Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

Permalänk
Inaktiv

Körde processen nyss, fungerade väldigt bra. Extra bra att den inte tar bort datan som redan finns där. Kan dock ta lite tid så gör det bara om ni kan lägga cirka en timme på det. Stod också att man behövde uppdatera drivenheter efteråt i installationsguiden men verkar inte behövas.

Permalänk
Jubileumsmästare

Samsung 840 EVO 120 GB

Before

Min: 2.9 MB/s
Max: 303.6 MB/s
Avg: 139 MB/s
AT: 0.330 ms
BR: 204.4 MB/s

After

Min: 276.5 MB/s (+9434.48%)
Max: 390.7 MB/s (+28.69%)
Avg: 291.3 MB/s (+109.57%)
AT: 0.101 ms (-69.39%)
BR: 198.7 MB/s (-2.79%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Riktigt dåligt, Samsung. Köper jag en SSD som systemdisk till min laptop förväntar jag mig inte att få upplevelsen av en HDD – ja, siffrorna ljuger verkligen inte:

http://i.imgur.com/JQ2Oeai.png

Notera speciellt accesstiderna.

Har alltid rekommenderat Samsung-SSD:er och varit direkt avgörande för ett dussin köp av 840/Evo, men efter det här debaclet får ni allt jobba på om ni vill återfå förtroendet.

Du kanske får vara beredd på att lägga lite mer pengar nästa gång?
Det är ju inte för inte som man säger att man får vad man betalar för, eller hur?
Någonstans har ju kostnaden kapats jämnfört med de dyrare modellerna.

Men visst, folk har alltid och kommer alltid leta genvägar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fattar det som att den nya firmwaren ändrar på en funktion (read-retry) som är standard för SSDer de implementerat dåligt, och alltså inte är en "fullösning" som många här verkar tala om?

"Sådana förändringar brukar en SSD normalt korrigera över tiden, men i fallet Samsung 840 Evo utfördes processen som kallas read-retry för aggressivt – det vill säga enbart när användaren ville ha åtkomst till datan."

Skönt att det verkar vara fixat iaf. Jag har rekommenderat denna disk till flera vänner.

Permalänk
Medlem

Efter en FAQ med Samsung säger de att det enbart är EVO som är "drabbad" av detta, och tidigare enheter berörs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Riktigt dåligt, Samsung. Köper jag en SSD som systemdisk till min laptop förväntar jag mig inte att få upplevelsen av en HDD – ja, siffrorna ljuger verkligen inte:

http://i.imgur.com/JQ2Oeai.png

Notera speciellt accesstiderna.

Har alltid rekommenderat Samsung-SSD:er och varit direkt avgörande för ett dussin köp av 840/Evo, men efter det här debaclet får ni allt jobba på om ni vill återfå förtroendet.

det e ej så att det kan vara din bärbara som sackar `` ner skiten???? Har du en äldre bärbar dator så e det tyvärr bra resultat det du har på bild

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av backspace:

Du kanske får vara beredd på att lägga lite mer pengar nästa gång?
Det är ju inte för inte som man säger att man får vad man betalar för, eller hur?
Någonstans har ju kostnaden kapats jämnfört med de dyrare modellerna.

Men visst, folk har alltid och kommer alltid leta genvägar.

Tycker du att siffrorna är rimliga sett till prislappen samt utlovad prestanda?

Skrivet av itkoll:

det e ej så att det kan vara din bärbara som sackar `` ner skiten???? Har du en äldre bärbar dator så e det tyvärr bra resultat det du har på bild

Nej, datorn är en Asus UX32VD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Du kanske får vara beredd på att lägga lite mer pengar nästa gång?
Det är ju inte för inte som man säger att man får vad man betalar för, eller hur?
Någonstans har ju kostnaden kapats jämnfört med de dyrare modellerna.

Men visst, folk har alltid och kommer alltid leta genvägar.

Jaha, så nu är 840 EVO en budgetmodell? ***bort/mod***

Otrevligheter
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon179444:

Jaha, så nu är 840 EVO en budgetmodell? ***bort/mod***

TLC minnen är budgetminnen med sämre egenskaper som gör dem billigare, det är därför det inte används i pro modeller hos någon tillverkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men är detta någon som kan inträffa på en Samsung 840Pro 128GB om man nu råkar ha en sådan?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jaha, så nu är 840 EVO en budgetmodell? ***bort/mod***

840 Evo är en budgetmodell, ja. Sämre prestanda och en minnesteknik som gör att man kan trycka in mer minne på samma yta = billigare att producera, men på bekostnad av prestanda, vad exakt är det som får dig att tro att 840 evo inte är budget? Tänk lite nu så du inte fortsätter att lura dig själv.

"Let me google that for you" https://www.google.se/search?hl=en-SE&source=hp&q=840+evo+bud...

Ganska många som håller med om att 840 evo är i budgetsegmentet.

Skrivet av Zicsoen:

Dum fråga kanske men är detta någon som kan inträffa på en Samsung 840Pro 128GB om man nu råkar ha en sådan?

Nej, det inträffar bara på enheter med TLC-minnen. 840 pro har MLC-minnen som är av högre kvalitet, presterar märkbart bättre, och lagrar data på ett sätt som gör att liknande grejer inte kan inträffa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jaha, så nu är 840 EVO en budgetmodell? ***bort/mod***

840 och 840Evo har alltid varit, kommer alltid vara, har aldrig antyds vara något annat än BUDGET SSD. Den tillsammans med Kingston V300, Crucial MX100, Sandisk Ultra (plus), intel 320/330, och liknande prissatta SSDer är budget, enkla, prisvärda, klient, halvdana ersättningar för hårddisk, tänkt att ligga mellan äkta SSD värstingar och hårddiskar.

Typ som mellan klassens grafikkort 270/760 eller processorer I3/vissa I5/FX 8350.

Alltså en SSD som precis som alla andra billiga komponenter till konsumenter har sina brister, fel, problem, och prestanda.

Varför i tusan skulle man tro att de ha de priserna de har annars?

Permalänk
Medlem

Kör nu på min 1tb Samsung 840 EVO - håller tummarna Tog 5-10 minuter på sig när den stod still på 40% men nu är den uppe på 80%.

Har även en 512gb 840 PRO, den har inte tappat någon prestanda över tiden.

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så lösningen är alltså att programmera firmware att skyffla runt data lite då och då? Jag tycker inte det låter som en bra idé då TLC redan lider av dålig livslängd som det är. Men å andra sidan kanske inte folk som köper enheter med TLC förväntar sig att enheten ska funka i mer än 2-3 år, och då blir det ju ett icke-problem. Själv håller jag mig ifrån TLC, oavsett tillverkare. Helt klart värt de extra hundringarna för att få minnesceller med äkta kvalitet och hållbarhet.

Det finns ju pågående konstanta stress-test mot 840 som visat att den realistiskt inte alls kommer slitas ut på 2-3 år. I slutändan så återstår det bara att se.

Skrivet av Ozzed:

Jo, fast normalt behöver man inte skyffla runt data "för att den varit skriven på samma cell för länge" som i det här fallet

Har då för mig att de flesta SSD:er skyfflar runt gammal data. Varav detta problem uppstod då Samsung skar ner på den biten.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Kör nu på min 1tb Samsung 840 EVO - håller tummarna Tog 5-10 minuter på sig när den stod still på 40% men nu är den uppe på 80%.
// Lazze

Hur lång tid har det tagit "totalt"?
Jag har nämligen en hel del av dessa (inkl 750GB och 1TB) att gå igenom, så det är rätt bra om man vet hur lång tid det tar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

840 och 840Evo har alltid varit, kommer alltid vara, har aldrig antyds vara något annat än BUDGET SSD. Den tillsammans med Kingston V300, Crucial MX100, Sandisk Ultra (plus), intel 320/330, och liknande prissatta SSDer är budget, enkla, prisvärda, klient, halvdana ersättningar för hårddisk, tänkt att ligga mellan äkta SSD värstingar och hårddiskar.

Typ som mellan klassens grafikkort 270/760 eller processorer I3/vissa I5/FX 8350.

Alltså en SSD som precis som alla andra billiga komponenter till konsumenter har sina brister, fel, problem, och prestanda.

Varför i tusan skulle man tro att de ha de priserna de har annars?

Förlåt men MX100 och Intel 320/330? Såvitt jag vet baseras de inte på TLC utan MLC. MX100 kör förvisso en ganska oprövad kontroller? De må inte tillhöra prestandaskiktet men de är bra mycket bättre än Samsungs budget diton.

Företags ssd och högpresterande ssd's brukar köra aggresiv triming där skrivprestandan brukar ta stryk.

Gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det finns ju pågående konstanta stress-test mot 840 som visat att den realistiskt inte alls kommer slitas ut på 2-3 år. I slutändan så återstår det bara att se.

Har då för mig att de flesta SSD:er skyfflar runt gammal data. Varav detta problem uppstod då Samsung skar ner på den biten.

