Samsung når 4 600 Mb/s med trådlöst nätverk 802.11ad och 60 GHz-bandet

Permalänk
Melding Plague

Samsung når 4 600 Mb/s med trådlöst nätverk 802.11ad och 60 GHz-bandet

Gigabithastigheter genom luften med 802.11ad är än så länge mer vision än verklighet, men nu går Samsung ut med att bolaget lyckats göra tekniken mer gångbar för konsumentmarknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi har en gigantisk skärm med allt som laptopen visar, låt oss kolla på laptopens lilla skärm istället!

Permalänk

Detta kan bli kul

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vi har en gigantisk skärm med allt som laptopen visar, låt oss kolla på laptopens lilla skärm istället!

Sannolikt har väl laptopen högre upplösning än den stora skärmen och alla vet ju att PPI är det enda som räknas för en skärm. Jag menar, man ser ju säkert enskilda pixlar på den stora!!

EDIT: On topic, vad ska vi överföra i sådana hastigheter egentligen? Information RAM till RAM? Fast som de säger, trådlös inkoppling av nya enheter som SSD och liknande skulle nog fungera. Ha en Qi-platta på skrivbordet där man lägger sin ad-SSD och allt bara fungerar, misstänker nämligen att just räckvidden är ganska värdelös på denna standard..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Sannolikt har väl laptopen högre upplösning än den stora skärmen och alla vet ju att PPI är det enda som räknas för en skärm. Jag menar, man ser ju säkert enskilda pixlar på den stora!!

EDIT: On topic, vad ska vi överföra i sådana hastigheter egentligen? Information RAM till RAM? Fast som de säger, trådlös inkoppling av nya enheter som SSD och liknande skulle nog fungera. Ha en Qi-platta på skrivbordet där man lägger sin ad-SSD och allt bara fungerar, misstänker nämligen att just räckvidden är ganska värdelös på denna standard..

Att slippa docka laptopen vore väldigt trevligt, dvs trådlös DVI/DP och "trådlös usb3".
Fattas bara något sätt att induktionsmata laptopen med ström så är man helt hemma

Det kabelfria samhället (c)

Permalänk
Medlem

Finns det någon enkel förklaring till vad beamforming egentligen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Finns det någon enkel förklaring till vad beamforming egentligen är?

60GHz om jag läst mig rätt till det är att syres resonans ligger vid 60 Ghz, dvs syret i vår atmosfär börjar vibrera tillsammans med signalen och stör signalen. Genom att skjuta det likt en stråle kan man undgå problemet. Dvs, för att det ska funka kommer det behövas fri sikt och sikta signalen likt laser eller bara en riktigt stor sändare för att kunna skicka det omnipolärt.

"The 71-76, 81-86 and 92–95 GHz bands are also used for point-to-point high-bandwidth communication links. These frequencies, as opposed to the 60 GHz ... do not suffer from the effects of oxygen absorption as the 60 GHz does."
http://en.wikipedia.org/wiki/Extremely_high_frequency

Med det kanske inte förklara vad beamforming egentligen innebär, det är bara jag som spekulerar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av random1234:

Finns det någon enkel förklaring till vad beamforming egentligen är?

Tänker att den skickar signalen som en stråle. Tänk typ IR laser. Fast kan vara helt ute;P

EDIT: Ja var helt ute;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

EDIT: On topic, vad ska vi överföra i sådana hastigheter egentligen? Information RAM till RAM? Fast som de säger, trådlös inkoppling av nya enheter som SSD och liknande skulle nog fungera. Ha en Qi-platta på skrivbordet där man lägger sin ad-SSD och allt bara fungerar, misstänker nämligen att just räckvidden är ganska värdelös på denna standard..

Handlar det inte mycket om att fler och fler enheter ska samsas om samma bandbredd?

Om du streamar 4k HD material med hög bitrate till din TV samtidigt som någon annan kollar på vanligt HD material på sin dator samtidigt som någon kollar på youtube på sin surfplatta samtidigt som uppdateringar installeras på din dator osv.

Detta utan att grannarna som gör det samma ska slåss om samma frekvensutrymme.

Lite dumt exempel men jag tror det är lite sådär som applikationerna kommer vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vi har en gigantisk skärm med allt som laptopen visar, låt oss kolla på laptopens lilla skärm istället!

TN vs IPS skärm eller nåt

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

60GHz om jag läst mig rätt till det är att syres resonans ligger vid 60 Ghz, dvs syret i vår atmosfär börjar vibrera tillsammans med signalen och stör signalen. Genom att skjuta det likt en stråle kan man undgå problemet. Dvs, för att det ska funka kommer det behövas fri sikt och sikta signalen likt laser eller bara en riktigt stor sändare för att kunna skicka det omnipolärt.

"The 71-76, 81-86 and 92–95 GHz bands are also used for point-to-point high-bandwidth communication links. These frequencies, as opposed to the 60 GHz ... do not suffer from the effects of oxygen absorption as the 60 GHz does."
http://en.wikipedia.org/wiki/Extremely_high_frequency

Med det kanske inte förklara vad beamforming egentligen innebär, det är bara jag som spekulerar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Finns det någon enkel förklaring till vad beamforming egentligen är?

En enkel antenn strålar ungefär lika mycket effekt i alla riktningar (grov förenkling) vilket är slöseri om sändaren vet i vilken riktning mottagaren faktiskt befinner sej. Genom att använda sig av många antenner, 10 eller fler, och mata dessa med samma signal fast med olika faser så kan man skapa en mer fokuserad stråle i godtycklig riktning där riktningen avgörs hur faserna till respektive antenn styrs.

Googla efter bilder med sökfrasen "phased array antenna radiation pattern" så ser Du lite exempel.

Permalänk
Medlem

Det här skulle bli kanon ifall någon la ut en trådlös server av den här typen mitt ute på stan. Då skulle man ju kunna tanka ner alla mobiltelefoners och alla bärbara dators data på nolltid!

Jag hoppas att lagstiften hinner att komma igång, som förbjuder den här verksamheten som företag får göra , innan den här prylen blir verklighet för konsumenterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det här skulle bli kanon ifall någon la ut en trådlös server av den här typen mitt ute på stan. Då skulle man ju kunna tanka ner alla mobiltelefoners och alla bärbara dators data på nolltid!

Jag hoppas att lagstiften hinner att komma igång, som förbjuder den här verksamheten som företag får göra , innan den här prylen blir verklighet för konsumenterna...

Du måste ju fortfarande hacka dig in i telefornerna/datorerna för att kunna göra detta.
Och det är redan olagligt.

Eller, jag har ingen aning om vad du pratar om...

Permalänk
Medlem

Vid så hög frekvens är det väl i princip fri sikt mellan sändare och mottagare som gäller för att det ska funka? I och för sig kanske det studsar runt på väggarna litegrann ungefär som IR-strålen på en fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Finns det någon enkel förklaring till vad beamforming egentligen är?

Du skickar signalen med olika fas från flera antenner. "Strålen" blir i den riktningen som de individuella vågorna interfererar positivt i (dvs dem förstärker varandra för starkare signalstyrka). Routern försöker hela tiden rikta denna mot enheterna den kommunicerar med. Det är egentligen inte en stråle i den bemärkelsen vi tänker på med ljus. Som någon sa innan, sök på google, finns massa bra förklarande bilder.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jävligt intressant med trådlös teknologi som wifi osv., hur man överför information med hjälp av radiovågor. Men rent allmänt, allt som har med elektromagnetiska radiovågor att göra är häftigt. Vad ska man välja för master om man vill lära sig mer om sånt?
Går i högskoleingenjörsutbildning inom elektroteknik.

Förlåt för OT

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Är jag den enda här på SweC som är orolig över strålningen? Vi har redan konstaterat att den vanliga Wifi tekniken avger hög strålning som har kunnat kopplats till Cancer, detta då i 2,4ghz bandet.. hur kommer 60ghz se ut i kontinuerligt bruk liksom??

Denna är absolut sevärd, har även forskare från karolinska som backar det jag precis pratat om här.. även om höga hastigheter är vackert så MÅSTE vi ha ett öga på hälsan också... vem ska annars sitta bakom alla dessa datorer om alla e för sjuka för att använda dom?

Take Back Your Power:
http://www.youtube.com/watch?v=0hJqs1jwAPc

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Rekordmedlem

Äntligen så verkar kommersiella kretsar vara på gång och där det verkligen skulle kunna funka bra är i telefooner, tänk att bara lägga telefonen på en dockplatta med induktionsladdning, telefonen dockas till en normalstor monitor och tangentbord och ev extern lagring och man använder telefonen som en normal dator och man kan lätt ta med sig datordelen när man förflyttar sig, 802.11ad tekniken är nog nyckeln till nästa geneerations apparater som verkligen skulle kunna sudda ut gränserna mellan det vi idag kallar dator och telefon, man placerar "beräkningskraften" i en verkligen portabel och personlig enhet som går att köra med touchinterface när man är portabel och som lätt kan dockas och laddas trådlöst bara genom att läggas på dockstationen när man är hemma eller på jobbet och så förvandlas den till en arbetsdator med ergonomiskt lämpligt interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Vi har redan konstaterat att den vanliga Wifi tekniken avger hög strålning som har kunnat kopplats till Cancer, detta då i 2,4ghz bandet..

Har vi?

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/9550356/Mobile-p...
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2558584/Mobile-phon...
http://www.prweb.com/releases/2014/01/prweb11529075.htm

Jag har inte stött på någonting som hävdar motsatsen, men jag har ingen koll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

kolla videon ja länkade.. jo det har bevisats, men det är ju självklart att alla Elektronik bolag lobbar hårt för att den informationen inte ska nå ytan, dvs oss the people. Som sagt de finns en kille på Karolinska Institutet, väl etablerad kille, som har bevisat att wifi/Bluetooth/trådlös el gör massiva skador på våra celler. Alla får inte symptom, men alla blir påverkade.

Detta är vad dessa förbannade Smart mätare som El-on så helvetiskt propagerar för.. alltså detta måste tas upp mer i världen, vi kan inte bara ha en massa elektronik utan att veta skadorna de tillför.. Som med bilarna, till slut fick man ju erkänna att bilen släppte ut gaser som förstörde, även om man inte såg det hända HÄR OCH JUST NU som alla nissar som tror de vet något ska ha. Vi är så beroende av information att får vi den inte på en gång, nee då slänger vi bort de som konspirations teorier... tråkigt, speciellt när jag vet att människan är kapabel till mer resonligt och logiskt tänkande

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kolla videon ja länkade.. jo det har bevisats, men det är ju självklart att alla Elektronik bolag lobbar hårt för att den informationen inte ska nå ytan, dvs oss the people. Som sagt de finns en kille på Karolinska Institutet, väl etablerad kille, som har bevisat att wifi/Bluetooth/trådlös el gör massiva skador på våra celler. Alla får inte symptom, men alla blir påverkade.

Kan du länka till någon vetenskaplig studie?
För som sagt, alla jag hittar och har sett har visat att det inte finns något orsakssamband.
Men jag har inte jättemycket koll.
En 60-minuters youtube video har inget värde i sig, refererar den till några studier?
Det finns gott om youtube videos med övertygande vetenskaps-jargong som argumenterar för chemtrails också.

Skrivet av Gtoxed:

Som med bilarna, till slut fick man ju erkänna att bilen släppte ut gaser som förstörde, även om man inte såg det hända HÄR OCH JUST NU som alla nissar som tror de vet något ska ha. Vi är så beroende av information att får vi den inte på en gång, nee då slänger vi bort de som konspirations teorier... tråkigt, speciellt när jag vet att människan är kapabel till mer resonligt och logiskt tänkande

Vilka vetenskapsmän har argumenterat emot att oljeförbränning är dåligt för miljön?
Det har väl i princip varit välkänt i modern tid?
Även klimatförändringarna har ju varit kända som en konsekvens av vetenskapen sedan runt år 1900.

Jag tycker din liknelse haltar.
När det kommer till cigaretter, olja osv så har vetenskapsmännen och storföretagen varit på varsina sidor.
När det kommer till wifi och mobiltelefoner så är dom på samma sida.

Och bilden du länkar, vad tittar jag på?

EDIT: En moderator kanske vill bryta ur den här diskussionen till en egen tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kolla videon ja länkade.. jo det har bevisats, men det är ju självklart att alla Elektronik bolag lobbar hårt för att den informationen inte ska nå ytan, dvs oss the people. Som sagt de finns en kille på Karolinska Institutet, väl etablerad kille, som har bevisat att wifi/Bluetooth/trådlös el gör massiva skador på våra celler. Alla får inte symptom, men alla blir påverkade.

Detta är vad dessa förbannade Smart mätare som El-on så helvetiskt propagerar för.. alltså detta måste tas upp mer i världen, vi kan inte bara ha en massa elektronik utan att veta skadorna de tillför.. Som med bilarna, till slut fick man ju erkänna att bilen släppte ut gaser som förstörde, även om man inte såg det hända HÄR OCH JUST NU som alla nissar som tror de vet något ska ha. Vi är så beroende av information att får vi den inte på en gång, nee då slänger vi bort de som konspirations teorier... tråkigt, speciellt när jag vet att människan är kapabel till mer resonligt och logiskt tänkande

Jag har hört att det bästa sättet att skydda sig mot den farliga strålningen är att varsamt konstruera en huvudbonad utav tunt valsad Alimunium!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Tycker det är jävligt intressant med trådlös teknologi som wifi osv., hur man överför information med hjälp av radiovågor. Men rent allmänt, allt som har med elektromagnetiska radiovågor att göra är häftigt. Vad ska man välja för master om man vill lära sig mer om sånt?
Går i högskoleingenjörsutbildning inom elektroteknik.

Jag är civilingenjör från Chalmers Elektroteknik och har jobbat i denna branch sedan -98 (med bland annat filter, basstationsantenner och numera med förstärkar-forskning och -predev.)

Fundamentet är kurserna i elektromagnetisk fältteori. Sedan fanns det fördjupande kurser det fjärde året, inom "mikrovågsprogrammet" när jag läste:
Passiva mikrovågskretsar, aktiva mikrovågskretsar och antennteori.

Den stora skillnaden mot "annan elektronik", är att eftersom layouten är i samma storleksordning som våglängden, blir dess utformning helt avgörande för funktionen:
Längden/bredden på ledningarna, avståndet till andra ledningar, slitsar inuti ledningar osv.
Man använder även öppna och kortslutna ledningar flitigt, vilket kan verka märkligt för den oinvigde.

Permalänk
Medlem

Här är Ericssons demo från i somras: 5.8 Gbit/s på 15 GHz frekvens.

Exempel på phased-array antenn för beamforming (som diskuterats i tråden) syns också (en matris av patchantenner).

Permalänk
Skrivet av Darkus:

Här är Ericssons demo från i somras: 5.8 Gbit/s på 15 GHz frekvens.

www.youtube.com/watch?v=83AhBMtoi0A

Exempel på phased-array antenn för beamforming (som diskuterats i tråden) syns också (en matris av patchantenner).

LINUX!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HeadlessChild:

Erieye
http://en.wikipedia.org/wiki/Erieye

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kolla videon ja länkade.. jo det har bevisats, men det är ju självklart att alla Elektronik bolag lobbar hårt för att den informationen inte ska nå ytan, dvs oss the people. Som sagt de finns en kille på Karolinska Institutet, väl etablerad kille, som har bevisat att wifi/Bluetooth/trådlös el gör massiva skador på våra celler. Alla får inte symptom, men alla blir påverkade.

Detta är vad dessa förbannade Smart mätare som El-on så helvetiskt propagerar för.. alltså detta måste tas upp mer i världen, vi kan inte bara ha en massa elektronik utan att veta skadorna de tillför..

Jag kollade igenom videon lite mer eftersom jag som sagt har rätt dålig koll.
Men nej, det har inte alls bevisats och den tramsfilmen har det VERKLIGEN inte.
Herregud. Det är ju en ren och skär foliehattfilm.
Den pratar ju minst lika mycket om ÖVERVAKNINGSSAMHÄLLET! DOM VILL KARTLÄGGA HUR VI ANVÄNDER VÅR EL!!!! STATEN ÄR FARLIG!!!!
Att just smarta el-mätare på något sätt skulle vara specifikt farligt går inte ihop på något sätt, ens med deras felaktiga vetenskapliga förståelse.

Och den där bilden som du visar är ju mycket skrämmande. Men. Det "experimentet" förstår jag mig inte på öht.
Det verkar skrämmande och läskigt. Men, jag kan också klippa ihop saker som ser läskiga ut och sedan prata massa strunt.
Det dom förklarar går inte ihop.
https://www.youtube.com/watch?v=eAjX6Ap02dU

Eller diabetes grafen dom visar, man får diabetes av mätaren men blir botad när den tas bort? Eller vad menar dom?
I vilket fall som helst så finns det ingen som helst information att ta till sig av den bilden.
Det hade kunnat vara precis vad som helst. Det säger ingenting. Det är en rent påhittad graf som bara är där för att se farlig ut.

Eller exemplet där man får cancer och dör på ett halvår.
Inte ens intensiv gammatrålning ger så plötsliga effekter.
Det var nog ett sammanträffande.

Sen ljuger Jeffrey Armstrong om vetenskapliga rapporter. Ren och skär lögn. Han sitter och pratar osanning.
(Jeffrey Armstrongs vetenskapliga vikt kan du också fundera över, han propagerar för astrologi bland annat. Alltså inte någon med någon som helst vetenskaplig trovärdighet)

Om du nu tycker det är så viktigt att veta saker, läs på lite riktig vetenskap istället för foliehattfilmer på internet, börja t.ex. här:
http://christerhellberg.wordpress.com/2014/03/05/wifi-ar-lika...

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat Saol eller undersökt närmare men vore inte en bättre översättning till "internet of things" vara "prylarnas internet". Det för tankarna till gadgets och inte till saker i allmänhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeadlessChild:

http:// www.youtube.com/watch?v=83AhBMtoi0A