-standard. Vilket inte behövs för att spela något av ovanstående spel.

Du har missat det viktiga: Det som håller tillbaka spelutvecklingen är att de inte enbart fokuserar på PC, inte vilken prestanda folk i allmänhet har.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Inte nödvändigtvis.
Sen är det mindre trixande med uppdateringar med en konsol (grafikdrivare, operativsystem).

Jag spelar sparsamt på PS3, varje gång blir det 5-10 minuters startsträcka pga systemuppdatering.
På PC får jag också uppdatera spelen ibland, men då har det ofta hänt något kul i spelet som jag får en vinst av. PS3an uppdateras utan att jag märker någon skillnad före och efter, men uppdateringen måste göras för att kunna spela :/

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Äntligen får vi, PC-spelare, det erkännande, den cred vi förtjänar, de spel vi förtjänar.
Och smutsiga konsollfreaks får vackert krypa till korset, erkänna sina dåliga investeringar, och hylla oss för de gudar vi är.

RÄTTVISA BRÖDER!! rättvisa...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Blev sjukt förvånad när jag startade spelet och allt flyter på bra på ultra, har datorn i sign. Sjukt bra optimerat!

Skickades från m.sweclockers.com