PC-marknaden på uppgång i Europa och USA

Permalänk
Inaktiv

Jag har svårt att se varför ökningen sker just nu när windows 10 är på hörnet. Även om det borde vara enkelt att uppgradera, så brukar märkestillverkare inte ha hög prioritet på att uppgradera sina drivrutiner, så att köpa en märkes dator med windows 8 idag, kan resultera i en buggig windows 10 maskin när man uppdaterar.
-Jag själv väntar t.ex på driver för en cdbrännare till windows 95, som jag har gjort sedan denna windows kom, men min förhoppning är att den snart ska komma.

Jag tillhör också skaran som inte bygger mina egna persondatorer då det är alldeles för teknisk komplicerat för mig och jag känner att jag ej har tid att sätta mig in i allt. Däremot så köper jag självklart lösa datorkomponenter och monterar ihop dem, då ingen märkesdator är konfigurerad som jag vill ha den.

Påstående att hemmamonterade persondatorer skulle öka, så tror jag att behovet först måste öka. Nu när datorutvecklingen har stagnerat så kan den största andelen få samma skitdator i Elkedjorna som de skulle ha fått om de hade monterat själv.

Utvecklingen går emot att allt fler använder persondatorer till allt mer saker, detta leder till att om man ser på den totala marknaden så kan man tycka att datoranvändarna blir allt mer inkompetenta och bara använder datorn till surf, betala räkningar etc.
Men antalet professionella datoranvändare, (användare som lever på att arbeta inom datorteknik) ökar också, vilket innebär att det finns en marknad för oss. Så jag tror att antalet datorkomponenter riktade emot lite mer professionella användare också kommer ökas i antal, men procentuellt sett av antalet datoranvändare kommer vi såklart att minskas.

Dessutom är ej professionella användare bra för utvecklingen. Man kan t.ex. säga mycket negativt om Gamers, men utan gamers så hade nog datorutvecklingen inte varit där den är idag. Och nu syftar jag ända tillbaka till 70/80talet, där föräldrarna köpte dator till barnen för att de skulle kunna göra "skolarbete" på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag har svårt att se varför ökningen sker just nu när windows 10 är på hörnet. Även om det borde vara enkelt att uppgradera, så brukar märkestillverkare inte ha hög prioritet på att uppgradera sina drivrutiner, så att köpa en märkes dator med windows 8 idag, kan resultera i en buggig windows 10 maskin när man uppdaterar.
-Jag själv väntar t.ex på driver för en cdbrännare till windows 95, som jag har gjort sedan denna windows kom, men min förhoppning är att den snart ska komma.

Jag tillhör också skaran som inte bygger mina egna persondatorer då det är alldeles för teknisk komplicerat för mig och jag känner att jag ej har tid att sätta mig in i allt. Däremot så köper jag självklart lösa datorkomponenter och monterar ihop dem, då ingen märkesdator är konfigurerad som jag vill ha den.

Påstående att hemmamonterade persondatorer skulle öka, så tror jag att behovet först måste öka. Nu när datorutvecklingen har stagnerat så kan den största andelen få samma skitdator i Elkedjorna som de skulle ha fått om de hade monterat själv.

Utvecklingen går emot att allt fler använder persondatorer till allt mer saker, detta leder till att om man ser på den totala marknaden så kan man tycka att datoranvändarna blir allt mer inkompetenta och bara använder datorn till surf, betala räkningar etc.
Men antalet professionella datoranvändare, (användare som lever på att arbeta inom datorteknik) ökar också, vilket innebär att det finns en marknad för oss. Så jag tror att antalet datorkomponenter riktade emot lite mer professionella användare också kommer ökas i antal, men procentuellt sett av antalet datoranvändare kommer vi såklart att minskas.

Dessutom är ej professionella användare bra för utvecklingen. Man kan t.ex. säga mycket negativt om Gamers, men utan gamers så hade nog datorutvecklingen inte varit där den är idag. Och nu syftar jag ända tillbaka till 70/80talet, där föräldrarna köpte dator till barnen för att de skulle kunna göra "skolarbete" på den.

"Windows 10 will be available in late 2015", inte direkt runt hörnet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

När min mor behövde skaffa en ny dator så var jag helt säker på att det blev billigare och bättre att köpa en pc i delar. Men nej... hur man än valde o göra så blev en Dell-dator det bästa valet.

Beror helt på vilka datorer man jämför... speldatorer och andra prestandadatorer absolut. Men inte en vanlig "kontorsdator".

Tänk på att OS-licensen bara den ligger på runt 1000 kr ifall man ska ha original OS.

Jag köpte windows 8 pro för något år sedan via en sida, minns inte namnet. Då pröjsade jag 50 spänn och nyckeln funkar fortfarande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är inget du behöver tro längre. Jag kollade på en Burk från Elgiganten som där kostade 12350:-
Sedan plockade jag ihop en identisk maskin för 3500:- D_D

Det lät som en klart större prisskillnad än jag kunnat tänka mig, trots att jag vet att det är klart billigare att bygga själv. Vad var det för dator du kollade på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Man får ändå alltid mer för pengarna på något annat ställe än Elgiganten och speldatorer eller datordelar ska man ju inte ens fundera på att köpa där.

Jag gick dit 2010 för att köpa en stationär "speldator", då var jag den genomsnittlige Svenssonen som inte kunde ett skit om datorer förutom att mera RAM är bra och högre GHz gör susen.
Jag frågade en expedit vilken dator jag skulle köpa för spel med 6000kr som maxbudget och det blev en HP Pavilion med GT 210 och AMD Athlon II X2 220...

Snacka om att jag blev besviken och köpte en äkta speldator redan nästa år efter att ha besökt - Sweclockers
Känns bra att nu efteråt med massor kunskap i bagaget ha räddat tiotals bekanta från mardrömmen Elgiganten, Mediamarkt och allt vad det heter...

OnT: Som tidigare nämnt är det riktigt trevligt att Lenovo och Asus går uppåt, en konkurs eller ordentlig nergång för HP skulle jag dock gärna sett också.

Fortfarande... Prestandan gick i andrahand när det kom till Rajats exempel. Och jag själv kan tänka mig att gå till Elgigaten i stan om jag söker en hyfsat billig laptop (Datorbutikerna här i stan tar enorma ockerpriser). Då letar man självfallet inte efter något man ska spela på utan t.ex. använda när jag studerar. Då går vikt, Batteritid och upplösning före ren prestanda.

Skrivet av Söderbäck:

Jag har liksom Rajat köpt datorer på elgiganten. Bästa jag kunde få för pengen och ändamålet i mitt fall iaf. Men jag visste ju också vad jag var ute efter.
Vet man inte det så är elgiganten och liknande inte sällan en dålig affär. Trist (och inte helt otippat) att du fick så dålig vägledning där.

Exakt. Då blir det oftast att man går in... Frågar specifikt och slipper allt skitsnack om hur Minnet är det som driver GPUn etc. Prismässigt så är Elgiganten oftast ganska billiga.. Om du nu inte vill köpa deras färdiga skräp till stationära eller kablar.

Skrivet av '[Molotov:

;14927858']Nej men det är just det elgiganten datorer duger till

Och det är exakt vad personen frågade efter. Billig laptop. Alltså fungerar Elgiganten om man vet vad man letar efter.

Skrivet av Lordsqueak:

Mjae.. Mitt intryck av typiska gamers/user med lite mera koll som inte köper Dell på elgiganten, är att man väljer en färdigbyggd burk i sin lokala datorbutik. Och då blir det ju ett hopplock av diverse komponenter. Så det är ju inte bara fantasterna som som bygger burkar som köper komponenterna.

Personligen känner jag att om man inte räknar med moderkort, så blir ju dessa undersökningar felvisande.

När man är uppe i Piteå hos föräldrarna och bestämmer sig för att slinka in på datorfixarna för att man behöver köpa något så är det inte allt för sällan det kommer in äldre folk och beställer datorer. Gummor och äldre män helt enkelt. Vilket borde betyda att även den mindre kunniga generationen faktiskt överger märkesdatorträsket och låter iallafall kunnigt folk plocka ihop datorer åt dem.

Skrivet av Mocka:

Tror fortfarande att om man själv bygger en stationär med exakt samma specs som en märktesdator från Elgiganten så blir det billigare.

Långt ifrån alltid. Stationära visst men knappast laptops. Vill man ha en billig laptop för säg budgeten 2000-3500:- för enbart word, internet och räkningar så fungerar Elgiganten bra. Detta kan du inte plocka ihop direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

PC kommer snart dö ut alla kommer ha paddor (samma prestanda ju)

Ungefär nivån jag hört ute ibland....

