Netflix höjer priset för 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Netflix är det bästa som hänt visning av media de senaste åren enligt mig. Extremt mycket smidigare än att piratkopiera. Netflix skulle behöva stiga ett antal hundralappar i pris för att jag skulle ens fundera på att börja piratkopiera igen. Men nu är det smidigare än att piratkopiera, och det är lagligt. Två saker jag föredrar.

Om man är ute efter att få det allra senaste så är Netflix fel tjänst. Det är inte vad deras grej är. Även om de ibland sänder vissa tv-serier avsnitt direkt efter att de visats på tv( Breaking bad sista säsongen, Fargo)

Sen är det ju extremt smidigt att byta region för att komma åt utbudet i andra regioner. Men Sverige har faktiskt bättre utbud än USA på en del saker. Behövs ingen proxy för att byta region.. Byta DNS räcker.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Med tanke på vad jag får för den ringa penning så ska det väldigt mycket till för att jag ska överge Netflix.

Eller så ska det komma en annan våldsamt frikostig aktör på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Har man barn är det guldvärt!, för 79kr i månaden eller 89kr (beroende på hur länge man har haft netflix) så är det otroligt bra.

Ja det kan jag förstå.

Skrivet av Marinlik:

Netflix är det bästa som hänt visning av media de senaste åren enligt mig. Extremt mycket smidigare än att piratkopiera. Netflix skulle behöva stiga ett antal hundralappar i pris för att jag skulle ens fundera på att börja piratkopiera igen. Men nu är det smidigare än att piratkopiera, och det är lagligt. Två saker jag föredrar.

Om man är ute efter att få det allra senaste så är Netflix fel tjänst. Det är inte vad deras grej är. Även om de ibland sänder vissa tv-serier avsnitt direkt efter att de visats på tv( Breaking bad sista säsongen, Fargo)

Sen är det ju extremt smidigt att byta region för att komma åt utbudet i andra regioner. Men Sverige har faktiskt bättre utbud än USA på en del saker. Behövs ingen proxy för att byta region.. Byta DNS räcker.

När jag väljer att följa en serie så vill jag inte behöva vänta ett år på netflix, därav går det bort direkt. Att vänta ett år känns inte aktuellt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Netflix är det bästa som hänt visning av media de senaste åren enligt mig. Extremt mycket smidigare än att piratkopiera. Netflix skulle behöva stiga ett antal hundralappar i pris för att jag skulle ens fundera på att börja piratkopiera igen. Men nu är det smidigare än att piratkopiera, och det är lagligt. Två saker jag föredrar.

Om man är ute efter att få det allra senaste så är Netflix fel tjänst. Det är inte vad deras grej är. Även om de ibland sänder vissa tv-serier avsnitt direkt efter att de visats på tv( Breaking bad sista säsongen, Fargo)

Sen är det ju extremt smidigt att byta region för att komma åt utbudet i andra regioner. Men Sverige har faktiskt bättre utbud än USA på en del saker. Behövs ingen proxy för att byta region.. Byta DNS räcker.

Hänger inte direkt ihop där.
Netflix är inget som kan dra ner på folk som piratkopierar, dom vill ha allt nytt direkt och inte senare.

Permalänk
Avstängd

Dumt. Bör det inte bli billigare när infrastrukturen byggs ut, fler kameror får stöd för UHD, fler produktionsverktyg, och det blir större och större?
Priserna borde väl snarare gå ner?

Helt sjukt att dom 2014 har en betaltjänst (den billigaste) utan HD.

Så när 8K kommer så ska dom höja priset igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hänger inte direkt ihop där.
Netflix är inget som kan dra ner på folk som piratkopierar, dom vill ha allt nytt direkt och inte senare.

Jo det hänger ihop. För det finns mängder av tv-serier av filmer på Netflix som man kan vilja se, som inte släptes de senaste året. Jag tycker att det är en fantastisk tjänst för att kunna kolla filmer och tv-serier jag missat utan att behöva piratkopiera dem. Piratkopiering är inte bara att ladda ner det senaste. När du går in på piratebay och laddar ner första säsongen av breaking bad så är även det piratkopiering.

Itunes är bättre för det senaste. Det har helt dödat mitt piratkopierande av film då all film finns där direkt när det släpps på blu ray. Går ofta att hyra filmen för $5.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Hänger inte direkt ihop där.
Netflix är inget som kan dra ner på folk som piratkopierar, dom vill ha allt nytt direkt och inte senare.

Jo, om dom erbjuder mervärde.

Ta Spotify till exempel, det har ju dödat piratkopieringen av MP3.
För att dom har mervärde. Du kan streama till mobilen, du kan ha följa artister, du får information om nya släpp, nya konserter, du har artistbiografi, du kan bläddra i relaterade artister, etc.

En filmtjänst kan döda piratkopieringen av film också om den är tillräckligt bra.
Snabba nedladdningar, instant play streaming utan att buffra, toppkvalité, 4K UHD bild, 7.1 surroundljud ljud.
Kunna bläddra efter skådespelare, regissör, direktör, producent, manusförfattare, etc.
Integrering av biografi, trailers, bakgrundsbilder. Kunna följa skådespelare eller regissörer och se när en ny film kommer från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dumt. Bör det inte bli billigare när infrastrukturen byggs ut, fler kameror får stöd för UHD, fler produktionsverktyg, och det blir större och större?
Priserna borde väl snarare gå ner?

Helt sjukt att dom 2014 har en betaltjänst (den billigaste) utan HD.

Så när 8K kommer så ska dom höja priset igen?

Bandbredden måste ju ökas och det lär ju kosta pengar det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dumt. Bör det inte bli billigare när infrastrukturen byggs ut, fler kameror får stöd för UHD, fler produktionsverktyg, och det blir större och större?
Priserna borde väl snarare gå ner?

Helt sjukt att dom 2014 har en betaltjänst (den billigaste) utan HD.

Så när 8K kommer så ska dom höja priset igen?

Ser ju mer den billigaste som en snikvariant, känns som den är framtagen för den amerikanska markanden där det fortfarande är dåliga hastigheter och tak i datamängden på många håll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Exakt, men det jag undrar är vad det igentligen är som hindrar dem att ha samma utbud överallt? måste ju vara tex att om en viss serie visas på en tv-kanale eller om den inte har börjat att visas ännu så blir det problem med rättigheter i det landet? för att andra tv-bolag inte skall förlora pengar gissar jag, allt handlar om pengar nu för tiden... bara en teori inte fakta

Det handlar ju självklart om rättigheter, men att begränsa det per land har ingen logik i sig. Jag kan vara svensk medborgare på besök i USA - är jag då inte berättigad att se visst material som sänds på TV? Samma sak!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det handlar ju självklart om rättigheter, men att begränsa det per land har ingen logik i sig. Jag kan vara svensk medborgare på besök i USA - är jag då inte berättigad att se visst material som sänds på TV? Samma sak!

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det har.

Om filmbolag A kan sälja sin serie i land Y, till Netflix med rättigheter, så kan de sedan ta betalt av Netflix igen, för att Netflix ska kunna visa sina serier i land X.

Varför sälja bilen en gång, när du kan sälja den fler gånger?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Netflix är nog den bästa uppfinningen för mina barn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EyeNEye:

Klart det har.

Om filmbolag A kan sälja sin serie i land Y, till Netflix med rättigheter, så kan de sedan ta betalt av Netflix igen, för att Netflix ska kunna visa sina serier i land X.

Varför sälja bilen en gång, när du kan sälja den fler gånger?

För att folk vet om detta, tröttnar på särbehandlingen och Netflix tappar kunder. Till och med barnen är besvikna för att det ens vanligaste barnfilmerna inte finns på streamingtjänster...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag tror att det är fel. Jag tror att det handlar om priser. Varför skulle de som äger rättigheterna till ett visst material inte vara intresserade av att sälja det? Logiskt går det inte ihop där att de skulle säga nej till att sälja. Snarare tror jag det handlar om att vissa inte vill betala.

Så har filmbranschen gjort i åratal. Bio filmer, dvd m.m först i USA sedan resten av världen. Så varför skulle de inte göra det samma med försäljning till streamingtjänster. Rätt eller fel men troligen inte netflix som styr detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

För att folk vet om detta, tröttnar på särbehandlingen och Netflix tappar kunder. Till och med barnen är besvikna för att det ens vanligaste barnfilmerna inte finns på streamingtjänster...

Skickades från m.sweclockers.com

Får väl hitta på någon historia åt barnen, om att filmen ska skickas som DVD från USA med båt, till netflix
Jättelång resa.

Något jag tycker många missar/skippar... är att det är rätt mycket man får för 89 kr. Minns tiden när man köpte en DVD för 700 kr...Godzilla...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så har filmbranschen gjort i åratal. Bio filmer, dvd m.m först i USA sedan resten av världen. Så varför skulle de inte göra det samma med försäljning till streamingtjänster. Rätt eller fel men troligen inte netflix som styr detta.

Skickades från m.sweclockers.com

HBO's material säljs samtidigt i hela världen.

Bio, vi har en kejda, så att de väljer att vänta lite och köpa in det då till ett billigare pris... men de gör inte alltid det, exempel sagon om ringen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, om dom erbjuder mervärde.

Ta Spotify till exempel, det har ju dödat piratkopieringen av MP3.
För att dom har mervärde. Du kan streama till mobilen, du kan ha följa artister, du får information om nya släpp, nya konserter, du har artistbiografi, du kan bläddra i relaterade artister, etc.

En filmtjänst kan döda piratkopieringen av film också om den är tillräckligt bra.
Snabba nedladdningar, instant play streaming utan att buffra, toppkvalité, 4K UHD bild, 7.1 surroundljud ljud.
Kunna bläddra efter skådespelare, regissör, direktör, producent, manusförfattare, etc.
Integrering av biografi, trailers, bakgrundsbilder. Kunna följa skådespelare eller regissörer och se när en ny film kommer från dom.

Inget som Netflix erbjuder med andra ord...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Som ett komplement till annat är det väl inget problem med Netflix? Smidigt och bra tjänst tycker jag.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Jag tycker Netflix producerar väldigt mycket bra egna produktioner och jag vill då betala för och stödja dom i att fortsätta göra det.
Dessutom är det en tekniskt bra plattform som jag gillar och det finns mycket saker att slökolla på om jag vill göra det.

Så jag kör Netflix seriöst och jag använder inte amerikansk proxy.
Jag är nöjd och tycker det är en väldigt trevlig och bra tjänst.

Vill man se en förbättring av utbudet tror jag man gör bättre i att betala för tjänsten än att låta bli.

Permalänk
Hjälpsam

Kör Viaplay och Netflix, till helgen skaffar jag nog HBO, alla dessa tre kostar inte mycket mer än Boxers enklare utbud, då väljer jag hellre bort TV3 Kanal5 och övrig reklamfinanserad skit, jag klarar mig utmärkt med enbart de fria kanalerna och strömmad TV.

För oss som har W8.1 i HTPC:n finns en app till Netflix som ger 5.1 ljud till många program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det handlar ju självklart om rättigheter, men att begränsa det per land har ingen logik i sig. Jag kan vara svensk medborgare på besök i USA - är jag då inte berättigad att se visst material som sänds på TV? Samma sak!

Säg det till lagstiftarna.
Vem röstade du på i EU-valet?

Netflix är än så länge på "vår" sida i den här frågan, dom andra mediahusen är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Wat. Netflix är ju bra mycket mer värt än HBO.

På HBO får man bara serier och några filmer som enbart dom producerat. På Netflix får man från alla möjliga produktionsbolag. Sen köra proxy är väl inga problem. Dock har vi här i Svea en del filmer som inte jänkarna har också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

HBO's material säljs samtidigt i hela världen.

Hur menar du nu?

Så är det verkligen inte alls.

HBO släpper saker 24 timmar senare på HBO Nordic men det är inte alls så i resten av världen.
Och Netflix släpper också sitt eget material samtidigt i Norden som i USA, eller?
(Finns undantag som Lillyhammer pga samproduktion med NRK)

Permalänk
Avstängd

satan i gatan vad många gnäller, vad kostar det, eller har kostat att hyra 5 filmer, eller 10 filmer under en månad, knappast under 120 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur menar du nu?

Så är det verkligen inte alls.

HBO släpper saker 24 timmar senare på HBO Nordic men det är inte alls så i resten av världen.
Och Netflix släpper också sitt eget material samtidigt i Norden som i USA, eller?
(Finns undantag som Lillyhammer pga samproduktion med NRK)

Se där, jag trodde det var samtidigt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Synd att de bara satsar på högre upplösning där jag mycket hellre sett en satsning på högre bitrate istället men i full-HD eller vanlig HD-upplösning.
Det är på netflix likt i youtube-klipp inte i upplösning det brister utan i komprimeringen. 720p i bra kvalitet ser betydligt bättre ut, även på stor TV, än högre upplösning med sunkig bitrate.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Så de tar även bort vanlig HD på grundabonemanget? rätt kasst...Har slutat med netflix för det är så jäkla dåligt utbut.

Så har det varit sen de ändrade prisplanerna i våras.

10 kr kommer säkert ruinera folk totalt -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hänger inte direkt ihop där.
Netflix är inget som kan dra ner på folk som piratkopierar, dom vill ha allt nytt direkt och inte senare.

Det där tror jag inte stämmer för fem öre. Tror tvärtom det är ganska få som kräver det senaste direkt. Jag gör det t.ex. inte och har slutat piratkopiera helt sen jag skaffade Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

På HBO får man bara serier och några filmer som enbart dom producerat.

Så är det väl inte? The Walking Dead finns t.ex. på HBO Nordic och det är mig veterligen inte en HBO-producerad serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det handlar ju självklart om rättigheter, men att begränsa det per land har ingen logik i sig. Jag kan vara svensk medborgare på besök i USA - är jag då inte berättigad att se visst material som sänds på TV? Samma sak!

Skickades från m.sweclockers.com

Är du på besök i USA så kommer du åt amerikanska netflix från ditt konto.
Däremot kommer svtplay mfl svenska tjänster vara begränsade (utan VPN).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."