Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Gör du allt detta själv?

Du är helt galet skicklig.

/hulle.

Tack så mycket :D.
Egentligen är väl inget jag gjort något revolutionerande men kanske att man är ensam gör det lite ovanligare. Men det gäller att få ut något också... vilket inte är helt enkelt alltid

Permalänk

Hej igen!
Har pillat med roboten(igen) samt fixat till verktygen som ska användas lite.
Har även börjat på en liten värld som jag tänkte skulle bli den jag använder på Kickstarter som demobana.
Varför asteroiden är där vet jag inte riktigt men jag tyckte det kunde vara lite coolt...

Säg gärna vad ni tycker, man blir själv lite blind efter ett tag. Tanken bakom är att jag ville ha en liten värld så att man kan se konceptet med att kunna koppla ihop andra världar. Dessutom så är jag ingen level-designer själv så jag måste ju få ihop något med den begränsade förmåga man har. Jag har dessutom inte hur mycket objekt som helst heller, vilket gör att jag måste hålla nere storleken lite.

Permalänk
Skrivet av ludde.andersson:

Hej igen!
Har pillat med roboten(igen) samt fixat till verktygen som ska användas lite.
Har även börjat på en liten värld som jag tänkte skulle bli den jag använder på Kickstarter som demobana.
Varför asteroiden är där vet jag inte riktigt men jag tyckte det kunde vara lite coolt...

Säg gärna vad ni tycker, man blir själv lite blind efter ett tag. Tanken bakom är att jag ville ha en liten värld så att man kan se konceptet med att kunna koppla ihop andra världar. Dessutom så är jag ingen level-designer själv så jag måste ju få ihop något med den begränsade förmåga man har. Jag har dessutom inte hur mycket objekt som helst heller, vilket gör att jag måste hålla nere storleken lite.

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2014/10/scaupa_asteroid_...

Dold text

Fy satan vad vackert! Sjukt längesedan jag såg nåt om detta du jobbar med men det ser verkligen fantastiskt ut!

Permalänk
Medlem

Ooh, ser mysigt ut

Jag kanske lurar mig på skalan, men möjligen den kanske är lite för liten?
... och möjligen (om jag ska vara hård) den är lite för "generisk"/monoton? Nu ser man ju inte allt, men förutom asteroiden verkar den ganska likriktad liksom.
Kanske går att få in lite mer färger? (blommor?) Och/eller slänga in nånting lite udda som sticker ut lite, som man kanske kan interagera med på något sätt? (kanske nån bebyggelse eller ruin eller grotta eller liknande?)

Men nu är jag mest bara jäkligt kinkig.. Det ser grymt ut!

Väldigt speciellt dis har du fått till! Drömskt och vackert och ger djup i bilden, men är kanske lite för kraftfullt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ser extremt bra ut!
Men som Roger W sa, något som "sticker ut" skulle nog kunna göra det ännu bättre

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av TheSoftMachine:
Dold text

Fy satan vad vackert! Sjukt längesedan jag såg nåt om detta du jobbar med men det ser verkligen fantastiskt ut!

Stort tack!

Skrivet av Roger W:

Ooh, ser mysigt ut

Jag kanske lurar mig på skalan, men möjligen den kanske är lite för liten?
... och möjligen (om jag ska vara hård) den är lite för "generisk"/monoton? Nu ser man ju inte allt, men förutom asteroiden verkar den ganska likriktad liksom.
Kanske går att få in lite mer färger? (blommor?) Och/eller slänga in nånting lite udda som sticker ut lite, som man kanske kan interagera med på något sätt? (kanske nån bebyggelse eller ruin eller grotta eller liknande?)

Men nu är jag mest bara jäkligt kinkig.. Det ser grymt ut!

Väldigt speciellt dis har du fått till! Drömskt och vackert och ger djup i bilden, men är kanske lite för kraftfullt?

Tack för input Roger!
Jo det är kanske lite för enformigt... tände lite på tanken på ruin eller liknande som man kanske kunde placera nånstans.
Jo diset gör en hel del, men ska prova att dra ner det lite. Det ska ju inte se ut som rök. Kör lite "Depth of field" för att få suddighet, såg att andra spel har det i sina presentationer så då kan väl jag också ha det ;).

Skrivet av Boozfob:

ser extremt bra ut!
Men som Roger W sa, något som "sticker ut" skulle nog kunna göra det ännu bättre

Tackar!
Japp ska se vad jag har för modeller som kan passa.

Just utseendet är väldigt viktigt för att "fånga" uppmärksamhet, speciellt i ett forum som Kickstarter. Jag har ju inte så mycket att komma med vad gäller gameplay ;), det finns ju knappt något sådant i detta spel.

Permalänk

Roger -
Lite(eller mycket) off-topic, men om man är sugen på att börja köra simracing igen, vad föreslår du då?

Permalänk
Medlem

Ludde

Om du vill köpa nått att leka med nu bums som är kul att köra och ser snyggt ut, och du kan leva med att inte onlinebiten är polerad än, så skulle jag föreslå Assetto Corsa. Release candidate 1 är precis släppt och den är inte så pjåkig alls. (av det lilla jag hunnit testa)

Fast släng upp en frågetråd i rejssektionen vetja
http://www.sweclockers.com/forum/151-racing-sport-och-simulat...

... eller bolla lite på gamla hederliga swedishsimracers.com och få lite tips och inspiration därifrån

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jösses vad duktig han är. Ser väldigt bra ut. Har följt tråden och är imponerad.

Kickstarter har kommit till Sverige och du kan skapa en insamling där nu, inga Svenska projekt kommer att släppas förrens den 21:a dock.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ludde

Om du vill köpa nått att leka med nu bums som är kul att köra och ser snyggt ut, och du kan leva med att inte onlinebiten är polerad än, så skulle jag föreslå Assetto Corsa. Release candidate 1 är precis släppt och den är inte så pjåkig alls. (av det lilla jag hunnit testa)

Fast släng upp en frågetråd i rejssektionen vetja
http://www.sweclockers.com/forum/151-racing-sport-och-simulat...

... eller bolla lite på gamla hederliga swedishsimracers.com och få lite tips och inspiration därifrån

Oki, tack :). Det var en liten parantes men kände att jag var tvungen att fråga dig. Man behöver tänka på annat också och då är ju racing inte fel.

Skrivet av LinusNeuman:

Jösses vad duktig han är. Ser väldigt bra ut. Har följt tråden och är imponerad.

Kickstarter har kommit till Sverige och du kan skapa en insamling där nu, inga Svenska projekt kommer att släppas förrens den 21:a dock.

Stort tack, kul att höra!
Tack för tipset, jag har redan registrerat projektet där faktiskt. Men allt tar så lååååååång tid att ta fram att det kommer ta ett par veckor till innan jag kan lägga upp det.

Permalänk
Skrivet av ludde.andersson:

Oki, tack :). Det var en liten parantes men kände att jag var tvungen att fråga dig. Man behöver tänka på annat också och då är ju racing inte fel.

Stort tack, kul att höra!
Tack för tipset, jag har redan registrerat projektet där faktiskt. Men allt tar så lååååååång tid att ta fram att det kommer ta ett par veckor till innan jag kan lägga upp det.

Okej! Glöm inte att länka projektet så fort du har lagt upp det där!

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Okej! Glöm inte att länka projektet så fort du har lagt upp det där!

Absolut, kommer antagligen meddela flera gånger innan jag lägger upp om jag känner mig själv rätt

Permalänk

Hej,
Är det någon av er som känner till något om Steam Greenlight, kanske känner någon som provat?
Vad jag har förstått så verkar det inte finnas någon nackdel att prova där, men jag kan ju självklart ha missat något.

Permalänk

Hej!
Har ändrat i sättet hur vatten sätts ut. Det är mycket smidigare nu eftersom det på ett naturligare sätt "rinner" ut om där inte finns något som begränsar. Man behöver bara klicka där man vill ha det, sen justeras vattennivån genom att peka på en kant var ytan ska vara.

Permalänk
Medlem

Ah, så det rinner över där på mitten av långa övre vallen, vid den där försänkningen? Ballt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Hej!
Har ändrat i sättet hur vatten sätts ut. Det är mycket smidigare nu eftersom det på ett naturligare sätt "rinner" ut om där inte finns något som begränsar. Man behöver bara klicka där man vill ha det, sen justeras vattennivån genom att peka på en kant var ytan ska vara.

https://www.youtube.com/watch?v=WQVLB0S7loY

Hur fungerar vattnet i spelet? är det fysiskt simulerat? Dvs kan jag gräva bort en vall för att se hur vattnet rinner och fyller upp en annan del?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ah, så det rinner över där på mitten av långa övre vallen, vid den där försänkningen? Ballt

Jepp, tack

Skrivet av OskarW90:

Hur fungerar vattnet i spelet? är det fysiskt simulerat? Dvs kan jag gräva bort en vall för att se hur vattnet rinner och fyller upp en annan del?

Nä just nu så var det endast hur man placerar ut vatten. Men tanken är inte dum alls, tekniskt så är det fullt möjligt eftersom det är just så jag löst det. Jag gör en flood-fill på terrängen och bygger upp ett mesh under tiden. Så för att göra som du säger så kan man tänka sig att man gör denna process långsam samt att man lägger till lite flödeseffekt där det krävs, alltså vid vallen. Det blir ju inte fysikaliskt korrekt men skit samma, det kan ju vara kul ändå :). Men oavsett så är det något som får komma senare.

I många editorer(de få jag kollat på) är det lite knepigt att lägga lokala vatten då du måste klicka ut området eller pussla ihop kvadrater som täcker ytan du vill få fram. Jag funderade först på att ha en special vatten-tool som gräver ut området. Men det kändes jobbigt och jag ville att man skulle kunna klicka var som helst och att det skulle "flyta ut" på ett enkelt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Jepp, tack

Nä just nu så var det endast hur man placerar ut vatten. Men tanken är inte dum alls, tekniskt så är det fullt möjligt eftersom det är just så jag löst det. Jag gör en flood-fill på terrängen och bygger upp ett mesh under tiden. Så för att göra som du säger så kan man tänka sig att man gör denna process långsam samt att man lägger till lite flödeseffekt där det krävs, alltså vid vallen. Det blir ju inte fysikaliskt korrekt men skit samma, det kan ju vara kul ändå :). Men oavsett så är det något som får komma senare.

I många editorer(de få jag kollat på) är det lite knepigt att lägga lokala vatten då du måste klicka ut området eller pussla ihop kvadrater som täcker ytan du vill få fram. Jag funderade först på att ha en special vatten-tool som gräver ut området. Men det kändes jobbigt och jag ville att man skulle kunna klicka var som helst och att det skulle "flyta ut" på ett enkelt sätt.

Precis, det är något jag saknar i många "editors" man tycxker ju att nya moderna spelmotorer som typ UE4 ska klara av att hitta "lokala" gränser och anpassa meshet efter terrängen. Om man gör så kan man ju få in snygga vågor och sådant

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Många av funktionerna kommer att "kläs in" i andra skepnader. Det jag menar är att för att det ska bli lite mer underhållande och effektfullt så kanske man inte vill ha en vanlig editor funktion utan tex en vattenstråle som man pekar med för att fylla området med vatten. Underliggande hantering kommer ändå vara detsamma. Exempelvis så ökas ytan så länge man riktar den mot vattensamlingen, pekar man mot ett nytt tomt område så skapas automatiskt en ny vattensamling osv.

Balansen är knepig, gör man verktygen för kraftfulla som i en editor så kan det lätt bli tråkigt för de yngre, men om man gör det för jobbigt så försvinner andra grupper. Lite kul för när jag visar barn spelet så blir dom ofta riktigt nyfikna när det är jobbigt och ineffektivt men när jag visar dem "ett klick gör allt" funktioner så verkar de inte alls imponerade. Vuxna reagerar tvärtom...

Det kan alltså bli så att jag medvetet gör funktioner ineffektiva just för att nå vissa målgrupper. Man får ju försöka flörta med alla de som suttit med Minecraft

Permalänk
Skrivet av ludde.andersson:

Många av funktionerna kommer att "kläs in" i andra skepnader. Det jag menar är att för att det ska bli lite mer underhållande och effektfullt så kanske man inte vill ha en vanlig editor funktion utan tex en vattenstråle som man pekar med för att fylla området med vatten. Underliggande hantering kommer ändå vara detsamma. Exempelvis så ökas ytan så länge man riktar den mot vattensamlingen, pekar man mot ett nytt tomt område så skapas automatiskt en ny vattensamling osv.

Balansen är knepig, gör man verktygen för kraftfulla som i en editor så kan det lätt bli tråkigt för de yngre, men om man gör det för jobbigt så försvinner andra grupper. Lite kul för när jag visar barn spelet så blir dom ofta riktigt nyfikna när det är jobbigt och ineffektivt men när jag visar dem "ett klick gör allt" funktioner så verkar de inte alls imponerade. Vuxna reagerar tvärtom...

Det kan alltså bli så att jag medvetet gör funktioner ineffektiva just för att nå vissa målgrupper. Man får ju försöka flörta med alla de som suttit med Minecraft

Du skulle kunna ha ett enkel och ett avancerat läge för varje verktyg, där det enkla läget är förvalt.
Sedan hur verktygen ser ut är nog ganska viktigt, och att förinställningar i det enkla läget är användbara.

Permalänk

Du har väll inte gjort allt detdära själv?! D:
Isåfall tycker jag spel som arma 2 och bf4(pfft) kan skämmas rejält, för även om de har lite mer press på sig och dyl. så har de också minst tiodubbla arbetskraften.

Någon brist på visuell stimulans är där iaf inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Du har väll inte gjort allt detdära själv?! D:
Isåfall tycker jag spel som arma 2 och bf4(pfft) kan skämmas rejält, för även om de har lite mer press på sig och dyl. så har de också minst tiodubbla arbetskraften.

Någon brist på visuell stimulans är där iaf inte

Hehe 10dubbla räcker inte... handlar om 100 tals utvecklare.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av MathNinja:

Du skulle kunna ha ett enkel och ett avancerat läge för varje verktyg, där det enkla läget är förvalt.
Sedan hur verktygen ser ut är nog ganska viktigt, och att förinställningar i det enkla läget är användbara.

Håller med dig, bra idé och så får det nog bli. Man riskerar annars väldigt mycket genom att sikta på en för snäv målgrupp helt i onödan. Men precis som du nämner så är det viktigt var man lägger nivån i enkla läget. Det är sådana saker man funderar på inför en Kickstarter kamapnj.

Skrivet av Petomatick:

Du har väll inte gjort allt detdära själv?! D:
Isåfall tycker jag spel som arma 2 och bf4(pfft) kan skämmas rejält, för även om de har lite mer press på sig och dyl. så har de också minst tiodubbla arbetskraften.

Någon brist på visuell stimulans är där iaf inte

Haha tackar :D.
Man kan ju inte mäta sig med dessa men ibland får man till det så det blir fint.
En sak jag riktigt längtar efter är att se vilka världar som kommer byggas av spelarna. Ofta är det ju så att det byggs saker man själv inte trodde var möjliga...

Permalänk

Hittade en Jason modell som jag var tvungen att lägga in. Roboten har en liten ficklampa på "handen" som ger ljuset. Jason modellen är varken rigggad eller animerad så det är därför den står i vanlig "pose" ställning. Tänkte göra en liten film där man åker omkring med en halvtrasig ficklampa som blinkar och plötsligt ser´Jason framför sig.

Vet ni om det ok att använda en känd figur på detta sätt, jag syftar på copyrights m.m.?

Permalänk
Medlem

Fint ljus och dimma
Posen på gubben blir lite för stel för att det ska bli spännande dock, men nu ska jag inte kinka!

Skrivet av ludde.andersson:

Vet ni om det ok att använda en känd figur på detta sätt, jag syftar på copyrights m.m.?

Utan att vara särskilt insatt, så tror jag inte det är helt bra att plocka en sån "känd/copyrightad" figur.
(och var kommer modellen ifrån?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Fint ljus och dimma
Posen på gubben blir lite för stel för att det ska bli spännande dock, men nu ska jag inte kinka!

Utan att vara särskilt insatt, så tror jag inte det är helt bra att plocka en sån "känd/copyrightad" figur.
(och var kommer modellen ifrån?)

Tackar Roger
Jag ville mest testa ficklampan och skapa lite stämning kring detta, så det är inget seriöst. Men som med alla bilder jag skickar så är det också för att ge en känsla för vad som är möjligt att sätta ihop i Scaupa.

Jag kommer inte använda modellen i spelet, men jag är ändå osäker på om man egentligen får göra som jag precis gjorde.
En del av Kickstarter pengarna, om det nu lyckas, kommer att gå till just modellering av olika figurer och annat.

Modellen köpte jag här:
http://www.turbosquid.com/3d-models/3ds-max-character-jason-voorhees/619586

Permalänk
Medlem

Försökte läsa deras licens men blev lite snurrig av det http://support.turbosquid.com/entries/31030006-Royalty-Free-L...

Permalänk
Skrivet av Pake:

Försökte läsa deras licens men blev lite snurrig av det http://support.turbosquid.com/entries/31030006-Royalty-Free-L...

Haha, ja det är ju inte glasklart precis. Antagligen är det glasklart för en jurist.
Pure3D hade mycket bättre förklaring:
http://shop.pure3d.de/cms.php?id_cms=3

Men oftast fungerar deras rättigheter ungefär som så att man kan använda deras modeller så länge de inte säljs vidare i ren form samt att de läggs in i spelet i ett eget filformat eller liknande som försvårar kopiering. I alla fall är det så jag förstått det.

Men sen finns ju frågan om det är ok att använda just "Jason Voorhees" på en bild/skärmdump som ju, som Roger sa, är en känd figur med copyrights. Men denna ska ju inte användas i spelet utan jag ville bara få en stämning i bilden.

Permalänk

Några animationer...

Permalänk

Jobbat med vindeffekter för att man ska få lite mer närvarokänsla när man kör omkring, det gör faktiskt en hel del.
Kommer snart ut med mer.

Visar hur det ser ut i tredjepersonsperspektiv...