50" 3840x2160@60Hz UHD som datorskärm för 8000 - Körs på nVidia 780 GTX ansluten med HDMI 2.0

Permalänk
Medlem

50" 3840x2160@60Hz UHD som datorskärm för 8000 - Körs på nVidia 780 GTX ansluten med HDMI 2.0

Igår tog jag beslutet jag funderat länge på. Samsung UE50HU6905 för 7995 på Mediamarkt kan vara min nästa datorskärm.

Har länge kört med 40" 1080p som arbetsskärm/spelskärm, vilket ibland känns som det är lite för grovkorningt! Nu såg jag då att Mediamarkt mfl. säljer ut en 4K UHD 60Hz skärm för nedsatt pris som skulle kunna bli en bra ersättare.

3840x2160 på 50" känns kan nog bli ganska lagom som datorskärm. Det är ju exakt motsvarande 4st 25" 1920x1080 skärmar..

Direkt när jag kopplade in skärmen fick jag bild i 3840x2160/60Hz då jag har ett nvidia 780 som hade bra stöd för HDMI 2.0. När man synade bilden såg man att den var ganska nedsmutsad av bildbehandlingsprocessorn. Efter en del trixande i menyn lyckades jag stänga av allt, men bilden är fortfarande inte helt okej när man kör windows-skalning på 100%. Ritade då upp vertikala och horisontella streck i olika färger, där man tydligt ser att upplösningen är okej vertikalt (2160), men inte helt 1:1 vertikalt, eftersom man tydligt ser artefakter och andra märkliga färger på de horisontella linjerna.

Jag har ändrat till 4096x2160 och alla möjliga uppdateringsfrekvenser jag kunnat hitta utan att lyckas få bort detta. Har även kopplat in en annan dator med HDMI 1.4 (3840x2160@30p) - samma problem. Firmware på skärmen skall vara den senaste...

Det ser helt enkelt ut som att den inte helt lyckas mappa 3840 eller 4096 h upplösningen mot skärmpanelen!

Läst lite om att det finns något som heter chroma subsampling, som kanske också kan ha med saken att göra, men jag är lite för grön på det här med 4K.

Någon som testat samma skärm? Kanske fått samma problem med annan skärm?

Här följer ett litet klipp på hur det ser ut när jag ritar röda linjer på svart bakgrund i Paint..

Tråkigt på en annars extremt trevlig och prisvärd skärm (tv?)

Inga som har några idéer eller förslag på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Säker på att grafikkortet klarar HDMI 2.0 och ta emot 4k i 60hz utan några kompromisser?
Såvitt jag vet så måste man kompromissa med färgerna för att få det att funka:
http://www.anandtech.com/show/8191/nvidia-kepler-cards-get-hd...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Roger, det var en intressant artikel... Problemet kvarstår dock om jag kopplar in min laptop med HDMI 1.4 och 3840x2160@30fps .. Men jag var också inne på det för det skulle kunna vara något sådant som gör att det blir så illa...

Nackdelen med att ligga i framkant är att man får försöka lösa alla problem själv

Här på sweclockers finns det dock många som säkert har erfarenheter om detta..

Permalänk
Medlem

Har du provat ändra färgformatet du skickar till skärmen?

(under min gamla engelska nvidia control panel)
gå till Display/Adjust desktop color settings
Gå ner mot botten och leta efter Digital color format.
Du kan ju även testa ändra den där Content type och se om det gör skillnad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra tips! Testade det och då tappade skärmen signalen. Kopplar man ut och in HDMI så nollställs det automatiskt till RGB igen.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som testat någon 4K TV med 780 GTX med HDMI 2.0 ?? Skulle vara intressant om ni fått det att fungera bra..

Permalänk
Medlem

Det får bli till att köpa ett GTX 970 för att testa själv helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Hej!

Kör HDMI mot en Sony 65x900a i 4K/60p med GTX 780 Ti och det fungerar utmärkt.

Snabb repetition:

  • 4K 4096 x 2160

  • UHD 3840 x 2160

En enkel sökning på nätet ger:

"The Samsung UE55HU6900 is a case of you get what you pay for. Yes it’s 4K, but only when the picture on screen is mostly still. Once the camera starts panning, resolution drops away quite noticeably, and unfortunately there’s no motion-enhancing technology available on the set to reduce blurring...
...Buy it only if you’re going to view 4K photos most of the time."

Med andra ord, TVn verkar mindre bra för just rörande material.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Tack acana79 för ditt svar!

Köpte ändå ett GTX 970 för att testa och det blev inte bättre. Snarare sämre då även horisontella linjer får fel färger. Kan ju vara något med HDMI 2.0 anslutningen på TV:n som manglar om signalen.

Ni kan ju bedömma själva här hur ni upplever en inspelad film av skärmen när jag ändrar och visar lite inställningar:

Alla bildprocessande inställningar är avstängda på TV:n. TV:n är i PC mode inkopplad via HDMI 2 som är märkt HDMI/DVI.

(Edit: Youtube direktlänk)

Permalänk
Bildexpert 📺

Det ser ut som att du kör pixelmappat, så då kan man utesluta den orsaken.

Skulle gissa på att du drabbas av det faktum att Samsung UE50HU6905 inte är en monitor eller datorskärm utan en TV med UHD-panel. Den är tänkt att användas med videokällor. En förklaring kan vara att den därför endast arbetar med 4:2:2 och 4:2:0-subsampling internt och aldrig går fullt 4:4:4 och ge full upplösning. Det vill säga att färginformationen (chroma) arbetar med halva upplösningen horisontell, motsvarande 1920x2160 för 4:2:2 samt en fjärdedel av upplösningen vid 4:2:0, motsvarande 1920x1080.

När du slår över till 60 Hz kan TV:n inte hantera mer än 4:2:0-chroma subsampling och färgerna är alltså endast en fjärdedel av upplösningen.

Detta är tämligen vanligt och har sin förklaring att ingen normal videokälla i konsumentled för närvarande ger högre kraftfullare samplingsnivå än 4:2:0. Det är först när man kopplar in sin dator och får tillgång till en källa som ger 4:4:4-nivå och har full upplösning hela vägen som det blir uppenbart.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ska tillägga att det alltså inte finns någon lösning, utan det är så där TV:n hanterar signalen. Du kan skicka en RGB-signal (som per definition är 4:4:4) från grymmaste grafikkortet och TV:n gör ändå som den är konstruerad och samplar ned färginformationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det ser ut som att du kör pixelmappat, så då kan man utesluta den orsaken.
När du slår över till 60 Hz kan TV:n inte hantera mer än 4:2:0-chroma subsampling och färgerna är alltså endast en fjärdedel av upplösningen.

Detta är tämligen vanligt och har sin förklaring att ingen normal videokälla i konsumentled för närvarande ger högre kraftfullare samplingsnivå än 4:2:0. Det är först när man kopplar in sin dator och får tillgång till en källa som ger 4:4:4-nivå och har full upplösning hela vägen som det blir uppenbart.

Ska tillägga att det alltså inte finns någon lösning, utan det är så där TV:n hanterar signalen. Du kan skicka en RGB-signal (som per definition är 4:4:4) från grymmaste grafikkortet och TV:n gör ändå som den är konstruerad och samplar ned färginformationen.

Väldigt tacksam för ditt engagemang och svar!

Tyvärr tror jag du har helt rätt. Det fungerade faktiskt till och med bättre med nvidia GTX 780 som skickade 60Hz med 4:4:2 (Eller var det 4:2:0?) . Då upplevde jag att upplösningen hamnade på 1920x2160 som du nämnde.

Nu när jag istället kör med GTX 970 och har möjlighet att skicka full färgupplösning över HDMI 2.0 blev den upplevda färgupplösningen snarare på 1920x1080p!

När man kör UHD HDMI 1.4/30Hz får man full upplösning så jag antar att Samsung för att kunna skriva dit HDMI 2.0 i specifikationen kanske gjort någon lösning som liknar den nvidia gjorde för Kepler.

Jag lämnade tillbaka TV:n igår och de skulle skicka den på service! Blir intressant att se om dom har möjlighet att fixa detta problem på Antenn & TV Service?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ha-ha, service!

Det är troligtvis så att Samsung använder en äldre och enklare uppsättning kretsar för bildbehandlingen och att de på så sätt sparar några dollar tillverkningskostnad per apparat. Utslaget på tillverkningsvolymerna blir det miljoner extra till lönsamheten och det är tyvärr sådana beslut som påverkar vilka produkter vi i slutändan får.

Vill i alla fall tacka för att du uppmärksammade detta. Då kan jag i min tur börja uppmärksamma det.

