Permalänk
Testpilot
Skrivet av Naxos:

Någon som har handlat från UK/EU varuhuset Hobbyking? Erfarenheter? Har själv handlat från Hobbyking från Asien, men hinner ju fan få gråa hår på pungen innan skiten kommer fram.

Jag är ganska säker på att man måste bo i UK för att handla från det lagret men EU-lagret har jag handlar från när jag skulle ha Lipobatterier eftersom de inte går att skicka med flygfrakt längre (var iallafall krångel med det när jag beställde) och då tar en himla tid från Hong Kong. Det tar väl runt en vecka vad jag minns att få sakerna från EU-lagret och det skickas från Nederländerna, det enda dumma är väl att de inte har alla saker i lager där, speciellt inte de större och dyrare grejerna som radios.

Vill du ha det riktigt snabbt kan du annars beställa med DHL express från Hong Kong, det kostar en del men jag har beställt på en lördag och sen haft det levererat på måndagen så det går otroligt snabbt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Någon som har handlat från UK/EU varuhuset Hobbyking? Erfarenheter? Har själv handlat från Hobbyking från Asien, men hinner ju fan få gråa hår på pungen innan skiten kommer fram.

Handlade där häromveckan, tog cirka en vecka med billigaste frakten. Myllerman surt med mobiusen! Så jäkla trist när något sånt där händer. Blev cirka 10 akkar idag, nu ska man lära sig flyga manuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk

Hejsan!
Jag har kollat runt en hel del på quads och har bestämt mig för att köpa en.
Men vad är roligast att flyga? en Mini quad eller en lite större modell. Dom större är väl mer stabila?
Vad föredrar ni? och vad är lättast att börja med?
Jag kommer köra FPV med en GoPro.

Permalänk
Medlem

Nedan är exempel på skillnad på vad man kan göra med mini vs större. Själv kör jag mest mini för att det är lätt att transportera och dom håller för krasher, inte för att jag flyger bland träd och buskar så värst så man måste jue inte göra det enda eller andra bara för man väljer mini eller stor heller.

Större är oftast mer stabila men en bra inställd mini är också väldigt stabil.
En mini lyfter Gopro utan problem om man inte kör minsta motorerna så svårt att säga vilket som är bäst att börja med.
Stor är stabilare och lättare att se vid vanlig flygning, lättare att få plats med utrustning etc. men en mini klarar krasherna bättre och kan flyga på ställen där en stor skulle få problem att manövrera.

Större har även bättre batteritid då större propellrar är energi-effektivare.

Exempelvideos från youtube (ej mina)

Mini

Större

Här krashar en snubbe sin mini med flit. Inget paja förutom proppar. Gör man detta med en stor ram lär den paja.

Permalänk

Dom klarar en hel den domdär små rackarna!
blir nog att införskaffa en sådan Tack för länkarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Någon som har handlat från UK/EU varuhuset Hobbyking? Erfarenheter? Har själv handlat från Hobbyking från Asien, men hinner ju fan få gråa hår på pungen innan skiten kommer fram.

Har handlat från EU 2-3ggr, fått varorna på max en och en halv vecka

Edit: inte puck-etta direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allfredos:

Dom klarar en hel den domdär små rackarna!
blir nog att införskaffa en sådan Tack för länkarna

Inga problem. Tycker mini är bra att börja med. Sen om du får mersmak kan du bygga en mer avancerad större kopter.
Finns mellanting också i 300-360mm storleken om man vill ha det "bästa" ur båda världarna. Men då blir det inte riktigt mini i min bok. Fördelen är att den fortfarande är ganska liten men kan göra det mesta en stor ram kan med gimbal osv.

Permalänk
Medlem

Bild på den färdiga produkten

Knappast någon speciellt clean build, men det är min första så är hyfsat nöjd ändå. Den flyger ju fint

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag. Hur den flyger är viktigast
Det som kan va bra att uppgradera sen är antennerna till cirkulära typ Spironets eller liknande. Ger grymt bättre mottagning.

Permalänk
Testpilot

Var skulle ni rekommendera att man köper en Taranis-radio? har Hobbyking och Aloft Hobbies som jag känner till men det kanske finns nån bättre i Europa så man slipper betala extra moms.

Är väl plus-versionen jag tänkt, känns ovärt att köpa den äldre.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ser bra ut tycker jag. Hur den flyger är viktigast
Det som kan va bra att uppgradera sen är antennerna till cirkulära typ Spironets eller liknande. Ger grymt bättre mottagning.

Ja det är något som står på inköpslistan. Ska man köra på immersionrc's eller duger billigare kopior?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Ja det är något som står på inköpslistan. Ska man köra på immersionrc's eller duger billigare kopior?

Skickades från m.sweclockers.com

*edit*

Ändrade mig.
5.8Ghz antenner är det inte värt att köpa billiga verkar det som nu när jag kikade runt lite.
Vissa har tur och får bra exemplar men nog inte värt att chansa.

Spironets är ett säkert kort. Så vill du inte chansa kan det va värt dom extra slantarna. Finns jue andra märken också men gillar att dom har skyddskåpa på så dom tål smällar.

Kolla bara så det är SMA kontakt så det passar. Fatshark / Immersion kör SMA.

Permalänk
Testpilot

Fick tag på en begagnad minihex som jag fixat till lite, bland annat var ett fartreglage trasigt och så var jag tvungen att installera lite raketmotorer baktill Testade även att sleva några kablar och ska nog göra det på några fler så det inte ser så rörigt ut.

Finns plats för FPV kamera framtill men den är inte installerad på bilderna, planerar att lära känna den lite innan man ger sig på FPV-andet.

Har tyvärr inte kunnat testflyga den ute ännu på grund av vädret men inne på golvet flög den rätt så bra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fick tag på en begagnad minihex som jag fixat till lite, bland annat var ett fartreglage trasigt och så var jag tvungen att installera lite raketmotorer baktill Testade även att sleva några kablar och ska nog göra det på några fler så det inte ser så rörigt ut.

Finns plats för FPV kamera framtill men den är inte installerad på bilderna, planerar att lära känna den lite innan man ger sig på FPV-andet.
http://swec.powerburk.com/spiderhex1.jpg

http://swec.powerburk.com/spiderhex2.jpg

Har tyvärr inte kunnat testflyga den ute ännu på grund av vädret men inne på golvet flög den rätt så bra.

Häftig! Den där går nog undan

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fick tag på en begagnad minihex som jag fixat till lite, bland annat var ett fartreglage trasigt och så var jag tvungen att installera lite raketmotorer baktill Testade även att sleva några kablar och ska nog göra det på några fler så det inte ser så rörigt ut.

Finns plats för FPV kamera framtill men den är inte installerad på bilderna, planerar att lära känna den lite innan man ger sig på FPV-andet.
Har tyvärr inte kunnat testflyga den ute ännu på grund av vädret men inne på golvet flög den rätt så bra.

Najs med BO Spiderhex, ser att det är GPS. Antar den har OSD också ? Vet du vilken det är ? Är själv intresserad av att skaffa GPS till min mini nån gång så jag kan hitta tillbaks när jag är ute på vattnet och härjar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Myllerman:

Najs med BO Spiderhex, ser att det är GPS. Antar den har OSD också ? Vet du vilken det är ? Är själv intresserad av att skaffa GPS till min mini nån gång så jag kan hitta tillbaks när jag är ute på vattnet och härjar.

Jo den verkar riktigt najs, väldig fin byggkvalité. Det som skulle gjort den helt perfekt är om den hade haft kraftfördelningskortet (eller vad man kallar det på svenska), är inget stort fan av att löda ihop kablar med varandra och med sex fartreglage är det en himla massa kablar att få ihop. Kanske blir en framtida uppgradering men just nu sitter ju allt ihop iallfall.

GPS:en är från RC Timer och har även kompass i sig: http://rctimer.com/product-1088.html
Har som sagt inte flygit ordentligt än så jag vet inte hur pålitlig eller exakt den är men UBLOX LEA ska väl vara bra vad jag förstått, bättre och snabbare än NEO fast jag vet inte hur bra eller dålig den är heller.

OSD har den med ja, är en MinimOSD som kräver att flygkontrollern skickar ut Mavlink-data så den funkar väl inte med alla kontrollers. Den är väldigt enkel att ställa in, man kopplar den till datorn och sen väljer man i ett program vad man vill se och man kan flytta runt allt hur man vill med musen: https://code.google.com/p/minimosd-extra/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ok låter bra
Kanske får bli vinterprojekt att pula med GPS och OSD. Snart dags att ta fram packtejpen och vira in koptrarna så dom tål lite väta om man dimper ner nånstans. Bra när snön kommer också.

Permalänk
Medlem

taranis

Tjena!

Någon som har tips på var man kan hitta Taranis till ett bra pris?
plus versionen och gärna med väskan samt mottagare till.

Och någon som har tips på bra flygställen söder om stockholm?
Tycker det är bebyggelse och folk överallt, vill inte flyga och råka dimpa ner på en människa direkt.
Så fort man hittar ett grönområde så är det ändå joggare och hundägare överallt

Permalänk
Medlem

Man blir helt klart lite avundsjuk när man ser videos på youtube där folk flyger runt i helt tomma parker. Svårt att hitta ställen helt klart.
Har själv kollat runt där jag bor och det finns inte många ställen som är bra. Alltid något som är stoppar, antingen hästar, folk eller bilvägar. Trodde jag hittat bra ställe men efter 1min flygning kommer det ut en arg ryttare ur skogen. Var tydligen ridspår genom hela området doh !

Sen hitta man värsta sandtaget, jättestort men såklart radiotorn och stor högspänningsanläggning så kanske inte så smart att flyga om det stör ut radion.
Letat hela sommarn men inte hittat fler ställen för det

Man vill jue helst ha ganska nära så man kan spontanflyga.
Aja blir att flyga mer över vattnet, det har jag iaf gott om hehe.

Permalänk
Medlem

iofs, när vintern kommer kan man ju flyga vid sjöarna när det är is
inte lika kul dock när man flyger fpv.
men några sjöar här har mindre öar i sig som man kan flyga runt på/i kanske.

Permalänk
Medlem

Hittade idag min sedan länge borttappade laddare.
Laddar nu mina accar och hoppas att de inte sprängs efter ett tags urladdning.

Förövrigt väntar jag på en trebladig 8x4 prop till min cessna. Eller vilken propeller tror ni passar en 800kv motor med 3cell acc och en maxlängd på 8 tum? (Annars slår propellern ner i marken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Hittade idag min sedan länge borttappade laddare.
Laddar nu mina accar och hoppas att de inte sprängs efter ett tags urladdning.

Förövrigt väntar jag på en trebladig 8x4 prop till min cessna. Eller vilken propeller tror ni passar en 800kv motor med 3cell acc och en maxlängd på 8 tum? (Annars slår propellern ner i marken)

Beror ju lite på storleken på planet, vikten mm, men får du inte plats med en större prop så är det ju inte mycket du kan göra där, men orkar den inte så kan du ju testa 4cells om fartreglage och motor pallar det.
Jag har testat lite själv mellan 2 och 3 bladiga proppar men det jag testade på märkte jag inte någon skillnad på dom olika förutom att den drog mer ström med 3 blad.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Beror ju lite på storleken på planet, vikten mm, men får du inte plats med en större prop så är det ju inte mycket du kan göra där, men orkar den inte så kan du ju testa 4cells om fartreglage och motor pallar det.
Jag har testat lite själv mellan 2 och 3 bladiga proppar men det jag testade på märkte jag inte någon skillnad på dom olika förutom att den drog mer ström med 3 blad.

Vad jag vet ska 3 bladig ge lite långsammare acceleration, men ger mer drar mer vikt.
Just nu är det på gränsen att jag får ut 600g kraft med en vanlig 8x4 prop, dvs vikten av planet. Får testa lite med 3 bladigt. Kanske tom mäter exakt hur mycket mer jag får ut.

Permalänk
Medlem

Då har man köpt sig en ny liten helikopter.
kyosho ep concept sr schweizer 300c.
Köptes för 500kr. Fattas batteri, gyro och lite annat smått och gott.
Fick även med en jätte till motor samt en jävla massa frågetecken. Den liknar inget jag sett förut. Den har en separat pitch servo (som jag inte har någon aning om hur jag ska koppla, kanske bara behövs en y-kabel?).
Får klura lite till... Men är overall nöjd. Verkar vara välbyggd.

edit: drar in lite bilder också

och en bild på den separata pitch servon.

Och ja, nexus 4 kameran är dålig.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Phantom 2 Vision + för ett par veckar sedan(har inte flugit så mycket pga vädret) men nu blev jag sugen på att bygga en quad själv :). Jag har tittat runt lite och kommit fram till följande produkter.

Emax MT2204 Mini Motor (CCW / 2300kv) - USD $33.80
Emax MT2204 Mini Motor (CW / 2300kv) - USD $33.80
Storm CC3D Flight Controller for Multi-Rotors (Straight Pins) - USD $39.90
Storm Racing Drone Type-B Airframe - USD $49.90
Walkera DEVO 7 7-Channel 2.4Ghz Digital Radio System - Mode 2 (Left Throttle) - USD $99.90
Storm Mini LED Light Strip (Red) x2 - USD $11.00
SRD-TA-001 Power Supply Cable (1 XT60 to 9 JST) - USD $7.90
Color Scheme for Storm Racing Drone Type-A (Baby Blue) - USD $27.90
SRD-TA-003 Storm 12A ESC x4 - USD $71.60
Storm 11.1V 1500mAh 25C LiPo Battery Pack (XT60) x3 - USD $80.70
Storm 5030 Tri-Blade Plastic Propeller (M4 / Black / CCW) x3 - USD $13.50
Storm 5030R Tri-Blade Plastic Propeller (M4 / Black / CW) x3 - USD $13.50
SKYRC E3 2S / 3S Li-Po Battery Charger (V2) - USD $14.90
Battery Warning Buzzer For Li-Po Battery (Basic) - USD $9.90

Nu undrar jag om det fattas något, typ kablar...
Jag har planer på att köpa FPV vid senare tillfälle.

edit
Glömde laddare och batterivarnare....

alternativ två från Hobbyking
Hercules 500mm QuadCopter (KIT) EU37.81
Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight.. EU18.66
Turnigy D2836/9 950KV Brushless Outrunne..x4 EU44.88
Afro ESC 20Amp Multi-rotor Motor Speed C..x4 EU43.96
Hobby King Quadcopter Power Distribution.. EU3.19
MultiStar 10-4.5 (CW Rotation) Multi-Ro..x3 EU6.35
MultiStar 10-4.5 (CCW Rotation) Multi-Ro..x3 EU6.35
Turnigy R/C LED Lighting System EU7.48
Turnigy TGY-i6 AFHDS Transmitter and 6CH.. EU41.65
0CM Servo Lead Extention (JR) 26AWG(10p.. EU2.15

TOTAL: EU215.42

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Jag köpte en Phantom 2 Vision + för ett par veckar sedan(har inte flugit så mycket pga vädret) men nu blev jag sugen på att bygga en quad själv :). Jag har tittat runt lite och kommit fram till följande produkter.
http://i.imgur.com/mkFM2Dt.png

http://i.imgur.com/9yODQJg.png

Emax MT2204 Mini Motor (CCW / 2300kv) - USD $33.80
Emax MT2204 Mini Motor (CW / 2300kv) - USD $33.80
Storm CC3D Flight Controller for Multi-Rotors (Straight Pins) - USD $39.90
Storm Racing Drone Type-B Airframe - USD $49.90
Walkera DEVO 7 7-Channel 2.4Ghz Digital Radio System - Mode 2 (Left Throttle) - USD $99.90
Storm Mini LED Light Strip (Red) x2 - USD $11.00
SRD-TA-001 Power Supply Cable (1 XT60 to 9 JST) - USD $7.90
Color Scheme for Storm Racing Drone Type-A (Baby Blue) - USD $27.90
SRD-TA-003 Storm 12A ESC x4 - USD $71.60
Storm 11.1V 1500mAh 25C LiPo Battery Pack (XT60) x3 - USD $80.70
Storm 5030 Tri-Blade Plastic Propeller (M4 / Black / CCW) x3 - USD $13.50
Storm 5030R Tri-Blade Plastic Propeller (M4 / Black / CW) x3 - USD $13.50
SKYRC E3 2S / 3S Li-Po Battery Charger (V2) - USD $14.90
Battery Warning Buzzer For Li-Po Battery (Basic) - USD $9.90

Nu undrar jag om det fattas något, typ kablar...
Jag har planer på att köpa FPV vid senare tillfälle.

edit
Glömde laddare och batterivarnare....

Kablar hane-hane för att koppla mellan mottagaren och flight controller behöver du, kardborrband för att hålla fast batteriet kanske, annars kan jag inte se något just nu.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Startar upp tråden till våren här nu igen

Efter att ha flugit och byggt min egna quad förra sommaren tänkte jag ge nu ge mig in på att flyga plan. Beställt en AXN floater Jet från HobbyKing:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idPr...

Förhoppningvis blir det premiär till nästa helg Någon mer som har börjat flyga?

/Base

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk

de sa något på TV för någon vecka sedan att dessa drönare ska förbjudas(ska bli någon lag på det). kanske inte själva drönaren, men att ha en kamera på den, vilket nyheten handlade om.
så som jag fattade det så är det ett känsligt ämne, även fast man bara filmar på sin egen tomt, så är det nästan oundvikligt att inte råka filma utanför tomten med och det var det som skulle förbjudas.
står säkert på någon sida ang detta.
äger ingen drönare, men tyckte personligen ändå att det var lite överdrivet, ok om man flyger in på grannens tomt och filmar det han/hon håller på med, det är ju en sak som borde förbjudas, men att råka filma lite utanför sin tomt låter ju lite överdrivet.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Startar upp tråden till våren här nu igen

Efter att ha flugit och byggt min egna quad förra sommaren tänkte jag ge nu ge mig in på att flyga plan. Beställt en AXN floater Jet från HobbyKing:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idPr...

Förhoppningvis blir det premiär till nästa helg Någon mer som har börjat flyga?

/Base

Najs, jo det har blivit lite flygningar. Flyger fortfarande miniquads.
Största skillnaden i år är att det kommit nya funktioner som Oneshot125 och Regenerativ bromsning för vanliga reglage om man uppgraderar mjukvaran.

Skrivet av mangemani:

de sa något på TV för någon vecka sedan att dessa drönare ska förbjudas(ska bli någon lag på det). kanske inte själva drönaren, men att ha en kamera på den, vilket nyheten handlade om.
så som jag fattade det så är det ett känsligt ämne, även fast man bara filmar på sin egen tomt, så är det nästan oundvikligt att inte råka filma utanför tomten med och det var det som skulle förbjudas.
står säkert på någon sida ang detta.
äger ingen drönare, men tyckte personligen ändå att det var lite överdrivet, ok om man flyger in på grannens tomt och filmar det han/hon håller på med, det är ju en sak som borde förbjudas, men att råka filma lite utanför sin tomt låter ju lite överdrivet.

Det avslogs att kamera på drönare skulle klassas som övervakningskamera så det är "fritt fram" tillsvidare.

Permalänk
Medlem

Var flyger ni som bor inne i en stad? Åker ni ut till något fält eller flyger ni i en park?