Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Har hälften av alla ni sweclockare missat alla recentioner av 4k skärmar??? dagens moderna grafikkort klarar inte av att leverera särskilt höga framerates på 4k, speciellt inte med ett M290X. Nu så ger Apple sig in på 5K?????? 67% FLER pixlar.. Idioti kallar jag detta.

Apple tillverkar inte datorer anpassade för spel och har aldrig gjort, så frameraten i spel är totalt jävla irrelevant i detta fallet eftersom nästa intill ingen av de tilltänkta kunderna kommer att ha gaming i åtanke.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Vad säger vi, ska vi köra alla för- och nackdelar en gång för alla med denna iMac gentemot hemmabygge?

Fördel iMac:
1: Snygg.
2: Färre kablar.
3: Hyfsat prisvärd just nu.
4: Bra andrahandsvärde.
5: AIO
6: Bättre garanti i många fall.

Nackdel iMac
1: Dåliga utbyggnadsmöjligheter (nej, Thunderbolt gills inte).
2: Låg prestanda per krona.
3: Ingen möjlighet att bygga enligt konsuments behov.
4: Klumpiga anslutningar.
5: Begränsad maxprestanda.
6: Sämre garanti i många fall.
7: Klarar ej av att driva Crysis 3 i maxat läge.

Så, något jag missade? Annars kanske vi kan lämna detta bakom oss? Seriöst, en modell kommer aldrig kunna täcka upp allas behov. Jag skulle själv älska att ha en riktigt fin 5K-skärm, men har inget som helst behov av ett kraftigt grafikkort. Andra har inget som helst intresse av skärmen men behöver kunna gå upp till 64 GB i internminne och köra en raidad databas på 20 TB. En tredje behöver så många processorkärnor som denne kan få tag i men kör hela systemet via SSH. Olika personer, olika krav. Lägg nu till OS X vs Windows vs Linux. Det kommer helt enkelt aldrig gå att skapa en helt rättvis jämförelse bara genom att kolla på Paket 1 vs Paket 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Har hälften av alla ni sweclockare missat alla recentioner av 4k skärmar??? dagens moderna grafikkort klarar inte av att leverera särskilt höga framerates på 4k, speciellt inte med ett M290X. Nu så ger Apple sig in på 5K?????? 67% FLER pixlar.. Idioti kallar jag detta.

Ja exakt, för alla kunder köper en iMac för spel för det är ju det enda en dator är till för & alla som köper en iMac är ute efter 200FPS i 5K i alla spel på max inställningar, fan vad lurade köparna blir

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Har hälften av alla ni sweclockare missat alla recentioner av 4k skärmar??? dagens moderna grafikkort klarar inte av att leverera särskilt höga framerates på 4k, speciellt inte med ett M290X. Nu så ger Apple sig in på 5K?????? 67% FLER pixlar.. Idioti kallar jag detta.

Alla spelar inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

detta har inget med att den är överprisad, du kan fixa billigare och bättre dator i micro itx och ha en liten låda bakom skärmen som inte märks av heller.
tejpa fast datorn bakpå skärmen vettja

Finns något som kallas minimalism och design. Du kanske skulle prova att börja kolla lite på hur snyggt det kan bli när man kör med väldesignade prylar i ett minimalistiskt hem!

***bort/mod***

§1.1/1.2
Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ja exakt, för alla kunder köper en iMac för spel för det är ju det enda en dator är till för & alla som köper en iMac är ute efter 200FPS i 5K i alla spel på max inställningar, fan vad lurade köparna blir

Det handlar inte om spel utan media, kolla recentionen på asus 4k skärmen swec gjorde filmen i bakgrunden hackade som satan..

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Det handlar inte om spel utan media, kolla recentionen på asus 4k skärmen swec gjorde filmen i bakgrunden hackade som satan..

Japp, filmen som gjordes när drivrutinsstödet var skitdåligt å singel transfer läget knappt fungerade. Japp, den begränsningen finns kvar i all framtid.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Jaha? Vad ska man spela med denna Imac då? Farm Simulator 2015?

Spel, spel, spel, spel, spel och åter spel.

För helvete, man gör andra saker med datorer än spelar. Eller duger inte folk till att göra annat?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Vet inte vad du mumlar om man denna TFT panelen använder IPS. Blandar du ihop TFT med TN kanske?

Stämmer bra det, dålig research från min sida!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Tycker att det börjar likna något nu... snart dags att överge Windows-tåget, innan det spårar ut fullständigt.

Perfekt till video- och bildbehandling.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Transport Tycoon Deluxe på den där rackarn alltså. Satan vad små tågen lär bli.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

- Wifi
- All-in-one ?!!?!?!
- OS X följer inte med där va?
- 5k?
- Tangentbord/mus
- design

Jag skulle itne säga det är samma grej, men du får 1+ för att du försökte.

- All-in-one, och design hör ihop. Men jag håller med dig. Svårt att hitta något så slimat i ett paket. Även fall jag personligen tycker att deras design börjar bli något uttjatad.

- OS X har en begränsad målgrupp och är tyvärr riktat mot mer mediokra användare. (Syftar främst hur låst operativsystemet är, bristen på bra pakethanterare och den dåliga fönsterhanteringen, tyvärr blev det inte bättre med yosemite även fall saker blev snyggare...)

- 5k, men frågan är hur bra grafikkorten kommer klara av det. Man kan ju hoppas att inte samma tabbe återkommer. Synd att det är en TN, panel, petiga designers lär inte vara lite glada över det valet.
Edit: My bad läst fel någonstans, det är givetvis en IPS panel, stor tumme upp.

- Tangenbord/mus, Petitess i detta sammanhang, men håller med, tangentbord och ex touchpad är fortfarande i en klass för sig.

Sammanfattningsvis tycker jag du trycker på fel punkter. Uppenbarligen är inte 25 000 ett kap med avseende på prestanda som Apple presenterar. Men det finns ingen som tillverkar en så kompakt dator med en bättre design eller upplösning i en komplett lösning. För folk som har pengar eller är villiga att spendera och inte stirrar sig blinda på prestandan bakom skärmen är det lätt att lägga 25000 för ett paket som gör det man önskar.

Skrivet av Gender Bender:

Imac är ingen speldator. Det är en arbetsdator, och där gör processorn än så länge större delen av jobbet. 5K på 27" är en fröjd för alla som sysslar med medieproduktion och grafisk design.

Mjjo, du kanske redan har glömt hur det var när föra genertionens retina skärmarna kom? Lagg när man scrollade i webläsaren, det lyckades de lösa med vissa optimeringar tillslut men tyngre sidor ger definitivt fortfarande problem. Ett mobilt grafikkort är ett högst tveksamt val, det är uppenbart. Det är bara hoppas att Apple gjort sin läxa och lärt sig av sitt förra misstag.

_________________________________________

Att Apple väljer att inte låta användare lätt byta hårdvara förklaras lätt av att det är inte den målgruppen de eftersträvar. Målgruppen är folk som vill ha något som fungerar väl, med en bra upplevelse och utan krångel/att man ska behöva anstränga sig. Denna målgrupp med för att man kan göra vissa "kompromisser"/antaganden som gör att produkten blir väldigt attraktiv, exempelvis få den kompakt, snygg och samt ge det användaren upplever störst fokus.

För många är en iMac ett bra val och har man pengarna så varför inte, man gör knappast ett dåligt köp eller slänger pengarna i sjön. Personligen är inte Apples utopi-lösning något i min smak, men i deras tänkta miljö är det svårt att bortse från att de presterar extremt bra och det är inte heller så svårt varför folk väljer den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

* iMac

Lär er det!

Redaktionen följer svenska skrivregler, och enligt dessa är Imac helt korrekt. En seriös opartisk nyhetssida bör aldrig skriva företags- eller produktnamn på ett sätt som strider mot skrivreglerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Ni som spyr galla över Apple i nyhet efter nyhet, blir ni inte trötta på er själva?

Datorn är inte designad som nån gamingrigg med häftiga färger och plexiglas. Den är riktad för professionella användare. Man får en fantastiskt bra fabrikskalibrerad skärm, ett smidigt AIO-format, ett operativsystem som innehåller mjukvara som man till en PC skulle behöva köpa till för tusentals kronor och i övrigt ett betydligt trevligare operativsystem att jobba i än Windows och en kundsupport som är värd namnet.

Fortsätt för all del att importera koreaskärmar till era Fast and the furious-inspirerade, överklockade hårtorkar men för en gångs skull - ta ett steg ur bubblan eller rikta åtminstone gallan någon annanstans för det är så tröttsamt med det evinnerliga gnällandet.

De som sitter och gnäller och spyr galla över Apple hela tiden här på sweclockers är mest troligen osäkra småpojkar som lider av mindervärdeskomplex, som har köpt sin speldator från inet för sina pengar de tjänade på sitt sommarjobb och som tankar piratkopierade spel i 95% av fallen då de inte spelar free 2 play-spel.

Även de kommer att växa upp så småningom och inse att det går faktiskt att göra andra saker med datorer än att spela och då är inte bästa möjliga pris per krona lika intressant längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

* iMac

Lär er det!

Nej man ska inte skriva iMac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Wow, costar CAD verkligen 50.000kr?

Det är billigt. En AutoCAD MEP nätverkslicens med 3års fria uppdateringar kostar 100k per användare. Så kostnaden för datorn är verkligen inte den stora utgiften...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

* iMac

Lär er det!

Jag stör mig också på när folk skriver Imac, Iphone, Ipad etc.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Transport Tycoon Deluxe på den där rackarn alltså. Satan vad små tågen lär bli.

haha, å andra sidan så lär man nog se HELA kartan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på Mac Imac Ipad och Iphone, både skrivet med eller utan "Camelback stil" eller vad det nu kallas. Men jag antar att vi måste hänga med vad de gör så jag förstår att Swec rapporterar, jag kommer själv aldrig köpa nått från dom bara.

Permalänk
Medlem

Undrar om skärmen faktiskt kommer köras i 5K eller skalas på samma sätt som (alla?) andra Retinaprodukter gör? Min MBPr kör som standard 2560x1600 nedskalat till 1280x800 och mig veterligen gör min iPad 3 detsamma med sin skärm, dvs använder den ökade pixeldensiteten till att stärka skärpan snarare än göra att det får plats mer på skärmen.

Vet att min MBPr inte direkt gillar när jag kastar in den i full upplösning med RDM (kan mycket väl finnas bättre program för syftet som inte har samma problem) för då blir GUI pyttelitet. Ska man tro Apples kommentar om att redigera 4K filmer med plats över för verktyg låter det ju dock som att iMacen faktiskt ska köra full upplösning?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Undrar om skärmen faktiskt kommer köras i 5K eller skalas på samma sätt som (alla?) andra Retinaprodukter gör? Min MBPr kör som standard 2560x1600 nedskalat till 1280x800 och mig veterligen gör min iPad 3 detsamma med sin skärm, dvs använder den ökade pixeldensiteten till att stärka skärpan snarare än göra att det får plats mer på skärmen.

Vet att min MBPr inte direkt gillar när jag kastar in den i full upplösning med RDM (kan mycket väl finnas bättre program för syftet som inte har samma problem) för då blir GUI pyttelitet. Ska man tro Apples kommentar om att redigera 4K filmer med plats över för verktyg låter det ju dock som att iMacen faktiskt ska köra full upplösning?

Det säger sig självt, "iMac Retina", alltså kommer den köras i 1440p HiDPI och inte i 5K native res.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon142735:

Kan det stämma? Jag måste vara rik som fan då

EDIT: Vill inte skryta så hata inte på mig tack

Nej det stämmer inte. Kan tipsa om: http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du .

Skrivet av _MmattiasS_:

En svensk som tjänar ~41000 / mån tillhör de 1% rikaste. Tror målgruppen är ännu lite högre

Vad baserar du detta på? Sedan är det nog klokt att skilja på "rikedom" och inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Jag stör mig också på när folk skriver Imac, Iphone, Ipad etc.

Ja visst är det jobbigt när folk vet hur man ska skriva i Sverige

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nect:

Det är billigt. En AutoCAD MEP nätverkslicens med 3års fria uppdateringar kostar 100k per användare. Så kostnaden för datorn är verkligen inte den stora utgiften...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha fy helvete D: Vet du kanske varför det är så himla dyrt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

All för att sticka ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Redaktionen följer svenska skrivregler, och enligt dessa är Imac helt korrekt. En seriös opartisk nyhetssida bör aldrig skriva företags- eller produktnamn på ett sätt som strider mot skrivreglerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nog hålla med, men samtidigt känner jag att det är som att skriva t.ex Volvo med litet v.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Redaktionen följer svenska skrivregler, och enligt dessa är Imac helt korrekt. En seriös opartisk nyhetssida bör aldrig skriva företags- eller produktnamn på ett sätt som strider mot skrivreglerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Så man ska skriva fel i Apples produkter, endast för att någon/några kräver det? Störande och löjligt -.- Rätt ska vara rätt, och Imac, Iphone (som för övrigt är en Android-telefon från Mexiko, eller stavar de Ifone?) och så vidare, är både fel och fult.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Haha, detta är en av de mest underhållande trådar jag har läst. Det är lustigt att det är samma visa varenda gång apple lanserar något - allt hat. Själv är jag riktigt imponerad av den nya iMacen och skulle själv vilja ha en. Även om det är en hög prislapp så är den rimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Är ni dem som bestämmer vem som ska få köpa vad till vilken användning och ifall det är prisvärt eller ej? Har man pengar så har man. Har man inget intresse eller behov av apples produkter förstår jag inte ens varför man klickar in sig här och hatar.

Rimligtvis får man väl kommentera saker även om man inte älskar dem.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

5K skärm på ett mobilt grafikkort.. Bra jobbat Apple.. *Facepalm*

Har du testat den? Tror du verkligen de skulle släppa den om det inte fungerade? För att citera dig... *Facepalm*

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.