Permalänk
Medlem

Scythe 'Lime Slicer' Gentle Typhoon

Tjena,

Det är så att jag började på mitt vattenbygge för någon vecka sedan och tänkte då självklart skapa ett galleri här på Sweclockers för att visa mitt slutresultat med bland annat lite moddning av mitt Fractal Design Define XL R2, moddning av fläktar och slutresultatet av mitt första vattenbygge. Dock pga lite hårdvarufel får jag ta och skjuta upp det galleriet, men då tänkte jag att jag bara gör ett litet kort galleri om när jag målade mina fläktar. Mina Scythe Gentle Typhoon 1850RPM.

Enjoy!
Mvh, Crazy

Scythe 'Lime Slicer' Gentle Typhoon

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

fränt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

bra jobbat!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Tackar! Jo de vart en hel del bättre måste jag påstå. Blir absolut inte sista gången jag målar ett par fläktar.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Tänkte måla mina fläktar också när det beger sig till ett nytt bygge.

Skulle du kunna skriva om hur du arbetade? Sandpapprade du fläktbladen först? Körde du med primer? Hur många lager?

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Tänkte måla mina fläktar också när det beger sig till ett nytt bygge.

Skulle du kunna skriva om hur du arbetade? Sandpapprade du fläktbladen först? Körde du med primer? Hur många lager?

Trevligt! Det är riktigt jäkla kul när man sätter ihop slutresultatet sen!

Tänkte faktiskt ta och göra en update där jag beskriver hur jag gjorde, men kan även ta det här

Först och främst så hettade jag upp klistermärket, som sitter på, med en hårfön. Det var det jag hade till hands. Gissar på att även en värmepistol gör jobbet! Då kommer klistermärket av lättare så att du sedan kan förvara det inför ditsättning igen. Jag satte fast mina på en bit plast jag hade till hands.

Nästa steg är att plocka isär så att du separerar bladen från ramen. Denna process är lite olika från fläkt till fläkt, men om du blot osäker så finns det nog alltid någon som har gjorde tidigare på just din fläkt och har lagt upp det på nätet. I mitt fall behövde jag pilla upp en liten spärr som höll fast bladen i ramen. Det tog ett tag att få loss spärren de första gångerna, men man kommer på sitt personliga knep efter ett litet tag. Så länge man har tålamod och tar det lugnt så går det bra tillslut. Man vill helst inte att någon del ska gå sönder

När spärren är av kan du enkelt separera de två delarna från varandra. Därefter kan det riktiga arbetet börja!

Jag gjorde så att införskaffade våtservetter/sminkdukar och gjorde rent fläktarna helt och hållet med. Allt damm och skit skulle bort. Dock så var det rätt så kul angående det med våtservetterna då jag bad sambon köpa några när hon var på affären. Fick dock "... med en frisk doft av bär" och ja... mina fläktar luktade... sådär. Men men, det går bort!

Då mina fläktar inte var så pass blanka lät jag faktiskt bli att slipa de. Kanske lite hyckleri då jag faktiskt har jobbat som lackerare, haha, men jag visste att det inte skulle bli något problem. Är fläktarna blanka av sig så är det nog att rekommendera att slippa ner de först. Kan även rekommendera att införskaffa en så kallad ruggduk/slipduk. Enkelt att använda och fixar ytan utan några större problem!

Sedan gjorde jag mig i ordning för själva målningen. Se till att maskera av med maskeringstejp så att inte färgen hamnar någon annanstans än på det som ska målas. Egentligen hade jag velat hänga upp fläktarna och ramarna från taket med ståltråd. Kommer lättare åt då, men läget hindrade mig så fick bli en kartong. Jag körde ingen primer, jag körde bara med färgen direkt. För mig tog det ett lager på varje sida. Färgen täckte väldigt bra. Det är viktigt att man inte stressar när man sprayar på. Jämna och lugna drag med sprayen. Håll samma tempo över hela fläkten så att det blir jämt. Du vill låta färgen hinna lägga sig på fläkten. Märker du att du har några skrymslen och vrån som inte är färgade, låt fläkten torka och sedan sprayar du på lite lätt där det behövs bara. Annars blir det lätt ritningar - vilket du inte vill ha.

Stressa som sagt inte. Låt målandet hellre ta några dagar än att du ska stressa det på en förmiddag.

Detta är dock som sagt egen erfarenhet som jag delar med mig av Tar man det lugnt så får man ett fint slutresultat!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk

Hur blev ljudnivån högre/samma?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc mini l Nätdel: Corsair CX750 l Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M l Processor: Intel core i5 3570K (4.5GHz @ 1,128Volt) l Minnen: Corsair 16GB Vengeance l Grafikkort: Msi GeForce GTX 670 sli l Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB l SSD: Kingston V300 120GB l Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreazNilsson:

Hur blev ljudnivån högre/samma?

Den är precis samma som förut. Så länge man målar ett jämnt lager och inte slänger de omkring under processen så har man inget att oroa sig för!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk

fan va snyggt! Vad använde du för sleeve till fläktarna?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

fan va snyggt! Vad använde du för sleeve till fläktarna?

Tackar! Jag använde dessa här med tillhörande krympslang. Riktigt schysst kvalité måste jag säga. Lätt att trä på!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Tack för ett sånt utförligt svar.

Ja färgen verkade ha hög kvalité och den såg riktigt snygg ut, även matt vilket jag gillar mer än de blanka färgerna jag har sätt tutorials på.

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Tack för ett sånt utförligt svar.

Ja färgen verkade ha hög kvalité och den såg riktigt snygg ut, även matt vilket jag gillar mer än de blanka färgerna jag har sätt tutorials på.

Inga problem!

Ja, färgen var riktigt grym. Ville inte heller ha någon blank färg.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut faktist ! har flera sådana i min låda, men äh dem syns inte

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

ser riktigt bra ut faktist ! har flera sådana i min låda, men äh dem syns inte

Tackar! Ja men dåså, då är det bara att fixa hem lite färg och styra till de. Att måla de svarta och vita är riktigt snyggt för den som inte vill ha något allt för "flashigt"

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Blev ju skitbra! Ber så hemskt mycket om ursäkt över att fläktarna var så dammiga. Hade så fullt upp så blev inte att man gjorde det innan jag skickade iväg dom. Sjukt bra resultat iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosson:

Blev ju skitbra! Ber så hemskt mycket om ursäkt över att fläktarna var så dammiga. Hade så fullt upp så blev inte att man gjorde det innan jag skickade iväg dom. Sjukt bra resultat iallafall!

Tack så mycket! Lätt värt arbetet.
Hahah, ingen fara! Menade det med en glimt i ögat

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Hur många lager av den gröna färgen körde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Hur många lager av den gröna färgen körde du?

Ett lager per sida räckte bra för mig

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!