Är GTX 970 kompatibelt med resten av mina komponenter?

Permalänk

Är GTX 970 kompatibelt med resten av mina komponenter?

Hej!

Jag skulle uppgradera till ett bättre grafikkort men jag är väldigt okunnig när get gäller datorer och jag har ingen aning om ett nytt kort kommer att fungera.

Mina nuvarande speccs är:

Ram - 8GB 1600MHz
Grafikkort - GTX 570
Täraggregat - 650W
Moderkort - MSI Z77A-G43 Intel Z77 4xDDR3 Socket 1155 ATX
Proccesser - i5 3570K 3.40GHz

Jag överklockar inte.

Kan jag uppgradera till GTX 970 utan att få problem med inkompatibilitet, överhettning, flaskhalsning etc.?

Permalänk
Medlem

Ja det kan du. Men det kan hända att du måste uppdatera moderkortets BIOS för att det ska fungera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Okej utmärkt. Jag vet dock inte hur jag uppdaterar BIOS, finns det någon bra guide någonstans som jag kan följa eller har du möjlighet att förklara det lite snabbt? Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

tror itne ens du behöver uppdatera bios, z77 moderkort e inte så gammelt

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Det hade ju varit bäst om det inte behövs men om det skulle behövas hade det varit bra om jag visste hur man gör.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur BIOS nedladdningen ser ut. Finns säkert beskrivning i manualen eller på internet hur du ska göra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

du behver nog bara gå in på tillverkarens sida å söka upp ditt moderkort å sen ladda ner bios som kan flasha i windows. bara att dubbelklicka på filen så fixar den allt åt dig...

eller så trycker du på DEL på tangentbordet vid uppsatart av datorn för att komma in i biosen å där ska finnas en funktion som låter dig flasha direkt från uefi(bios). den tar sig ut själv på nätet... sen måste du in i biosen igen när den startar om sig för att ställa in allt igen då alla nollställs... oftast e det klockan å vilken hdd eller ssd windows ska boota ifrån..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidsjoberg:

Det hade ju varit bäst om det inte behövs men om det skulle behövas hade det varit bra om jag visste hur man gör.

Jag är säker på att det inte kommer behövas. Jag har gått från ett 470 till ett 760 och nu till ett 970 med ett liknande system. Behövde inte uppdatera BIOS.
Det är dock med ett ASUS moderkort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tydligen kan du uppdatera BIOS med något som heter Live Update och då är det mycket enkelt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag är säker på att det inte kommer behövas. Jag har gått från ett 470 till ett 760 och nu till ett 970 med ett liknande system. Behövde inte uppdatera BIOS.
Det är dock med ett ASUS moderkort.

Jag är rätt säker på att det behövs eftersom Improved PCI-E display card compatibility. finns i en uppdatering.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tydligen kan du uppdatera BIOS med något som heter Live Update och då är det mycket enkelt.

Så länge det är ett MSI kort så hade jag hållt mig från den "feature:n"..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Var tvungen att uppdatera bios på mitt Gigabyte Z77 för att få igång ett Asus Strix 970, men det är ju bara att testa och flasha vid behov.

Permalänk

Tack för hjälpen allesammans! Då blir det ett 970 jag köper och om BIOS behöver uppdateras så verkar det inte vara alltför komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidsjoberg:

Tack för hjälpen allesammans! Då blir det ett 970 jag köper och om BIOS behöver uppdateras så verkar det inte vara alltför komplicerat.

Tänk bara på att du måste uppdatera bios med annat grafikkort eller den interna grafiken på moderkortet om det inte funkar med 970 kortet direkt.

Håll dig även bort från Live update, gör alltid bios uppdatering inifrån bios.

Permalänk
Entusiast

Du behöver inte uppdatera bios och som sagt, skippa allt vad flash inifrån windows heter.

Cpun är fortfarande riktigt bra, bara att tuta och köra.

Permalänk

Det känns som att de flesta av er anser att det inte kommer behövas så jag struntar i att uppdatera BIOS innan jag testar det nya kortet och om det sen skulle vara problem så gör jag det då. Tack!