Koreaskärmar med 4K-upplösning i antågande

Permalänk
Melding Plague

Koreaskärmar med 4K-upplösning i antågande

Den som kan tänka sig att importera en skärm från Sydkorea får inom kort fler alternativ när Qnix lanserar nya 4K-upplösta modeller i storleksklasserna 28- och 32 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med min QNIX , ojämn bagrundsbelysning hör väll snarare till vardagen på nästan alla skärmarn, speciellt TN. Ska bli intressant att se om dessa också blir överklockningsbara.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få Korea-ROG Swift-skärmar snart plz

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Väldigt nöjd med min Shimian som inköptes för ~2500:- ink moms.
Inte värre bleeding än någon annan skärm, ej heller några döda pixlar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

4K@96-120Hz??

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

apropå garanti, när min koreaskärms strömadapter gick sönder fick jag tjafsa en hel del med dom men till slut fick jag en ny, så det går om man är beredd på lite tjafs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Qnix nya 28-tummare med 4K-upplösning beräknas kosta 450–500 dollar, motsvarande cirka 3 500 kronor exklusive moms. Det kan jämföras med den närmaste motsvarigheten Samsung U28D590D, som går att få tag på för cirka 4 600 kronor inklusive moms från svenska återförsäljare. Priset för den större modellen på 32 tum är dock ännu okänt.

Fast.. utan att sätta mig in i de två skärmarnas funktioner eller pris ytterligare så blir ju det i praktiken snudd på samma pris..?

Permalänk
Medlem

Men herregud vilken gnällig artikel, när det gäller pixelfel så gäller EXAKT samma regler som för svensksålda skärmar. Panelerna är även tydligt märkta med vilken grad av panel del gäller, ex: (A-) osv. Har själv två stycked X-STAR och de har 0 döda/skadade pixlar samt att den minimala BLB fixades med en skruvmejsel på två min per skärm.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

4K@96-120Hz??

Vilka kontakter har stöd för det?

Edit: Såg att DP 1.3 har stöd för det

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Är otroligt nöjd med mina Qnix som jag haft i 15 månader nu, visst var man tvungen att byta ut stativet för det var sämst men någon motsvarande skärm gick inte ens att köpa i Sverige då och jag tror inte det går idag heller? Alltså PLS/IPS panel, 1440p och 96Hz+.
Med detta sagt skulle jag inte tveka på en Korea skärm igen om det dyker upp något intressant alternativ i framtiden som får bra recensioner.

Nu var kanske inte de nämnda skärmarna så intressanta samtidigt som de även verkade rätt dyra jämfört med att köpa här men 4k tekniken är inte mogen att flytta in på mitt skrivbord än ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Men herregud vilken gnällig artikel, när det gäller pixelfel så gäller EXAKT samma regler som för svensksålda skärmar. Panelerna är även tydligt märkta med vilken grad av panel del gäller, ex: (A-) osv. Har själv två stycked X-STAR och de har 0 döda/skadade pixlar samt att den minimala BLB fixades med en skruvmejsel på två min per skärm.

Artikeln informerar så bäst det går med både positivt och negativt. Det är ju du som gnäller.

Permalänk
Medlem

Det känns dumsnålt att köpa en monitor direkt från asien om man inte sparar en stor peng på det. Garantiärenden är ju också kul. Hur länge blir man av med skärmen och får man själv stå för frakten? Finns ganska många frågor man bör ställa sig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

2160p är icke intressant innan Display Port 1.3.

Och hela poängen med sydkoreanska skärmar är att det kan vara ett lotteri - man kan få en grym skärm, eller en mindre duglig skärm beroende på tur och otur. Det är alltså inte som vissa vill tro att man helt säkert får en "sämre" skärm än i en svensk butik, enbart att risken är större.

Älskar min QNIX 2710

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Då jag köpte min nuvarande skärm, en Crossover 3020MDP, upplevde jag att det fanns ett slags coil noise som reagerade delvis på ljusstyrka samt hur mycket av skärmen som är vit Att öppna Paint med 100 brightness var värre än vilket defekt grafikkort som helst. Det gick till viss del att lösa med inställningar, men finns fortfarande kvar.

Är jag missnöjd? Icke, med tanke på vad jag betalade för allt! Utmärkt bild, många anslutningsmöjligheter, ingen backlight bleed och ett skitfint ställ. Jag är då taggad som attan på 4k PLS i alla fall!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Danmyr:

Men herregud vilken gnällig artikel, när det gäller pixelfel så gäller EXAKT samma regler som för svensksålda skärmar.

Får du pixelfel på en skärm köpt i Sverige är det bara att ångra köpet enligt distansköplagen.

Tycker artikeln var väldigt objektiv och informerande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Får du pixelfel på en skärm köpt i Sverige är det bara att ångra köpet enligt distansköplagen.

Tycker artikeln var väldigt objektiv och informerande.

Du är medveten om att det i svensk handel är fullt tillåtet att en skärm har x-antal döda/skadade pixlar inom ett begränsat område och anses ej vara defekt, exakt samma sak gäller för Koreaskärmarna.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Du är medveten om att det i svensk handel är fullt tillåtet att en skärm har x-antal döda/skadade pixlar inom ett begränsat område och anses ej vara defekt, exakt samma sak gäller för Koreaskärmarna.

Man kan fortfarande, precis som Alling skriver, ångra köpet enligt distansköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Men herregud vilken gnällig artikel, när det gäller pixelfel så gäller EXAKT samma regler som för svensksålda skärmar. Panelerna är även tydligt märkta med vilken grad av panel del gäller, ex: (A-) osv. Har själv två stycked X-STAR och de har 0 döda/skadade pixlar samt att den minimala BLB fixades med en skruvmejsel på två min per skärm.

Buyers remorse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Mycket nöjd med min QNIX , ojämn bagrundsbelysning hör väll snarare till vardagen på nästan alla skärmarn, speciellt TN. Ska bli intressant att se om dessa också blir överklockningsbara.

De skärmarna är riktig goa för pengarna, rätt mycket bättre än TN också.

Tidigare fanns det ju inte ens alternativ, ville man ha 120Hz och bra färgåtergivning och inga löjliga 1080p då var dessa koreaskärmar det som fanns.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Danmyr:

Du är medveten om att det i svensk handel är fullt tillåtet att en skärm har x-antal döda/skadade pixlar inom ett begränsat område och anses ej vara defekt, exakt samma sak gäller för Koreaskärmarna.

I svensk handel har man lagstadgad rätt att ångra köpet inom 14 dagar, oavsett om produkten är defekt eller ej. För pixelfel, coilwhine och liknande är det enligt min erfarenhet i regel mer fördelaktigt än att (försöka) reklamera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Du är medveten om att det i svensk handel är fullt tillåtet att en skärm har x-antal döda/skadade pixlar inom ett begränsat område och anses ej vara defekt, exakt samma sak gäller för Koreaskärmarna.

Du kan ångra dig enligt distansavtalslagen oavsett produktens skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker att det liknar ett köp av importerad bil. Man får ta en risk och att det kan bli dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vsven92:

Du kan ångra dig enligt distansavtalslagen oavsett produktens skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis samma sak kan du göra via ebay, oftast 30 dagars öppet köp så återigen så kan jag inte förstå vad som är så svårt att förstå?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danmyr:

Precis samma sak kan du göra via ebay, oftast 30 dagars öppet köp så återigen så kan jag inte förstå vad som är så svårt att förstå?

Nu har jag aldrig köpt något på eBay så därför är det här en uppriktig fråga: Om jag vill köpa en sån här 'koreaskärm' - av vem köper jag den? Företag / Privat? Sverige / Sydkorea? Vem vänder jag mig till för garantiärenden? Och varför köper jag den istället för en skärm på MediaMarkt, komplett.se eller någon lokal datorbutik?

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Nu har jag aldrig köpt något på eBay så därför är det här en uppriktig fråga: Om jag vill köpa en sån här 'koreaskärm' - av vem köper jag den? Företag / Privat? Sverige / Sydkorea? Vem vänder jag mig till för garantiärenden? Och varför köper jag den istället för en skärm på MediaMarkt, komplett.se eller någon lokal datorbutik?

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min koreaskärm som jag köpte för ett par år sedan. Visst, liite gulare nere i högra hörnet om man tittar på en vit bakgrund som höger och vänstersidorna här på sweclockers, men annars inga problem.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå de som köper billiga skärmar från Asien med alla de problem det innebär då det i praktiken handlar om samma pengar om man köper en bättre begagnad i Sverige som då ofta har garanti, fler funktioner, bättre byggkvalitet och man får den på några dagar. 4K-skärmar är givetvis ännu ovanliga, men kollar vi på klassiska 27-tummare som Dell U2711 (som är en jäkligt bra skärm) så kostar de under 3000 kr begagnat.

Permalänk
Inaktiv

Ok, tack för länk till en helt ointressant tråd.

Då fortsätter min tolkning kring det här med koreaskärmar vara att det är som ett lotteri för människor som hoppas kunna spara ett par hundralappar på att köpa skräp direkt från Asien. Vissa har tur och får nåt vettigt, andra får nöja sig med just skräp.

Det där med att man har öppet köp på eBay och att du väljer att jämföra med svensk lagstadgad ångerrätt kort och gott skrattar jag åt då jag får anta att det är ett skämt.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk skriva att man har samma eller liknande konsumentskydd/rätt vid köp av importerad vara?. När man dessutom försöker "ducka" moms och tull?

Är det inte det Koreas (i det här fallet) konsumentskydd som gäller?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Danmyr:

Precis samma sak kan du göra via ebay, oftast 30 dagars öppet köp så återigen så kan jag inte förstå vad som är så svårt att förstå?

Ponera att man har ångerrätt. Jämför sedan, kostnads- och arbetsmässigt, att skicka en 32-tumsskärm till Sydkorea med att åka till en svensk butik (typ Inet) och lämna tillbaka den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers