Köpråd (Apple eller Samsung)

Permalänk

Köpråd (Apple eller Samsung)

Jag står inför valet mellan följande telefoner:
iPhone 6+ och Samsung Galaxy Note 4.

Jag har egentligen bara ett krav på telefonen och det är det inte ska förekomma det minsta delay i menyerna.
Jag fullkomligt hatar att behöva vänta på att appar krashar/hänger sig/telefonen segar ner.

Så, min fråga är om iPhone 6+ lider utav detta å om det är bättre att vänta på Note 4 eller om det finns andra, bättre alternativ, som fyller kravet.

Edit: Ett plus är bra batteritid. Hade S3 förut, katastrofalt. Vid "normalt" användande så behövde man ladda telefonen 2 gånger / dag.

Permalänk
Medlem

Båda telefonerna är ju rusktigt bra. Smaksak beroende om du vill köra Android eller IOS och vilken telefon du gillar mest.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

Jag har alltid varit mer nöjd med min iPhone 4 än med min Galaxy S3. Galaxy var lika kass i menyerna men hade sämre AUX-utgång och enormt dålig batteritid. Är det något som förbättrats i senare versioner?

Permalänk

säger bara 1 sak SAMSUNG har haft en iphone 4s såå jävla låsta om man inte jailbreakar men android är myycket mer upplåst om man säger så och batteri tiden ska du nog inte avgöra bara för att du kanske haft ett dåligt batteri ! har själv en s3 dens batteri håller ca 1dag med spel chatta snapchat å surfa medans iphonen gjorde inte de + kameran är mkt bättre på s3 än iphone 4/4s

Permalänk
Skrivet av S2BMr-Södergren:

säger bara 1 sak SAMSUNG har haft en iphone 4s såå jävla låsta om man inte jailbreakar men android är myycket mer upplåst om man säger så och batteri tiden ska du nog inte avgöra bara för att du kanske haft ett dåligt batteri ! har själv en s3 dens batteri håller ca 1dag med spel chatta snapchat å surfa medans iphonen gjorde inte de + kameran är mkt bättre på s3 än iphone 4/4s

Kameran är absolut inte bättre på s3an. Vad är det som är så låst? Beror helt på vad man använder den till.

Visst första veckan är android askul men nu efter ett tag använder jag min experia z2 + nexus 5 precis som min gamla 5s.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

kan säga att gå ifrån samsung till iphone då sammen gick sönder så skulle jag hellre ta samsung framför Iphone

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Personligen röstar jag för samsung, men båda mobilerna är riktiga kvalitets monster
Varför inte en One plus One?

Permalänk
Medlem

Ta inte Samsungen om du inte ska flasha något AOSP-baserat ROM. Touchwiz är inte the way to go om du vill ha minsta möjliga delay när du öppnar/stänger appar, klickar runt i menyer eller brukar din telefon över huvud taget egentligen.
Är du mer bekväm med iOS, ta iPhonen. Är du mer bekväm med Android, ta kanske OnePlus One (CM) eller Nexus 6 (ren AOSP).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Skulle inte välja någon av dem. Har du inte tittat på andra Android lurar? Samsung är ju dom sämsta tyckar jag iaf då deras mjukvara är seg och bara massa bloatware. Oneplus One som AssassinViking nämnde är en ruskigt bra lur som du borde ta en titt på

Permalänk
Medlem

Varför har du låst dig till enbart Samsung på android fronten? Dem är sämst enligt mig, finns bättre tillverkare.

Permalänk
Avstängd

Det är en iPhone 6+ du vill ha, så köp den.

Permalänk
Medlem

http://d.ibtimes.co.uk/en/full/1398960/iphone-vs-nexus-4.jpg?...

En bild säger mer än 1000 ord.

Att lyfta fram iPhone som ett "wow-alternativ" känns verkligen inte rätt. För allvarligt talat, nu stannar vi upp här och konstaterar en sak: iPhone 6 är verkligen inte en värstingtelefon varken när det kommer till cpu eller gpu. Det enda och verkligen ENDA iPhone har övertag i är hur lätt iOS faktiskt är att använda. Det gör precis vad det ska och "no more" Äger själv en 4S, så tro inte att jag bara kastar skit på Apple.

Om man värderar denna "användarvänlighet" i iOS, fine... Lägg 8000:- eller vad en iPhone 6 nu kostar?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Just Samsung, som du har som alternativ till iPhone 6, kan inte mäta sig med det flyt som iPhonen har. Det beror framförallt på att Samsung är oerhört dåliga på det.
Min Nexus 4 däremot som är flera år gammal, flyter som smör genom menyerna.

Det handlar alltså inte om Android eller hur gammal en enhet är i detta fallet. Det handlar om att Samsung inte gör bra mjukvara. Tråkigt att Samsung associeras så starkt med att android är dåligt, när det egentligen är Samsung som är dåligt och inte tvärtom.

Efter egen erfarenhet kan jag rekommendera en Nexus enhet. Allt från 4:an till 6:an som släpps nu om några dagar.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Sonys nya Xperia Z3 den ser väldigt trevlig ut.
Har själv en Xperia Z ultra och den känns rapp. Kör på Sonys OS som följde med telefonen.
Kanske inte är det du söker, men det skadar ju inte att ta en titt.

Edit:
Du kan ju titta på Z2 också, inte jättestor skillnad mot Z3 men den är mycket billigare.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

http://d.ibtimes.co.uk/en/full/1398960/iphone-vs-nexus-4.jpg?...

En bild säger mer än 1000 ord.

Att lyfta fram iPhone som ett "wow-alternativ" känns verkligen inte rätt. För allvarligt talat, nu stannar vi upp här och konstaterar en sak: iPhone 6 är verkligen inte en värstingtelefon varken när det kommer till cpu eller gpu. Det enda och verkligen ENDA iPhone har övertag i är hur lätt iOS faktiskt är att använda. Det gör precis vad det ska och "no more" Äger själv en 4S, så tro inte att jag bara kastar skit på Apple.

Om man värderar denna "användarvänlighet" i iOS, fine... Lägg 8000:- eller vad en iPhone 6 nu kostar?

Ursäkta men att visa den där löjliga bilden och sen komma med det där påståendet får dig bara att framstå som okunnig...

Som Timpppa redan sagt ovan så är båda "ruskigt bra" sett till hårdvara, toppklass på skärm, kamera och SoC (CPU/GPU) på båda. Det som spelar någon roll här är ju OS:et. Välj den med det OS som känns mest rätt för dig helt enkelt. Och vilket det är kan ju bara du veta.