Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det inträffar bara på enheter med TLC-minnen. 840 pro har MLC-minnen som är av högre kvalitet, presterar märkbart bättre, och lagrar data på ett sätt som gör att liknande grejer inte kan inträffa.

Skönt, då slipper man bekymra sig över detta! Tack för svar!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curik:

Samsung påstår att det inte har någon med TLC-minnen att göra. Det handlar om just deras modell och deras implementation. Om det är sanning eller inte är kanske värt att fundera på, men man kan ju undra varför skulle se skylla på sin modell hellre än minnestekniken om de ljög.

Det har väl indirekt med minnestypen att göra, TLC tål färre skrivningar och Samsung försökte minska skrivcyklerna lite väl mycket vilket efter en tid gav andra problem som de inte hade koll på från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Skönt, då slipper man bekymra sig över detta! Tack för svar!

Jupp! Det brukar löna sig att inte köpa lågbudgetmodeller, vad den än må vara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är värst. Att en SSD har en bugg/fel i firmware (vilket har och kommer drabba alla tillverkare av och till med tiden) eller att en del verkar gilla rollen som dommedagsprofeter för en viss teknik bara för att de inte gillar den? För i slutändan, ingen av produkterna som diskuteras har blivit obrukbara eller ineffektiva permanent som det ser ut i nuläget. Det blir rätt löjligt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag vet inte vad som är värst. Att en SSD har en bugg/fel i firmware (vilket har och kommer drabba alla tillverkare av och till med tiden) eller att en del verkar gilla rollen som dommedagsprofeter för en viss teknik bara för att de inte gillar den? För i slutändan, ingen av produkterna som diskuteras har blivit obrukbara eller ineffektiva permanent som det ser ut i nuläget. Det blir rätt löjligt.

Det värsta torde vara att en del väljer att svartmåla hela samsung för det här. "Aldrig mer en samsung SSD" och annan P12-retorik ekar konstant i dessa trådar.. Då är frågan.. Vad är det för fel på 830, 840Pro, 850?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förlåt men MX100 och Intel 320/330? Såvitt jag vet baseras de inte på TLC utan MLC. MX100 kör förvisso en ganska oprövad kontroller? De må inte tillhöra prestandaskiktet men de är bra mycket bättre än Samsungs budget diton.

Företags ssd och högpresterande ssd's brukar köra aggresiv triming där skrivprestandan brukar ta stryk.

Gör om gör rätt!

Gör rätt från början istället.
320/330 ÄR budget diskar, Intels 520 var mellanklass närmare Pro disk. Intel har fler nivåer där 7X0 var värsting klass från början och 9X0 var företag. Nu är 530 deras "Pro klass" med 3X00 serien för företag.
Du kan se det ganska snabbt:
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Intel-520-Series-120GB-v...
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Intel har 25nm på 520/320 diskarna, och 20nm på X30 diskarna. Där de "sämre" går till de billigare 300 serien.
300 Serien har nästan lagts ner nu dock, där 335 är en udda uppstickare som är en upphottad 330, med bättre minne som från början var tänkt att ersätta 530. http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...
De har istället börjat sätta den mot 730 disken som har ny kontroller.
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Intel-730-Series-240GB-v...

Samma gäller Crucial. De har en pro serie, M550 och en budget MX100.
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Crucial-MX100-256GB-vs-C...
Båda kör samma kontroller, MEN MX100 använder de billigare (sämre) 16nm minnena.

MX100 - Controller: Marvell 88SS9189. Flash Memory: Micron 16nm MLC.
M550 - Controller: Marvell 88SS9189. Flash Memory: Micron Synchronous 20nm MLC.

Så jag står vid mitt påstående. MX100 och Intel 320/330 är budget. 335 låter jag vara osagt, för den är visserligen budget serie märkt, men den har inte budget kretsar i sig eller prestanda där efter, så det är lite förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som påstås är alltså att _all_ flashlagring får sämre pålitlighet med tiden?

Det kan mycket väl vara så men jag tycker det finns hål i teorin. Jag har haft SSD's som legat orörda sedan 2011 som jag dragit igång igen som då funkat klockrent. Ingen degradering alltså, plud att poängen med SSD's är ju att de skall vara kapabla till att lagra data statiskt.

