Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

Min BL3200PT sa poff och fick röda band över skärmen, bilden blev riktigt kass också.
Jag hade haft den i ca 3 veckor när det hände.
Ca 1 månad efter jag felanmält den fick jag en ny, den blinkar bara till och blir svart.

efter extra många turer har jag fått en skärm som fungerar

kollat efter alla fel som nämns i tråden, läst typ allt jag hittat med google
och än så länge kan jag inte hitta något fel på min skärm

jag är helt nöjd!
skulle väl va snabbdosan då, plastigare grej finns inte......

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

efter extra många turer har jag fått en skärm som fungerar

Skönt att höra att det löste sig!
Var köpte du skärmen? Hur smidig eller seg var returhanteringen? (fick du en skärm till dig och kunde returnera gamla skärmen i samma kartong tillbaks?)
Hur många skärmar blev det innan du fick den rätta?

Man får väl räkna med strul, så det är ju en fördel om butiken sköter det smidigt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skönt att höra att det löste sig!
Var köpte du skärmen? Hur smidig eller seg var returhanteringen? (fick du en skärm till dig och kunde returnera gamla skärmen i samma kartong tillbaks?)
Hur många skärmar blev det innan du fick den rätta?

Man får väl räkna med strul, så det är ju en fördel om butiken sköter det smidigt...

Jag köpte skärmen på Dustinhome, men jag tror inte att någon webhandlare bryr sig om garantihanteringen utan de hänvisar till BenQ direkt. BenQ svarade på min felanmälan omgående. Dustin var inte så värst intresserade i början. (Jag ilskna till och bifogade lite utdrag ur konsumentköplag m.m.)

BenQ skickar en skärm och man skickar sin gamla i det emballaget. Mitt problem var ju att min första skärm var helt oanvändbar och att det dröjde typ 1 månad innan jag fick en utbytes som inte fungerade alls :((

Då skickade jag tillbaks bägge, nu hade BenQ i Sverige börjat svara på mina mail, tidigare var det nån i Europa? med dålig Engelska.
Nu tog det en dryg vecka sen fick jag ett sändningsnummer och beskedet att skärmen skulle komma samma dag
Men nån med mitt namn kvitterade ut den? 50 mil norr om min adress.... kan undra vad som hände med den?
En dryg vecka senare fick jag min fungerande skärm!

Har det börjat strula slutar det inte i första taget! men nu är jag faktiskt lycklig ägare till en fungerande BL3200PT!

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Tackar, så det är Benq man bråkar med... Du råkar inte ha en mejladress tills svenska Benq?

Isåfall kan man ju köpa skärmen där den är billigast helt enkelt. Någon extra support får man ju inte iallafall efter köpet uppenbarligen.

Bra info! Trots ditt strul så är jag fortfarande sugen på skärmen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Trevligt!
Hade du dubbelkollat efter banding på ljusgrå/ljusblå bakgrund? Svänga runt i bilspel (och kanske vissa fps) verkar vara ett bra sätt att trigga det på.

Mmm, köra den i 75hz ska "funka", men enligt alla rapporter hittills på hardforum tråden, så droppar den frames, så det kommer småhacka/rycka litegrann.. (finns nått testprogram för det som jag inte minns på rak arm)

Finns en liten tendens till banding men den kommer gå att leva med. Stod o kollade på himmelen i Bioshock: Infinite som en idiot en stund och såg det om jag verkligen tittade efter det.

Har upplevt drops men trodde att det var min SLI som krånglar (som vanligt) så skippar väl det då.

Oh well, har lirat med skärmen hela kvällen och skärmen är riktigt trevlig.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Trevligt!
Hade du dubbelkollat efter banding på ljusgrå/ljusblå bakgrund? Svänga runt i bilspel (och kanske vissa fps) verkar vara ett bra sätt att trigga det på.

Mmm, köra den i 75hz ska "funka", men enligt alla rapporter hittills på hardforum tråden, så droppar den frames, så det kommer småhacka/rycka litegrann.. (finns nått testprogram för det som jag inte minns på rak arm)

Skrivet av Saandberg:

Finns en liten tendens till banding men den kommer gå att leva med. Stod o kollade på himmelen i Bioshock: Infinite som en idiot en stund och såg det om jag verkligen tittade efter det.

Har upplevt drops men trodde att det var min SLI som krånglar (som vanligt) så skippar väl det då.

Oh well, har lirat med skärmen hela kvällen och skärmen är riktigt trevlig.

/S

Här har vi sidan http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Allt över 60Hz droppar för mig, så det blir där man sitter fast.

Angående banding har jag fortfarande bara upplevt det när jag dragit fram en helt grå bild och letat. Har spelat en hel del spel utan att märka av det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tackar, så det är Benq man bråkar med... Du råkar inte ha en mejladress tills svenska Benq?

Isåfall kan man ju köpa skärmen där den är billigast helt enkelt. Någon extra support får man ju inte iallafall efter köpet uppenbarligen.

Bra info! Trots ditt strul så är jag fortfarande sugen på skärmen

mailadressen jag använt till BenQ: cets@benq.eu
Troligen har dom gjort någon intern överföring sen, mitt ärende blev ju en aning speciellt

Jag rekommenderar skärmen, spelade 3 timmar igår kväll och mina ögon är inte i närheten av att bli så "trötta" som dom blir med min 27'' 1920X1200 TN. Sen kommer man ju till färgerna, upplösningen, skärpan, ja allt är bättre!
Om nu en "svart" fyrkant med fot kan va snygg, men jag tycker faktiskt det.
Sen kanske svarstiderna inte är bra nog för någon som spelar FPS på hög nivå?
Men jag som definierar en Casual MMO spelare är hur nöjd som helst
Till surfning & officeanvändning tycker jag nästan den är för stor, men att hantera mina bilder och filmer då är den perfekt.

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Här har vi sidan http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Allt över 60Hz droppar för mig, så det blir där man sitter fast.

Angående banding har jag fortfarande bara upplevt det när jag dragit fram en helt grå bild och letat. Har spelat en hel del spel utan att märka av det.

Märker du av något från den relativt höga inputlaggen eller ghostingen från amva panelen, eller det är 60Hz tekniken som är begränsningen? Är väldigt sugen på denna skärm efter ex antal återlämnade ips paneler, pga den från mina ögon sett ...den totalt oacceptabla ips-glow i hörnen.

Permalänk

Fick min skärm idag och det är inga död pixlar eller någon banding

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoltz:

Märker du av något från den relativt höga inputlaggen eller ghostingen från amva panelen, eller det är 60Hz tekniken som är begränsningen? Är väldigt sugen på denna skärm efter ex antal återlämnade ips paneler, pga den från mina ögon sett ...den totalt oacceptabla ips-glow i hörnen.

Jag har en Eizo 2736 och den har, i mina ögon, en helt jämn belysning över hela skärmen. Inte lika mörk som den Eizo med sPVA jag hade innan, men absolut jämnhet är det. Har du testat 2736?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoltz:

Märker du av något från den relativt höga inputlaggen eller ghostingen från amva panelen, eller det är 60Hz tekniken som är begränsningen? Är väldigt sugen på denna skärm efter ex antal återlämnade ips paneler, pga den från mina ögon sett ...den totalt oacceptabla ips-glow i hörnen.

Har testat runt en hel del nu, men jag märker inte så det stör mig. Dock märks det ju helt klart att det rullar på 60Hz från att ha gått från 120Hz/144Hz.

Men för det jag lirat nu så har det funkat utmärkt. (Borderlands: The Pre-Sequel, Diablo 3 samt Civilization: Beyond Earth)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Funderar på denna monitor och AOC's ultrabreda U3477PQU.

Anledningen till att jag köper en stor monitor är för att slippa ha både monitor och TV, blir mao 2-in-1.

Fördelen med denna (BL3200PT) är att den finns i lager och har mer standardiserad upplösning (bra för laptopen).

Fördelen med AOC'n är att den är ultrabred, perfekt för filmtittande i soffan bl.a., och multitasking.

Vilken skärm ska jag välja?

Hur är foten på denna skärm? Vad är det för liten "puck" vid foten? Funderar på att fästa den på väggen nämligen, men om foten är grym kanske det inte är värt det.

Dator i sign, spelar Civ och CSGO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Hur är foten på denna skärm? Vad är det för liten "puck" vid foten? Funderar på att fästa den på väggen nämligen, men om foten är grym kanske det inte är värt det.

Foten är grym (jäkligt stabil faktiskt) och skärmen är enkel att höja, sänka och vrida.
Med den lilla pucken kan man styra OCD-menyn. Den har också tre knappar dedikerade till att snabbväxla mellan olika favoritbildvisningslägen.
Pucken kan tas bort helt om man inte vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Foten är grym (jäkligt stabil faktiskt) och skärmen är enkel att höja, sänka och vrida.
Med den lilla pucken kan man styra OCD-menyn. Den har också tre knappar dedikerade till att snabbväxla mellan olika favoritbildvisningslägen.
Pucken kan tas bort helt om man inte vill ha den.

Låter riktigt bra, ser ut som en stabil konstruktion med bra material.

Har den både hörlur- och mick-uttag? Eller uttag som stödjer hörlurar med inbyggd mic (har Bose QC25)? Googlat och fått olika svar nämligen.

Vad tror du om att ha den som både TV och monitor? Soffan är dryga 3m bakom skrivbordet.

Denna leder över AOC'n för tillfället faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till dom som inte vill lägga ca 5k för en BenQ.
Dessa korea skärmar bör inte vara okända längre så ger inte mer beskrivning, finns tråd om det här på swec.
Tillkommer lite tull osv men fortfarande bra billigt.

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX320QHD-Super-Ultra-S-32-2560x1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

Ett alternativ till dom som inte vill lägga ca 5k för en BenQ.
Dessa korea skärmar bör inte vara okända längre så ger inte mer beskrivning, finns tråd om det här på swec.
Tillkommer lite tull osv men fortfarande bra billigt.

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX320QHD-Super-Ultra-S-32-2560x1...

De skärmarna är ju inget alternativ, de har ips-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Låter riktigt bra, ser ut som en stabil konstruktion med bra material.

Har den både hörlur- och mick-uttag? Eller uttag som stödjer hörlurar med inbyggd mic (har Bose QC25)? Googlat och fått olika svar nämligen.

Vad tror du om att ha den som både TV och monitor? Soffan är dryga 3m bakom skrivbordet.

Denna leder över AOC'n för tillfället faktiskt.

Separat mic-uttag finns inte.
Ett högtalaruttag finns, som blir en förlängning av datorns högtalarutgång. (Line-in)

Själv har jag ett headset med inbyggd mic som jag kör på en USB-utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

De skärmarna är ju inget alternativ, de har ips-paneler.

Nope, Qnix 32tummare har (såvitt det sagts i alla trådar jag sett på hardforum mfl) i grunden precis samma panel som Benqen.
Foten är sämre dock... Resten av kvaliteten oklar.
Men ev går de att klocka upp till 80+ hz utan att de tappar frames, så det är ju värt att fundera på..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nope, Qnix 32tummare har (såvitt det sagts i alla trådar jag sett på hardforum mfl) i grunden precis samma panel som Benqen.

Då har de som skrivit i de trådarna inte vetat vad de vad de talat om.

Skärmen du länkar till har en AH-VA panel vilket är AUO:s IPS-typ panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Separat mic-uttag finns inte.
Ett högtalaruttag finns, som blir en förlängning av datorns högtalarutgång. (Line-in)

Själv har jag ett headset med inbyggd mic som jag kör på en USB-utgång.

Förmodar att ljudet går via USB-hubben till datorn, och hoppas då att det fungerar med mina Bose QC25 som har inbyggd mick.

Lägger en beställning i veckan, verkar som denna skärmen passar mig bäst, hade dock gärna sett högre Hz. Kanske går att överklocka till iaf 75?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nope, Qnix 32tummare har (såvitt det sagts i alla trådar jag sett på hardforum mfl) i grunden precis samma panel som Benqen.
Foten är sämre dock... Resten av kvaliteten oklar.
Men ev går de att klocka upp till 80+ hz utan att de tappar frames, så det är ju värt att fundera på..

Ja precis, såg det också. Fanns youtube video där de klockar den till 85hz. Inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Då har de som skrivit i de trådarna inte vetat vad de vad de talat om.
Skärmen du länkar till har en AH-VA panel vilket är AUO:s IPS-typ panel.

Det är nog snarare panelinfon på ebay som är fel
Enligt specarna ska Qnixen ha 3000:1 i statisk kontrast vilket inte ens går att få på AH-VA paneler! ... men det matchar perfekt mot MVA panelen som Benq:en använder.
http://www.overclock.net/t/1492033/qnix-qx323qhd-new-monitor-... (se bilder på specarna en bit ner på sidan)

... och enligt TFTcentral så tillverkas inga 32tums AHVA paneler i den upplösningen:
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/30.htm#qnix_qx320qhd

... och tex den här killen som har skärmen verkar rätt övertygad om att det är en MVA:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1040944868&postcount=47

Samt denna kille som nämner klassisk VA gamma shift:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1041118105&postcount=3 + http://hardforum.com/showpost.php?p=1041118262&postcount=5

---
Men om du har några påtagliga bevis på att Qnixen faktiskt har en AH-VA panel, utöver typ rubrikerna på ebay så kollar jag gärna på det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Lägger en beställning i veckan, verkar som denna skärmen passar mig bäst, hade dock gärna sett högre Hz. Kanske går att överklocka till iaf 75?

Nope, den verkar tappa frames redan vid 75 av vad jag minns från tester.. Men prova gärna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

igår kröp en liten insekt/fluga in under skärmen mellan glaset och panelen och satte sig rakt i mitten. Trodde först att den dött där men den började röra på sig igen någon timme senare och kröp tillslut ut igen, hoppas bara den inte kommer tillbaka ._.

Snacka om tillfällig fluga.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är nog snarare panelinfon på ebay som är fel
Enligt specarna ska Qnixen ha 3000:1 i statisk kontrast vilket inte ens går att få på AH-VA paneler! ... men det matchar perfekt mot MVA panelen som Benq:en använder.
http://www.overclock.net/t/1492033/qnix-qx323qhd-new-monitor-... (se bilder på specarna en bit ner på sidan)

Nu har jag scannat ingenom den där tråden fram och tillbaka två gånger och ingenstans kan jag hitta annat än att det är en AH-VA panel som avses. Angående kontrasten kan det ju lika gärna vara den infon som är initialt fel.
Bästa sättet att få reda på kontrasten är att göra ett riktigt test.

Skrivet av Roger W:

... och enligt TFTcentral så tillverkas inga 32tums AHVA paneler i den upplösningen:
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/30.htm#qnix_qx320qhd

Angående bilderna du nämner i tråden ovan så är det ju en virtuell 4K upplösning som nämns. Den nativa upplösningen däremot är 2560x1440

Skrivet av Roger W:

... och tex den här killen som har skärmen verkar rätt övertygad om att det är en MVA:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1040944868&postcount=47

Ingen av de koreanska tester som länkats till på sidan tidigare nämner något om detta, så killen får tro vad han vill.

Gammashift kan också upplevas på vissa typer av IPS:er

Skrivet av Roger W:

Men om du har några påtagliga bevis på att Qnixen faktiskt har en AH-VA panel, utöver typ rubrikerna på ebay så kollar jag gärna på det

Läs vad jag skriver ovan, men det bästa sättet att veta är ju att läsa en riktig review som mäter kontrasten, om det nu finns någon sådan.
Fram till dess får nog allt ses som endast vilda forumspekulationer.

Permalänk
Medlem

Alla kommentarer jag läst i tex hardforumtrådarna verkar övertygade om att panelen är densamma som i Benq:en... Någon av de som faktiskt äger skärmen borde ha protesterat och påvisat bevis om motsatsen kan jag tycka, men istället verkar de hålla med.

Och TFTcentral har rätt bra koll på paneler. Om det funnits en 32 tums AHVA-panel (i 1440p förstås... Vad hade 4k med just den diskussionen att göra?) så borde de känna till den.

Visst, hårddrar man det vet vi inte 100% säkert baserat på uppgifterna som cirkulerar. (för att vara 100% säker måste man väl ut och visuellt kontrollera varje skärm i cirkulation?? )
Så hur vet du att de som säger MVA "inte vet vad de talar om"?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Alla kommentarer jag läst i tex hardforumtrådarna verkar övertygade om att panelen är densamma som i Benq:en... Någon av de som faktiskt äger skärmen borde ha protesterat och påvisat bevis om motsatsen kan jag tycka, men istället verkar de hålla med.

Och TFTcentral har rätt bra koll på paneler. Om det funnits en 32 tums AHVA-panel (i 1440p förstås... Vad hade 4k med just den diskussionen att göra?) så borde de känna till den.

Visst, hårddrar man det vet vi inte 100% säkert baserat på uppgifterna som cirkulerar. (för att vara 100% säker måste man väl ut och visuellt kontrollera varje skärm i cirkulation?? )
Så hur vet du att de som säger MVA "inte vet vad de talar om"?

Om det nu är en AMVA-panel det handlar om varför säger då inte tillverkaren själv att det är en sådan? De påstår ju att det är en AHVA.

Alla spekulationer späds sedan på av TFT:s kommentar av att de inte känner till någon AHVA-panel i den storleken och i den upplösningen, vilket är olyckligt för att komma från TFT. Det räcker ju med att gå in på AUO:s hemsida för att konstatera att de har fel.
http://auo.com/?sn=149&lang=en-US&c=33&n=331 ("produktion now")

Men som sagt, ingen kan ju veta med säkerhet förrän någon testat skärmen, men jag tycker i alla fall att det hela handlar mer om en forumanka än något annat. Tiden får väl utvisa om jag har fel eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Alla spekulationer späds sedan på av TFT:s kommentar av att de inte känner till någon AHVA-panel i den storleken och i den upplösningen, vilket är olyckligt för att komma från TFT. Det räcker ju med att gå in på AUO:s hemsida för att konstatera att de har fel.
http://auo.com/?sn=149&lang=en-US&c=33&n=331 ("produktion now")

Men det där är ju en 4k skärm? Totalt irrelevant.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men det där är ju en 4k skärm? Totalt irrelevant.

Och hur kan det vara irrelevant?
Tillverkaren själv går ju ut med att säga: "FIRST 32" super QHD resolution"
Och mig veterligen finns det ingen annan 32" panel än denna AHVA som har detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Och hur kan det vara irrelevant?
Tillverkaren själv går ju ut med att säga: "FIRST 32" super QHD resolution"
Och mig veterligen finns det ingen annan 32" panel än denna AHVA som har detta.

Nu förstår jag inte alls vad du menar faktiskt...
Är vi överens om att QX320 som du tog upp och som vi diskuterat är 1440p?

TFTCentral påstår att AUO inte tillverkar något 32 tums 1440p AHVA skärm. (Det följande argumentet är att QX320 därför rimligen har samma panel som Benqen)
Du säger att AUO tillverkar en sån panel, men som bevis länkar du till en helt annan panel med fel upplösning. Vad bevisar det? (rimligen ingenting?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.