AMD och Nvidia: "8K är en stor utmaning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ge mig först en 24-27", 4k, 120hz oledskärm till min dator !
Den ska vara väldigt platt och utan kanter!

Sen kan dom göra va fan dom vill

144Hz, om allt ska pricka in.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Konsolerna klarar ju knappt 900p 30fps i vissa spel medans top-end datorer klarar 4k i nära om inte 120fps så att inte utveckla nya och större upplösningar på grund av att konsolerna har dålig prestanda borde och ska inte få hända.

Förstod jag dig rätt att du menar att top-end datorer klarar 4k i 120fps? 4-way SLI GTX980 då?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ungefär såhär har det väl låtit vid alll teknikutveckling? "Det vi har nu duger bra och det är väldigt svårt att komma upp till nästa steg".

Det stämmer ju, bara folk som vill ha mer än vad de behöver eller vad som krävs

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Rätt kul att hänga på Linux-forum, där är det en hel del som fortfarande sitter och hackar på Pentium 4-maskiner, bra nog för kommandoraden iofs så inte så konstigt ...

Skrivet av Rajat:

Det stämmer ju, bara folk som vill ha mer än vad de behöver eller vad som krävs

Vad man behöver eller vad som krävs är subjektivt. Det jag kommenterade var att tillverkarna alltid blir skitnödiga så fort det handlar om att utveckla nya produkter.

Personligen skiter jag i 8K. Jag är gravs synskadad och ser knappt pixlarna på 5cm avstånd på en 24" 1920x1080-skärm, men det betyder ju inte att andra inte skulle ha glädje av tekniken.

Däremot tycker jag det är snålt med alternativ. Widescreen passar inte alla med 5:4 eller 4:3-skärmar med vettiga specs tillverkas inte längre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Därför utvecklingstiden och alla standarder som sätts och utmaningar som ska lösas så måste man alltid jobba på nytt när en standard är klar och är ganska logiskt tycker jag.

Lär ta 2-3 års tid innan detta är klart och första produkterna är alltid dyra så räkna med 5 år innan folk har tid att kolla på dom och kanske första tv sändningarna 2020 i Japan som brukar vara tidiga.

Tänk om dom ej jobba på detta redan nu när skulle vi ha möjligt att köpa ny teknik ??

Roligt att dom tar tag i detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vem bryr sig om 8K, finns ju inte ens material i 4k. Materialet som finns är typ spel eller nåt enstaka klipp på youtube.

Det finns massvis med material i 4K och högre upplösning, de flesta filmer spelas in i högre upplösning än 4K nuförtiden. Det som fattas har varit distribution av materialet, men det har ändrats. Netflix erbjuder ganska mycket material i 4K. Sen så kommer många andra att följa efter. Anledningen till att det har gått lite seg är att vi har varit i en övergångsfas från att vi haft DVD och Blu-Ray som inte får plats med högre upplösning, så går vi mot att få det strömmat från internet istället. Nu när marknaden för strömmat material över internet expanderar explosionsartat så kommer material i högre upplösning också bli tillgängligt i högre utsträckning.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Känns lite som att man fokuserar på fel saker.

Vore det inte intressantare att utveckla Hz och bildkvalité i kombination med högre upplösning, än att bara satsa på att få så hög upplösning som möjligt? "Less is more" och allt det där.

Hade tagit en 144 Hz IPS/OLED 1440p (eller 4K) skärm alla dagar i veckan över en 8K-skärm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Förstod jag dig rätt att du menar att top-end datorer klarar 4k i 120fps? 4-way SLI GTX980 då?

Ungefär ja, beror ju självklart på spel men i dom flesta spelen borde det gå men då behöver man typ 4-way SLI GTX 980.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Dynamic range, contrast, brightness, backlight bleed, burn-in... finns många problem som är viktigare att lösa än 8K... Om bara Tvapparater kunde stödja displayport 1.3 (eller HDMI 3) så kanske en 4K-120Hz-OLED skulle vara värd att köpa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

128K är ingenting, enda slutmålet är Holodeck, det borde alla veta ...

Sant sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dynamic range, contrast, brightness, backlight bleed, burn-in... finns många problem som är viktigare att lösa än 8K... Om bara Tvapparater kunde stödja displayport 1.3 (eller HDMI 3) så kanske en 4K-120Hz-OLED skulle vara värd att köpa?

Detta är f.övr vad jag väntar på. Har inget behov att uppgradera TVn förrän detta kommer. Möjligen kan man kompromissa med hzen, då man ändå har en 120hz för datorn.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Det finns massvis med material i 4K och högre upplösning, de flesta filmer spelas in i högre upplösning än 4K nuförtiden. Det som fattas har varit distribution av materialet, men det har ändrats. Netflix erbjuder ganska mycket material i 4K. Sen så kommer många andra att följa efter. Anledningen till att det har gått lite seg är att vi har varit i en övergångsfas från att vi haft DVD och Blu-Ray som inte får plats med högre upplösning, så går vi mot att få det strömmat från internet istället. Nu när marknaden för strömmat material över internet expanderar explosionsartat så kommer material i högre upplösning också bli tillgängligt i högre utsträckning.

Spelar väl ingen roll om det filmas i 4K eller högre. Finns det inte tillgängligt för den breda massan så är det liksom fram till nu ett dött argument. Håller inte på med Netflix själv, men om andra här i tråden säger att Netflix's 4K är såpass kraftigt komprimerat att det förlorar detaljrikedomen, kan det då fortfarande med rätt kallas "riktig" 4K. Själv föredrar jag super bild på 720p än sunkig bild på 1080p.

Det är möjligt att DVD/Bluray har bromsat in utvecklingen för 4K, men jag tror att tillgänglig bandbredd påverkar mycket mer, alltså själva infrastrukturen. Hur många kan ärligt talat säga att de kan skicka ut en Bluray ström utan detaljförlust?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Ungefär ja, beror ju självklart på spel men i dom flesta spelen borde det gå men då behöver man typ 4-way SLI GTX 980.

Nej, det går inte att få 120fps i de flesta spel med 4k-upplösning och 4way SLI 980 GTX. Dessa siffror är vad du får när du försöker köra den setupen:

BF4: 99 FPS
Crysis 3: 54 FPS
Metro Last Light: 50 FPS
Thief: 79 FPS
Watch Dogs: 54 FPS

Det krävs alltså mer än "bara" 4 stycken GTX 980 för att få 120fps i 4K upplösning (antaget att vi snackar om samtliga inställningar på "ultra" eller "very high" uppenbarligen)

källa:http://us.hardware.info/reviews/5623/4/nvidia-geforce-gtx-980...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Jag tycker 1080p är jävligt bra på en 50 tums tv. Att sedan få 8K, eller 16 ggr fler pixlar på sin tv, måste vara riktigt fucked att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Ungefär ja, beror ju självklart på spel men i dom flesta spelen borde det gå men då behöver man typ 4-way SLI GTX 980.

Skrivet av Mithras:

Nej, det går inte att få 120fps i de flesta spel med 4k-upplösning och 4way SLI 980 GTX. Dessa siffror är vad du får när du försöker köra den setupen:

BF4: 99 FPS
Crysis 3: 54 FPS
Metro Last Light: 50 FPS
Thief: 79 FPS
Watch Dogs: 54 FPS

Det krävs alltså mer än "bara" 4 stycken GTX 980 för att få 120fps i 4K upplösning (antaget att vi snackar om samtliga inställningar på "ultra" eller "very high" uppenbarligen)

källa:http://us.hardware.info/reviews/5623/4/nvidia-geforce-gtx-980...

Tack, precis det jag tänkte. nVidia snackar skit om att 8K inte är så långt bort. 4K är inte något man vill köra idag. Dessutom har nVidia sagt tidigare att "fullt spelbart är 30fps" vilket jag tycker är helt åt skogen. 60fps minst och då vill man ju inte heller behöva trumma på grafikinställningarna (t ex low eller medium). Fast visst, folk är ju olika.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stor skillnad mellan saker som behövs och saker som man skulle vilja ha.

Visst är det upp till var och en för vad som hamnar vart, men ofta handlar det om huruvida det är värt besväret.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

1080p 60Hz är bra min standard men vi behöver inte för det rusa till 2160p eller 4320p, som upplösning vore lösningen för dagens spel. Film/TV/serie, kan få gå förre även om jag är rätt nöjd med 1080p när jag tittar hemma. Vore bättre satsa på göra spel bra istället för snygga. Som den finna grafiken i TW:Rome II gör det så underbart bra spel? tänkte väl det.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

Kan dom få 4K att fungera ordentligt innan dom börjar snacka om 8K?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Man borde ta fram något som är till 4k vad 1440 är till 1080. Sen när teknologin är mogen introducerar man 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Sjukt det numera måste vara klasskillnad vara topp "gamer"

Saknar den gamla tiden med Spectrum Commodore Amiga Atari på 80-talet, då var det inte så himla noga

Skrivet av Rajat:

På den tiden värdesatte man spelglädje före eyecandy, det var verkligen bättre förr

Problemet fanns på den tiden också. Ta Turrican II t.ex., som fanns till både C64 och Amiga. Amigamänniskorna tjatade ändlöst om hur mycket snyggare allt var på Amiga. En annan hade inte råd med Amiga då, så även då var det "klasskillnad".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Konstigt uttalande ifrån Huddy att 8k skulle vara närmast perfekt upplösning för ögat. Jag antar att han menar på dagens skärmar där 65 tum är det största som säljs i prisnivå åtkomlig för svensson. Dock blir ju skärmar konstant större, så de skärmar vi har när 8k är utbrett skulle troligen må bra av ännu högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

jag väntar mest på 8k på en 4tums mobil med sli/cf. battlefield 4 på den mobilen <3

Battlefield 27 lär nog vara ute på den tiden

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Nej, det går inte att få 120fps i de flesta spel med 4k-upplösning och 4way SLI 980 GTX. Dessa siffror är vad du får när du försöker köra den setupen:

BF4: 99 FPS
Crysis 3: 54 FPS
Metro Last Light: 50 FPS
Thief: 79 FPS
Watch Dogs: 54 FPS

Det krävs alltså mer än "bara" 4 stycken GTX 980 för att få 120fps i 4K upplösning (antaget att vi snackar om samtliga inställningar på "ultra" eller "very high" uppenbarligen)

källa:http://us.hardware.info/reviews/5623/4/nvidia-geforce-gtx-980...

Sen överklock på det så börjar man närma sig 120fps, självklart inte i Metro Last Light och Crysis 3 som är otroligt grafiktunga spel men t ex i BF4 och Theif är det helt klart möjligt att få 120fps. Watch dogs är väl bara dåligt optimerat? Känns som att Crysis 3 borde vara mera tungdrivet än Watch Dogs men ändå fick dem samma fps.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Problemet fanns på den tiden också. Ta Turrican II t.ex., som fanns till både C64 och Amiga. Amigamänniskorna tjatade ändlöst om hur mycket snyggare allt var på Amiga. En annan hade inte råd med Amiga då, så även då var det "klasskillnad".

Jo, själv så fick man nöja sig med CGA-grafik när värsting-spelarna vräkte på med EGA-grafik. Bra grafikkort och processorer var sjukt dyra då. Däremot var det klart snyggare grafik på Amigan och det tog flera år innan pc hann ikapp.

8K låter nästan lite onödigt på allting förutom stora vägg-tv-apparater. Själv vill jag ha lite andra finesser innan det är dags att köpa 8K.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Battlefield 27 lär nog vara ute på den tiden

EA har förhoppningsvis gått i graven när det året kommer och även DICE också. En annan sitter på pensionärshemmet eller gått bort även jag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Sen överklock på det så börjar man närma sig 120fps, självklart inte i Metro Last Light och Crysis 3 som är otroligt grafiktunga spel men t ex i BF4 och Theif är det helt klart möjligt att få 120fps. Watch dogs är väl bara dåligt optimerat? Känns som att Crysis 3 borde vara mera tungdrivet än Watch Dogs men ändå fick dem samma fps.

Man kan inte få 120fps+ stabilt med överklock heller. Även om man skulle få det, så är det alltså inte tillräckligt med 4way GTX 980 för att få 120fps+ 4k Ultra stabilt. 4K upplösning är alltså mycket mycket mer tungdrivet än vad de flesta tror, och våra grafikkort idag hänger helt enkelt inte med i den upplösningen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Dröjer nog ett tag till innan man sitter med Oculus Rift eller motsvarande i 8K och 120fps. Men när man väl gör det, då jäklar...

Permalänk
Medlem

Efter 8K tror jag nog det kommer komma andra tekniker, vanlig X*X rutmatris kommer nog bytas ut.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av Highfly:

Konstigt uttalande ifrån Huddy att 8k skulle vara närmast perfekt upplösning för ögat. Jag antar att han menar på dagens skärmar där 65 tum är det största som säljs i prisnivå åtkomlig för svensson. Dock blir ju skärmar konstant större, så de skärmar vi har när 8k är utbrett skulle troligen må bra av ännu högre upplösning.

Men du sitter väl inte längre ifrån Tv'n när 8k-apparaterna kommer, alltså ingen idé att gå upp i tum.

Sen är det ju så i dessa teknikskiften att den som inte tänkte på framtiden igår var redan akterseglad i förrgår.

Permalänk
Medlem

~326PPi på 27"
Jo man tackar