Vid wear leveling så skiljer man normalt på statisk data och dynamisk data för att spara skrivningar, och om jag fattat det rätt så kommer all data att behandlas som dynamisk, och alltså skyfflas runt med jämna mellanrum i och med nya firmwaren, men som sagt, det återstår väl att se om det kommer innebära problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För dem som vill ha lite mer information om vad read retry handlar om kan ni t.ex. läsa detta dokument:
http://www.eetasia.com/STATIC/PDF/201202/EEOL_2012FEB02_STOR_...
Totalt 3 sidor, sidan 2 är mest relevant. (Är egentligen reklam för en teknik för att minska slitage, men dokumentet beskriver vad problemen är.)

tl;dr: Över tid läcker elektronerna i flashminnet bort och data i en cell blir svårläst. Read-retry är precis så enkelt som det låter: SSD'n tror att data i cellen kanske inte längre är korrekt (har blivit korrupt) så den läser cellen flera gånger för att öka chansen att få ut korrekt data.

Så som jag tolkar det var deras firmware helt enkelt överdrivet aggressiv med algoritmen datans ålder -> antalet read-retries, kanske en exponentiell algoritm?

Fakta:
a) datan måste skrivas om ibland, för att förnya den elektriska laddningen - detta är inte en dålig lösning som vissa verkar tro utan en naturlig egenskap hos allt flashminne (men det finns så klart bättre och sämre kvalité på flash - det är en annan femma.)
b) deras algoritm för read-retries var överdrivet aggressiv precis som artikeln säger.

Med andra ord låter det helt enkelt som att algoritmerna i deras gamla firmware inte var korrekt balanserade mot just denna flash-minnestypens kvalité kontra prestanda - de har helt enkelt justerat algoritmerna.

<dåligt humör>
Vill samtidigt påpeka att inget i artikeln säger att den nya firmware'n skriver om datan oftare, det antyds så, men det står inte i klartext, det står enbart att data som legat orörd länge blir mindre tillförlitlig - vilket är sant för allt flashminne, och att deras aggressiva read-retry algoritm var det som flaskade prestandan. De kanske bara ändrade algoritmen, kanske ändrade både och, men tills vi vet eller någon länkar till något bevis så bör folk komma ihåg att använda uttrycket "det låter som att ... [påstående] ... vilket är [egenskap] / ... jag tycker är [åsikt]."
Blir mycket mindre onödigt käbbel och mer konstruktiv diskussion om alla kommer ihåg detta!

(Läser man ut saker mellan raderna och presenterar resultatet av sina tanker är huruvida man framstår som dum eller smart helt avhängigt på om man kommer ihåg att använda ovanstående uttryck eller motsvarande. Någon som påpekar att det finns indikation på något framstår oftast som intelligent medan någon som presenterar indikationer som fakta (utan att länka till eller presentera ett eget korrekt bevis) framstår oftast som en dum person som inte klarar korrekt logisk härledning. Ja det är övergeneraliserat men så ser det ut på internet. ...och jag hatar när någon gör så för det kan förstöra så många potentiellt bra och givande diskussioner! - Inte menat att tas personligt och alla kan göra misstag. Vem som helst kan dessutom rädda sitt anseende eller t.o.m. höja det genom att erkänna sitt misstag eftersom denna egenskap anses sällsynt och värdefull på internet.)
</dåligt humör>

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teddis:

Det finns ju pågående konstanta stress-test mot 840 som visat att den realistiskt inte alls kommer slitas ut på 2-3 år. I slutändan så återstår det bara att se.

Har då för mig att de flesta SSD:er skyfflar runt gammal data. Varav detta problem uppstod då Samsung skar ner på den biten.

De försöker ju kompensera för sämre skrivtålighet genom att minska antalet skrivningar internt men har då framkallat ett annat problem, TLC minnena är helt enkelt sämre men de kan nog fungera bra ändå för normalt bruk bara de hittar rätt med inställningarna, just nu så har de tippat över så mycket åt livslängd att prestandan lider, då får de offra lite livslängd för att få upp farten.

Skulle det visa sig att det inte går att hitta en bra balans så får man utveckla minnestekniken och lämna dagens TLC minnen som en lite pinsam felsatsning i SSDns utvecklingshistoria.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du kanske får vara beredd på att lägga lite mer pengar nästa gång?
Det är ju inte för inte som man säger att man får vad man betalar för, eller hur?
Någonstans har ju kostnaden kapats jämnfört med de dyrare modellerna.

Men visst, folk har alltid och kommer alltid leta genvägar.

Bör ändå finnas rimlighet i vad man kan förvänta sig. Om du köper en ny bil men väljer en Kia Sorento istället för en Porsche Cayenne så kan man rimmligen anta att den kommer accelerera lite långsammare etc. Men det gör inte att det skulle vara ok om den helt plötsligt började klara av max 20 km/h.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så lösningen är alltså att programmera firmware att skyffla runt data lite då och då? Jag tycker inte det låter som en bra idé då TLC redan lider av dålig livslängd som det är. Men å andra sidan kanske inte folk som köper enheter med TLC förväntar sig att enheten ska funka i mer än 2-3 år, och då blir det ju ett icke-problem. Själv håller jag mig ifrån TLC, oavsett tillverkare. Helt klart värt de extra hundringarna för att få minnesceller med äkta kvalitet och hållbarhet.

Vad jobbigt det måste vara att söndertolka allt. Verktyget ligger separat, precis som TheSlicker observerat. Firmwaren är korrigerad men de måste göra ett pass över cellerna för att inte problemet ska uppträda även på ny firmware. Detta görs bara en gång. Man vill undvika att firmwaren får sköta detta då det skulle innebära en (minimal) prestandaförlust. Därav är de separata även om den ena installerar den andra.

Skrivet av Ozzed:

Jo, fast normalt behöver man inte skyffla runt data "för att den varit skriven på samma cell för länge" som i det här fallet, utan det handlar ner om att se till att skriva till de lediga celler med minst antal skrivningar, så att cellerna slits så jämt som möjligt. Så det har att göra med cellernas livslängd och inte läsprestanda. Men nu får de dessutom lägga till i beräkningen hur länge data varit skriven till en cell, och flytta den om den legat "för länge" vilket borde ge extra write amplification och förkorta livslängden, vilket är extra dåligt för just TLC.

Länka jättegärna till din källa för det sista stycket. Eller är det hittepå? De påstår sig alltså ha korrigerat buggen i deras algoritm, inte implementerat en workaround metod för att flytta runt data. Du nämner ju hela tiden detta, men det är ju inte vad dem påstår att dem implementerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur lång tid har det tagit "totalt"?
Jag har nämligen en hel del av dessa (inkl 750GB och 1TB) att gå igenom, så det är rätt bra om man vet hur lång tid det tar.

Den är på 83% nu, så jag gissar att 1tb tar cirka 60 minuter, give or take a few

// Lazze

Permalänk
Medlem

Allyn Malventano på PC Perspective brukar ha rätt bra koll på SSD och hårddiskar och han har skrivit några artiklar om EVO-problemet. Kanske värt en titt om ni vill gräva lite djupare.

Länkar
* http://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-840-EVO-Performa...
* http://www.pcper.com/reviews/Editorial/Samsung-840-840-EVO-su...

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Min sambos 1TB 840 Evo lider svårt av detta, så jag hoppas verkligen att fixen fungerar. Går inte att vara säker förrän om 1+ månad...

Skulle aldrig ha köpt en Evo om det inte vore för att Pro inte fanns i 1TB kapacitet förrän nyligen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kört med programmet och uppdaterat FW

Före:

Efter:

Helt okej, får se om det håller sig nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

För dem som vill ha lite mer information om vad read retry handlar om kan ni t.ex. läsa detta dokument:
http://www.eetasia.com/STATIC/PDF/201202/EEOL_2012FEB02_STOR_...
Totalt 3 sidor, sidan 2 är mest relevant. (Är egentligen reklam för en teknik för att minska slitage, men dokumentet beskriver vad problemen är.)

tl;dr: Över tid läcker elektronerna i flashminnet bort och data i en cell blir svårläst. Read-retry är precis så enkelt som det låter: SSD'n tror att data i cellen kanske inte längre är korrekt (har blivit korrupt) så den läser cellen flera gånger för att öka chansen att få ut korrekt data.

Så som jag tolkar det var deras firmware helt enkelt överdrivet aggressiv med algoritmen datans ålder -> antalet read-retries, kanske en exponentiell algoritm?

Fakta:
a) datan måste skrivas om ibland, för att förnya den elektriska laddningen - detta är inte en dålig lösning som vissa verkar tro utan en naturlig egenskap hos allt flashminne (men det finns så klart bättre och sämre kvalité på flash - det är en annan femma.)
b) deras algoritm för read-retries var överdrivet aggressiv precis som artikeln säger.

Med andra ord låter det helt enkelt som att algoritmerna i deras gamla firmware inte var korrekt balanserade mot just denna flash-minnestypens kvalité kontra prestanda - de har helt enkelt justerat algoritmerna.

off-topic:
Vill samtidigt påpeka att inget i artikeln säger att den nya firmware'n skriver om datan oftare, det antyds så, men det står inte i klartext, det står enbart att data som legat orörd länge blir mindre tillförlitlig - vilket är sant för allt flashminne, och att deras aggressiva read-retry algoritm var det som flaskade prestandan. De kanske bara ändrade algoritmen, kanske ändrade både och, men tills vi vet eller någon länkar till något bevis så bör folk komma ihåg att använda uttrycket "det låter som att ... [påstående] ... vilket är [egenskap] / ... jag tycker är [åsikt]."
Blir mycket mindre onödigt käbbel och mer konstruktiv diskussion om alla kommer ihåg detta!

(Läser man ut saker mellan raderna och presenterar resultatet av sina tanker är huruvida man framstår som dum eller smart helt avhängigt på om man kommer ihåg att använda ovanstående uttryck eller motsvarande. Någon som påpekar att det finns indikation på något framstår oftast som intelligent medan någon som presenterar indikationer som fakta (utan att länka till eller presentera ett eget korrekt bevis) framstår oftast som en dum person som inte klarar korrekt logisk härledning. Ja det är övergeneraliserat men så ser det ut på internet. ...och jag hatar när någon gör så för det kan förstöra så många potentiellt bra och givande diskussioner! - Inte menat att tas personligt och alla kan göra misstag. Vem som helst kan dessutom rädda sitt anseende eller t.o.m. höja det genom att erkänna sitt misstag eftersom denna egenskap anses sällsynt och värdefull på internet.)
</dåligt humör>

Det som påstås är alltså att _all_ flashlagring får sämre pålitlighet med tiden?

Det kan mycket väl vara så men jag tycker det finns hål i teorin. Jag har haft SSD's som legat orörda sedan 2011 som jag dragit igång igen som då funkat klockrent. Ingen degradering alltså, plud att poängen med SSD's är ju att de skall vara kapabla till att lagra data statiskt.

Och sedan så verkar det ju dessutom bara vara TLC-minnen som är drabbade, så att "all" flashlagring per definition skulle vara drabbad verkar vara ett skott från höften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Efter en FAQ med Samsung säger de att det enbart är EVO som är "drabbad" av detta, och tidigare enheter berörs inte.

Det verkar så. Här finns en länk som styrker detta.

Skrivet av TechReport:

The older, TLC-based 840 Series is unaffected, and so is the upcoming 850 EVO, which will use the three-bit version of 3D V-NAND.

Skrivet av Ozzed:

Och sedan så verkar det ju dessutom bara vara TLC-minnen som är drabbade, så att "all" flashlagring per definition skulle vara drabbad verkar vara ett skott från höften.

Samsung påstår att det inte har någon med TLC-minnen att göra. Det handlar om just deras modell och deras implementation. Om det är sanning eller inte är kanske värt att fundera på, men man kan ju undra varför skulle se skylla på sin modell hellre än minnestekniken om de ljög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker du att siffrorna är rimliga sett till prislappen samt utlovad prestanda?

Nej, datorn är en Asus UX32VD.

Jag tycker inte något om pris kontra prestanda, men detta är kanske något man borde vara medveten om när man väljer en billigare teknik, eller?

Tagit bort svar på otrevligheter
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad jobbigt det måste vara att söndertolka allt. Verktyget ligger separat, precis som TheSlicker observerat. Firmwaren är korrigerad men de måste göra ett pass över cellerna för att inte problemet ska uppträda även på ny firmware. Detta görs bara en gång. Man vill undvika att firmwaren får sköta detta då det skulle innebära en (minimal) prestandaförlust. Därav är de separata även om den ena installerar den andra.

Länka jättegärna till din källa för det sista stycket. Eller är det hittepå? De påstår sig alltså ha korrigerat buggen i deras algoritm, inte implementerat en workaround metod för att flytta runt data. Du nämner ju hela tiden detta, men det är ju inte vad dem påstår att dem implementerat.

Du säger själv att den ena installerar den andra. Hur får du det till att det är separata saker. Jag vet vad separat betyder.

Om du vill ha källa så kan du titta på länken om Wear leveling högre upp. Det finns ett avsnitt som beskriver statisk och dynamisk data och hur det är olika saker som behandlas olika av algoritmen, så att _all_ data skall skyfflas omkring är inget man gör "som standard", men nu måste de ju det om tlc ufför sig som de beskriver.

Problem: Data som legat för länge i samma cell blir långsam att läsa
Lösning: se till att data inte ligger för länge i samma cell.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.