Permalänk
Medlem

Besiktning av fordon pris

jag var nyss på bessiktning med min mc och jag hade bokat den tiden 1-2 veckor innan då var priset 240kr , från och med idag höjde dom priset till 375kr för mc.

jag ringde och klagade då dom varken sagt att dom skall höja samt jag har på min bokning tydligt 240kr som skall betalas , då sa dom i kundtjänst att dom har ingen skyldighet att berätta för mig/oss att dom höjer och att dom får lov att göra såhär . jag ser det som ett exempel du köper en tv på postgiro , den kostar 2000kr men när du skall hämta den 3 dagar senare hos posten så kostar skärmen 2500kr för dom har höjt den , men man bokade ju den för 2000 kr ,

jag tycker detta är väldigt konstigt av dom , det kunde lika väll varit 2000 kr i besiktining och så hamnar jag/vi i kronofogden för alla har inte dessa pengar , utan att dom förvarnar , så min fråga till nån som kan eller tycker nått , är detta rätt och är det verkligen lagligt som dom sa?!

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Fast du har valet att inte besiktiga för de pengarna när du kommer till stationen, så det finns ingen risk att du hamnar hos kronofogden.

Vilken av aktörerna var det du bokade hos?

Det är antagligen så att du inte ingår i någon sorts överenskommelse förrens du är på plats och de facto besiktigar bilen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Fast du har valet att inte besiktiga för de pengarna när du kommer till stationen, så det finns ingen risk att du hamnar hos kronofogden.

Vilken av aktörerna var det du bokade hos?

Det är antagligen så att du inte ingår i någon sorts överenskommelse förrens du är på plats och de facto besiktigar bilen.

nu så besiktigade dom min mc innan sen betalning så tror att dom kunde kräva det men det var aröd på hissinging i Göteborg , hittade dom på bilproving.se , så antar att det är statens egna?

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

nu så besiktigade dom min mc innan sen betalning så tror att dom kunde kräva det men det var aröd på hissinging i Göteborg , hittade dom på bilproving.se , så antar att det är statens egna?

Antagligen har du kollat på priset för Efterkontroll (240kr) istället för Kontrollbesiktning (375kr) Detta är priserna som gäller för MC enligt deras hemsida så inget fel har skett :). Hade du kört på drop in hade de lagt på 90kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fast du tvingas väl å andra sidan inte att betala om du inte dyker upp? Om de höjer till 2 lax och du tycker det är åt helvete och skiter i det så behöver du väl inte pynta ett öre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

nu så besiktigade dom min mc innan sen betalning så tror att dom kunde kräva det men det var aröd på hissinging i Göteborg , hittade dom på bilproving.se , så antar att det är statens egna?

Har du genomfört besiktningen eller påbörjat den så har du godkänt deras villkor.

SvenskBilprovning.se är den enda statliga aktören på besiktningsmarknaden, sedan finns det flera olika "privata" aktörer. Just Bilprovning.se tillhör Opus bilprovning som är en av de privata aktörerna som har tillkommit på marknaden.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

ni har antagligen rätt men jag tycker det är förfärligt när man ändå fick ett pris när man bokade sen efteråt så har dom höjt

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Du har väl kollat på fel pris? I början av 2013 kostade kontrollbesiktning 260kr och jag tror inte det har gått ner sen dess.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av P-NILZ:

Du har väl kollat på fel pris? I början av 2013 kostade kontrollbesiktning 260kr och jag tror inte det har gått ner sen dess.

260:- för en kontrollbesiktning låter fruktansvärt billigt, får jag fråga vart? Priserna har gått upp en aning sedan det avreglerades, och gamla goda monopol-Bilprovningen tog 320:- på slutet.

Jag är övertygad om att 240:- är priset för en efterkontroll, inte en kontrollbesiktning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Dumt att monopolet försvann, nu är det väll nästan bara pengar som räknas, särskilt för dom privata aktörerna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Föredetting
Skrivet av jonthan:

Dumt att monopolet försvann, nu är det väll nästan bara pengar som räknas, särskilt för dom privata aktörerna

Skickades från m.sweclockers.com

Dumt, ja... Nu kan man få en tid precis när man vill, istället för att behöva boka tre månader i förväg. Man kan till och med få regbesiktningstider på en veckas varsel mitt under högsäsong, istället för att behöva vänta ett halvår.

Nej, nog är det värt den lilla extrakostnaden i det här fallet, värre är det med fordonsskatten som höjs och höjs, men som inte går till att underhålla vägnätet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Dumt, ja... Nu kan man få en tid precis när man vill, istället för att behöva boka tre månader i förväg. Man kan till och med få regbesiktningstider på en veckas varsel mitt under högsäsong, istället för att behöva vänta ett halvår.

Nej, nog är det värt den lilla extrakostnaden i det här fallet, värre är det med fordonsskatten som höjs och höjs, men som inte går till att underhålla vägnätet.

Hade aldrig problem med det, men men, nått som blivit bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