Och enligt Microsoft år ju pekplattor det alla ska ha, framför allt om man tittar på deras skräp till OS...så du kan nog ha hört rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Jag har svårt att se varför ökningen sker just nu när windows 10 är på hörnet. Även om det borde vara enkelt att uppgradera, så brukar märkestillverkare inte ha hög prioritet på att uppgradera sina drivrutiner, så att köpa en märkes dator med windows 8 idag, kan resultera i en buggig windows 10 maskin när man uppdaterar.
-Jag själv väntar t.ex på driver för en cdbrännare till windows 95, som jag har gjort sedan denna windows kom, men min förhoppning är att den snart ska komma.

Jag tillhör också skaran som inte bygger mina egna persondatorer då det är alldeles för teknisk komplicerat för mig och jag känner att jag ej har tid att sätta mig in i allt. Däremot så köper jag självklart lösa datorkomponenter och monterar ihop dem, då ingen märkesdator är konfigurerad som jag vill ha den.

Påstående att hemmamonterade persondatorer skulle öka, så tror jag att behovet först måste öka. Nu när datorutvecklingen har stagnerat så kan den största andelen få samma skitdator i Elkedjorna som de skulle ha fått om de hade monterat själv.

Utvecklingen går emot att allt fler använder persondatorer till allt mer saker, detta leder till att om man ser på den totala marknaden så kan man tycka att datoranvändarna blir allt mer inkompetenta och bara använder datorn till surf, betala räkningar etc.
Men antalet professionella datoranvändare, (användare som lever på att arbeta inom datorteknik) ökar också, vilket innebär att det finns en marknad för oss. Så jag tror att antalet datorkomponenter riktade emot lite mer professionella användare också kommer ökas i antal, men procentuellt sett av antalet datoranvändare kommer vi såklart att minskas.

Dessutom är ej professionella användare bra för utvecklingen. Man kan t.ex. säga mycket negativt om Gamers, men utan gamers så hade nog datorutvecklingen inte varit där den är idag. Och nu syftar jag ända tillbaka till 70/80talet, där föräldrarna köpte dator till barnen för att de skulle kunna göra "skolarbete" på den.

Du har helt rätt, det finns inga belägg för att Windows 10 ska floppa mindre än sin föregångare. Flera tillverkare har sagt att just Windows 10 tas emot med svalt intresse och jag förstår varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag köpte windows 8 pro för något år sedan via en sida, minns inte namnet. Då pröjsade jag 50 spänn och nyckeln funkar fortfarande.

Det finns ju sätt att få Windows billigt, typ (fejk)studentkonto, uppgradering med rabatt (win8 kostade väl typ nån hundring då), köpa begagnad licens. Jag själv har plockat på mig nycklar i "grovsopen", såväl xp pro som Vista som win 7.

Men överlag är det nog så att os-kostnaden är rätt stor om man ska bygga en budget-windows-pc, en annonsdator från elgiganten kan säkert anses både billig och tillräcklig. Det värsta är väl trial-och bloatware som skickas med.

Kul att marknaden ökar hur som helst, plattor i all ära men för det mesta är en stationär dator effektivare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Segas:

Och enligt Microsoft år ju pekplattor det alla ska ha, framför allt om man tittar på deras skräp till OS...så du kan nog ha hört rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skräp till OS?
Nu håller jag inte med, W8.1 W10 funkar helt solklart med våra Surface Pro 3.

Jag sa att ERSÄTTA stationär dator för oss.

Har inget negativt om windows atm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Skräp till OS?
Nu håller jag inte med, W8.1 W10 funkar helt solklart med våra Surface Pro 3.

Jag sa att ERSÄTTA stationär dator för oss.

Har inget negativt om windows atm.

När ett OS är framtaget med surfplattor/pekskärmar i åtanke - även för desktop användare - då får man tycka så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Segas:

När ett OS är framtaget med surfplattor/pekskärmar i åtanke - även för desktop användare - då får man tycka så.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det finns ju program som tar bort allt så att det blir vanligt igen så jag orkar inte ens bry mig om sånt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Ja det finns ju program som tar bort allt så att det blir vanligt igen så jag orkar inte ens bry mig om sånt.

Absolut, det har jag hört talas om, men man får ju ändå ha olika åsikter, eller hur?

Har du några goda tips på applikationer som kanske kan få Windows 8.1 att efterlikna Windows 7 i utseende och känsla?