Permalänk
Bildexpert 📺

Lite mer efterforskning och lek med signalgenerator: För att få 4K och 60 Hz att fungera i full färgupplösning 4:4:4 måste såväl grafikkort som TV använda HDMI-kretsar kapabla till högre pixelklocka än 297 MHz där gränsen går idag på så gott som alla produkter i normalt konsumentled. Klarar grafikkortet inte mer går det alltså inte att få annat än 4:2:0 vid 60 Hz. TV:n kanske klarar mer men för att testa det behöver man en nyare generation grafikkort och jag tror inte vi är där ännu.

Det går att få ett finger i vinden och läsa av EDID från TV:n och se ifall det specificeras en högre pixelklocka på 594 MHz. Samsung HU8505 gör detta men det går ju inte att verifiera att det faktiskt fungerar så länge som källorna är fast i 297 MHz.

Permalänk
Medlem

Här finns en intressant tråd på samma tema:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1837209

Tydligen så är det så bakvänt att senaste versionen av kopieringskyddet hdcp (2.2) gör att bilden tar upp för mycket bandbredd för att köra 4:4:4! (om det stämmer?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comtronic:

Direkt när jag kopplade in skärmen fick jag bild i 3840x2160/60Hz då jag har ett nvidia 780 som hade bra stöd för HDMI 2.0. När man synade bilden såg man att den var ganska nedsmutsad av bildbehandlingsprocessorn. Efter en del trixande i menyn lyckades jag stänga av allt, men bilden är fortfarande inte helt okej när man kör windows-skalning på 100%. Ritade då upp vertikala och horisontella streck i olika färger, där man tydligt ser att upplösningen är okej vertikalt (2160), men inte helt 1:1 vertikalt, eftersom man tydligt ser artefakter och andra märkliga färger på de horisontella linjerna.

Jag blir nyfiken på - vart hitta du ens en HDMI 2.0-kabel? För 1.4 stödjer inte 60hz i 4k-format...

EDIT: Läste precis artikeln som någon ovan postade gällande senaste uppdateringen till nvidia-kort..

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Jag blir nyfiken på - vart hitta du ens en HDMI 2.0-kabel? För 1.4 stödjer inte 60hz i 4k-format...

Enligt uppgift ska det gå använda befintliga HDMI 1.4 kablar för HDMI 2.0, men eftersom jag aldrig har fått det att fungera så vet man ju aldrig var felet ligger...

Permalänk
Bildexpert 📺

Ständig påminnelse: Det finns ingenting som heter HDMI 1.4-kablar eller 2.0-kablar eller något annat och licensavtalet för HDMI förbjuder användningen av versionnummer på det sättet eftersom det är felaktigt.

Det finns två specifkationer, "High Speed" och "Standard" där High Speed-kablarna ska klara den högsta datahastigheten med pixelklocka på upp till 600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite mer efterforskning och lek med signalgenerator: För att få 4K och 60 Hz att fungera i full färgupplösning 4:4:4 måste såväl grafikkort som TV använda HDMI-kretsar kapabla till högre pixelklocka än 297 MHz där gränsen går idag på så gott som alla produkter i normalt konsumentled. Klarar grafikkortet inte mer går det alltså inte att få annat än 4:2:0 vid 60 Hz. TV:n kanske klarar mer men för att testa det behöver man en nyare generation grafikkort och jag tror inte vi är där ännu.

Det går att få ett finger i vinden och läsa av EDID från TV:n och se ifall det specificeras en högre pixelklocka på 594 MHz. Samsung HU8505 gör detta men det går ju inte att verifiera att det faktiskt fungerar så länge som källorna är fast i 297 MHz.

Ok, det verkar finnas gott om fallgropar. Jag uppgraderade som sagt mitt GTX 780 i hopp om att GTX 970 skulle klara denna upplösning. Är det något ytterligare som begränsar här alltså?

Slipper man detta lilla bekymmer när man kör displayport?

Permalänk
Medlem

Finns inga grafikkort som stödjer 600MHz HDMI/TMDS, så det är DisplayPort som gäller om man vill köra UHD i 60Hz. RGB/4:4:4 är ändå ganska önskvärt här. Oavsett om det blir DP SST eller MST så är det att föredra över HDMI och chroma-subsampling.

297MHz TMDS räcker inte. Det är en begränsning som lever kvar i Maxwell och GCN1.1. Enda Nvidia gjort är ju att kalla 4:2:0 UHD@60 för HDMI 2.0. Vilket egentligen inte gör det till 2.0.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tappade mitt svar, men Petterk fyllde i det mesta.

Även *ifall* du får tag på ett framtida grafikkort som kan generera 600 MHz TMDS över single-link och *ifall* just din TV verkligen klarar att ta emot den signalen så är det fortfarande en öppen fråga *ifall* den interna bildbehandlingen klarar mer än 4:2:2@30 Hz eller 4:2:0@60 Hz.

Jag skulle gissa på det senare med tanke på prisnivån på apparaten och det enkla faktum att inte ens 1920x1080 i 4:4:4 är en självklarhet med flera av dagens full hd-modeller

Permalänk
Medlem

Fast nu kanske vi inte ska vara så överdrivna, det är möjligt att Maxwell numera stödjer 600MHz – men första Maxwellprodukterna gjorde det inte. Stöd sägs ha tillkommit i andra generationen. Även om 970/980 har stöd så ska man vara lite vaksam, TVn måste ju lira med det också.

MHz hit och dit har i slutändan med bandbredd och den digitala signalen att göra. Man måste ha både källa och mål som klarar av att hantera kedjan. Eftersom TVs har lite mer logik så är det inte säkert det räcker med att kretsarna i TVn stödjer HDMI2.0.

Bland datorskärmar har vi fortfarande styrkretsar som är fast på 165MHz TMDS/HDMI (eftersom de kör dual-link över DVI eller DP för högre upplösningar/bandbredd) på de flesta produkterna. Varken TVs eller grafikkort som säger sig stödja HDMI2.0 blir något magiskt, det är lite tidigt för att vi ska kunna påstå det än. Det är få om ens några TVs som är bekräftade att fungera med Maxwell andra generationen och 60Hz UHD.

Permalänk
Medlem

Samsung verkar inte ha någon TV som klarar av 4:4:4 60Hz UHD. Sen kan ju det vara p.g.a. kompatibilitetsproblem, andra firmwareproblem eller p.g.a. hårdvaran. LG UB850V och möjligen senare Panasonic är de enda jag ser på marknaden som säger sig erbjuda stöd. Panasonic-tvn som bör ha HDMI2.0-stöd har ju dock även DisplayPort. Även om grafikkort generellt saknar stöd för HDMI 2.0 så ser det ändå ut att vara på TV-fronten det är svårast än så länge. Det löser sig inte nödvändigtvis genom att skaffa GM200-graffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samsung verkar inte ha någon TV som klarar av 4:4:4 60Hz UHD. Sen kan ju det vara p.g.a. kompatibilitetsproblem, andra firmwareproblem eller p.g.a. hårdvaran. LG UB850V och möjligen senare Panasonic är de enda jag ser på marknaden som säger sig erbjuda stöd. Panasonic-tvn som bör ha HDMI2.0-stöd har ju dock även DisplayPort. Även om grafikkort generellt saknar stöd för HDMI 2.0 så ser det ändå ut att vara på TV-fronten det är svårast än så länge. Det löser sig inte nödvändigtvis genom att skaffa GM200-graffe.

LG erbjuder firmwire-uppdatering på LA965W-tvn. Dock med förbehållet att de skickar ut en tekniker, alternativt att man skickar in tvn...

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

LG erbjuder firmwire-uppdatering på LA965W-tvn. Dock med förbehållet att de skickar ut en tekniker, alternativt att man skickar in tvn...

Kan ju vara bra för de som redan har en. Är lite annat som kommer med uppgraderingen också. Det kräver dock hårdvarubyte. Vet inte vad man får betala för det i Sverige. Kanske inte är värt att köpa en för att göra uppgraderingen, men har man en så kan det vara trevligt. I dagsläget blir man ju tvungen att köra 970/980 för 600MHz HDMI också. Fast det har jag inte riktigt fått reda på om det lirar med LGs uppgradering, antar att det gör det. Panasonic och DP/MST som verkar gälla ett tag fram över om man vill köra AMD. Eller för den delen Intel. Kör du t.ex. en bärbar med 900-serien och Optimus så kommer ju Intel-gpun begränsa till HDMI 1.4/300MHz om det inte är en dedikerad port. Den beryktade aktiva adaptern (DP) skulle kunna hjälpa till här. Lite tidigt för att vänta sig att det lirar som man kan förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samsung verkar inte ha någon TV som klarar av 4:4:4 60Hz UHD. Sen kan ju det vara p.g.a. kompatibilitetsproblem, andra firmwareproblem eller p.g.a. hårdvaran. LG UB850V och möjligen senare Panasonic är de enda jag ser på marknaden som säger sig erbjuda stöd. Panasonic-tvn som bör ha HDMI2.0-stöd har ju dock även DisplayPort. Även om grafikkort generellt saknar stöd för HDMI 2.0 så ser det ändå ut att vara på TV-fronten det är svårast än så länge. Det löser sig inte nödvändigtvis genom att skaffa GM200-graffe.

Hur fick du tag på informationen angående Samsung's TV? Jag har varit i kontakt med samsungs support sedan veckor tillbaka.

Senaste svaret:

Ärendet har nu ytterligare eskalerats till våra TV-tekniker i Stockholm. Tyvärr finns det risk för att detta ärende kan dröja ett par veckor.

Det var tråkigt att höra att du valt att lämna tillbaka produkten till din återförsäljare, men vi förstår samtidigt varför. Vi ska göra vårt bästa för att ge dig ett svar på din fråga som vi för närvarande jobbar förbrilt på. Jag har tyvärr ingen information om fenomenet har lyckats bli reproducerat/återskapat på en liknande modell ännu.

Då jag fått smak på 4K och anser att vanliga monitorer är för små för denna upplösning, kommer jag antagligen köpa första bästa TV som visar sig fungera och ligger inom rimligt pris.

LG UB850V ligger ju hyffsat i pris men LG UB820 har ännu bättre pris som också har HDMI 2.0. Vad är det som skiljer dessa modeller åt?

Permalänk
Medlem

Samsung? Enda jag vet där är att det inte fungerar enligt rapporter på forum. Därav ordet verkar. Din modell fungerar bara i 30Hz med 4:4:4.

LG UB820V har inte WebOS, har så vitt jag vet inte redig HDMI 2.0. Den klarar 60Hz, men inte i 4:4:4/RGB. * Enligt manual.

Permalänk
Medlem

En lista på TV apparater som klarar @60Hz 4:4:4:

https://forums.geforce.com/default/topic/778627/geforce-900-s...

Jag blir lite sugen på detta:

Citat:

I've heard that DP works fine. It's a port most commonly used in monitors after all. But the only company that includes them in connection set is Panasonic. So, for now we have a choice of 3 UHD TVs, all of which are Panasonic TVs:

Panasonic TX-58AXR800 (58")
Panasonic TX-50AXR800 (50")
Panasonic TC-L65WT600 (65")

These guys will get you 4k@60Hz 4:4:4 experience via DisplayPort (1.2a).

So, i guess, these are the winners in terms of providing real 4k gaming.

Men saftigt pris:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2602304
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2602303
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2192227

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det ser ut som att du kör pixelmappat, så då kan man utesluta den orsaken.

Skulle gissa på att du drabbas av det faktum att Samsung UE50HU6905 inte är en monitor eller datorskärm utan en TV med UHD-panel. Den är tänkt att användas med videokällor. En förklaring kan vara att den därför endast arbetar med 4:2:2 och 4:2:0-subsampling internt och aldrig går fullt 4:4:4 och ge full upplösning. Det vill säga att färginformationen (chroma) arbetar med halva upplösningen horisontell, motsvarande 1920x2160 för 4:2:2 samt en fjärdedel av upplösningen vid 4:2:0, motsvarande 1920x1080.

När du slår över till 60 Hz kan TV:n inte hantera mer än 4:2:0-chroma subsampling och färgerna är alltså endast en fjärdedel av upplösningen.

Detta är tämligen vanligt och har sin förklaring att ingen normal videokälla i konsumentled för närvarande ger högre kraftfullare samplingsnivå än 4:2:0. Det är först när man kopplar in sin dator och får tillgång till en källa som ger 4:4:4-nivå och har full upplösning hela vägen som det blir uppenbart.

Bra svar. Tror många inte fattar att TV och Datorskärm inte är samma sak. Kolla på 50" 4K monitor för konferensrum och liknande, det är helt andra prisnivåer.

Skulle hellre satsa på någonting som detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2839433

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur dålig är det att använda en UHD tv som skärm?

Är sugen på denna: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Hur kommer skalningen i Windows bli? Blir jag tvungen att använda 150% el 200% eller kan jag förvänta mig att text, ikoner osv kommer se bra ut i 100% skalning?

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB