Permalänk
Medlem
Skrivet av RKJ86:

Tack för svaren so far, ska testa det nu i dagarna för att se hur det fungerar

Är det NÅGON som läst detta som vet hur jag kan göra inför Lanet?
För jag menar eftersom IT kommer med en nätverkskabel som vi sedan får ett öppet nätverk till, kopplar jag bara in tex en laptop till switchen så loggar den allt som händer på ALLA eller vad ska jag göra?

Jag är ledsen att behöva säga detta, men det känns som att du saknar vissa grundläggande kunskaper för att arrangera ett LAN-party. Är det du själv som ska arrangera detta? Kommer någon som kan något om nätverk att hjälpa till? Vad ska du/ni använda för nätverksutrustning i övrigt? Hur kommer ni koppla elen?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Eftersom det är en fritidsgård kanske du skulle blockera all trafik förutom http och https. Fast det beror lite på vad lanet är tillför, skall ungdomarna ta med egna datorer och surfplattor? Finns det datorer som ungdomarna vill kanske spela lite dota och lol på?

Skall du logga allt genom wireshark lär du nog ha en skapligt stor dedikerad hårddisk eftersom wireshark spruttar ut bra mycket information, info som kanske inte behövs loggas.

Det är så att det de snackar mest om att de vill ha ut av Lanet är att de ska spela CS:GO
De plockar med sina egna datorer och kan sedan där efter "göra vad de vill" är ju tanken.
Även om jag kommer berätta för dem att om jag upptäcker att se porrsurfar, laddar ner mm så kommer jag ta sladden från dem och skicka ut dem från Lanet vilket gör att de kommer börja gråta om jag känner dem rätt

Permalänk
Medlem

Varför köra med fulhack som en span-port och wireshark när det finns färdiga lösningar. https://doc.pfsense.org/index.php/How_can_I_monitor_bandwidth... eller en något äldre och mycket simplare lösning http://packetstormsecurity.com/files/17709/tgk-log-2.4.tar.gz... på en linuxkärra som är brandvägg/router.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara något konstigt emellan, låter som att du har ganska få regler för hur ditt LAN får se ut.

Du har en nätverksport med ohindrad åtkomst till Internet. Bra! Alla möjligheter finns nu.

Före LANet: 1) Fixa en switch samt en dator, fördelaktligen en stationär, med två nätverksportar samt en stor hårddisk. Installera ett system du känner dig bekväm med och som fungerar. Glöm inte DHCP. Testa loggningsfunktionen samt automatisk IP (testar DHCP) på din egen dator och se om den fungerar som den är tänkt innan du går till LANet. 2) Skriv gärna ut ett papper med egna regler och information att all trafik kommer att loggas och lämnas över till IT-enheten.

Under LANet: Plugga in den stationära i nätverksuttaget på den utgående porten samt till switchen i den andra och starta loggningen. Nu är systemet mottagligt för att andra datorer skall kunna ansluta. Se till att det inte går för mycket ström på samma uttag, då kan proppen överbelastas.

Efter LANet: Packa ihop loggen i en RARfil eller liknande och för på något vis över den till IT.

Något att tänka på i regelväg: Avråd användning av BitTorrent eller annan fildelning framförallt med hänsyn till att nätverket skall räcka till alla hellre än att säga att det är förbjudet. Tror de flesta med samvete skulle undvika detta då; förbud riskerar att blir trotsat bara för att. Direkta regler om porrsurfning behövs antagligen inte när du informerar om att all trafik loggas. En regel om att man inte får ha obscent eller på annat vis stötande innehåll uppe på skärmen med hänsyn till andra medspelare under LANet kommer också att begränsa risken för detta.

Konfiguration: Sätt inte upp en brandvägg som begränsar vad användarna kan göra. Det är risk att man förstör så de inte kan spela de spel de vill köra. Du förhindrar inte olagliga aktiviteter iallafall då man lätt kommer förbi en brandvägg inifrån. Så det är bättre att lämna nätverket helt öppet.
DHCP: Om ni skall vara mindre än 100 personer så kan du sätta upp en DHCP som delar ut adresser i intervallet 192.168.0.10-192.168.0.255 mask 255.255.255.0. Är ni flera eller du är osäker kan du lika gärna sätta upp hela 192.168-intervallet: Dela ut IP-adresser i intervallet 192.168.0.100-192.168.255.255 med mask 255.255.0.0. DNS bör du få från kommunens nätverksport men skulle det krisa så sätt en publik DNS ex. 8.8.8.8. Gateway sätter du till 192.168.0.1 vilken skall motsvara den IP du har på insidan av LANet på din dator = Din stationära skall ha denna IP på insidan.

El: Tänk på att inte överbelasta proppen. Har du inte tillgång till proppskåpet så är LANet i värsta fall finito. Ta med elmätare till LANet och försök hålla er under 2500W på en fas (~10A). Ta reda på vilka kontakter som hör till vilken fas i förväg! Finns det tre olika faser kan ni använda 2500W * 3 = 7500W. Om datorerna för era deltagare ligger i snitt på 150W räcker strömmen till 50 deltagare. Har du tillgång till fler faser eller olika proppar kan maxantalet deltagare bli högre. Försök gärna ta reda på hur elsystemet ser ut med faser och proppar med vaktmästaren. Ju mer information du har desto bättre kan du planera upp detta.

Tänk på att LANet i huvudsak är till för de deltagande och att du planerar upp det för deras skull! D.v.s låt inte regelboken stå högre än deltagarna, men hänvisa gärna till den och att den är skriven för att alla deltagare skall ha så kul som möjligt om du får trubbel med någon som inte beter sig bra.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2