ALL flash. "period"
Skillnaden är tiden det tar, ECC du har att rätta till det och lite andra tekniker. De äldre SSD med 30nm+ hade väldigt lite problem med detta, men felet fanns. Dock har detta problemet ökat exponentiellt desto mindre du gör cellerna.
Data retention på SSD är i klassen enligt standarder de ska följa så att de ska klara hålla info i 1 år. Men inget säger hur "bra", eller hur snabbt detta ska gå att läsa, bara ATT det ska gå.

-"poängen med SSD's är ju att de skall vara kapabla till att lagra data statiskt."
Absolut inte. Det är vad en mekanisk hårddisk gör. Samma cell, samma LBA, samma ställe.
SSD är poängen att den ska "leka hårddisk" och utifrån sett emulera detta beteende, när den i själva verken utför GC och div andra städningar, Wear leveling och massor med ändringar "under skalet" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

ALL flash. "period"
Skillnaden är tiden det tar, ECC du har att rätta till det och lite andra tekniker. De äldre SSD med 30nm+ hade väldigt lite problem med detta, men felet fanns. Dock har detta problemet ökat exponentiellt desto mindre du gör cellerna.
Data retention på SSD är i klassen enligt standarder de ska följa så att de ska klara hålla info i 1 år. Men inget säger hur "bra", eller hur snabbt detta ska gå att läsa, bara ATT det ska gå.

-"poängen med SSD's är ju att de skall vara kapabla till att lagra data statiskt."
Absolut inte. Det är vad en mekanisk hårddisk gör. Samma cell, samma LBA, samma ställe.
SSD är poängen att den ska "leka hårddisk" och utifrån sett emulera detta beteende, när den i själva verken utför GC och div andra städningar, Wear leveling och massor med ändringar "under skalet" så att säga.

Jag får ta på mig det syftningsfelet. Det jag menade var "statisk" som i "försvinner inte när strömmen bryts" till skillnad från t. ex ett RAM-minne.

Så om man haft usb-minnen och SD-kort som legat i 10 år som fortfarande går att läsa så är det rent flyt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som påstås är alltså att _all_ flashlagring får sämre pålitlighet med tiden?

Det kan mycket väl vara så men jag tycker det finns hål i teorin. Jag har haft SSD's som legat orörda sedan 2011 som jag dragit igång igen som då funkat klockrent. Ingen degradering alltså, plud att poängen med SSD's är ju att de skall vara kapabla till att lagra data statiskt.

Och sedan så verkar det ju dessutom bara vara TLC-minnen som är drabbade, så att "all" flashlagring per definition skulle vara drabbad verkar vara ett skott från höften.

Dina slutsatser är väldigt konstiga. Jag sa aldrig att allt bara pajjar efter 3år eller liknande. Och ssd'er har massa algoritmer och tekniker för att läsa degraderad data, varav read-retry är bara en enkel princip. Din slutsats att ingen degradering skett är helt fel, eller så likställer du degradering == data förlust, vilket också är fel.

Vanliga hdd blir också mindre pålitliga med tiden så din hänvisning till att det är "statisk" lagring är inte heller av intresse. "Statiskt" är relativt, allt degraderar med tiden...

Ditt sista påpekande är också helt fel, pdf'n jag länkade handlade specifikt om MLC minnen för enterprise bruk.

Det är enkel fundamental fysik - entropi, saker vill degradera till ostrukturerat tillstånd. Om det tar 1 millisekund eller 1miljon år beror på vad man pratar om och går off-topic, men det sker helt säkert, on-topic är frågan hur man bäst hanterar det i flashminnen, och Samsungs gamla algoritmer hanterade det dåligt helt enkelt men om man vill finns massor av coola tekniker man kan googla fram info om på nätet (fast vissa är ju delvis hemliga - trade secrets).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Fast nu glömmer du bort fenomenet Write amplification helt. Din kalkyl stämmer bara om host writes och skrivningar till SSD'n har ett 1:1-förhållande vilket aldrig händer. http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification

Helt rätt, har en 840EVO som har gått väldigt hårt under de ca 9månader jag haft den och om den håller sig till ungefär vad som utlovas kommer den ha en livstid på strax över 10år enligt den statistik som går att utläsa om hur mycket skrivningar som gjorts så här långt. Har man en disk mer än 4-5 år så borde man inte längre förvänta sig att den är supertillförlitlig. Och oavsett så bör man ha backup på allt som faktisk är viktigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får ta på mig det syftningsfelet. Det jag menade var "statisk" som i "försvinner inte när strömmen bryts" till skillnad från t. ex ett RAM-minne.

Så om man haft usb-minnen och SD-kort som legat i 10 år som fortfarande går att läsa så är det rent flyt?

Om du tar ett 10år gammal USB minne och läser det idag, lär det går bra.
Men tar du ett billigt USB minne idag och väntar 5 år, lär du får läs problem.
Kvalitetsminne kanske kan hålla 5+ år, men eftersom USB minne görs på "överblivet flash" från tillverkningen idag, så är det som det är. För 10 år sedan så fanns inte SSD och USB fick de bästa 40-50nm kretsarna du kunde göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Dina slutsatser är väldigt konstiga. Jag sa aldrig att allt bara pajjar efter 3år eller liknande. Och ssd'er har massa algoritmer och tekniker för att läsa degraderad data, varav read-retry är bara en enkel princip. Din slutsats att ingen degradering skett är helt fel, eller så likställer du degradering == data förlust, vilket också är fel.

Vanliga hdd blir också mindre pålitliga med tiden så din hänvisning till att det är "statisk" lagring är inte heller av intresse. "Statiskt" är relativt, allt degraderar med tiden...

Ditt sista påpekande är också helt fel, pdf'n jag länkade handlade specifikt om MLC minnen för enterprise bruk.

Det är enkel fundamental fysik - entropi, saker vill degradera till ostrukturerat tillstånd. Om det tar 1 millisekund eller 1miljon år beror på vad man pratar om och går off-topic, men det sker helt säkert, on-topic är frågan hur man bäst hanterar det i flashminnen, och Samsungs gamla algoritmer hanterade det dåligt helt enkelt men om man vill finns massor av coola tekniker man kan googla fram info om på nätet (fast vissa är ju delvis hemliga - trade secrets).

Fast det här handlar väl inte om att data förtvinar, utan snarare att Samsung läser cellen onödigt många gånger för att kompensera för en förtvining som inte ägt rum? TLC-minnen är visserligen dåliga men kanske inte fullt så dåliga som Samsung trott. Men allt det här börjar bli förvirrande.

Skrivet av Yoshman:

Helt rätt, har en 840EVO som har gått väldigt hårt under de ca 9månader jag haft den och om den håller sig till ungefär vad som utlovas kommer den ha en livstid på strax över 10år enligt den statistik som går att utläsa om hur mycket skrivningar som gjorts så här långt. Har man en disk mer än 4-5 år så borde man inte längre förvänta sig att den är supertillförlitlig. Och oavsett så bör man ha backup på allt som faktisk är viktigt.

Ja, helt rätt. Backup är bra oavsett. Kan ju hända andra saker också som statisk elektricitet, eller att kontrollerkretsen får spel.

Skrivet av Paddanx:

Om du tar ett 10år gammal USB minne och läser det idag, lär det går bra.
Men tar du ett billigt USB minne idag och väntar 5 år, lär du får läs problem.
Kvalitetsminne kanske kan hålla 5+ år, men eftersom USB minne görs på "överblivet flash" från tillverkningen idag, så är det som det är. För 10 år sedan så fanns inte SSD och USB fick de bästa 40-50nm kretsarna du kunde göra.

Har inte tänkt i de banorna men så är det ju. Tråkigt att teknikutveckling innebär en försämring av hållbarheten för vissa produkter. Men å andra sidan är ju inte USB-minnen designade för långtidslagring heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

840 och 840Evo har alltid varit, kommer alltid vara, har aldrig antyds vara något annat än BUDGET SSD. Den tillsammans med Kingston V300, Crucial MX100, Sandisk Ultra (plus), intel 320/330, och liknande prissatta SSDer är budget, enkla, prisvärda, klient, halvdana ersättningar för hårddisk, tänkt att ligga mellan äkta SSD värstingar och hårddiskar.

Typ som mellan klassens grafikkort 270/760 eller processorer I3/vissa I5/FX 8350.

Alltså en SSD som precis som alla andra billiga komponenter till konsumenter har sina brister, fel, problem, och prestanda.

Varför i tusan skulle man tro att de ha de priserna de har annars?

Med den lilla skillnaden att 10k/15kRPM SCSI-diskar var faktiskt signifikant mycket snabbare än vanliga 7200RPM diskar. För skrivbordet är den överlägset största flaskhalsen svarstider och därmed throughput på väldigt små läsningar/skrivningar.

På en server, eller om man nu råkar göra något som faktiskt skriver stora mängder data, så är det helt klart värt att betala för en "pro" modell men har väldigt svårt att se värdet av en "pro" modell för svensson. Frågan är om det överhuvudtaget skulle gå att märka en skillnad mellan säg 840Pro och 840Evo i majoriteten av applikation en typisk "vanlig" användare kör, tja i alla fall efter att man applicerat denna fix
10k/15k diskarna roterade snabbare och hade därför lägre söktid, det var anledningen till att man även som desktop-användare kunde dra nytta av dessa (var en av de som investerade i SCSI i en av mina desktops-system, var nog inte riktigt värt priset...).

För att göra en jämförelse mellan CPUer, Evo mot Pro är ungefär som i7-4790 mot i7-5960X. Den senare har definitivt högre teoretisk kapacitet men något få användare kan dra någon nytta av i praktiken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker Ozzed är onödigt negativt inställd till TLC kretsar. Samsung 840 EVO var och kommer under en tid fortsätta vara en bra rekommendation till system upp till 10-12000Kr. Den duger alldeles utmärkt för de flesta normala nvändare som inte skriver sjukt mycket data. Den kommer i de flesta fall hålla utmärkt i över 5 år vilket är så länge man max bör köra samma disk oavsett teknik. De flesta uppgraderar ju disk inom en 5 års period.

Den extra säkerhet som tex 840 eller 850 PRO ger är totalt onödig och den extra prestanda man får märker man som normal användare heller inte av. Så onödigt att spendera mer än man behöver. Bättre då att lägga den skillnaden på nått annat i systemet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Funkar inte på RAIDade diskar.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tycker Ozzed är onödigt negativt inställd till TLC kretsar. Samsung 840 EVO var och kommer under en tid fortsätta vara en bra rekommendation till system upp till 10-12000Kr. Den duger alldeles utmärkt för de flesta normala nvändare som inte skriver sjukt mycket data. Den kommer i de flesta fall hålla utmärkt i över 5 år vilket är så länge man max bör köra samma disk oavsett teknik. De flesta uppgraderar ju disk inom en 5 års period.

Den extra säkerhet som tex 840 eller 850 PRO ger är totalt onödig och den extra prestanda man får märker man som normal användare heller inte av. Så onödigt att spendera mer än man behöver. Bättre då att lägga den skillnaden på nått annat i systemet.

problemet med TLC ligger inte enbart i den här buggen, utan är ett kvalitetsproblem generellt. TLC har sämre läs/skrivprestanda, sämre accesstid, som ju för övrigt annars brukar ses som paradgrenen för SSD generellt, och sämre livslängd. Visst kan TLC "duga", men är man nere på den nivån duger det med en billigare hårddisk också. Ska man köpa en SSD är det väl jävligt onödigt att köpa en som gör det som en SSD ska vara bra på sämre än andra SSD's?

Jag håller inte med om att man kan rekomendera TLC till någon. Sedan har jag såklart viss förståelse för att folk gärna försvarar en produkt de redan köpt, men då handlar det mer om känsloargument än fakta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Ska fixa mina på en gång.

Vad finns det för verktyg för att testa läshastighet? Tänkte att jag kan posta resultat här för de intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med den lilla skillnaden att 10k/15kRPM SCSI-diskar var faktiskt signifikant mycket snabbare än vanliga 7200RPM diskar. För skrivbordet är den överlägset största flaskhalsen svarstider och därmed throughput på väldigt små läsningar/skrivningar.

På en server, eller om man nu råkar göra något som faktiskt skriver stora mängder data, så är det helt klart värt att betala för en "pro" modell men har väldigt svårt att se värdet av en "pro" modell för svensson. Frågan är om det överhuvudtaget skulle gå att märka en skillnad mellan säg 840Pro och 840Evo i majoriteten av applikation en typisk "vanlig" användare kör, tja i alla fall efter att man applicerat denna fix
10k/15k diskarna roterade snabbare och hade därför lägre söktid, det var anledningen till att man även som desktop-användare kunde dra nytta av dessa (var en av de som investerade i SCSI i en av mina desktops-system, var nog inte riktigt värt priset...).

För att göra en jämförelse mellan CPUer, Evo mot Pro är ungefär som i7-4790 mot i7-5960X. Den senare har definitivt högre teoretisk kapacitet men något få användare kan dra någon nytta av i praktiken.

Har aldrig påstått att hemma Svensson behöver 1TB värsting SSD för sin surfdator heller.
Men jag håller med dig att SSDs styrka är just småfilerna, något som tyvärr är en mekanisk hdds svaghet.

Hela anledningen till att dessa budget diskar finns, och att priset på Pro diskarna är så billigt (ja, det blir billigare för båda) är ju att de kan sälja miljontals av dessa "skräp" celler som inte duger till proffs eller företag till konsumentmarknaden hemma.
Problemet är ju att folk förväntar sig prestanda, likt en värsting SSD för priset av en budget disk. Sen förväntas 100% problemfritt testande också, något som om du jämför tex router kan vara lite värre. Billiga routrar med Wifi och allt idag är billigare än någonsin, men de är också mer ostabila, mer osäkra och inte ens i närheten så beprövade som de var förr när de var 2000kr klassen.
Så länge folk sätter realistiska krav på en budget konsument produkt, så är allt frid och fröjd i mina ögon.

Ang SCSI så var det en stor del overhead med kontrollerkortet vs IDE också. Detta eliminerade SATA med NCQ ganska kraftigt, något som gör att idag är det inte så stor skillnad. Visst får du lägre maximal latency med högre vartal, men det finns 5900 rpm diskar som istället för att snurra så fort det bara går, ser till att landa på rätt plats med NCQ funktionen. Dessa har jämförbar prestanda med 7200 RPM diskar vid medelhård jobb iaf.

Dock skulle jag nog jämföra en I3a/I5a med I7 av k model om du kör EVO mot pro. För de 6+ kärniga mm är mer som enterprise model med en helt annan nivå av potentiell beräkningskraft.

Permalänk
Medlem

Har någon annan laddat ner verktyget som återställer prestandan? Jag har satt igång det men det tar fruktansvärt lång tid på Step 3. Jag har visserligen 1TB-modellen och den är ungefär halvfull, men jag tycker ändå inte att det borde ta så här lång tid. Hur lång tid tar det för er och vilken modell har ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Har någon annan laddat ner verktyget som återställer prestandan? Jag har satt igång det men det tar fruktansvärt lång tid på Step 3. Jag har visserligen 1TB-modellen och den är ungefär halvfull, men jag tycker ändå inte att det borde ta så här lång tid. Hur lång tid tar det för er och vilken modell har ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Tog ganska precis 1h att köra på min 1tb disk - drog mkt cpu i början, så jag antar att det beror på hur snabb burk man har oxo.

// Lz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan TLC "duga", men är man nere på den nivån duger det med en billigare hårddisk också.

Till att börja med, du är rejält dryg och jobbig i de flesta trådarna du skriver i.
Du kan inte på fullt allvar mena att valfri mekanisk skulle ha någon chans mot en 840Evo?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Har aldrig påstått att hemma Svensson behöver 1TB värsting SSD för sin surfdator heller.
Men jag håller med dig att SSDs styrka är just småfilerna, något som tyvärr är en mekanisk hdds svaghet.
...
Dock skulle jag nog jämföra en I3a/I5a med I7 av k model om du kör EVO mot pro. För de 6+ kärniga mm är mer som enterprise model med en helt annan nivå av potentiell beräkningskraft.

Var exakt det som var logiken i min jämförelse, i7-4790 är overkill för de flesta och blir då helt meningslöst att ta i än mer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Falcon:

Till att börja med, du är rejält dryg och jobbig i de flesta trådarna du skriver i.
Du kan inte på fullt allvar mena att valfri mekanisk skulle ha någon chans mot en 840Evo?

Är väll ungefär en faktor 100:1 i prestanda på små filer med lågt kö-djup mellan en mekanisk disk och en 840Evo när man läser små filer. Är max några 10-tals % som skiljer mellan en Evo och Pro en Pro på samma användarfall, tar man värstingmodeller som sitter direkt på PCIe kan man nå ca en fördubbling i prestanda i det fallet.

Så helt rätt, en SSD är en enorm förbättring även för "vanliga" användare medan steget från budget SSD till en top-of-the-line SSD är nog mest akademiskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Startade datorn nu och verkar som att mina båda 250GB redan har den nya firmwaren enligt Samsung Magician? Någon annan som också har det så?
Båda är nyligen formaterade/inköpta så tvekar att jag måste köra det där programmet på dem.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är väll ungefär en faktor 100:1 i prestanda på små filer med lågt kö-djup mellan en mekanisk disk och en 840Evo när man läser små filer. Är max några 10-tals % som skiljer mellan en Evo och Pro en Pro på samma användarfall, tar man värstingmodeller som sitter direkt på PCIe kan man nå ca en fördubbling i prestanda i det fallet.

Så helt rätt, en SSD är en enorm förbättring även för "vanliga" användare medan steget från budget SSD till en top-of-the-line SSD är nog mest akademiskt.

Spot on virtual void.

Det är rätt absurt hur något så trivialt som som den här firmwarebuggen (vi har sett långt värre allihop om man tittar i backspegeln) får en handfull individer att bete sig, som jag nämnde innan, domedagsprofeter för en viss produkt. Den über-nörd som vill ha max av allt får välja det men att det skulle vara så katastrofalt dåliga produkter under dennes krav är rent strunt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så helt rätt, en SSD är en enorm förbättring även för "vanliga" användare medan steget från budget SSD till en top-of-the-line SSD är nog mest akademiskt.

Jo jag vet :), men jag ville gärna ha lite mer korkade påståenden av Ozzed, som verkar närmast manisk sjuk att hata på Samsung och deras teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan TLC "duga", men är man nere på den nivån duger det med en billigare hårddisk också. Ska man köpa en SSD är det väl jävligt onödigt att köpa en som gör det som en SSD ska vara bra på sämre än andra SSD's?

Jag håller inte med om att man kan rekomendera TLC till någon. Sedan har jag såklart viss förståelse för att folk gärna försvarar en produkt de redan köpt, men då handlar det mer om känsloargument än fakta.

Nu får du väl ändå ge dig...

Jag är fullt medveten om att TLC är ett billigare alternativ som tål färre skrivningar osv. men jag är också fullt medveten om att i min hemmamaskin kommer jag aldrig att hinna slita ut en TLC-baserad SSD. Prestandaskillnaden kan vi glömma helt för normalanvändaren.

Jag använder inte mekaniska diskar i mer än ca. fem år så varför räkna med mer för SSD? Allt över det är bonus och diskar som används till mindre viktiga saker. Har tex. en gammal Intel 320 disk som skrivit ca 25 TB data nu och den tuffar på fortfarande.

Visst har Samsung här gjort bort sig men de har nu förhoppningsvis fixat problemet, vi får väl se...

FRÅGA: Någon som uppdaterat flera EVO diskar i samma system där en är systemdisk och andra för lagring? Undrar om verktyget har problem med det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Startade datorn nu och verkar som att mina båda 250GB redan har den nya firmwaren enligt Samsung Magician? Någon annan som också har det så?
Båda är nyligen formaterade/inköpta så tvekar att jag måste köra det där programmet på dem.

Du måste använda ett särskilt verktyg från Samsung som har den nya firmware:en inbyggd:
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Skrivet av Tea42BBS:

Tog ganska precis 1h att köra på min 1tb disk - drog mkt cpu i början, så jag antar att det beror på hur snabb burk man har oxo.

// Lz

Tack för svar! Hur fylld var disken? Min 1TB har varit igång i över 2,5 h nu och är fortfarande bara på 89%. Drygt som fan, hade jag vetat att det skulle ta så här lång tid hade jag satt igång det över natten istället.

På en annan sida står det att det kan ta upp till 4 h för en 1TB disk. Men det ser snarare ut som 5 h i mitt fall. . .
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18629993

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad trött jag blir på en massa folk här som skriver om saker de inte förstår sig på.

Iaf, har själv två EvO diskar. Efter att jag kört relevanta tester för ca 2 veckor sen såg jag som lägst ca 290Mb/s. Spel som uppdaterar sig är ju ganska bra på att inte råka ut för felet.
Oavsett vilket så känner jag mig inte alls missnöjd med diskarna. Problem händer, de fixas. So what? De var riktigt prisvärda när jag köpte dem, bra prestanda för min Workstation sett till priset och livslängden är inga problem.
De som påstår det har ju uppenbarligen inte kikat på vilken marknad de är ämnade för.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av DarkAlf:

Du måste använda ett särskilt verktyg från Samsung som har den nya firmware:en inbyggd:
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Oj jag blandade ihop firmware:sen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz