Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

Permalänk

Dum fråga kanske, men hur tolkar man "behövs bara köras en gång"? Under hela SSD's livstid? eller bara en gång om varit drabbad? är lite ork att behöva köra detta med jämna mellanrum bara för hålla hårddisken i topp skick...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Dum fråga kanske, men hur tolkar man "behövs bara köras en gång"? Under hela SSD's livstid? eller bara en gång om varit drabbad? är lite ork att behöva köra detta med jämna mellanrum bara för hålla hårddisken i topp skick...

lol, En gång betyder EN gång under diskens livslängd :), annars hade de skrivit måste köras x antal gånger under x antal månader/år ...

Från pcper :

"Once the tool completes the full procedure on an SSD, there is no way to repeat the process. You can’t even restart the process on a given SSD as the option is greyed out. This is meant to be a one way trip, and should permanently correct an updated EVO moving forward.

Once you’ve updated, you can safely remove the software as it is no longer needed."

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Behöver man koppla bort andra hårddiskar när man kör processen ? Har förutom EVO(systemdisk) även 1 mekanisk HDD som lagringsdisk. Är det safe att köra med den inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Behöver man koppla bort andra hårddiskar när man kör processen ? Har förutom EVO(systemdisk) även 1 mekanisk HDD som lagringsdisk. Är det safe att köra med den inkopplad?

Det är bara att köra på :), glöm inte att kopiera över dina viktiga filer ifall något skulle gå snett.

http://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-840-EVO-Performa...

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Pro-varianterna, som har MLC, ligger ju högre, så vart vill du komma?

Bara i två av AnandTechs tester, annars var EVO faktiskt snabbare. Men min ursprungliga poäng var att EVO-diskarna var (och kanske fortfarande är) bland det bästa man kunde köpa för SATA oavsett pris. Om det skiljer 10-20% mot den snabbaste är det definitivt inget man märker, det var ju en skillnad på 100 mot 1 jämfört med de gamla mekaniska diskar så inte konstigt att folk noterar den skillnaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lagom kul det här. Har nu försökt köra programmet två gånger och fått restoration failed.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man borde ha varit medveten om att Samsung 840 har en firmwarebugg som gör att man nästan får sämre prestanda än en mekanisk hårddisk?

Varför ska man då betala det enorma prispremium per gigabyte som SSD har?

Tycker du att produkten håller vad Samsung lovar?

Tycker du att läshastigheter ner till 20 MB/s (i snitt 138 MB/s) och accesstider på närmare tio millisekunder (i snitt 0,9 ms) är rimligt på en SSD som inte på något sätt är orimligt billig?

Det är väl bara att titta på historiken för SSD-tekniken i sin helhet för att kunna fastslå att det mycket möjligt kan förekomma buggar, eller?

Varför "man" ska betala dyra pengar är väl individuellt från person till person och inget jag tänker yttra mig om eftersom vi alla befinner oss i olika situationer när det ska köpas grejer.

Om jag tycker att produkten håller vad den lovar kan jag inte heller säga något om eftersom jag inte snålar utan faktiskt köper de lite dyrare modellerna just p.g.a att Jag vet hur det ligger till med MLC och TLC.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Funkar inte på RAIDade diskar.

/Homer_S

Märkte det, vilket suger mammut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Någon annan som inte får det att fungera? Nu har min restoration misslyckats fyra gånger. Försöker nu köra DiskFresh.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Discokungen

Jorå, det verkar göra rätt märkbar skillnad.

Använde både HD Tune och HD Tach på C:\ men endast HD Tach på D:\ för att jag upptäckte HD Tune när jag i princip var klar med D:\. Använder också spoiler-ruta för att det blev en herrans massa bilder. Kör Rapid Mode på C:\!

FÖRE C:\ HD Tach

FÖRE C:\ HD Tune

EFTER C:\ HD Tach

EFTER C:\ HD Tune

FÖRE D:\ HD Tach

EFTER D:\ HD Tach

Dold text
Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nice. Jag som hade precis 1TB SSD 840 EVO precis innan detta felet uppdagades här på Swec och undrade om jag skulle lämna den tillbaka.
Lat som jag var gjorde jag inte det och har nu inga problem tydligen

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Jaha så vad ska jag säga till Mina föräldrar som köpt en 500Gb 840 (ej EVO) som kryper runt på 30Mb/sek på data som är ca 1-1.5 år gammalt? Vi trodde en firmware skulle kommit i dag för den men icke! Tom min som är ca 1 år har data nere på 50MB/sek!

Blir så arg på Samsung. Blir RMA av båda till Inet då antar jag.

Finns gott om 840 användare men problemet men av allt att döma tar det lägre tid att uppstå på 840 än 840 EVO men get gör det inte mindre allvarligt eller frustrerande för oss som har 840.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/840/hdtune1.png

Ta hem och testa detta program, http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html Jag körde det på min 840 120GB och innan såg det ut som för dig, men efter hade jag en rak linje högt uppe i fönstret.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

Firmware uppdaterad

...och det hela verkar funka: innan updaten hade jag genomsnittlig läshastighet på drygt 350mb/s ; efter fick jag följande, som man väl får se som godkänt:

Minimum: 383 mb/s
Maximum: 453 mn/s
Average: 407 mb/s

....på en samsung SSD 840 EVO 256Gb

Samsung verkar ju ha reagerat föredömligt snabbt och åstadkommit en enkel och smidig lösning för användarna, bara att applådera.

Dock en uppdatering till folk: de verkar även ha släppt ny firmware till 840-serien, och även 840 PRO: LÄNK

Om man får "restoration failed" när man kör uppdateringen (vilket jag fick första gången) så kan ett tips vara att stänga ner alla icke-essentiella processer via aktivitetshanteraren: när jag gjorde det och körde restoration en gång till så gick det som en dans.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag måste fråga, varför köpte så många av er Samsungs diskar istället för Sandisks ?

Själv sitter man med Sandisk Extreme II som Anandtech utsåg till "sin favoritSSD" än sålänge. MLC såklart.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Nya firmwaren installerad!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Först efter att jag kört DiskFresh så lyckades jag slutföra Samsungs restoration.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Jag måste fråga, varför köpte så många av er Samsungs diskar istället för Sandisks ?

Själv sitter man med Sandisk Extreme II som Anandtech utsåg till "sin favoritSSD" än sålänge. MLC såklart.

Med risk för att mata trollet: därför att folk är rationellt tänkande individer som inser att:

1) Samsungs diskar har bra relation pris/prestanda
2) TLC,MLC eller MILF inte har någon betydelse, eftersom du lär har bytt dator långt innan disken är utsliten

Att ett funktionsfel av den här magnituden upptäcks i en komponent som produceras i miljontals ex är extremt ovanligt, och är ingen orsak att sluta tänka rationellt och logiskt enligt ovan.

Svar på din fråga?

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag måste fråga, varför köpte så många av er Samsungs diskar istället för Sandisks ?

Själv sitter man med Sandisk Extreme II som Anandtech utsåg till "sin favoritSSD" än sålänge. MLC såklart.

För att Samsungs diskar har varit de mest tillförlitliga historiskt sett.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Jaha så vad ska jag säga till Mina föräldrar som köpt en 500Gb 840 (ej EVO) som kryper runt på 30Mb/sek på data som är ca 1-1.5 år gammalt? Vi trodde en firmware skulle kommit i dag för den men icke! Tom min som är ca 1 år har data nere på 50MB/sek!

Blir så arg på Samsung. Blir RMA av båda till Inet då antar jag.

Finns gott om 840 användare men problemet men av allt att döma tar det lägre tid att uppstå på 840 än 840 EVO men get gör det inte mindre allvarligt eller frustrerande för oss som har 840.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/840/hdtune1.png

Jag hade samma problem. I väntan på en fix (som jag hoppas kommer) kan du köra en runda med diskfresh.

http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Det går snabbt, ger inga dataförluster och gör att disken blir som ny. Mina före/efter: #14886671

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Finurliig:

Dock en uppdatering till folk: de verkar även ha släppt ny firmware till 840-serien, och även 840 PRO: LÄNK

Om man får "restoration failed" när man kör uppdateringen (vilket jag fick första gången) så kan ett tips vara att stänga ner alla icke-essentiella processer via aktivitetshanteraren: när jag gjorde det och körde restoration en gång till så gick det som en dans.

Nja, det finns firmware för alla diskarna, men det är bara 840 EVO som har "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software".

Eller ser vi inte samma sida?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Kört fixen och ja, det blir bra mycket bättre.

Nu ligger min disk (250 gig) på ca 400 MB/s i läshastighet alltså en över 20% försämring gentemot den utlovade hastigheten - den hastigheten som disken hade då den var ny för 1 år sedan.
Ska man acceptera ett prestandatapp på över 20% på ett år? Jag funderar på att reklamera disken.

Permalänk
Avstängd

Sådärja inga tråkiga dippar till 40mb/sekund längre.-)
http://i1303.photobucket.com/albums/ag152/alban72/hdtune_zpsf...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonas:

Kört fixen och ja, det blir bra mycket bättre.

Nu ligger min disk (250 gig) på ca 400 MB/s i läshastighet alltså en över 20% försämring gentemot den utlovade hastigheten - den hastigheten som disken hade då den var ny för 1 år sedan.
Ska man acceptera ett prestandatapp på över 20% på ett år? Jag funderar på att reklamera disken.

Observera att du kan inte jämföra resultat mellan olika typer av program som testar på olika sätt... Antar att du nu pratar om HDTune, testa med exempelvis AS SSD i stället för att se maxfart.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klonas:

Kört fixen och ja, det blir bra mycket bättre.

Nu ligger min disk (250 gig) på ca 400 MB/s i läshastighet alltså en över 20% försämring gentemot den utlovade hastigheten - den hastigheten som disken hade då den var ny för 1 år sedan.
Ska man acceptera ett prestandatapp på över 20% på ett år? Jag funderar på att reklamera disken.

Är det inte som med allt annat när det gäller all hårdvara och internetanslutningar framförallt"upp till"som gäller fortfarande?

Jag är iafall nöjd nu om bara min evo kan hålla den här hastigheten utan mer strul diskens livslängd,det är ju inte som så att man sitter och kopierar tb filer dagarna i ända.Med ssd är det ju främst accesstiden som är viktig oavsett hastighet tycker ju jag iafall.-)

Det här är jag nöjd med iafall:-)http://i1303.photobucket.com/albums/ag152/alban72/assd_zps7f2...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Jaha, så nu är 840 EVO en budgetmodell? ***bort/mod***

EVO är en budgetmodell av 840 Pro ja.

Skrivet av inquam:

Bör ändå finnas rimlighet i vad man kan förvänta sig. Om du köper en ny bil men väljer en Kia Sorento istället för en Porsche Cayenne så kan man rimmligen anta att den kommer accelerera lite långsammare etc. Men det gör inte att det skulle vara ok om den helt plötsligt började klara av max 20 km/h.

Men är det verkligen så farligt om KIA typ en vecka efter du köpt bilen levererar en sprillans ny del (helt gratis) som gör att den kommer upp i förväntad prestanda?

Skrivet av virtual void:

Med den lilla skillnaden att 10k/15kRPM SCSI-diskar var faktiskt signifikant mycket snabbare än vanliga 7200RPM diskar. För skrivbordet är den överlägset största flaskhalsen svarstider och därmed throughput på väldigt små läsningar/skrivningar.

På en server, eller om man nu råkar göra något som faktiskt skriver stora mängder data, så är det helt klart värt att betala för en "pro" modell men har väldigt svårt att se värdet av en "pro" modell för svensson. Frågan är om det överhuvudtaget skulle gå att märka en skillnad mellan säg 840Pro och 840Evo i majoriteten av applikation en typisk "vanlig" användare kör, tja i alla fall efter att man applicerat denna fix
10k/15k diskarna roterade snabbare och hade därför lägre söktid, det var anledningen till att man även som desktop-användare kunde dra nytta av dessa (var en av de som investerade i SCSI i en av mina desktops-system, var nog inte riktigt värt priset...).

För att göra en jämförelse mellan CPUer, Evo mot Pro är ungefär som i7-4790 mot i7-5960X. Den senare har definitivt högre teoretisk kapacitet men något få användare kan dra någon nytta av i praktiken.

Idag skiljer det bara någon hundring mellan EVO och PRO. Alltså är det dumsnålt att inte köpa PRO istället för EVO.

Skrivet av Alling:

Man borde ha varit medveten om att Samsung 840 har en firmwarebugg som gör att man nästan får sämre prestanda än en mekanisk hårddisk?

Varför ska man då betala det enorma prispremium per gigabyte som SSD har?

Tycker du att produkten håller vad Samsung lovar?

Tycker du att läshastigheter ner till 20 MB/s (i snitt 138 MB/s) och accesstider på närmare tio millisekunder (i snitt 0,9 ms) är rimligt på en SSD som inte på något sätt är orimligt billig?

Nej det gör den inte men Samsung fixar det helt gratis åt dig. Så att gnälla på Samsung för att en komponent har buggar (Som det vore den första buggen som manifesterat sig) är både kontraproduktivt och idiotiskt. Ja.. Samsung har upptäckt en bugg och Ja de försöker fixa den så var glad att de uppmärksammar den och gör något åt det.

Skrivet av Campaigner:

Jag måste fråga, varför köpte så många av er Samsungs diskar istället för Sandisks ?

Själv sitter man med Sandisk Extreme II som Anandtech utsåg till "sin favoritSSD" än sålänge. MLC såklart.

För att Sandisk kör med Sandforce styrkretsar medan Samsung kör med sin egna?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hej!

Vill bara dubbelkolla..

Jag hämtade filen (http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...)

Installerade ny firmware, såg även via en ruta att jag hade en tidigare version och det fanns en ny att uppgradera till. Efter det så ville den köra igång "Data Migration"??

Som jag avslutade...i och med att jag inte vill flytta något till en hårddisk till en annan..

Har gjort det detta rätt eller? Btw, läser något om omstart? pratar vi om operativ systemet? har inte gjort någon omstart alls..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har fått läs fel på disken efter nya firmwaren?

Före:

Efter:

Vad gör man nu, reklamera eller?

Permalänk
Medlem

Blir detta en firmware fix? Sist jag uppdatera en SSD med firmware samma dag den släpptes (intel g2) så havererade hela ssdn och fick bytas ut... rekommenderar folk o vänta en vecka iaf.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

Hej!

Vill bara dubbelkolla..

Jag hämtade filen (http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...)

Installerade ny firmware, såg även via en ruta att jag hade en tidigare version och det fanns en ny att uppgradera till. Efter det så ville den köra igång "Data Migration"??

Som jag avslutade...i och med att jag inte vill flytta något till en hårddisk till en annan..

Har gjort det detta rätt eller? Btw, läser något om omstart? pratar vi om operativ systemet? har inte gjort någon omstart alls..

Undrar det samma måste man migrera allt eller har fan ingen extra SSD som jag kan plugga in via USB.

EDIT: LOL NVM scrolla bara ner så hittar du firwaren det vi laddat ner är bara migration toolen.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

problemet med TLC ligger inte enbart i den här buggen, utan är ett kvalitetsproblem generellt. TLC har sämre läs/skrivprestanda, sämre accesstid, som ju för övrigt annars brukar ses som paradgrenen för SSD generellt, och sämre livslängd. Visst kan TLC "duga", men är man nere på den nivån duger det med en billigare hårddisk också. Ska man köpa en SSD är det väl jävligt onödigt att köpa en som gör det som en SSD ska vara bra på sämre än andra SSD's?

Jag håller inte med om att man kan rekomendera TLC till någon. Sedan har jag såklart viss förståelse för att folk gärna försvarar en produkt de redan köpt, men då handlar det mer om känsloargument än fakta.

MLC är bättre än TLC och SLC är bättre än MLC. Detta är det nog ingen som ifrågasätter, men man kan ju fråga sig vad det är värt att få dessa bättre nivåer av flashminne? Och vad är en vettig lägstanivå för att ändå ha bra prestanda och tålighet?

Prestandamässigt skiljer det inte speciellt mycket mellan alla de vettiga ssd:er som finns idag, i syntetiska tester kan man påvisa skillnad, men det är nog ingen som sitter och klagar på långa laddtider med en 840 evo jämfört med en pro. Skillnaderna är i praktiken försvinnande små mellan vettiga "budgetdiskar" och prestandadiskar.

Tålighet är ett återkommande argument mot TLC, men även här kan man fråga sig vad man egentligen behöver? Jag anser mig vara en hyffsat normal datoranvändare och om jag tittar på hur mycket min 120gb 830 skrivit under den tid jag har haft den och för över denna siffra till en 840 evo så skulle den teoretiskt sett hålla i 40+ år. En 840 evo skulle kunna ha 4x WA jämfört mot 830 och ändå leva i 10+ år.

Så vad är det som TLC i praktiken är sämre på? Prestandan verkar vara ok uthålligheten räcker till med god marginal.

Jag kan förstå att man inte tycker att det låter lockande med de nackdelar som TLC har, men man bör verkligen fråga sig hur och om dessa nackdelar påverkar en? Jag ser inget problem i den lägre tåligheten för skrivningar då TLC i dagsläget verkar duga gott och väl för de allra flesta och prestandamässigt verkar det inte heller vara några problem bortsett från det problem som samsung nu haft med diskarna. Men om jag förstått det rätt så råkar alla former av flash ut för denna typ av glidning i laddningarna, men eftersom det är mindre toleranser med TLC så märks det snabbare än med MLC. Normalt ska kontrollern märka detta och justera avläsningsnivåerna allt eftersom men att det inte gjorts korrekt i evon.