Permalänk
Medlem

Ebook readers råd

Hejsan!
Jag har ett litet dilemma, jag har vad som känns som ett halvt ton pdf:er på min laptop och när jag försöker läsa dom så är jag en sådan person som blir lätt distraherad av små saker vilket avbryter mitt läs "flow" om man ska kalla det.

Så jag har funderat på att skaffa en ebook reader (tänk Kindle) som har en bra support för pdf:er och ja, jag har en iPad men den använder jag inte lika mycket längre eftersom jag inte har ett större behov av den men också för att morsan använder den mer än vad jag gör just nu.

Så jag undrar om ni skulle kunna tipsa mig om någon bra ebook reader, för det här är lite av en främmande mark för min del.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Annars så finns alternativet med Moon+ Reader för dator och android-enheter med funktioner som TTS. För e-böcker på datorn finns också ICE Book Reader med oändligt med funktioner..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Hej
Jag har själv ägt tre olika e-bok-läsare, Asus eee-note, en tysk no-name läsare, och kobo aura hd. Har även testat någon annan modell.

Asus eee-note är en bra enhet, men inte fulländad. Min gick dock sönder och den säljs inte längre, så det är ingen idé att gå in vidare på den.

Rekommenderar att inte köpa en billig enhet, som en omdöpt no-name enhet lik de som säljs på Cd-on och Netonnet, upplever att de inte håller måttet med usla skärmar.

Kobo Aura hd är den klart bästa enligt mitt tycke.
Den har skarp och tydlig skärm med hög upplösning med variabel ljusstyrka från sidorna. Den är kompatibel med många format, dock inte mobi. Pdf och epub är dock de enda format jag utnyttjar och dessa klarar den bra.

Epub fungerar galant, snabb inläsning av sidor och har flera olika inställningar för typsnitt och storlek.
Det är en fröjd att läsa böcker med Aura hd och jag föredrar att läsa skönlitteratur på denna enhet över tryckt dito, det enda jag kan klaga på är att det kan bli tröttsamt för lillfingret om du läser under en lång period med ena handen och vilar enheten på lillfingret.

Pdf klarar aura hd, men något långsammare än epub. Den klarar att visa större sidor utan att kräva förstoring på grund av skärmupplösningen, men det blir liten text så man förstorar ändå. Har bland annat läst inscannade matematik och programmeringsböcker som pdf och det fungerar bra, men inte samma känsla som en tryckt bok. Den klarar även att visa högupplösta bilder, dock i svartvitt och ganska långsamma laddningstider.

Nämnvärt är kindle, de har paperwhite som är en ganska bra enhet, men enligt mig inte lika bra som kobos Aura hd.
Snart lanserar Amazon sin nya enhet Kindle Voyage, som ser ut att bli riktigt bra. Den kommer ha en högre upplösning men något mindre storlek, 6" mot 6.8" på aura hd. Jag upplever det är en smakfråga vilken av Aura hd och Kindle Voyage som är det bästa valet, och rekommenderar dig att kolla på dessa enheter främst.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag har en kindle paperwhite och kan säga att den är för liten för att man ska kunna läsa pdf på ett behagligt sätt, pdf brukar vara anpassade för A4 formatet.

Men om pdf filerna du vill läsa nästan bara består av text kan de såklart konverteras till något annat smidigare format och läsas som en vanlig bok, i så fall är paperwhite mycket bra (men jag har inte testat några andra e-bok läsare så de kan vara bättre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwth:

Kobo Aura hd är den klart bästa enligt mitt tycke.

Värt att notera är att Kobo precis lanserat en ny läsplatta, Kobo Aura H20, som är väldigt lik Aura HD men förbättrad på flera punkter: bättre skärm, chassi (subjektivt, men de flesta som känt på den verkar tycka att den är bättre), front-ljus samt att den är vattentålig. Jag har själv förbokat en sån hos Cyberphoto, men leveransdatum är än så länge okänt (har dock börjat levereras i andra delar av världen).

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! ska hålla ett extra öga på Kobo Aura HD och Kobo Aura H20!

Permalänk
Medlem

själv alternerat jag mellan Kindle (som det GÅR att stoppa in PDF'er i, med lite meckande) och Aldiko för det där filerna som bara vägrar öppnas på ett vettigt sätt. hysteriskt meckig app men den kan iaf öppna allt!

Edit: kör dessa på en Nexus 7 gen 1, funkar riktigt bra!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Annars så finns alternativet med Moon+ Reader för dator och android-enheter med funktioner som TTS. För e-böcker på datorn finns också ICE Book Reader med oändligt med funktioner..

Problemet med datorer är ju skärmarna tycker jag iaf, dom är så lågupplösta (låg PPI). Nu finns ju 4K men det kan fortfarande ha barnsjukdomar, sammt att dom är ganska så dyra fortfarande.

Permalänk
Medlem

PDF fungerar ofta inte så bra på de normala eboksläsarna. Formatering och zoomning är ofta sisådär implementerat och skärmarna är lite små. Det finns 10 tums eboksläsare och då är det ok, men inte så mycket mer. Jag skulle ärligt talat rekommendera en ipad eller andriod platta till PDF läsning, visst skrämen är inte alls like skön att läsa på men jag tror ändå att det är bättre för PDFer

Permalänk
Medlem

Pdf i Kindle fungerar bra, men zoomningen är ganska okänslig. Det är bara att kopiera ned pdf-filen till Kindle och läsa.

Permalänk
Medlem

Det är synd att Sonys digital paper är så dyr:
https://pro.sony.com/bbsc/ssr/show-digitalpaper/resource.solu...
Hade själv velat haft något liknande.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Värt att notera är att Kobo precis lanserat en ny läsplatta, Kobo Aura H20, som är väldigt lik Aura HD men förbättrad på flera punkter: bättre skärm, chassi (subjektivt, men de flesta som känt på den verkar tycka att den är bättre), front-ljus samt att den är vattentålig. Jag har själv förbokat en sån hos Cyberphoto, men leveransdatum är än så länge okänt (har dock börjat levereras i andra delar av världen).

Hur är det med "Kobo Aura"? Vad jag förstått är den nyare än "Kobo Aura HD". Aningen mindre, och har funktion för att zooma som vanliga surfplattor genom att dra 2 fingrar isär på skärmen.

Redigering: Kan nämna att jag köpte själv en "Kobo Aura HD" i sommras som jag är extremt nöjd med, enda negativa med den är att zoomning i PDF:er är väldigt omständigt, och ibland när man läst långt in på natten så önskar man att den varit lite mindre och lite lättare. Fast den är fortfarande lättare än en genomsnittlig bok, så det är väl ett ganska litet klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Värt att notera är att Kobo precis lanserat en ny läsplatta, Kobo Aura H20, som är väldigt lik Aura HD men förbättrad på flera punkter: bättre skärm, chassi (subjektivt, men de flesta som känt på den verkar tycka att den är bättre), front-ljus samt att den är vattentålig. Jag har själv förbokat en sån hos Cyberphoto, men leveransdatum är än så länge okänt (har dock börjat levereras i andra delar av världen).

Nu ser jag att den har kommit in i lager, har du fått din än? Jag funderar själv på att skaffa en. Vad tycker du om den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz