Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk

Personligen tycker jag det skulle vara trevligt om det kom fler högupplösta datorskärmar. Säga vad man vill om Apple, men de har en historia av att visa vägen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

+ snygg
+ snygg
+ snygg

- bra prestanda/krona = haha tror du det själv eller?
- svindyr
- apple
- för dyr för gemene man
- riktar sig till top 1% rikaste i världen som vill ha en snygg excelmaskin

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Personligen tycker jag det skulle vara trevligt om det kom fler högupplösta datorskärmar. Säga vad man vill om Apple, men de har en historia av att visa vägen.

Skulle mer säga de har en förmåga att övertala folk att köpa saker de har absolut inget behov av...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

tror inte ens den klarar att leverera 60 fps till 5k i det spelet XD

överprisad som vanligt ser jag också, härligt!

Snälla visa en billigare dator med exakt samma grejer, du får 1 år på dig, GL HF.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Som hobbyfotograf kan jag se hur en 5k skärm skulle kunna vara användbar, men som gamer eller till vanligt kontorsarbete eller vardags surf finns det enligt min mening ingen anledning att ha mer än 1080p. Så om man inte jobbar med video/photo så är det rätt overkill med även 4k skärm i dagsläget tycker jag. När hårdvaran i framtiden klarar av att driva tunga spel m.m. i den upplösningen kan jag förstå om man vill ha det, för klart saker blir snyggare då det får plats mer detaljer på en sådan yta men det är ju absolut inget som är nödvändigt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Läser du ens vad du själv skriver? Så för vanligt kontorsarbete eller hemmadator behöver man en dator för 25'000kr? Det behöver man inte ens för tung gaming.

Nej, helt sjukt prissatt som vanligt av Apple. Men folk kommer ju köpa det ändå eftersom folk tydligen inte har koll på vad hårdvara ska kosta.

Edit: puck2a

Hur kan du säga att det är sjukt prissatt?!?! Dell släppte en 5k skärm och bara den kostar 16k. Denna iMac är sjukt prisvärd om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Wow! Äntligen. Apple visar vägen igen. Hoppas det kommer material till detta då. Ser inga spel köras i 5K dock. Men foton och videos i det lär vara häftigt. Redan glömt bort 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mobilt gpu och inte desktop gpu. Även finns spel i 5K och knappast det orkar driva det i medium/hög gratfik inställning. Som arbetsdator är det välkommen med 5K upplösning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Skulle mer säga de har en förmåga att övertala folk att köpa saker de har absolut inget behov av...

Nae precis, ingen har ett behov av en dator, lika bra att stänga ner Sweclockers då.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Kul statuspryl för den som badar i pengar, men fullständigt galet för någon annan att köpa. Hellre en 5960X-rigg med en "vanlig" 4K skärm för dom slantarna. ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daumier:

Så för vanligt kontorsarbete eller hemmadator behöver man en dator för 25'000kr? Det behöver man inte ens för tung gaming.

Apples affärsidé har väl sällan varit att ge konsumenten just det denne behöver, utan att fylla ett habegär. Apple är inte ensamt om detta, än om särklass mest framgångsrikt, för hur ska vi egentligen med sådana jämförelser i pris kunna rättfärdiga mobiltelefoner i 6 000 klassen?

Annars funderar jag mer över om Apple överhuvudtaget kan tjäna några pengar på denna produktlinje eller om den mer än nödvändig för ge de trognaste och pengastarkaste gruppen en totalupplevelse av att vara en Apple-fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

5K skärm på ett mobilt grafikkort.. Bra jobbat Apple.. *Facepalm*

Imac är ingen speldator. Det är en arbetsdator, och där gör processorn än så länge större delen av jobbet. 5K på 27" är en fröjd för alla som sysslar med medieproduktion och grafisk design.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Jag antar att du tycker den är överprisad bara för det är apple. Hur kan du tycka det när det inte finns något man kan jämföra den här Imacen med?

Skrivet av Tancoll:

Överprisad?

Hitta en skärm med samma upplösning som kostar lika mycket eller mindre...

Det är en designad AIO dator med en riktigt bra skärm.
Men är du ute efter att spela så är dem överprisade, för vanligt kontorsarbete eller som hemmadator är dem perfekta!

Det finns en Dell 27" 5k skärm http://www.sweclockers.com/nyhet/19271-dell-presenterar-ultra...
Och sedan kan du få en så sjukt mycket bättre dator (komponent mässigt) för de resterande pengarna, garanterat!

låt säga att Dells 5k skärm kostar 15k (överrens?)
bygga en dator som är bättre en den för 10k, jag fixar på inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264584/2014-10-16

och för macen är det 25k för den "dåliga" alltså den med i5a och sämre grafikkort.

så ja, den är överprisad som fasen

edit: har sätt att Dell's 5k skärm kostar mycket mer än 15 tusen, ber om ursäkt för detta. MEN man kan ändå få 2 st 4k skärmar för priset av 15 tusen!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

4K IPS > 5K TFT

Gör om, gör rätt..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Sötast

Jesus, hade jag inte varit student just nu så hade jag köpt den på studs.

Jag är en av de som ofta anser att Apples produkter är galet högt prissatta.
Men man kan väl inte vara så fruktstansvärt trög så att man kan komma med ett sånt påstående som att denna är överprisad?
Den är just idag den absolut billigaste och mest prisvärda AIO datorn med en 5k skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Det finns en Dell 27" 5k skärm http://www.sweclockers.com/nyhet/19271-dell-presenterar-ultra...
Och sedan kan du få en så sjukt mycket bättre dator (komponent mässigt) för de resterande pengarna, garanterat!

låt säga att Dells 5k skärm kostar 15k (överrens?)
bygga en dator som är bättre en den för 10k, jag fixar på inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264584/2014-10-16

och för macen är det 25k för den "dåliga" alltså den med i5a och sämre grafikkort.

så ja, den är överprisad som fasen

Fast du missar en "liten" detalj.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Personligen tycker jag det skulle vara trevligt om det kom fler högupplösta datorskärmar. Säga vad man vill om Apple, men de har en historia av att visa vägen.

eller så finns det redan en 5k skärm (av dell)

och samsung har visat upp 8k skärmar, (med 3d utan brillor)

men ja, såklart, apple visar vägen.

edit: ja med mobiler har de visat vägen. men den tiden är tydligen över nu med.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Någon info om den nya Mac Mini? Är det en seriös konkurrent till Intel NUC? Kör den riktiga OSX?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Och? Varför är Apple köpare så enormt kåta i att ha allt så löjligt tunnt som möjligt? Hur satans lite plats på skrivbordet har man egentligen att man inte kan offra några cm extra utrymme för lite mer praktikalitet. Som typ uppgraderings möjligheter..

Nedlåtande text "fanboy"
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Och så börjar pajkastningen.. Har Apple någonsin släppt en speldator? Nix, så troligtvis så är inte heller nya iMac en speldator heller.
Så FYI det finns andra ändamål för datorer med hög upplösning än bara spel. Ut ur bubblan killar!

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem

detta har inget med att den är överprisad, du kan fixa billigare och bättre dator i micro itx och ha en liten låda bakom skärmen som inte märks av heller.
tejpa fast datorn bakpå skärmen vettja

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte kalla mig en Apple fanatiker men det är helt otroligt hur en del folk här tänker. När ska folk förstå att ingen vettig människa köper en mac med en enda tanke på spel? De är för folk som jobbar inom media framförallt. Om du vill ha en speldator så ska du självklart köra på windows och det har aldrig någon sagt emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

eller så finns det redan en 5k skärm (av dell)

och samsung har visat upp 8k skärmar, (med 3d utan brillor)

men ja, såklart, apple visar vägen.

precis, dells skärm kostar ca: 22 000kr vilket är inte ens realistiskt.

Och samsung har VISAT upp 8k skärmar. Skillnanden är att apple levererar och levererar alltid först.

Permalänk
Medlem

Inte alls ett Apple-fan men den skärmen var nice!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag kan tala bara för mig själv men hellre en lite dyrare snygg dator än ett eget bygge med massa svart plast som jag har idag. Dessutom så spelar jag inte mer, eller tja spelar lite quake live numera när tid finns men annars inget annat och då finner jag inte någon mening med att ha en speldator hemma.

Retina 5K here i come .

Skrivet av ParasiteX:

Och? Varför är Apple köpare så enormt kåta i att ha allt så löjligt tunnt som möjligt? Hur satans lite plats på skrivbordet har man egentligen att man inte kan offra några cm extra utrymme för lite mer praktikalitet. Som typ uppgraderings möjligheter..

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

4K IPS > 5K TFT

Gör om, gör rätt..

Vet inte vad du mumlar om man denna TFT panelen använder IPS. Blandar du ihop TFT med TN kanske?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Det finns en Dell 27" 5k skärm http://www.sweclockers.com/nyhet/19271-dell-presenterar-ultra...
Och sedan kan du få en så sjukt mycket bättre dator (komponent mässigt) för de resterande pengarna, garanterat!

låt säga att Dells 5k skärm kostar 15k (överrens?)
bygga en dator som är bättre en den för 10k, jag fixar på inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264584/2014-10-16

och för macen är det 25k för den "dåliga" alltså den med i5a och sämre grafikkort.

så ja, den är överprisad som fasen

Eller så kollar du recensionen nästa gång. Dem har länkat till en annan skärm på 4k som du sen satte pris efter. Den dell skärmen på 5K som du länkade till beräknas kosta 22000 när den kommer till Sverige. Så visa mig gärna hur jag kan få betydligt bättre komponenter än dem för dem resterande 3k som du har kvar. Oj, det räcker visst inte så långt men Apple är ändå helt sjukt överprisat ändå enligt dig...

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nombah:

precis, dells skärm kostar ca: 22 000kr vilket är inte ens realistiskt.

Och samsung har VISAT upp 8k skärmar. Skillnanden är att apple levererar och levererar alltid först.

dells skärm kom innan apples? så de har redan levererat.
apple har väl bara visat upp detta än, det är väl inget man kan köpa i butik idag? eller (är inte säker på det)

samsung 8k skärm visades upp i januari i år och dells i maj, så apple är fortfarande efter.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Snälla visa en billigare dator med exakt samma grejer, du får 1 år på dig, GL HF.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264600/2014-10-16

Visserligen inte en dator inbyggd i en skärm, men kan garantera absurt mer prestanda. Nu slängde jag bara ihop något på 2 minuter så det finns säkert flis att spara och mer prestanda att hitta, men jag ids icke.

TN skärmen går utmärkt att byta mot Dells IPS-skärm (samma slant, samma upplösning). Eftersom jag har ett antal hårddiskar liggandes skulle jag kunna klämma in 2 290x i CF istället för 980:n, men det hade väl varit fusk antar jag.

Permalänk
Medlem

Japp för en 4k skärm med en sketen TN panel är jämförbar med iMac:ens 5k skärm med IPS?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Hur kan du säga att det är sjukt prissatt?!?! Dell släppte en 5k skärm och bara den kostar 16k. Denna iMac är sjukt prisvärd om något.

Skrivet av JonatanR:

Det finns en Dell 27" 5k skärm http://www.sweclockers.com/nyhet/19271-dell-presenterar-ultra...
Och sedan kan du få en så sjukt mycket bättre dator (komponent mässigt) för de resterande pengarna, garanterat!

låt säga att Dells 5k skärm kostar 15k (överrens?)

Källa på priset? Sweclockers och anandtech skriver båda att skärmen kommer kosta 2499 dollar, samma som Imac. Nu lär de absolut sänka det när apple lanserar en hel dator för samma summa, men vi kommer inte ifrån att Dells skärm inte finns att köpa i handeln än, till skillnad från Imac.

25k är absolut mycket pengar, men du får alltså en hel all in one-dator till samma pris som världens enda motsvarande skärm. Det kan på inget sätt kallas överpris. 2 4k-skärmar och en egenbyggd burk är sannolikt mer prisvärt, men det är äpplen och päron.

Skepsis är sunt, rent Applehat är inte det.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB