Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

detta har inget med att den är överprisad, du kan fixa billigare och bättre dator i micro itx och ha en liten låda bakom skärmen som inte märks av heller.
tejpa fast datorn bakpå skärmen vettja

Fast du kan alltid fixa en billigare dator, så varför inte köpa en begagnad HP för 500:- ?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Kul att de pushar på framåt och gör högupplösta saker. Helt galet oprisvärt men de som köper det skiter väl i det..

MEN

AMD grafikkort i en tunn produkt?! Hehe, jag kanske bara inte är så insatt men m290/m295 i en sån här tunn förpackning låter varmt. Ska bli intressant att se vad den går för grafikmässigt. Go AMD! Lev vidare!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Det finns en Dell 27" 5k skärm http://www.sweclockers.com/nyhet/19271-dell-presenterar-ultra...
Och sedan kan du få en så sjukt mycket bättre dator (komponent mässigt) för de resterande pengarna, garanterat!

låt säga att Dells 5k skärm kostar 15k (överrens?)
bygga en dator som är bättre en den för 10k, jag fixar på inet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264584/2014-10-16

och för macen är det 25k för den "dåliga" alltså den med i5a och sämre grafikkort.

så ja, den är överprisad som fasen

Låt oss säga att dells 5k-skärm SKA lanseras innan årsskiftet 14/15 med ett riktpris på 2499$ så håller vi oss till sanningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Varför inte köpa Dell's 27" 5K display istället? Den släpps innan slutat av årter.

Det har jag missat, tack för tipset! Den ska dock ligga på runt $2 500, vilket i sverige brukar bli x10, alltså priset av Apples skärm + komponenter. Rimligtvis borde ju då skärmen från iMacen separat vara betydligt billigare än så.

Skrivet av BoZo:

Du kan alltid installera Windows på den.

Fast då är jag fast med hårdvara på mobilnivå, vill kunna köra min PC-setup.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

AMD grafikkort i en tunn produkt?! Hehe, jag kanske bara inte är så insatt men m290/m295 i en sån här tunn förpackning låter varmt. Ska bli intressant att se vad den går för grafikmässigt. Go AMD! Lev vidare!

Ja varför valde dom AMD egentligen? nVidias senaste arkitektur är ju både kraftfull & stömsnål, bör inte det ha varit ett bättre val. Aja.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Det har jag missat, tack för tipset! Den ska dock ligga på runt $2 500, vilket i sverige brukar bli x10, alltså priset av Apples skärm + komponenter. Rimligtvis borde ju då skärmen från iMacen separat vara betydligt billigare än så.

Fast då är jag fast med hårdvara på mobilnivå, vill kunna köra min PC-setup.

Tror man kan använda iMac som enbart en skärm dock, genom att koppla in en annan dator i den. Vet man har kunnat detta tidigare dock.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

.......för jag inte vill lägga 25k på en dator som jag har ingen som helst möjlighet att byta ut komponenter på? Från rent konsument position anser jag det fruktansvärt dåligt designat.

Priset skulle jag annars kunna ursäkta pga av AIO designen. Men jag ser dock ingen vettig praktisk anledning att offra uppgraderings funktionalitet bara för att göra den några mm tunnare.. Ren idioti..
Speciellt med en skärm som utgör en så enorm stor del av kostnaden..

En skärm av den typen bör anses vara en långtids investering. Som man behåller för flera framtida dator byten..

Tagit bort citat pga. fanboy-förklaring
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

dells skärm kom innan apples? så de har redan levererat.
apple har väl bara visat upp detta än, det är väl inget man kan köpa i butik idag? eller (är inte säker på det)

samsung 8k skärm visades upp i januari i år och dells i maj, så apple är fortfarande efter.

Du kan redan idag beställa den nya imacen från apples hemsida och få den levererad inom 3-5 arbetsdagar och jag kan inte se att man kan köpa dells 5k skärm

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

En skärm i iMacens storlek och kvalite är ju relativt dyr oavsett märke. Om vi tar apples gamla skärm, 27 tummarn på 2560x1440 pixlar så kostar den ju cirka 8 tusen. Om vi tar 25-8 = 17k. För 17k kan man självklart få bättre hårdvara än det som är instoppat i iMacen, men inte fan kan man få det lika snyggt.

Permalänk
Medlem

Jag anser att problemet är att det börjar på 24995:- vill du ha mer minne? 1 760,00 extra för 16 GB RAM, Apple "superdrive" 749:- Dessa priser är och förblir för höga. Eller?

EDIT:
Kolla själv...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Källa på priset? Sweclockers och anandtech skriver båda att skärmen kommer kosta 2499 dollar, samma som Imac. Nu lär de absolut sänka det när apple lanserar en hel dator för samma summa, men vi kommer inte ifrån att Dells skärm inte finns att köpa i handeln än, till skillnad från Imac.

25k är absolut mycket pengar, men du får alltså en hel all in one-dator till samma pris som världens enda motsvarande skärm. Det kan på inget sätt kallas överpris. 2 4k-skärmar och en egenbyggd burk är sannolikt mer prisvärt, men det är äpplen och päron.

Skepsis är sunt, rent Applehat är inte det.

Jag såg priset på prisjakt, men antar att den inte stämmer då. Förstärker bara min poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

tror inte ens den klarar att leverera 60 fps till 5k i det spelet XD

överprisad som vanligt ser jag också, härligt!

Jag skulle bli postivt överraskad om den skulle ens kan leverera 30FPS i 5K.

Skrivet av Efta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264600/2014-10-16
Visserligen inte en dator inbyggd i en skärm, men kan garantera absurt mer prestanda. Nu slängde jag bara ihop något på 2 minuter så det finns säkert flis att spara och mer prestanda att hitta, men jag ids icke.

Lite kul att du jämför en 4K TN-panel med en 5K IPS-panel då 5K är i en klass för sig. En skärm i klass med iMacen skulle säkert kosta 12000+ i dagsläget. Dessutom så ingår inte bluetoothtangentbord samt mus, och operativsystem.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264600/2014-10-16http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7264600-00.png

Visserligen inte en dator inbyggd i en skärm, men kan garantera absurt mer prestanda. Nu slängde jag bara ihop något på 2 minuter så det finns säkert flis att spara och mer prestanda att hitta, men jag ids icke.

TN skärmen går utmärkt att byta mot Dells IPS-skärm (samma slant, samma upplösning).

- Wifi
- All-in-one ?!!?!?!
- OS X följer inte med där va?
- 5k?
- Tangentbord/mus
- design

Jag skulle itne säga det är samma grej, men du får 1+ för att du försökte.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Så vad 1440p är för 1080 fast för 4k Sweet. Rolig upplösning eftersom 8k känns långt borta.
Efter 4k har varit standard ett tag o man börjar lira 4k 80-90fps+ singelcard så känns det som denna upplösningen blir nästa steg 2x gpu 100+ fps i högre upplösning. (man kan väl få drömma)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Eller så kollar du recensionen nästa gång. Dem har länkat till en annan skärm på 4k som du sen satte pris efter. Den dell skärmen på 5K som du länkade till beräknas kosta 22000 när den kommer till Sverige. Så visa mig gärna hur jag kan få betydligt bättre komponenter än dem för dem resterande 3k som du har kvar. Oj, det räcker visst inte så långt men Apple är ändå helt sjukt överprisat ändå enligt dig...

såg nu att det stod 22k, ber om ursäkt för det.

men vem vet, apples 5k skärm kanske är gräslig jämfört med dells. många saker som måste räknas in i detta.

till exemple så kanske apples är i TN (ingen aning vad den är i grund o botten)
medan Dells kommer ha stöd för över 1 miljard olika färger, vilket är otroligt bra!
kommer troligtvis komma några 5k TN/VA/IPS som har ett mycket lägre pris!

edit: såg nu med att deras retina skärm va IPS, men det kommer troligtvis fler 5k displeyer som är mer prispressade. Dell la nog ett högt pris just för att de va de ända som hade en 5k display då.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

***bort/mod*** Vi designers, fotografer, programmerare och ingenjörer lägger gärna halva vår månadslön på detta arbetsredskap. ***bort/mod***

Nedlåtande text
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

tror inte ens den klarar att leverera 60 fps till 5k i det spelet XD

överprisad som vanligt ser jag också, härligt!

Överprisad? Det är en 5k display inbyggd i den där datorn, det är rätt billig peng i dagsläget faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

till exemple så kanske apples är i TN (ingen aning vad den är i grund o botten)

Märkligt att du har så fruktansvärt massa åsikter om Apple & iMac trots att du inte ens orkar gå in på Apples hemsida å kolla specsen http://www.apple.com/se/imac-with-retina/specs/

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

dells skärm kom innan apples? så de har redan levererat.
apple har väl bara visat upp detta än, det är väl inget man kan köpa i butik idag? eller (är inte säker på det)

samsung 8k skärm visades upp i januari i år och dells i maj, så apple är fortfarande efter.

Dells 5k skärm kommer innan årsskiftet, Imac kan man få nästa vecka.

Inte riktad till nån speciell men alltid kul att läsa forum och se folk totalsåga saker bara för att det inte passar dem. 25 000 är ju ganska billigt om man har nytta av 5k men som vanligt tar apple hutlöst betalt för uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

.......för jag inte vill lägga 25k på en dator som jag har ingen som helst möjlighet att byta ut komponenter på? Från rent konsument position anser jag det fruktansvärt dåligt designat.

Ja, speciellt när du klagar på något bara för det inte är anpassat för EXAKT dina behov.

Skrivet av JesperA:

Ja varför valde dom AMD egentligen? nVidias senaste arkitektur är ju både kraftfull & stömsnål, bör inte det ha varit ett bättre val. Aja.

Skulle gissa på att AMD har någon bättre (billigare) deal med Apple. Nvidia har förmodligen heller inget behov av att ha sin hårdvara i Apple datorer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Källa på priset? Sweclockers och anandtech skriver båda att skärmen kommer kosta 2499 dollar, samma som Imac. Nu lär de absolut sänka det när apple lanserar en hel dator för samma summa, men vi kommer inte ifrån att Dells skärm inte finns att köpa i handeln än, till skillnad från Imac.

25k är absolut mycket pengar, men du får alltså en hel all in one-dator till samma pris som världens enda motsvarande skärm. Det kan på inget sätt kallas överpris. 2 4k-skärmar och en egenbyggd burk är sannolikt mer prisvärt, men det är äpplen och päron.

Skepsis är sunt, rent Applehat är inte det.

såg priset efteråt (såg bara länken snabbt till prisjakt från SweC, där stod det 15 XXX, så antog att det va den)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Jag såg priset på prisjakt, men antar att den inte stämmer då. Förstärker bara min poäng

Artikeln länkar till en 4k-skärm på 31,5 tum, UP3214Q, som mycket riktigt kostar 16k, inte 5k-skärmen UP2715K, som inte har släppts än. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2384621 Prisjakt är aldrig lika snabba som sweclockers.

Och vi verkar hålla med varandra i övrigt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Inaktiv

Haha du är ett skämt

Skrivet av Efta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264600/2014-10-16http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7264600-00.png

Visserligen inte en dator inbyggd i en skärm, men kan garantera absurt mer prestanda. Nu slängde jag bara ihop något på 2 minuter så det finns säkert flis att spara och mer prestanda att hitta, men jag ids icke.

TN skärmen går utmärkt att byta mot Dells IPS-skärm (samma slant, samma upplösning). Eftersom jag har ett antal hårddiskar liggandes skulle jag kunna klämma in 2 290x i CF istället för 980:n, men det hade väl varit fusk antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

[...] Lite kul att du jämför en 4K TN-panel med en 5K IPS-panel då 5K är i en klass för sig. En skärm i klass med iMacen skulle säkert kosta 12000+ i dagsläget. [...]
http://puu.sh/ceSRN/4e54900a4e.png

Kan någon, vem som helst länka en 5k display som liknade den apple har för 12k på 27" ? Tror inte det går...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

såg nu att det stod 22k, ber om ursäkt för det.

men vem vet, apples 5k skärm kanske är gräslig jämfört med dells. många saker som måste räknas in i detta.

till exemple så kanske apples är i TN (ingen aning vad den är i grund o botten)
medan Dells kommer ha stöd för över 1 miljard olika färger, vilket är otroligt bra!
kommer troligtvis komma några 5k TN/VA/IPS som har ett mycket lägre pris!

Icke. Och av erfarenhet så har apple aldrig snålat på skärmen.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av QBNastyNaS:

Och så börjar pajkastningen.. Har Apple någonsin släppt en speldator? Nix, så troligtvis så är inte heller nya iMac en speldator heller.
Så FYI det finns andra ändamål för datorer med hög upplösning än bara spel. Ut ur bubblan killar!

Äsch... En dator som inte kan spela spel är inte en dator som är värd att köpa. Tänk att du sitter där och surfar och så plötsligt blir du sugen på att spela ett Formel-1 spel. Du laddar spelet och upptäcker men va fa... en frame per varannan sekund...?!

Roligt då va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

såg nu att det stod 22k, ber om ursäkt för det.

men vem vet, apples 5k skärm kanske är gräslig jämfört med dells. många saker som måste räknas in i detta.

till exemple så kanske apples är i TN (ingen aning vad den är i grund o botten)
medan Dells kommer ha stöd för över 1 miljard olika färger, vilket är otroligt bra!
kommer troligtvis komma några 5k TN/VA/IPS som har ett mycket lägre pris!

Nej, apple har IPS panel på imacen

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Ja, speciellt när du klagar på något bara för det inte är anpassat för EXAKT dina behov.

Jag kan inte hålla med dig där. För priset man betalar är det minsta man ska kunna begära att man iaf enkelt kan installera en ny HDD om man så vill. Alla vill inte fylla sitt skrivbord med externa hårddiskar. RAM-minnet kan man uppgradera själv som jag förstår det dock, that something I guess. Men jag kan inte annat än hålla med ParasiteX här. Hellre en eller två centimeter bredare så man kan uppgradera lite basic saker som en HDD.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Ja, speciellt när du klagar på något bara för det inte är anpassat för EXAKT dina behov.

Ok, så jag får inte klaga eller kritisera saker? Eller lämna mina åsikter? Nice. Förklarar Apple mentaliteten perfekt åt mig då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Efta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7264600/2014-10-16http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7264600-00.png

Visserligen inte en dator inbyggd i en skärm, men kan garantera absurt mer prestanda. Nu slängde jag bara ihop något på 2 minuter så det finns säkert flis att spara och mer prestanda att hitta, men jag ids icke.

TN skärmen går utmärkt att byta mot Dells IPS-skärm (samma slant, samma upplösning). Eftersom jag har ett antal hårddiskar liggandes skulle jag kunna klämma in 2 290x i CF istället för 980:n, men det hade väl varit fusk antar jag.

Du glömde operativsystemet.....