Star Citizen spänner grafikmusklerna i ny video

Permalänk
Skrivet av Porraz:

Japp, glömde nämna det i mitt förra inlägg. Gubben ser ju ut som att han har skitit ner sig, särskilt när han springer riktigt fult. Sedan när skeppet precis landar och kameravinkeln är riktad snett upp mot himlen så spawnar det åt helsike för många skepp och plan som flyger förbi, dessutom på ett fult sätt. Dom har ju dock en del tid kvar att rätta till saker och ting.

De anävnder standard animationerna från CryEnginge och det ser ut som skit, dom är medvetna om det. Nästa månad kommer de visa upp FPS-modulen som kommer införa ett helt nytt animationssystem. Och förhoppningsvis ser det bättre ut

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jämför PS4 med en dator från 2005 så får du se att PS4 är bra mycket kraftfullare. Varför skulle det inte vara sant för nästa generation?

http://cpuboss.com/cpus/AMD-Athlon-64-FX-74-vs-AMD-A4-5050#pe...

Release för PS3 var Nov, 2006. Athlon 64 fx 74 släpptes samma månad.
Proccesorn i en PS4/Xbone är en AMD A4-5050 med modifieringar. Gå in på länken och jämför själv.
Om det är för jobbigt så har proc från 2006 nästan dubbla prestandan. Frågor?

Tack för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

http://cpuboss.com/cpus/AMD-Athlon-64-FX-74-vs-AMD-A4-5050#pe...

Release för PS3 var Nov, 2006. Athlon 64 fx 74 släpptes samma månad.
Proccesorn i en PS4/Xbone är en AMD A4-5050 med modifieringar. Gå in på länken och jämför själv.
Om det är för jobbigt så har proc från 2006 nästan dubbla prestandan. Frågor?

Tack för mig

Enligt testet som du visar så är PS4 kraftfullare än processorn som du jämför med.

PC - Athlon 64 fx 74 - 4666 poäng

PS4 - AMD A4-5050 X2 - 5278 poäng

Då tar man inte ens upp grafikdelen i PS4 som vida överstiger vad som fanns tillgängligt för PC 2006.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Synd att man inte är en 15 åring längre. Nuförtiden har jag knappt tid för att spela lite casual.

Skulle velat spela ett sånt här spel men att spela det 2 timmar var 3e dag kmr inte att vara så bra :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alucius:

Nu skall vi inte blanda ihop äpplen och päron. EvE och SC kommer fungera på liknande sätt när det gäller hur universumet är uppbyggt. Det finns dock mest skillnader. Men först till vad som kommer vara lika. Båda spelen kommer köras på en enda server. Båda spelen kommer ha solsystem som du kan hoppa mellan. Men här slutar likheterna.

EvE har mycket små solsystem med loadingscreens mellan. Dessa symboliseras av jumpgates i spelet. Inom dessa solsystem så har du mycket begränsad frihet att flyga omkring. Du har förutbestämda points of interest som du hoppar mellan med ett Warp system för att ge illusionen av en sammanhängande värld. EvE är WoW in space. Dvs du har timer based abilities med cooldowns samt skill levels och aktiveringsköer av abilities på serversidan vilket kräver mycket kräm. Det är således inte "skill based" på samma sätt som tex ett FPS eller en flygsimulator vilket SC är.

SC kommer ligga på ett server cluster som kommer dra nytta av cloud based servers i olika regioner av världen för att skapa ett distribuerat servercluster som hålls samman till en enhet av en "Universe Server". En "Universe server" som då kör den AI som håller koll på hela ekonomin i universat, dynamiskt skapar uppdrag beroende på vad spelare gör och hur universat utvecklas eftersom att det kommer ha en bakomliggande drivande story som hela tiden får universat att utvecklas och för detta krävs det spelar interaktion för att se hur det utvecklas. Denna universe server kommer hålla koll på alla spelares position och alla AI NPCs position för att agera när eller om spelare stöter ihop. För spelaren ser allt ut att hända sömlöst då all content strömmas men när två spelare stöter ihop skapar Universe servern en "Battle instance" runt området där spelarna stötte ihop eller där spelaren stötte ihop med AI spelare vilket i klartext innebär att mötet äger rum i en lokalt skapad egen instans och inte belastar universe servern. Universe servern kommer kasta in alla andra spelare som kommer till samma område i samma "battle instance" tills denna anses vara full (hur mycket varje battleinstance klarar kommer testas och finslipas i PU alphan men bestäms inte av adressrymd i varje nivå på servern utan flaskhalsen kommer vara spelarnas egen grafikhårdvara). När en battleinstance är full så skapas en andra på i samma område och dessa slås ihop sömlöst när servern anser att antalet spelare har sjunkit till en acceptabel nivå igen.

Men bortser man från de dynamiska instances som skapas när man stöter ihop med folk så kommer det vara möjligt att flyga för egen maskin från en planet till en annan i et solsystem utan att använda speltekniska illusioner som eve gör med sitt intra system Warp system. om man har tid. Annars kommer man kunna köra autopilot som i Privateer spelen eller Wing Commander spelen. Detta gör dock att SCs PU kommer vara mer levande och mer dynamiskt än EvEs medan EvE har fördelen att vara mindre detaljerat. Traditionella MMOs som World of Warcraft och EvE kan ha fler spelare i samma instans då det är mindre data som skickas mellan klient och server eftersom det inte är lika detaljerat som SC.

Så kort sagt. SC kommer liksom eve att ha ett enda servercluster men det är två helt olika spel. Ena är ett activation timer based ability based magic in space MMO det andra är en twitch based skill based simulator.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/12770-Chris-Roberts-On-Multiplayer-Single-Player-And-Instancing

Här har du även deras Creative Director för PU Tony Zurovec, som beskriver hur de tänkt sig att det dynamiska universat skall fungera. Inspelat i fredags. (1:10:49)

https://www.youtube.com/watch?v=rGVAG-E2tO0&feature=player_de...

Låt oss vara realistiska. I EVE kan du också flyga till planeter för egen maskin men det tar idiotiskt lång tid och samma kommer gälla för SC om de har verklighetsförankrade system storlekar.

Sedan är det intressant att de säger att det är grafiken som bromsar det hela vilket innebär att antalet folk per instance kommer vara skrattretande. Vi alla vet var möjligheter går för enkel FPS så SC kommer ligga ännu lägre och återigen blir valet mellan server belastning och fuskande om man lastar av till klienter.

Så ja. Ekonomi kommer vara persistent men slagen är instanced precis som vilken vanlig FPS som helst. Detta tar bort en hel del strategi och taktik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Sedan är det intressant att de säger att det är grafiken som bromsar det hela vilket innebär att antalet folk per instance kommer vara skrattretande. Vi alla vet var möjligheter går för enkel FPS så SC kommer ligga ännu lägre och återigen blir valet mellan server belastning och fuskande om man lastar av till klienter.

Om det nu är grafiken som är flaskhalsen (vilket låter konstigt, man ser ju inte skepp på nära håll i PVP/PVE, så LOD tar hand om det problemet) behövs väl inget avlastande av annat till klienten eftersom klienten redan tar hand om det mest krävande?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Mus keyboard, Gamepad, Joystick/HOTAS. Stöd för Track IR samt RIFT. Du kan alltså välja det som känns bekvämast för dig.

Ok så spelar man med mus o tangentbord så kommer det bli som War Thunder eller world of warplanes när man styr skeppen o skjuter o sånt?

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas182:

Ok så spelar man med mus o tangentbord så kommer det bli som War Thunder eller world of warplanes när man styr skeppen o skjuter o sånt?

Nej. War thunder och world of warplanes är mer actionspel än simulatorer. De håller fortfarande på att implementera kontrollmetoder och balansera dessa men du kommer inte kunna flyga runt i tredjeperson och ha en fungerande HUD med sikten osv. Tedjepersons kameran kommer således inte vara användbar i strid på samma sätt som i vissa andra spel. Utan det är inriktat på att vara förstaperson där HUD och sikten är genererat på fysiska paneler i skepp, i visir och som hologram i spelvärlden. Är du således i ett multi crew ship och ställer dig upp för att springa omkring i skeppet så kommer du se alla paneler och HUD som projiceras för de spelare som fortfarandes sitter i en pilotstol eller framför en terminal, men från din vinkel. Man såg lite av detta i filmen från demonstrationen sweclockers klippte in.

De har konstruerat det så för att det skall vara mer inlevelse samt att det skall fungera realistiskt med VR. Menyerna i spelet kommer inte ploppa fram på skärmen som vi är vana vid från andra spel utan alla menyer kommer projiceras via ett 3d hologram från en "mobiglass" på varje spelares arm. Ungefär som den spelvärldens mobiltelefon. En av de studios som jobbar på spelet håller på utveckla ett helt separat user interface och OS för mobiglass som kommer kunna hantera både appar och plugins. Eftersom det är ett interface som projiceras holografiskt så kommer någon som tittar dig över axeln i spelet se samma sak du gör. I hangaren finns redan en prototyp på holo terminaler via den terminal där man väljer vapen osv till sina skepp.

Du kommer dock kunna styra skeppet med mus och keyboard men förvänta dig inte FPS/arkadspels lik precission och respons utan det beror på det skepp du flyger. Vapen som är "gimballed" följer idag muspekaren men det var för obalanserat kontra de som kör med andra kontrollmetoder så de skall patcha in ett system som gör att "gimballed" vapen endast gör detta beroende på din position i relation till målet. Beskrivs i ett av de senare ATV avsnitten på deras youtubekanal.

Bilder från prototypen av mobiglass OS.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jämför PS4 med en dator från 2005 så får du se att PS4 är bra mycket kraftfullare. Varför skulle det inte vara sant för nästa generation?

För att grafikkortens prestandagap blir mindre och mindre för varje ny generation. Kolla bara på GTX 690 som släpptes i april 2012, det är fortfarande bästa kortet på marknaden eller iaf delad plats med dagens GTX 980 som släpptes förra månaden. Det är 2,5 år sedan!
Sedan kan du inte jämföra med en dator från 2005 då PS4 kom ut november 2013, det är ett år sedan. Du får jämföra med en dator från sent 2007 i så fall.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

ZzZz..

I Elite: Dangerous så får du navigera och landa för egen maskin men här var det inget annat än 'press button to land' och bli bemött av renderade landings sekvenser.

Elite: Dangerous för min del alla dagar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

ZzZz..

I Elite: Dangerous så får du navigera och landa för egen maskin men här var det inget annat än 'press button to land' och bli bemött av renderade landings sekvenser.

Elite: Dangerous för min del alla dagar.

Each to their own. Elite Dangerous är ett bra spel som jag också bidragit pengar till. Det är dock ett helt annat sorts spel än Star Citizen. Elite är helt uppbyggt på procedural generation precis som spel så som no mans sky. Samt att du inte har samma frihet att vandra runt i skepp som i Star citizen och inte har en lika ambitiös multiplayer. Star citizen är byggt på en blandning av hand gjorda miljöer och procedural generation samt att Star Citizen har en ambitiös single player kampanj på över 50 timmar. Nackdelen med spel som endast kör på procedural generation är att du efter en stund ser det mönster som hela tiden upprepar sig och att allt innehåll börjar se likadant ut.

Den scen du såg är inte för renderad. Den är tagen direkt i spelmotorn och spelaren har kontroll över sin karaktär under hela sekvensen med autopilot. Dvs du kan springa runt i ditt skepp hur du vill, vilket developern också gör. När det gäller landning i rymden på rymdstationer och hangarskepp så har du precis som i Elite Dangerous valet att landa för egen maskin eller köra på autopilot. Det är endast landning på planeter som det i det initiala skedet endast kommer gå att landa med autopilot.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Each to their own. Elite Dangerous är ett bra spel som jag också bidragit pengar till. Det är dock ett helt annat sorts spel än Star Citizen. Elite är helt uppbyggt på procedural generation precis som spel så som no mans sky. Samt att du inte har samma frihet att vandra runt i skepp som i Star citizen och inte har en lika ambitiös multiplayer. Star citizen är byggt på en blandning av hand gjorda miljöer och procedural generation samt att Star Citizen har en ambitiös single player kampanj på över 50 timmar. Nackdelen med spel som endast kör på procedural generation är att du efter en stund ser det mönster som hela tiden upprepar sig och att allt innehåll börjar se likadant ut.

Den scen du såg är inte för renderad. Den är tagen direkt i spelmotorn och spelaren har kontroll över sin karaktär under hela sekvensen med autopilot. Dvs du kan springa runt i ditt skepp hur du vill, vilket developern också gör. När det gäller landning i rymden på rymdstationer och hangarskepp så har du precis som i Elite Dangerous valet att landa för egen maskin eller köra på autopilot. Det är endast landning på planeter som det i det initiala skedet endast kommer gå att landa med autopilot.

Det har väl även varit prat om att man möjligen kommer få landa utan autopilot på planeter? Dock senare i utvecklingen...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det har väl även varit prat om att man möjligen kommer få landa utan autopilot på planeter? Dock senare i utvecklingen...

Ja det stämmer. Ett stretchgoal var att sätta undan någon miljon dollar på forskning och utveckling av nya tekniker för Procedural generation av content på planeter som fungerar mot Cryengine och ett persistent universe i den här skalan. För att möjliggöra freeflight atmosfäriskt men också för att göra det ännu enklare att generera preocedural content för PvE/FpS på planeter som inte är hand crafted. Så det görs vid sidan av och hjälps på traven av att CIG anställt många av de personer Crytech gjort sig av med samt via dem lockat över några av core engine programmers som crytech hade.

Resultatet av detta lär inte komma fören en tid efter release.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Enligt testet som du visar så är PS4 kraftfullare än processorn som du jämför med.

PC - Athlon 64 fx 74 - 4666 poäng

PS4 - AMD A4-5050 X2 - 5278 poäng

Då tar man inte ens upp grafikdelen i PS4 som vida överstiger vad som fanns tillgängligt för PC 2006.

¨

Om du tror att man krämat ur dubbla prestandan från PS4 processorn jämfört med original a4 5050 så är du ju helt och hållet ute och cyklar. Den har i bästa fall 50% mer kraft. Förutsatt att du använder alla kärnor, vilket inget spel på nån av konsolerna gör. Dom flesta kör på 4 kärnor.

Dessutom så var den där Athlon proc på femte/fjärde plats prestandamässigt 2006. Dock så var det den ända som det fanns jämförbara benchmarks med.

Och att gpu tekniken tagt ett stort steg framåt rättfärdigar ju knappast att deras processor får pisk av proccesorer från 2006 som inte ens var allra bäst för sin tid. Och särskilt när den uppenbarligen flaskhalsar spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Om du tror att man krämat ur dubbla prestandan från PS4 processorn jämfört med original a4 5050 så är du ju helt och hållet ute och cyklar. Den har i bästa fall 50% mer kraft.

PS4 kör en modifierad version av Jaguar chippet, med två moduler på. Samt högre frekvens än a4 5050, så den är ganska dålig att jämföra med. Men faktum kvarstår, två a4 5050 kan prestera högre än den PC cpu'n i "real world tests" som du länkade till. Testet säger verkligen inte mycket om prestandan hos cpuerna, vad är "real world tests"? Är det en tråd, två trådar, flera trådar? De har testat i ett program, det säger inte mycket.

Skrivet av Jackbob:

Förutsatt att du använder alla kärnor, vilket inget spel på nån av konsolerna gör. Dom flesta kör på 4 kärnor.

Hur vet du att spelen bara använder 4 kärnor på konsolerna? Källa på det? Om de nu gör det tycker jag det är bra att spelutvecklare äntligen måste börja använda fler kärnor så att vi på PC också får bättre stöd för fler kärnor.

Skrivet av Jackbob:

Dessutom så var den där Athlon proc på femte/fjärde plats prestandamässigt 2006. Dock så var det den ända som det fanns jämförbara benchmarks med.

Och att gpu tekniken tagt ett stort steg framåt rättfärdigar ju knappast att deras processor får pisk av proccesorer från 2006 som inte ens var allra bäst för sin tid. Och särskilt när den uppenbarligen flaskhalsar spelen.

Men CPU'n på PS4 fick ju inte pisk. En sämre processor än den i PS4 fick ju högre prestanda än PC processorn i testet du länka. Sen så beror det på hur man bygger spelen om den flaskar eller inte, som sagt jag tycker det är bra att spelutvecklare måste använda sig av fler trådar och inte bara lita på hög frekvens.

Så min poäng står kvar, PS4 är kraftfullare än en high-end PC från 2006.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

PS4 kör en modifierad version av Jaguar chippet, med två moduler på. Samt högre frekvens än a4 5050, så den är ganska dålig att jämföra med. Men faktum kvarstår, två a4 5050 kan prestera högre än den PC cpu'n i "real world tests" som du länkade till. Testet säger verkligen inte mycket om prestandan hos cpuerna, vad är "real world tests"? Är det en tråd, två trådar, flera trådar? De har testat i ett program, det säger inte mycket.

Hur vet du att spelen bara använder 4 kärnor på konsolerna? Källa på det? Om de nu gör det tycker jag det är bra att spelutvecklare äntligen måste börja använda fler kärnor så att vi på PC också får bättre stöd för fler kärnor.

Men CPU'n på PS4 fick ju inte pisk. En sämre processor än den i PS4 fick ju högre prestanda än PC processorn i testet du länka. Sen så beror det på hur man bygger spelen om den flaskar eller inte, som sagt jag tycker det är bra att spelutvecklare måste använda sig av fler trådar och inte bara lita på hög frekvens.

Så min poäng står kvar, PS4 är kraftfullare än en high-end PC från 2006.

Men spel på PS4 har bara tillgång till 6 kärnor och 4.5GB RAM. Tänker inte diskutera om du har rätt eller fel men om det är spelprestanda som ska jämföras är det de specifikationerna som ska användas, Windows reserverar inte 2 kärnor.
http://ps4daily.com/2013/07/playstation-4-os-uses-3-5-gb-of-r...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Synd att man inte är en 15 åring längre. Nuförtiden har jag knappt tid för att spela lite casual.

Skulle velat spela ett sånt här spel men att spela det 2 timmar var 3e dag kmr inte att vara så bra :/

Mr. Roberts har sagt sig vilja se till att alla ska kunna ha roligt. Både de med en kvart om dagen eller flera h.

Permalänk
Medlem

Lite udda saker i ditt inlägg som jag har tagit mig friheten att slå hål på.

Skrivet av Alucius:

Each to their own. Elite Dangerous är ett bra spel som jag också bidragit pengar till. Det är dock ett helt annat sorts spel än Star Citizen. Elite är helt uppbyggt på procedural generation precis som spel så som no mans sky. Samt att du inte har samma frihet att vandra runt i skepp som i Star citizen och inte har en lika ambitiös multiplayer. Star citizen är byggt på en blandning av hand gjorda miljöer och procedural generation samt att Star Citizen har en ambitiös single player kampanj på över 50 timmar. Nackdelen med spel som endast kör på procedural generation är att du efter en stund ser det mönster som hela tiden upprepar sig och att allt innehåll börjar se likadant ut.

Låter uppriktigt som ett riktigt värdelöst argument att komma med, att påstå något som en ambitös singleplayer på X antal timmar och en minst lika ambitös multiplayer när mig veterligen vet att du har spelat varken eller, för spelet är knappast färdigt. Eller hur? Och att Elite Dangerous kör på procedural generation är inget som jag ser som en nackdel när två tunga faktorer spelar in. Spelet utspelar sig i Vintergatan. vilket har någonstans mellan 200-400 miljarder stjärnor, och med tanke på vår nuvarande teknologi som omöjliggör instellärara utflykter. Kalla mig okänslig men handgjorda miljöer är knappast realistiskt.

Skrivet av Alucius:

Den scen du såg är inte för renderad. Den är tagen direkt i spelmotorn och spelaren har kontroll över sin karaktär under hela sekvensen med autopilot. Dvs du kan springa runt i ditt skepp hur du vill, vilket developern också gör. När det gäller landning i rymden på rymdstationer och hangarskepp så har du precis som i Elite Dangerous valet att landa för egen maskin eller köra på autopilot. Det är endast landning på planeter som det i det initiala skedet endast kommer gå att landa med autopilot.

Spelar det någon roll när du säger det själv? En sekvens som sköts av en autopilot hade lika gärna kunnat vara en renderad scen med Super Mario som skuttar runt i skeppet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

PS4 kör en modifierad version av Jaguar chippet, med två moduler på. Samt högre frekvens än a4 5050, så den är ganska dålig att jämföra med. Men faktum kvarstår, två a4 5050 kan prestera högre än den PC cpu'n i "real world tests" som du länkade till. Testet säger verkligen inte mycket om prestandan hos cpuerna, vad är "real world tests"? Är det en tråd, två trådar, flera trådar? De har testat i ett program, det säger inte mycket.

Det står klart och tydligt "GeekBench" som program som används. Ps4 processorn har okänd klockfrekvens, men sägs var typ 0.1ghz högre xbox one som har 1.6 ghz. Så Jag skulle vilja påstå att dessa tester säger oerhört mycket med tanke på att A4 5050 ligger på 1.55 ghz.

Skrivet av cyzed:

Hur vet du att spelen bara använder 4 kärnor på konsolerna? Källa på det? Om de nu gör det tycker jag det är bra att spelutvecklare äntligen måste börja använda fler kärnor så att vi på PC också får bättre stöd för fler kärnor.

En del spelföretag (ubisoft tror jag men kan ha fel?) har ju gått ut och sagt att dom inte stödjer mer än 4 kärnor för att många trådar blir väldigt omständigt att optimera för. Men jag håller med dig att det är mycket bättre att dom faktiskt börjar programmera för fler trådar. Men det säger ju även sig självt eftersom vi på PC inte har mer än 4 trådar så varför skulle konsolerna ha det?

Skrivet av cyzed:

Men CPU'n på PS4 fick ju inte pisk. En sämre processor än den i PS4 fick ju högre prestanda än PC processorn i testet du länka. Sen så beror det på hur man bygger spelen om den flaskar eller inte, som sagt jag tycker det är bra att spelutvecklare måste använda sig av fler trådar och inte bara lita på hög frekvens.

Så min poäng står kvar, PS4 är kraftfullare än en high-end PC från 2006.

Fast den får ju verkligen pisk som du uppenbarligen ser (eller gör du inte?). Operativsystemet har även reserverat 2 kärnor så dom kan du ju räkna bort direkt på konsolerna. Och i och med att företagen säger att de måste optimera för fler trådar betyder ju bara att de inte använder de 6 kärnor som finns tillgängliga. Och att vi ens sitter och diskuterar huruvida mycket stryk konsol processorerna får av en PC processor från 2006 är ju bara ett bevis på dom är verkligen utdaterade. Självfallet är de kraftfullare än 2006s PCer. Men det beror nog endast på grafikorten.

Frågan är ju om deras nästa "next gen" konsoler kommer bli kraftigare är dagens high-end PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det står klart och tydligt "GeekBench" som program som används. Ps4 processorn har okänd klockfrekvens, men sägs var typ 0.1ghz högre xbox one som har 1.6 ghz. Så Jag skulle vilja påstå att dessa tester säger oerhört mycket med tanke på att A4 5050 ligger på 1.55 ghz.

Jag vet att det var "GeekBench" som de testade med står ju klart och tydligt. Men att de testat i ETT program och gjort ETT test säger inte mycket om prestandan. Hur många trådar användes i testet som de körde? Sweclockers kör flera program och flera tester i samma program för att få ett rättvist resultat. Här har de testat ETT test i ETT program, det säger inte mycket om hur en processor presterar. Vi vet inte ens vilka de andra komponenterna var eller vilket operativsystem de körde, inte heller vilka drivrutiner som används. Ingenting vet vi om hur de utförde testet. Det skulle lika gärna kunna vara en syntetisk siffra om upplevd prestanda....

Skrivet av Jackbob:

En del spelföretag (ubisoft tror jag men kan ha fel?) har ju gått ut och sagt att dom inte stödjer mer än 4 kärnor för att många trådar blir väldigt omständigt att optimera för. Men jag håller med dig att det är mycket bättre att dom faktiskt börjar programmera för fler trådar. Men det säger ju även sig självt eftersom vi på PC inte har mer än 4 trådar så varför skulle konsolerna ha det?

För att vi som sitter på PC har det varit vanligt med 8+ trådar sedan 2011 när Sandy Bridge släpptes. 8+ trådar har de flesta high-end processorerna idag. Så därför är det väl inte så konstigt om man tycker att de borde stödja minst 6 trådar och helst 8 trådar. Så prestandan finns där, men företagen "tycker det är jobbigt att optimera för den". So? Fixa bättre multi thread stöd så är problemet löst och alla får mycket bättre prestanda. Det är inte omöjligt men lite jobbigt... Tycker det är jobbigt för oss konsumenter som får dålig mjukvara eftersom utvecklarna är lata.

Skrivet av Jackbob:

Fast den får ju verkligen pisk som du uppenbarligen ser (eller gör du inte?). Operativsystemet har även reserverat 2 kärnor så dom kan du ju räkna bort direkt på konsolerna. Och i och med att företagen säger att de måste optimera för fler trådar betyder ju bara att de inte använder de 6 kärnor som finns tillgängliga. Och att vi ens sitter och diskuterar huruvida mycket stryk konsol processorerna får av en PC processor från 2006 är ju bara ett bevis på dom är verkligen utdaterade. Självfallet är de kraftfullare än 2006s PCer. Men det beror nog endast på grafikorten.

Om du visar tester där processorn från PS4 utnyttjas för fullt och den får pisk av en processor från 2006 så är jag den första att erkänna att jag hade fel. Men tills dess så är jag övertygad om att det finns mer prestanda i en PS4 än en high-end dator från 2006. Samt som du säger så är grafiken mycket kraftfullare i PS4 än vad som fanns tillgängligt för PC 2006.

Skrivet av Jackbob:

Frågan är ju om deras nästa "next gen" konsoler kommer bli kraftigare är dagens high-end PC.

Om man jämför med förra generationen så borde "next gen" bli kraftigare än dagens high-end PC. Men det är ju ingen som kan veta än, så det är ju bara att vänta och se.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag vet att det var "GeekBench" som de testade med står ju klart och tydligt. Men att de testat i ETT program och gjort ETT test säger inte mycket om prestandan. Hur många trådar användes i testet som de körde? Sweclockers kör flera program och flera tester i samma program för att få ett rättvist resultat. Här har de testat ETT test i ETT program, det säger inte mycket om hur en processor presterar. Vi vet inte ens vilka de andra komponenterna var eller vilket operativsystem de körde, inte heller vilka drivrutiner som används. Ingenting vet vi om hur de utförde testet. Det skulle lika gärna kunna vara en syntetisk siffra om upplevd prestanda....

Om du hade brytt dig om att då in och läsa om "GeekBench" så hade you du sett att den utnyttjar alla trådar fullt ut så kom inte och släng runt påståenden om att man inte vet något om testet. Och eftersom du inte ens visste det så kan jag ju endast hänvisa till deras sida så kanske du inser vad programmet går ut på.

Och att spel använder 8+ trådar? Vart fan har du fått det ifrån? Enda anledningen till att i5or presterar lika bra eller bättre än i7or i spel är ju för att spelen endast använder 4 trådar. Exakt den mängden som en i5 har. Du kastar runt påståenden som du inte har en aning om vad det ens är för nåt.

Eller så kanske du menar att vissa processorer helt enkelt har 8+ trådar? I det fallet så har vi misstolkat varandra då jag menar att vi på PC inte utnyttjar mer än 4 trådar i spel. Självklart har många mer än 4 trådar i processorerna (jag en av dom) men dock inget som utnyttjas i spel. Och Ps4 processorn kan max få 50% mer prestanda i spel än vad original A4-5050 kan helt enkelt för att det bara finns 2 trådar till att utnyttja då resten är reserverade. Och det är endast och endast om företaget har gjort en 100% optimal trådning för 6 trådar. Så tyvärr så är ps4 processorn svagare. Its that simple.

Och även 2006 processorer inte vinner i varje test så är det ju för fan ett skämt att ps4 processorn ens får stryk i ett enda test mot en processor som är ÅTTA ÅR ÄLDRE.

För att inte glida iväg från topic iaf så tror jag att Star Citizen aldrig kommer till konsol. Dom har inte vad som krävs helt enkelt.

Permalänk
Medlem

???

Ok, allt ska översättas dåligt i 2015...
Vad i all världen är kurvstrider????

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Tror hellre jag väljer ELITE i stället för detta och det håller också på att utvecklas atm.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Ok, allt ska översättas dåligt i 2015...
Vad i all världen är kurvstrider????

Dogfight/flygstrid. Att övervinna motståndarens cirkel och komma i bättre läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackaparen:

Någon som söker folk för att bara lira? Både seriöst och för skojs skull. http://asgardgaming.se/
Ni kanske sett oss på Dreamhack då vi ställer ut Rymdsimulatorer. Där Star Citizen körs. Kika in på våran teamspeak eller hemsida..
All info finns på Hemsidan.
Och det är alltid någon inne på Teamspeak på eftermiddagen som kan hjälpa er.

kul. kommer star citizen "resetas" så man förlorar sin experience och guld? ska man vänta med o börja spela eller vad.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ch1llone:

kul. kommer star citizen "resetas" så man förlorar sin experience och guld? ska man vänta med o börja spela eller vad.

Just nu Spelar man i Arena commander som är en Arena där man kan testa sina skepp och vapen man införskaffat. Sedan kommer spelet gå över i PU som skall vara världen man kommer spela i sedan. Snart kommer FPS Delen ut och det är många i föreningen som ser fram emot det. då man ska springa runt o skjuta varandra istället.
Då jag suger på att förklara såhär. så kan du komma in på våran Teamspeak? ikväll och leta upp mackaparen. eller någon annan styrelsemedlem. jag är inne mellan 19-22 så det e bara att Poka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

720I är det och inte P
Och det är ännu sjukare att det är de =/

Kanon, inte bara jag som tycker att det är idiotiskt att filma ett event som är väldigt rörelseintensivt med interlacing teknik! Man ser ju för f*n inte vad dem försöker visa! Hela filmen är i princip meningslös om inte för en del detaljer som skiner igenom. Tråkigt, speciellt när spelet är så pass grafik-orienterat och att grafiken är ett av dem största dragplåstren!

Nästan dummare än Radiotjänsts idiotiska klavéer tidigare förra året...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Lite synd att få 360p av ett tech demo. Gick det inte att fixa en bättre videolänk än den där sönderdeinterlacade 720p menar jag? Ingen idé att titta nu ju.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.