350W eller 650W ? Någon kunnig ...

Permalänk
Medlem

350W eller 650W ? Någon kunnig ...

Jag ska bygga en freeNAS server som ska vara igång dygnet runt samt användas endast för fillagring, behöver lite tips på hur många Watt nätaggregat jag behöver.
Jag har via flera PSU Calculators online räknat fram att 350 Watt räcker. Men siffran känns lite låg, i FreeANS forumet fick jag tipset 650W och något om att 40% belastning är bra för nätaggregatets livslängd och stabilitet ?!

Min hårdvara kommer bestå av:
X10SL7-F-O (servermoderkort formfaktor uATX)
Intel® Core™ i3-4150 3,5GHz
4x 8GB DDR3 1.35V-1600 RAM
5x 7200RPM 3TB
6x eventuellt 8x 5900RPM 4TB
1x 200mm fläkt
2x 140mm fläktar
6x 120mm fläktar

Ett grafikkort blir aldrig aktuellt i konfigurationen ovan. Däremot så kanske någon enstaka till hårddisk/fläkt. Med tiden allt efter 7200RPM diskarna dör ersätter jag de med med 5900/5400 RPM diskar.

Då är frågan, hur många Watt behöver jag?
Tips på fabrikat och märke tas också emot även om det antagligen blir just be Quiet (goda erfarenheten av det sedan tidigare)

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att 350 w räcker, då grafikkortet är det som drar mest av allting

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Under 200 Watt. Dock är det inte många tillverkare som satsar på små effektiva kvalitetsnätagg. Klena nätagg saknar i allmänhet nödvändiga sata-ström. Y-kablar är inget jag rekommenderar i nybygge. Bättre att välja ett nätagg med tillräckligt antal sata-ström, även om det blir ett överdimensionerat nätagg.
Skulle tro att vid 400-450 Watt börjar det bli ett utbud att välja mellan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Processorn har en TDP på 54W, så CPU + moderkort + minnen kommer knappast dra mer än 100W. Fläktarna kan du bortse ifrån, en fläkt drar bara någon enstaka watt. En typisk hårddisk drar sedan max 10W, så en grov överskattning blir (antal hårddiskar)*10 = 130W.

Problemet med många hårddiskar är dock att en hårddisk kan dra betydligt mycket mer ström precis vid upstart, när diskarna ska snurras igång. En hårddisk kan i det läget dra runt 30W beroende på modell, så har man otur kan det blir 13*30 = 390W från enbart diskarna precis vid start. Vissa servermoderkort har s.k. staggered spin-up för att undvika detta problem, dvs. de kan dra igång en disk i taget istället för alla samtidigt. Tyvärr så vet jag inte om moderkortet du har valt har den funktionen. Det kan vara en bra idé att försöka ta reda på ungefär hur mycket dina diskar drar under spin-up, men det kan vara svårt att hitta sån information tyvärr.

Så det korta svaret blir att 350W bör räcka utan problem under drift, men kanske inte räcker till för att dra igång datorn (fast min magkänsla säger att det förmodligen inte är något problem). Sen har nätagg med lägre effekt oftast färre anslutningar, så se upp med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Processorn har en TDP på 54W, så CPU + moderkort + minnen kommer knappast dra mer än 100W. Fläktarna kan du bortse ifrån, en fläkt drar bara någon enstaka watt. En typisk hårddisk drar sedan max 10W, så en grov överskattning blir (antal hårddiskar)*10 = 130W.

Problemet med många hårddiskar är dock att en hårddisk kan dra betydligt mycket mer ström precis vid upstart, när diskarna ska snurras igång. En hårddisk kan i det läget dra runt 30W beroende på modell, så har man otur kan det blir 13*30 = 390W från enbart diskarna precis vid start. Vissa servermoderkort har s.k. staggered spin-up för att undvika detta problem, dvs. de kan dra igång en disk i taget istället för alla samtidigt. Tyvärr så vet jag inte om moderkortet du har valt har den funktionen. Det kan vara en bra idé att försöka ta reda på ungefär hur mycket dina diskar drar under spin-up, men det kan vara svårt att hitta sån information tyvärr.

Så det korta svaret blir att 350W bör räcka utan problem under drift, men kanske inte räcker till för att dra igång datorn (fast min magkänsla säger att det förmodligen inte är något problem). Sen har nätagg med lägre effekt oftast färre anslutningar, så se upp med det.

jaha, det var nytt för mig
Det måste jag dock räkna med noga då jag har 13 diskar totalt och i framtiden kanske några till i samma burk. De flesta är NAS diskar och ej desktopdiskar om det säger något? Hittade ingen info på spinupwatts för diskarna jag beställt.
Tittade på moderkortets manual och hittade inget om staggered spin-up heller. (fungerar dessutom sånt i raid ens om olika diskar kommer online vid olika tidpunkter :S )
Så det kanske är bäst att vara på säkra sidan och ta i lite mera. 500 Watt minst. Finns det någran nackdelar och gå ännu högre up säg 600 Watt (förut elkostnad och agreggatpriset) ? har för mig att för många watt som ej används inte är så bra för livslängden på agreggatet. Eller är det bara att köra på med med 500-600 Watt ?

Permalänk
Medlem

Den enda nackdelen med ett för kraftigt nätaggregat är att dom brukar ha högsta energieffektivitet vid cirka 50% belastning så det kan innebära att din elräkningen blir 1 eller 2kr dyrare per månad men det innebär även att nätaggregatet kan hålla några veckor extra, så jag tycker att du kan köpa ett nätaggregat på mellan 300-600 watt som har lämpliga ström kontakter och har hög kvalitet.

XFX Core Edition 550W Brons, billig med bra kvalitet och har 9 SATA och 6 molex strömkontakter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 480W Guld ganska dyr men har hög energieffektivitet och modulära kablar, 8 SATA och 4 Molex strömkontakter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996051

Och om du vill koppla in fler hårddiskar så finns Strömadapter Molex ha-2x SATA ho http://www.inet.se/produkt/8906150/stromadapter-molex-ha-2x-s...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

Så det kanske är bäst att vara på säkra sidan och ta i lite mera. 500 Watt minst. Finns det någran nackdelar och gå ännu högre up säg 600 Watt (förut elkostnad och agreggatpriset) ? har för mig att för många watt som ej används inte är så bra för livslängden på agreggatet. Eller är det bara att köra på med med 500-600 Watt ?

Det finns i regel inga större nackdelar med att använda ett starkare nätagg än vad som behövs, förutom kostnaden. Nätagg är oftast mest effektiva runt 50-60% av sin maxkapacitet, och tappar oftast rätt mycket vid laster under ~10%. T.ex. [url="http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-750-w/4#pagehead]EVGA Supernova G2 750W[/url] ligger på 90% effektivitet vid 50% belastning, 89% vid 25% belastning och 83% vid 10% belastning. För ett 300W nätagg så skulle 75W (10% av 750W) vara 25% belastning, så ett riktigt bra sådant skulle t.ex. kunna ligga på 89% istället. Det låter som en stor skillnad, men i verkligheten så skulle ett sådant 300W nätagg bara dra 6W mindre vid 75W belastning, och vid ökad belastning så jämnas skillnaden snabbt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Den enda nackdelen med ett för kraftigt nätaggregat är att dom brukar ha högsta energieffektivitet vid cirka 50% belastning så det kan innebära att din elräkningen blir 1 eller 2kr dyrare per månad men det innebär även att nätaggregatet kan hålla några veckor extra, så jag tycker att du kan köpa ett nätaggregat på mellan 300-600 watt som har lämpliga ström kontakter och har hög kvalitet.

XFX Core Edition 550W Brons, billig med bra kvalitet och har 9 SATA och 6 molex strömkontakter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 480W Guld ganska dyr men har hög energieffektivitet och modulära kablar, 8 SATA och 4 Molex strömkontakter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996051

Och om du vill koppla in fler hårddiskar så finns Strömadapter Molex ha-2x SATA ho http://www.inet.se/produkt/8906150/stromadapter-molex-ha-2x-s...

Be-Quiet brukar vara bra och tysta (vilket är viktigt i detta fall)
Ska ta och utvärdera ditt tips på Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 480W även om det är rätt dyrt, mitt första Be-Quiet Straight Power låg på 550W och kostade mycket mindre, det var dock några år sedan. Extra kablar har jag om befintliga inte räcker, de brukar ha många kontakter. Frågan är om man ska satsa på 550W istället. Gold certifiering känns som ett måsta nätan ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns i regel inga större nackdelar med att använda ett starkare nätagg än vad som behövs, förutom kostnaden. Nätagg är oftast mest effektiva runt 50-60% av sin maxkapacitet, och tappar oftast rätt mycket vid laster under ~10%. T.ex. [url="http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-750-w/4#pagehead]EVGA Supernova G2 750W[/url] ligger på 90% effektivitet vid 50% belastning, 89% vid 25% belastning och 83% vid 10% belastning. För ett 300W nätagg så skulle 75W (10% av 750W) vara 25% belastning, så ett riktigt bra sådant skulle t.ex. kunna ligga på 89% istället. Det låter som en stor skillnad, men i verkligheten så skulle ett sådant 300W nätagg bara dra 6W mindre vid 75W belastning, och vid ökad belastning så jämnas skillnaden snabbt ut.

Ser imponerade ut EVGA Supernova G2 750 W (läste snabbt om) Dock overkill i detta fall 750W, eller ?
Enligt beräkningen och resonemanget så skulle 500-600 watt räcka mer än väl för att starta datorn samt ligga på ca 50% belastning och därmed 90%s effektivitet. Men även EVGA Supernova G2 750 W skulle nå bra effektivitet ?

Permalänk
Skrivet av arameen:

Ser imponerade ut EVGA Supernova G2 750 W (läste snabbt om) Dock overkill i detta fall 750W, eller ?
Enligt beräkningen och resonemanget så skulle 500-600 watt räcka mer än väl för att starta datorn samt ligga på ca 50% belastning och därmed 90%s effektivitet. Men även EVGA Supernova G2 750 W skulle nå bra effektivitet ?

Det där med effektivitet kan du i praktiken strunta i, det kommer röra sig om några enstaka kronor du kommer kunna spara, vill du verkligen spara pengar kan du istället köpa ett lite billigare nätagg.

750 watt tycker jag är på tok för overkill, något i denna stil skulle jag köpa om jag var i dina skor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996045

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Föredetting

Nya hårddiskar har mjukstart och drar mycket sällan speciellt mycket. Bara för att ta ett exempel, en Seagate Barracuda XT 3TB på 7200RPM (första bästa disk jag hittade): specad till 0.58A på 5V (dvs 2.9W) och 0.53A på 12V (6.36W), 9.26W totalt. Och det är max av vad disken kommer dra, så tio diskar är under 100W.

Inga problem ens med ett 200W-agg, förmodligen. 350W är lugnt om det finns tillräckligt med SATA-kontakter/adaptrar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl.J.Norberg:

Det där med effektivitet kan du i praktiken strunta i, det kommer röra sig om några enstaka kronor du kommer kunna spara, vill du verkligen spara pengar kan du istället köpa ett lite billigare nätagg.

750 watt tycker jag är på tok för overkill, något i denna stil skulle jag köpa om jag var i dina skor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996045

ok, då återstår frågan om antalet Watt för att spina upp allt. 400W verkar ligga på gränsen ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nya hårddiskar har mjukstart och drar mycket sällan speciellt mycket. Bara för att ta ett exempel, en Seagate Barracuda XT 3TB på 7200RPM (första bästa disk jag hittade): specad till 0.58A på 5V (dvs 2.9W) och 0.53A på 12V (6.36W), 9.26W totalt. Och det är max av vad disken kommer dra, så tio diskar är under 100W.

Inga problem ens med ett 200W-agg, förmodligen. 350W är lugnt om det finns tillräckligt med SATA-kontakter/adaptrar.

Och ska jag beställa så behöver jag vara så säker som möjlig. Hellre några Watt för mycket än för lite.
Jag lyckades hitta mera info om några av diskarna jag beställt. Seagate NAS 4TB http://www.seagate.com/files/www-content/product-content/nas-... Statup Current (12V, A max) - 2.0 Vilket jag tolkat som 12V och 2A, dvs 24 W ?
Vidare har jag en WD Green med specifikationen 12 V 0,45 A, dvs 5,4 W
WD RED 4TB med samma specifikationer som WD green, dvs 5,4 W vid uppstarten.
Samt mina befintliga diskar som har 12V 0,75A, alltså 9W
Totalt om jag läste av den första rätt så blir det med hänsyn till antalet diskar
5x 24W + 1x 5,4W + 2x 5,4W + 5x 9W = 181,2 W
181,2 Watt endast diskarna ?

Permalänk
Medlem

Med så många diskar hade jag inte köpt budget be queit beror givetvis vilken modell

Seasonic 360q klarar det men frågan du kanske får ta tex xfx 550 för att få så mycke sata sladdar som möjligt följer med 9 st på xfx agget om jag inte minns fel

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Sammanfattnings ..

- Diskarna (13st) kräver ca 180 W vid uppstart (5x 24W + 1x 5,4W + 2x 5,4W + 5x 9W = 181,2 W) Nu har dock moderkorstillverkaren bekräftat att moderkortet HAR staggered spin up som ställs in i BIOS!
- Rresten av konfigurationen kräver ca 100 W (hade perost räknat fram tidigare i tråden! Processorn har en TDP på 54W, så CPU + moderkort + minnen kommer knappast dra mer än 100W. Fläktarna kan du bortse ifrån, en fläkt drar bara någon enstaka watt.)
- Lägg till rejält med buffert/felräkningsmarginal 100 Watt ifall jag lägger till nya diskar i framtiden, ersätter befintliga med diskar som har lite högre spinupvärden än de andra eller något har räknats fel.

Då hamnar jag på ca 380 Watt, då har jag ändå inte tagit hänsyn till att moderkortet visat sig ha stöd för staggered spin up.
så 400 Watt borde vara ett bra värde i detta fall.
Eller vad säg ni ? finns det någon anledning att gå upp till säg 500 W ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

- Diskarna (13st) kräver ca 180 W vid uppstart (5x 24W + 1x 5,4W + 2x 5,4W + 5x 9W = 181,2 W) Nu har dock moderkorstillverkaren bekräftat att moderkortet HAR staggered spin up som ställs in i BIOS!
- Rresten av konfigurationen kräver ca 100 W (hade perost räknat fram tidigare i tråden! Processorn har en TDP på 54W, så CPU + moderkort + minnen kommer knappast dra mer än 100W. Fläktarna kan du bortse ifrån, en fläkt drar bara någon enstaka watt.)
- Lägg till rejält med buffert/felräkningsmarginal 100 Watt ifall jag lägger till nya diskar i framtiden, ersätter befintliga med diskar som har lite högre spinupvärden än de andra eller något har räknats fel.

Då hamnar jag på ca 380 Watt, då har jag ändå inte tagit hänsyn till att moderkortet visat sig ha stöd för staggered spin up.
så 400 Watt borde vara ett bra värde i detta fall.
Eller vad säg ni ? finns det någon anledning att gå upp till säg 500 W ?

Räkna med att dem gröna diskarna drar 3 w vid drift 7200rpm det dubbla max

Du klarar lätt med Ett bra agg tex seasonic 360w men som sakt man köra med så lite adaptrar som möjligt. Så köp ett med mycket sata sladdar

Evga agget är visserligen overkill men passiv fläkt så tyst kommer det vara mycket sata sladdar 10 års garanti, Japanska kondensatorer rakt genom så inget dumt val ändå

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Räkna med att dem gröna diskarna drar 3 w vid drift 7200rpm det dubbla max

Du klarar lätt med Ett bra agg tex seasonic 360w men som sakt man köra med så lite adaptrar som möjligt. Så köp ett med mycket sata sladdar

Evga agget är visserligen overkill men passiv fläkt så tyst kommer det vara mycket sata sladdar 10 års garanti, Japanska kondensatorer rakt genom så inget dumt val ändå

det dära med många sladdar. Har jag missat något eller
Det går väl att koppla dit en Strömadapter Molex ha-2x SATA ho http://www.inet.se/produkt/8906150/stromadapter-molex-ha-2x-s... ?
Är poängen med många sladdar att slippa köpa extra adaptrar eller ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arameen:

Jag ska bygga en freeNAS server som ska vara igång dygnet runt samt användas endast för fillagring, behöver lite tips på hur många Watt nätaggregat jag behöver.
Jag har via flera PSU Calculators online räknat fram att 350 Watt räcker. Men siffran känns lite låg, i FreeANS forumet fick jag tipset 650W och något om att 40% belastning är bra för nätaggregatets livslängd och stabilitet ?!

Min hårdvara kommer bestå av:
X10SL7-F-O (servermoderkort formfaktor uATX)
Intel® Core™ i3-4150 3,5GHz
4x 8GB DDR3 1.35V-1600 RAM
5x 7200RPM 3TB
6x eventuellt 8x 5900RPM 4TB
1x 200mm fläkt
2x 140mm fläktar
6x 120mm fläktar

Ett grafikkort blir aldrig aktuellt i konfigurationen ovan. Däremot så kanske någon enstaka till hårddisk/fläkt. Med tiden allt efter 7200RPM diskarna dör ersätter jag de med med 5900/5400 RPM diskar.

Då är frågan, hur många Watt behöver jag?
Tips på fabrikat och märke tas också emot även om det antagligen blir just be Quiet (goda erfarenheten av det sedan tidigare)

Köp isf ett agg med 80+, alltså kvalitets agg.
http://www.inet.se/produkt/6909707/be-quiet-straight-power-e9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

noterat
andra förslag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

det dära med många sladdar. Har jag missat något eller
Det går väl att koppla dit en Strömadapter Molex ha-2x SATA ho http://www.inet.se/produkt/8906150/stromadapter-molex-ha-2x-s... ?
Är poängen med många sladdar att slippa köpa extra adaptrar eller ?

jo du kan köra molex men hellst vill man slippa adaptrar men måste man så måste man ju

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

noterat
andra förslag ?

Som sakt med så många diskar finns det prisvärdare nätagg med 105 japanska när kondningar ge upp skickar nätagget ut skitit ström kalla ripple vilket dödar oftast diskar men även annat

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tips på nätaggregat ?

Jag har fått följande rekomendationer:
- Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 480W Guld [ ca 849:- ] (har fördelen att vara det fabrikat jag använt senaste gångerna då jag varit så nöjd med det)
- EVGA Supernova G2 750 W [ ca 1000:- ] Lockar med sin 10 års garanti och allt annat här http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Men vill gärna ha flera tips på nätaggregat som ska sitta i en server och vara igång 24/7 med kraven:
- Guldceritifierat
- Modulärt
- Tyst
- Minst 400W
- Längre kablar (Ska sitta i Cosmos II)
- Ha strömkontakt för så många SATA diskar som möjligt (minimera antalet strömadaptrar då jag tänkte använda 13 diskar!)
- Bra recensionsbetyg (eller goda egna erfarenheter av modellen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arameen:

Jag har fått följande rekomendationer:
- Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 480W Guld [ ca 849:- ] (har fördelen att vara det fabrikat jag använt senaste gångerna då jag varit så nöjd med det)
- EVGA Supernova G2 750 W [ ca 1000:- ] Lockar med sin 10 års garanti och allt annat här http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Men vill gärna ha flera tips på nätaggregat som ska sitta i en server och vara igång 24/7 med kraven:
- Guldceritifierat
- Modulärt
- Tyst
- Minst 400W
- Längre kablar (Ska sitta i Cosmos II)
- Ha strömkontakt för så många SATA diskar som möjligt (minimera antalet strömadaptrar då jag tänkte använda 13 diskar!)
- Bra recensionsbetyg (eller goda egna erfarenheter av modellen)

Gå tex in på inets hemsida, välj ett nätagg på 500w, o kolla vilket som har lägst o flest satakablar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7278538/2014-10-21
det borde räcka, 9 sata power + 2 adaptrar så kan du koppla in 14 hdds
annars denna med 16 sata power http://www.inet.se/produkt/6911367/corsair-ax-1200i-digital-1...
lite överkill men den orkar jävligt mkt

Permalänk
Medlem

Lösningen . ..

Lösningen kan vara att återanvända ett av mina befintliga aggregat som sitter i min stationära dator. När jag såg hur dyra agreggaten blivit jämfört med några år så tittade jag på det jag har. Tydligen satt det ett 750W guldcertifierat Be Quiet agreggat i min stationära. Det kan lika gärna sitta ett annat fabrikat i min stationära, billigare och med mindre Watt. Då kan jag använda detta till min server istället !

Dock är det ett litet frågetecken.
Finns det någon som helst nackdel med så många som 750Watt nu när vi konstaterat att det hade räckt med 400Watt ?
Kommer det kosta mig onödigt mycket el varje månad?
kommer livslängden på agreggatet förkortas då jag i praktiken använder mindre än 300Watt i drift ?

Permalänk
Medlem

Eftersom nätaggregatet är 80+Gold så har den en mycket bra energieffektivitet även vid låg belastning, nu vet jag ej exakt vilken version av Be Quiet 750W Gold som du har men jag är ganska säker att den är lika bra som Be Quiet Dark Power Pro 10 750W och den har en energieffektivitet på 88% vid 25% (187W) belastning så det kommer inte bli någon högre elräkning på grund av nätaggregatet.

Och det kommer inte att påverka livslängden negativt, den kommer troligen att leva längre med låg belastning.

Sweclockers testar Be Quiet Dark Power Pro 10 750W http://www.sweclockers.com/recension/15611-be-quiet-dark-powe...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Min rekommendation rent spontant: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377903

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Jag rekommenderar denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234
Den har Seasonic komponenter vilket är riktigt bra.
Sen har den också ganska många sata kontakter vilket är bra.
Att den är billig är ett plus på kanten. Jag har haft detta agg och jag var mycket nöjd !

Permalänk
Medlem

det var just det aggregatet

Skrivet av janee:

Eftersom nätaggregatet är 80+Gold så har den en mycket bra energieffektivitet även vid låg belastning, nu vet jag ej exakt vilken version av Be Quiet 750W Gold som du har men jag är ganska säker att den är lika bra som Be Quiet Dark Power Pro 10 750W och den har en energieffektivitet på 88% vid 25% (187W) belastning så det kommer inte bli någon högre elräkning på grund av nätaggregatet.

Och det kommer inte att påverka livslängden negativt, den kommer troligen att leva längre med låg belastning.

Sweclockers testar Be Quiet Dark Power Pro 10 750W http://www.sweclockers.com/recension/15611-be-quiet-dark-powe...

hehe, vilken slump. Det är just det aggregatet som sitter i min stationära
Känns som självklart att jag ska flytta över det till den blivande servern nu när det inte spelar stor roll att servern drar så lite.
I min stationära köper jag ett nytt, som inte behöver vara så tyst eller guldceritiferat. tack för länken