Köpa laddstation till PS4 Handkontroller

Permalänk

Köpa laddstation till PS4 Handkontroller

Hej

Tänkte köpa en laddstation till handkontrollerna.

Ska man köpa en original eller ''piratversion'' ?

Tänker då på piratversioner från fyndiq osv.

Original ligger väl kring 400kr medans man får en pirat för 150kr.

Det jag undrar om det brukar skilja sig i laddförmåga på original och pirat ? Man vill ju inte direkt att det ska ta flera dygn att ladda upp handkontrollerna.

Har ni någon erfarenhet ?

Annars har man ju hört att man ska sky ''piratladdare'' som pesten när det gäller mobiler och sånt, då dom oftast håller väldigt låg laddningskvalité och rent utav kan skada enehten.

Tack på förhand !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen erfarenhet av PS4 men jag köpte en "piratladdare" till mina Wii-kontroller och det var verkligen ett nerköp. Sakerna passade inte ihop riktigt och plasten hade en hemsk gulaktig färg typ som att den var helt ofärgad (såg mycket bättre ut på bilderna). Jag hade definitivt köpt den "riktiga" versionen.

Permalänk
Medlem

Kör själv http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/tillbehor-spelkonsol/PS4DS4CHARGER/laddningsstation-till-dualshock-4-ps4
Kan rekommendera den, riktigt snabb och lätt att byta kontroller i. Att ladda går hyfsat fort.

Skulle själv inte köpa en Piratverra då jag inte ville riskera att förstöra mina kontroller.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Haha, ok. Nu köpte jag en laddare för 99kr från http://www.miniinthebox.com/sv/controller-laddstation-for-ps4...

Den har fått 5 stjärnor i betyg av användarna. Nu verkar det vara mest spanjorer och ryssar som satt betyg, så få se om kontrollen börjar brinna när jag sätter den på laddning =P

Läste förresten om en som hade köpt en original-laddare och den laddade ur kontrollen istället för att ladda upp den. Så den kan väl vara skräp även där om man har otur.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Nyfiken, har du fått laddaren och testat ännu?

Permalänk

Själv använder jag mina mobilladdare, både iphone och nexus adaptrarna funkar fint att ladda både controller och headset med och så slipper man köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Annars har man ju hört att man ska sky ''piratladdare'' som pesten när det gäller mobiler och sånt, då dom oftast håller väldigt låg laddningskvalité och rent utav kan skada enehten.

möjligen kan sånt gälla vissa snabbladdare och de passiva batterier som används med dem.

en PS4-kontroll reglerar själv laddningen dock, så den kan inte laddas vare sig bra eller dåligt, snabbt eller långsamt. är en 5v omvandlare otillräcklig så funkar det helt enkelt inte alls.däremot så skadar det såklart inte att använda en överspecad ändå, men det kommer inte laddas fortare med en sån. däremot så kan den ju då istället tex användas för att ladda fler kontroller samtidigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Återkommer när jag fått laddaren.

Kan tillägga att jag tidigare testat med en så kallad mobilladdare och det funkade inte.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Kan tillägga att jag tidigare testat med en så kallad mobilladdare och det funkade inte.

det beror på att många mobilladdare lämnar för lite ström, (250-500 skulle jag tro) och kontrollen känner detta och laddar inte, alls. med 1000 är det inga problem.

samma sak med den lägre specens USB-uttag i datorer eller andra mojänger.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av AndreaX:

möjligen kan sånt gälla vissa snabbladdare och de passiva batterier som används med dem.

en PS4-kontroll reglerar själv laddningen dock, så den kan inte laddas vare sig bra eller dåligt, snabbt eller långsamt. är en 5v omvandlare otillräcklig så funkar det helt enkelt inte alls.däremot så skadar det såklart inte att använda en överspecad ändå, men det kommer inte laddas fortare med en sån. däremot så kan den ju då istället tex användas för att ladda fler kontroller samtidigt.

Med laddare för mobiltelefoner brukar man syfta på transformatorn/nätadaptern man stoppar i väggen så det är troligtvis den Problematik menar trots att det som du säger ju egentligen är kontrollen eller telefonen som faktisk sköter laddningen.

Även om enheten som du säger struntar i att ladda om spänningen inte är korrekt så kan vissa piratladdare vara så dåligt utformade att de kan skicka ut ganska mycket störningar och även mer än 5V vid hög belastning så frågan är hur hög spänning eller stora störningar laddkretsarna klarar av att skydda sig mot. Det är tråkigt att förstöra sin 500-kronors handkontroll för att man ville spara lite på laddaren.

Många pirat/kina-laddare är dessutom rent av livsfarliga och kan skicka ut nätspänning till USB-porten om det vill sig illa så man gör bäst i att hålla sig borta från 10kr-skräpet på eBay oavsett vad man tänkt koppla in i dem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Med laddare för mobiltelefoner brukar man syfta på transformatorn/nätadaptern man stoppar i väggen så det är troligtvis den Problematik menar trots att det som du säger ju egentligen är kontrollen eller telefonen som faktisk sköter laddningen.

Även om enheten som du säger struntar i att ladda om spänningen inte är korrekt så kan vissa piratladdare vara så dåligt utformade att de kan skicka ut ganska mycket störningar och även mer än 5V vid hög belastning så frågan är hur hög spänning eller stora störningar laddkretsarna klarar av att skydda sig mot. Det är tråkigt att förstöra sin 500-kronors handkontroll för att man ville spara lite på laddaren.

Många pirat/kina-laddare är dessutom rent av livsfarliga och kan skicka ut nätspänning till USB-porten om det vill sig illa så man gör bäst i att hålla sig borta från 10kr-skräpet på eBay oavsett vad man tänkt koppla in i dem.

jo det är jag med på. ville bara särskilja så ingen tror att det är nånting i de där ställen som säljs, både officiella och pirat, är just enbart ställ. en mobilladdare kan alltså göra exakt samma sak som de som ev medföljer. (ibland ingår ingen "laddadre".)

spänningen kan variera en aning även med USB-standarden i dessa. men det är när strömförsörjningen är otillräcklig som kontrollen inte laddar. så risken att överbelasta en laddare är liten. en inneboende brist med moderna omvandlare är att de skickar ut mycket mer störningar, så det är inte ett problem oftast då prylarna som tar emot ändå måste ha en ganska hög tolerans för detta.

visst, man gör säkert bäst i att inte själv direktbeställa från Falun Gong Electrics ltd. men, alla laddare som säljs på stormarknaden i Sverige är trots allt gjort i Kina, ofta med samma kvalitet, eller brist på om man så vill. dock så är det i sig lite säkrare att köpa förmodligen samma billiga skit bara lite dyrare via tex Jula/ÖB/Biltema/nått annat. dessa har en ganska snabb utsortering av bristfälliga saker, av ren självbevarelsedrift.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Testpilot

Jo det är ju sant, ställen är mer att likna med en förlängningskabel så använder man den med en korrekt nätadapter är det inga problem.

Det finns sen många exempel på mobiltelefoner och surfplattor där touch-funktionen slutat fungera (på grund av störningar) när dåliga laddare använts, det är bara att googla så hittar man både forumtrådar och Youtubefilmer. Enheterna är inte gjorda för att kunna filtrera vilken skit som helst och skräpladdarna följer knappats USB-standarden heller och det är inte bara felaktig touchfunktion man kan riskera.

Laddarna man köper i Sverige ska uppfylla säkerhetskraven och om de inte gör tvingas säljaren dra tillbaka alla sålda laddare så säljarna har ett visst egenintresse av att inte köpa in det billigaste man kan få tag på, förhoppningsvis håller det borta de allra värsta grejerna och jag tror de större butikerna vet bättre. Sen finns det väl tyvärr alltid de som inte bryr sig: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljnin...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Enheterna är inte gjorda för att kunna filtrera vilken skit som helst och skräpladdarna följer knappats USB-standarden heller och det är inte bara felaktig touchfunktion man kan riskera.

förhoppningsvis håller det borta de allra värsta grejerna och jag tror de större butikerna vet bättre

direkt felkonstruerade saker kan man inte räkna med såklart. jag bara menade att sen det nu huvudsakligen används switchande nätdelar till allt mer (i grunden) känslig elektronik så har även kraven på att de tolererarar mer störningar ökat. inte helt relevant i sammanhanget kanske, men anekdotiskt kul är det att pyssla med gammal utrustning av olika slag och märka hur mycket störningar som vi omges av idag. de gamla prylarna är inte bekväma i den nya strålande världen.

ja att det är stora butiker och kedjor blir i sig ett incitament att hålla sig hyfsat serösa. även om det går att spara många kronor här och där så kostar ett varumärke att smutsa ner.

på tal om smutsa ner. såg nyss ett intressant program som tog upp en aspekt av varför det finns så mycket dålig nytt skräp som inte håller måttet, eller som du säger ibland kan vara direkt riskabel, på marknaden. det går mao inte ens att lita fullt, eller ens stort, på original.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Testpilot

Ja en telefonladdare som inte är switchande blir nog svår att hitta idag, det kanske inte finns så stort behov för tunga och osmidiga laddare

Angående att ladda just PS4-kontrollen så kan man ställa in så att PS4:an strömförser USB-portarna i standby-läget så man kan ladda kontrollerna när man inte spelar, jag har själv inte testat det utan jag köpte mig en 3-meters USB-kabel (billig från eBay) så jag kan ladda under tiden jag spelar. I standby-läget drar dock PS4:an mer ström (10W enligt Wikipedia) jämfört med "power off" som bara drar 0.5W (power off är också ett standby-läge) men om man redan använder sig av automatiska nerladdningar av uppdateringar i standby så kan man ju lika gärna ladda handkontrollen samtidigt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]